De Toyota Celica ken je, die durven we wel aan. Wellicht heb je zelfs wel eens gehoord van de Celica Cabrio. Maar wist je dat er van vijf opeenvolgende generaties Celica een Cabrio in de Toyota-showrooms stond?
In 2006 kwam er na 36 jaar en zeven generaties een einde aan het leven van de Toyota Celica. De betaalbare Toyota-coupe kreeg geen directe opvolger, al heeft de GT86 natuurlijk wel voor een deel het lege plekje ingenomen dat de Celica achterliet. De GT86 is overigens wel een stukje duurder dan de Celica destijds én heeft achterwielaandrijving, daar waar sinds 1985 de Celica zijn krachten losliet op de voorwielen (dan wel alle wielen).
Opvallend is dat de Celica zelf behoorlijk bekend is, maar de Cabrio-versies dan weer niet. Vooral niet het feit dat er van alle Celica’s, behalve de eerste en de laatste generatie, een dakloze variant was. Daar moet wel bij gezegd worden dat de dakloze Celica van de tweede generatie geen officiële fabriekscabrio was. Deze Celica Sunchaser werd gebouwd door het Amerikaanse Grifith, maar werd in de VS wel gewoon via de reguliere kanalen verkocht. Generatie drie tot en met zes kenden wel alle een officiële cabrio, waarvan er zelfs enkele in ons eigen land rondrijden. Exacte productiecijfers hebben we niet kunnen achterhalen, maar ga er maar vanuit dat de dakloze Celica’s maar in kleine aantallen zijn verkocht. Tijd voor plaatjes:
Toyota Celica Sunchaser (1979-1981)
Toyota Celica Sunchaser (1982-1985)
Toyota Celica 2.0 GT Cabrio (1988-1989)
Toyota Celica Convertible (1990-1993)
Toyota Celica Convertible (1994-1999)
Toyota Celica Camry (1980-1982)
Nu we toch met weetjes over de Celica aan het strooien zijn: er was ook ooit een vierdeurs Celica. Eigenlijk was dit een Toyota Carina van de tweede generatie, met een iets ander frontje dat weer gebaseerd was op de Celica Supra (ja, die rappe Toyota begon zijn leven ook als Celica). Na deze Celica Camry ging ook de Toyota Camry een eigen leven leiden, los van de Celica en de Carina. Snap je het nog?
nasty zegt
Alle betrouwbaarheid op een stokje!
gtwillem zegt
Ja, ik was er mee bekend. Volgens mijn heb ik nog een ST183 geüpload vorig jaar.
De reden voor de beperkte populariteit is simpel: ze waren heel erg duur. De ST202 kostte meer dan 115.000 gulden destijds, en de ST183 was ook iets van bijna 90 mille in guldens.
Voor dat geld kom je ook ‘premium’ rijden: een 320i Cabrio was zelfs iets goedkoper.
Dizono zegt
@gtwillem: Als er dit soort vragen in de titel staan, dan bedoelen we eigenlijk: Weet je -ook als je geen gtwillem heet- dat…” ;)
Pallas zegt
@dizono: Haha inderdaad. @desjonnies kent vast 8 soorten.
Ik kwam tot 3…
De voorlaatste pre-facelift Celica is van Hyundai sCoupe-achtige schoonheid…
Japans design heeft bij mij een lange incubatietijd…
gtwillem zegt
@dizono: point taken!!Bedoelde het niet bijdehand, maar was eigenlijk onbedoeld het wel ?. Ik kan dit soort artikelen overigens zeer waarderen, want het zijn leuke en zeldzame auto’s. Vind er maar eens eentje: nog best lastig.
Dizono zegt
@gtwillem: Ik neem je niets kwalijk, ik doe hetzelfde als jij
alleen krijg ik er voor betaald;)bmwm8gc zegt
@dizono: moeten jullie zo iemand als @gtwillem niet aannemen?
willeme zegt
@Dizono: Ik gelukkig nu ook ;-)
Dizono zegt
@willeme: haha, ik kwam deze laatst ook al tegen, toen moest ik ook even grinniken.
Author zegt
@Dizono: @willeme get a room.
willeme zegt
@MauritsH: Zit je gewoon mee te lezen? En maar denken dat het hier, bij zo’n oud artikel niet opvalt…
Author zegt
@willeme: ik zie alles. ALLES.
willeme zegt
@MauritsH: Je weet dan ook dat dit artikel straks in de rechterbalk komt te staan omdat ik een Celica Cabrio heb aangedragen? En dat dus werkelijk iedereen dit kan meelezen?
Author zegt
@willeme: Ik heb niks te verbergen voor de lezer!
willeme zegt
@MauritsH: Ik enkel de heimelijke liefde voor open Celica’s… Toch een beste coming-out…
Author zegt
@willeme: #jesuiswilleme
draadloos zegt
@gtwillem: ga dan eens stukjes schrijven! Over de Volvo 264te bijvoorbeeld
rocky zegt
Ik heb altijd een zwak gehad voor een Celica, vooral de eerste generatie.. en dan dit… zucht … lekker hoor!
(@dizono: puik artikel !!)
almera-ga16det zegt
@rocky: me two, ik heb de laatse generatie vereeuwigd op mijn rug hahah
zetje zegt
@almera-ga16det: foto!
almera-ga16det zegt
@zetje: zeg maar hoe ik het kan uploaden.
gieltj zegt
@almera-ga16det: via autojunk, ben benieuwd!
toyotafortuner zegt
Bedankt @dizono: voor het verrijken van mijn kennis, betreffende Japanners.
Maar wat blijft zo’n vroege 90s klapkoplamp Celica toch iel ogen…
Dutchdriftking zegt
Stiekem vind ik ze allemaal erg lelijk.
norge zegt
Tuurlijk weet ik als oud Celica (2 gen) rijder dat….Welke autofiel niet?
E550 zegt
Leuk artikel. Het zijn voornamelijk ook US-spec versies. Ik heb altijd een zwak gehad voor een 1990-1994. Probeer daar maar een originele van te vinden, misschien in Amerika. Het is in EU sowieso moeilijk om originele Celica. De meeste zijn verkloot door een verlaging setje, geen OEM velgen en uitlaat.
gtwillem zegt
@e550: gevonden! Deze stond vlak bij mijn oude kantoor in Den Haag:
http://www.autojunk.nl/2014/08/toyota-celica-gt-st182-convertible
Is nog origineel Nederlands ook, volgens mij. Ik moet alleen even nagaan hoe het ook al weer zat met de typenamen ;-).
E550 zegt
@gtwillem: prachtig.
escort77 zegt
En toch, de mooiste Celica is geen cabriolet.
Maar een coupe, in GT4 Carlos Sainz uitvoering, met net-niet-over-the-top luchthapper in de motorkap.
Bart_V zegt
T18 en T20 celicas blijven gewoon baas (laatste klaplampen en de dubbele ronde lampen)
De GT4’s zijn gewoon de 2 deurs evo en sti concurenten
sjoerd95 zegt
Van de Celica, MR2 en Paseo zijn cabrio versies verkocht. Ook in Nederland. Deze waren echter zoveel duurder dan de dichte uitvoeringen dat bijna niemand er een wilde kopen. Helaas want ik vind ze best wel mooi!
clarkson zegt
Op een of andere manier heb ik de celica nooit mooi gevonden. Hij mist iets. Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog een nieuwe gaat komen. En hoe die er uit gaat zien.
spidermann zegt
Celica stond ook wel bekend als Lelica…