No worries, het heeft niks met de Paus te maken.
Zo nu en dan ploppen onnozele doch interessante vragen op in het hoofd van ondergetekende. Ditmaal gebeurde dat achter het stuur van The Beast, oftewel mijn onvolprezen Toyota Starlet. Geen zorgen, ze loopt nog steeds als een zonnetje en ze staat er bij om door een ringetje te halen. Het viel me na een koude start echter op dat er nogal wat witte rook uit de uitlaatpijp kwam. Reden tot paniek of niks aan de hand? We zochten het uit en geven je het antwoord, mits je dat antwoord nog niet wist.
Witte rook uit de uitlaat na een koude start is niets meer of minder dan condens, door vocht in het uitlaattraject. Dat levert witte “rook” op. Vergelijk het met een brandende sigaret. De sigaret zelf geeft blauwe rook, maar de roker blaast witte rook uit. Is puur een vochtkwestie. Wolken in de lucht zijn trouwens ook wit. In principe zit bij elke auto wat vocht in het uitlaattraject, dus dit is geen reden om je zorgen te maken.
Case closed? Ja en nee. Als de auto na, zeg, tien minuten rijden geen witte rook meer uitblaast, heb je inderdaad te maken gehad met condens. In dat geval is er niks aan de hand. Blijft je auto wel roken, dan is er mogelijk wat anders aan de hand. Is het witte rook? Dan wordt het tijd om je koelvloeistof te checken, mogelijk zit er een lek in je cilinderkop of -wand of heeft je koppakking de pijp aan Maarten gegeven. Geen goed nieuws dus.
Blauwe rook duidt op motorolie die verbrand wordt. Dat wil je niet, dus dit is wel een teken om de garage met een bezoekje te vereren. Zwarte rook is eveneens een teken dat er iets niet helemaal in de haak is. Dergelijke donkere wolken hebben te maken met een te rijk brandstofmengsel, wat wil zeggen dat er teveel brandstof wordt verbrand in verhouding tot de hoeveelheid lucht. Ook in dat geval zoek je het beste even de garage op.
PS: goed onthouden dat niemand gebaat is bij stationair warmdraaien. We zeggen het er maar even bij.
caferacer zegt
Overigens ontstaat er bij de verbranding van koolwaterstoffen altijd CO2 en H2O. Dus dat vocht blijft onstaan.
b00m3rang zegt
@caferacer: ja maar als je uitlaattraject warm genoeg is is dat geen waterdamp maar stoom, en dan blijft dat niet in je systeem zitten wat beter is betreft roestvorming.
vagtroep zegt
@caferacer: hoe zit het dan met de diesels met turbo die even het gaspedaal intrappen en de achterligger zichzelf in een transformers film waant met alle sci fi actie..??
jrsmoke zegt
@vagtroep: dat heb ik alleen wanneer het -5 of lager is.
Daaronder is het relatief weinig damp.
edjedonnie zegt
@caferacer: oftewel is gewon kedess. betur uit oewe utloat als in oewe koplempe of dunne voorut
w0o0dy zegt
Witte rookwolken krijg je ook als je collega je diesel met benzine aftankt…
Author zegt
@w0o0dy: Ouch… Blok in de soep of tijdig achtergekomen?
w0o0dy zegt
@mauritsh: leenauto van de garage. Maar volgens mij deed die het gewoon weer na het leegtrekken, volgooien en ontluchten. Mazzel dat het blok begon in te houden vlak bij de afrit.. dus gelijk eraf en in de vrij naar een veilige plek. Maar de rookwolken waren wel spectaculair!
Author zegt
@w0o0dy: Goed gehandeld, klinkt als een interessant avontuur :)
ghost zegt
Is witte rook ook beter voor het milieu?
*sarcasme modus aan*
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: “Zwarte rook is wel slecht” Sylvana kom er maar in
reistje zegt
Zwarte roet wolken zijn toch prachtig? De lucht die je krijgt van een rijke benzinemotor ook trouwens.
denniss00 zegt
Weer een interessant, informatief stukje tekst!
fijnkonijn zegt
@denniss00: yep. Nu weet ik dat mijn Tesla stuk is. Er komt helemaal geen rook uit de uitlaat.
Ballencar…
keesieboy2 zegt
Ik heb bij mijn auto nog steeds witte rook na 10 minuten. Maar alleen in de winter
marvin1608 zegt
@keesieboy2: Ja dat zegt niks verder. Kijk eens hoeveel autos in de file nog witte rook uitstoten. En de meeste motoren zijn al lang en breed warm.
hilpp zegt
Gelukkig, ik vreesde al acht dat m’n turbo aan ’t overlijden was ;-)
mrdj zegt
@hilpp: Turbo die aan het overlijden is geeft vaak blauwige rook komt ook eigenlijk alleen bij spool up en starten, helaas zelf al mee mogen maken. Gelukkig wel direct vervangen voor groter en leuker spoelend speelgoed.
misterdrogba zegt
Doet m’n TDI’tje ook wel eens als het koud is geweest. Zwarte rook had ik ook last van maar dat was m’n eigen schuld omdat ik met de “instellingen” van de dieselpomp had zitten prutsen.
MARS zegt
Zwarte rook, alle diesels zijn stuk..
allesmetturbo zegt
Nooit geweten dat de wolken ook wit waren:p
Weer een handig artikel voor de verrijking van de kennis :)
Goed bezig AB!
fanboy zegt
Ik heb zelf op grote hoogtes gereden met een diesel, en toen kwam er berg af ook witte rook uit.
Ik reed op een hoogte tussen de 5000 en 5600 meter hoogte in de Himalaya. Door gebrekkige zuurstof kon je de ongeblazen diesel snel over de zeik krijgen berg op. Te veel gas geven was gigantische zwarte roetwolken.
Maar berg af kwam er zo af en toe witte rook af, met het remmen op de motor. Onder de 5000 meter hoogte zag ik dit niet.
Wat zou dit kunnen zijn? Iemand suggereerde mij dat het onverbrande diesel was (dus wat anders dan slecht verbrande diesel dat zwarte rook veroorzaakt)
Maar ik zou verwachten dat onverbrande diesel nog vloeibaar zou zijn, en dan vervolgens in m’n uitlaatlijn voor problemen zou zorgen.
fanboy zegt
@fanboy: Motor was overigens helemaal in orde, mankeerde verder niks. (als je motor niet in orde is dan kom je niet op die hoogtes of start hij niet meer op die hoogte)
pesu zegt
@fanboy: Roet ontstaat bij lage temperaturen en onverbrande mengsels. Dit in jouw geval door twee factoren. Ijle lucht en minder zuurstof. De luchtdruk is lager des te hoger je komt, wat resulteert in een lagere effectieve druk in je cilinderkamer. Lagere effectieve druk is temperatuur omlaag. Verder is er minder zuurstof boven en de hoeveelheid zuurstof is belangrijk voor een volledige verbranding. Een onvolledige verbranding resulteert ook in een lagere effectieve druk, dus ook lagere temperatuur.
Het is dus een optelsom van deze twee dingen. Leuke vuistregel verder: Hoge temperatuur = veel NOx, weinig roet. Lage temperatuur = Weinig NOx, veel roet.
Ik denk dat jouw motormanagement dit ook heeft opgemerkt en een rijker mengsel is gaan toevoegen om toch het benodigde vermogen te halen. Dit zorgt voor veel onverbrande diesel in je uitlaatkanalen welke waarschijnlijk zijn gaan verdampen tijdens het remmen op de motor.
fanboy zegt
@pesu: Klopt waarschijnlijk aardig. Maar met een verschil, er is geen motormanagement. Het was een 30 jaar oude LandCruiser. 3.4 liter 4 cilinder met mechanische brandstofpomp.
Nou weet ik dat je de boel wat kunt afstellen (niet alleen hoeveelheid brandstof maar vooral ook timing door brandstof pomp iets verder gedraaid te monteren). Heb het nog geholpen met een diesel van een andere reiziger.
Maar ik wilde dit bij onze LandCruiser niet doen, in de trant van “zolang het werkt, niks aan doen” en het werkte eigenlijk best goed. Gewoon niet te veel gas geven.
Maar de witte rook viel me dus op.
robert110 zegt
En ik maar denken dat mijn auto nog even rustig een sigaretje weg rookte voor dat ie weer volg gas aan de bak moest. Dan kunnen die nicotine pleisters ook wel weer van de motor af.
humpyourdog zegt
Een beetje een simplistisch artikel. Mijn auto blaast bij vriestemperatuur na 10 à 15 minuten rijden ook nog wel wat condenswolkjes uit als je stil staat en toch is er niks mis mee, heb al gemerkt dat alle e46 6-cilinders dit doen. De wolken die uit een auto met lekke koppakking komen zijn overigens veel dikker en minder transparant. Bij de Alfa van de topicfoto is er duidelijk iets mis, waardoor hij koelwater verbruikt.
lekbak zegt
@humpyourdog: en een zoetige smeriger geur erbij van de koelvloeistof natuurlijk.
z4coupe30si zegt
@humpyourdog: eens! Al mijn BMWs met 6 cilinder die ik tot nu toe gereden heb hielden de witte ‘rook’. Ook met warme motor. En nee ze hadden geen van allen een lekke koppakking.
Overigens hebben de meeste BMW 4 cilinders dit minder of niet.
jeremykou zegt
@humpyourdog: hetzelfde geldt voor mijn E90 330i, en mijn E46 320ci, 325ci en E87 130i deden het allemaal ook. Elke auto draaide als een zonnetje, dus lijkt me sterk dat ik vier auto’s met kapotte pakking had. Ook verbruikte geen enkele auto koelvloeistof.
Ik weet overigens wel dat de atmosferische zes-cilinders van BMW gezond rijk afgesteld staan, dus denk dat dat de reden is. :-)
timmmehhhh zegt
Merk bij de mijne ook dat dit zeker in de winter wel langer dan 10 minuten kan duren, en bij lage temperaturen blijft t altijd wel wat roken. Desondanks is het wel een wereld ban verschil of de auto is opgewarmd of niet, maak me er ook niet zo’n zorgen over.
kliko zegt
Als het zo wit is als bij het topic-plaatje, dan zou ik mij toch zorgen gaan maken…
bassx zegt
@MauritsH: “Case closed? Ja en nee. Als de auto na, zeg, tien minuten rijden geen witte rook meer uitblaast, heb je inderdaad te maken gehad met condens.”
Bij verbranding van koolwaterstoffen (Bijv. benzine, diesel of LPG) komt bij verbranding met zuurstof CO2 vrij maar ook H2O. Dit wil zeggen dat er water vrij komt bij verbranden van brandstof. Afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid bepaald hoeveel condens je ziet. Op een warme dag buiten met 30˚C zal koud ook geen witte pluim zien. Maar met deze koudere (vorst) dagen kan het prima zijn wanneer jij 30 kilometer achter de rug hebt en alles is door en door warm dat je nog een witte pluim in je spiegel ziet wanneer je staat te wachten voor het stoplicht.
De verschillende samenstelling van koolwaterstoffen bij verschillende brandstoffen hebben deze ook verschillende eigenschappen. Bij LPG komt veel meer water vrij dan bij benzine waardoor een LPG auto, vooral nog wanneer de motor koud is (direct na overschakelen van benzine naar LPG) je meters hoge witte pluimen kan zien op een winterdag bij een flinke V8.
phevtreb zegt
@bassx: helemaal waar, bij m’n V8 op lpg blijf je/ik bij vorstig weer altijd een pluim zien. Ook al heb je al uren gereden.
realracing3 zegt
Zwarte rook… dat doet mij denken aan die oude volvo v40 die mij laatst inhaalde, er kwam toch een hoop zwarte rook uit. Ongeveer anderhalve kilometer verder lagen er allemaal kleine stukjes ijzer op de weg. Ongeveer 2 kilometer verderop stond daar diezelfde volvo langs de kant van de weg met zijn knipperlichten aan.
lekbak zegt
@realracing3: pof, doei turbo.
Dutchdriftking zegt
Wit is water, blauw olie en zwart brandstof. Les 1 techniek.
camber24 zegt
Ik heb na een half uur (olie temp keurig boven 90 graden) ook nog steeds witte rook. Geen mayo in oliedop. Geen lek. Loopt als een zonnetje. Wel een komisch gezicht, vooral bij volgas :-)
sjeppie156 zegt
Mijn 328 blijft condens uit spuwen met deze tempraturen idem aan de x type die ik heb gehad. Bij grotere motoren blijft er altijd wel wat uitkomen en nee die hebben beide geen dieet van kvs
henkhekje zegt
Bij Audi en Volkswagen is het altijd blauwe rook bij starten.. Duitse kwaliteit heet dat blijkbaar
VeniVidiVici zegt
@MauritsH: Een Toyota Starslet?! Dan ben je of nog student óf het wordt tijd voor salarisverhoging haha.
Author zegt
@venividivici: hahaha en dat bepaal jij?
VeniVidiVici zegt
@MauritsH: Mwah… zag het zelf niet als een bepaling hoor ;-)
Author zegt
@venividivici: gewoon een keer in een Starlet sturen. Durf te wedden dat je binnen 10 km verkocht bent. Helaas is de mijne niet te koop!
VeniVidiVici zegt
@MauritsH: Wat zeg je nou? Is een Starslet bestuurbaar? Kijk… DAT vind ik nou interessant auto nieuws :-). Maar helaas Maurits ik ga dan toch liever voor een auto waar ik binnen 1 km al verkocht ben.
giulio zegt
Witte rook uit een alfa betekent niets anders dan dat er een nieuwe paus gekozen is.
mrdj zegt
Eerste ochtend na vrieskou altijd schrikken. Iemand een tevens een goede verklaring dat (benzine) motoren altijd grauwer klinken als het koud is? Vorige week toch een heerlijke tunneltje vol in zijn 3 gepakt met ramen open omdat het toch wel erg lekker klonk.
sracert zegt
Oude Starslets hadden lekke koppakking en olie langs de verdeelkap als kwaal. zwak punt v/d auto (of Hondehok natuurlijk). Rijd zelf een modern Hondahok incl. Vtec, bullitproof koud of warm
solz zegt
ik herinner mij dat bij koud weer de standkachel van mijn oude saab diesel wel eens een flinke wolk rook uitstootte! Zo erg dat op een keer bij het wachten voor het stoplicht de bestuurder van de wagen achter mij in paniek op mijn ruit kwam tikken met de melding dat mijn barrel in de fik stond! :)
galgootje zegt
@Mauritsh:
“Blauwe rook duidt op motorolie die verbrandt wordt.”
Maak er van:
Blauwe rook duidt op motorolie die verbrand wordt.
En we maken de taalnazi’s minder ongelukkig. ;-)
Author zegt
Verrek, die had ik al aangepast! Ik waag nog een poging, dank voor de heads up :)
josvanrey zegt
Er komt rook uit mijn auto als deze stil en uit staat, wat nu?
VeniVidiVici zegt
@josvanrey: Dan zijn er 3 scenario’s… 1, de politie bellen, want dan heb je je Audi RS net teruggevonden van een roofoverval. 2, Je hebt een Ferrari die het iets te warm heeft gekregen. En 3, Gewoon afscheid nemen en een andere auto kopen.
heat59 zegt
Maar nu is mijn vraag; Waarom zie je benzine auto’s langer roken met vries kou dan diesels? Bij het stoplicht rookt een diesel amper en mijn ford Ka enorm
beder zegt
De gegeven verklaringen voor het ontstaan van witte ‘rook’ als gevolg van waterdamp is volgens mij niet helemaal juist. Zoals @caferacer terecht benoemt zit er altijd water (H2O) in uitlaatgassen, bij LPG relatief het meest en bij diesel het minst. De reden voor de zichtbare waterdamp is echter het koude uitlaatsysteem, dat de waterdamp laat condenseren. Bij een warme motor (en warme uitlaat) condenseert de waterdamp niet meer en zijn er geen wolkjes meer. Bij zeer koud weer is het trouwens mogelijk dat de uitlaat tijdens het rijden weer afkoelt waardoor bij gas geven toch weer een wolkje te zien is. Water in de uitlaat komt inderdaad voor en dat komt meestal door korte ritjes waarbij het uitlaatsysteem onvoldoende op temperatuur komt en waterdruppels ontstaan. Een lange rit lost dit probleem meestal op, overigens hoeft dat zeker niet gepaard te gaan met zichtbare waterdamp (als de uitlaat eenmaal warm is)