Een gruwelijke opvolger zelfs. En hij luisterde naar de naam Edonis.
Strikt genomen is het natuurlijk helemaal geen opvolger van de Bugatti want hij heeft een andere naam, maar er zijn meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo is het koolstofvezel chassis van de EB110 SS overgenomen en werd een tot 3.7-liter uitgeboorde versie van de quadturbo V12 gebruikt.
Nu de makers toch bezig waren schroefden ze de vier föhns er gelijk af, er kwamen twee grotere units voor in de plaats. Wat betreft de chassis: die waren nog over nadat het Bugatti-project uit de jaren ’90 gierend failliet ging.
De krachtbron was in elk geval goed voor 680 pk (ruim 180 pk per liter!) en 735 Nm. Het AWD-systeem van de EB110 werd ook meteen overboord gekieperd, de Edonis zou alleen op de achterwielen worden aangedreven want dat scheelt een hoop kilo’s. Volgens de makers sprintte het ding naar 100 km/u in 3,9 tellen, pas bij 365 km/u was de koek op.
Waar de EB110 al een vrij buitenaards voorkomen had, deed B. Engineering er met de Edonis nog een flinke schep bovenop. Hij lijkt een beetje op een platgeslagen kikker wiens ingewanden via de achterzijde naar buiten zijn geklapt, maar dan wel met een set wielen eronder.
Helaas is de verdere geschiedenis van het project enigszins in nevelen gehuld. De auto werd officieel onthuld op 1 januari 2000, waarmee het de eerste auto van de 21e eeuw was. De makers grepen dat feit aan om slechts 21 auto’s te gaan bouwen tegen een prijs van 760.000 euro, maar of ze ook allemaal zijn gemaakt is helaas onduidelijk.
De site van B. Engineering is overigens nog wel in de lucht. Het doel van het bedrijf, dat voornamelijk uit ex-Bugatti ingenieurs bestond, was om een moderne interpretatie te bouwen van de Ferrari F40. We betwijfelen of over een jaar of wat inderdaad op die manier naar de Edonis wordt gekeken, maar met z’n bijzondere uiterlijk en bizarre specs is het absoluut een opmerkelijke auto.
max038 zegt
Top stukje schrijfwerk weer ! +1
poeperman zegt
@max038: ’t is wel “het” chassis. Noem me gerust een taalnazi, ik draag met trots de Zwart-Geel-Rode vlag!
poeperman zegt
@poeperman: shiiit, daar gaat m’n goede naam. ’t Is meervoud.
Morgen start ik opnieuw met een schone lei!
max038 zegt
@poeperman: haha
rb26dett zegt
Ik word er haast misselijk van!
Bart_V zegt
De Koeniggsegg en Pagani zijn een stuk bekender van die tijd
clarkson zegt
Natuurlijk wisten wij dat! Ik kom er nu wel achter waar de gumpert apollo zijn kontje vandaan heeft..
epimetheus zegt
@clarkson: ja dat is ook precies wat mij als eerste opviel, naast dat verschrikkelijk smoelwerk dan!
reinoutgtr zegt
Het is nou niet echt een beauty, wel leuke specs en een interessant verhaal.
biohazardracer zegt
Wat een gedrocht!!! De EB110 is vele malen mooier
dawwg zegt
Edonis ? Klinkt als een nickname voor een vreemdgangerswebsite … Erg leuke info, dat wel. Niets van meegekregen rond de eeuwwisseling :( Echter die voorkant is echt vreselijk; zelfs de lak zelf verkleurt ervan …
michaelb zegt
@dawwg: baal je ervan dat je nickname gestolen is?
gtwillem zegt
Nog maar een paar zaterdagmiddagweetjes:
Volgens John Barker (EVO Magazine) een zeldzaam goede besturing op de Edonis. De motor was onstuimig, maar de auto was qua gevoel, handling en bediening een stuk beter dan de EB110. Voornamelijk met weer gevoel en betrokkenheid. De EB110 was net als de Veyron een klinische raket. Qua snelheid deed de Edonis niet veel onder voor de McLaren F1 GTR van Nick Mason.
Er zijn er uiteindelijk een stuk of 8 van gebouwd. De rode was het fabrieksprototype en er zijn filmpjes en tests te vinden met een goudkleurige klantenauto. In de UK schijnt er ook een rode te zijn. De rest is uiteraard te vinden in het midden oosten.
De 21 stuks waren de bedoeling om de 21e eeuw in te luiden. Elk exemplaar zou vernoemd worden naar een groots kunstenaar uit de betreffende eeuw.
Qua vermogen was 680pk het beginpunt. Je kon kiezen voor meer vermogen en koppel, afhankelijk hoe je een turbogat waardeert en hoeveel budget je had. Zelfde gold voor het interieur: je kon alles kiezen qua kleuren en materialen.
De Bugatti EB110 kreeg NOG een opvolger, de Dauer EB110. Dauer, bekend van de 962 Porsche racers, had de rechten en licenties van Artioli (toenmalig eigenaar van Bugatti en Suzuki importeur van Italië), overgenomen en verbeterde de auto. Ook hier sneller en beter, maar wel met vier turbo’s en 3.5 liter. Interieur werd door Brabus voorzien van superluxe leer.
De ontwerper van de Edonis is altijd een beetje stil gehouden, maar het schijnt een vingeroefening van Zagato te zijn geweest. Zelf waren ze er niet tevreden mee, maar B Engineering heeft het naar eigen goeddunken afgemaakt.
jipino zegt
@gtwillem: En wellicht nog interessanter, de Edonis keek oorspronkelijk veel vrolijker uit z’n lampen. De foto’s die je hier ziet geven de teleurstelling weer van de auto nadat ie hoorde dat ie gecanceld was ondanks z’n indrukwekkende specificaties.
gtwillem zegt
@jipino: het eerste prototype had dezelfde lampen als de uiteindelijke versie. Alleen was het lamphuis zwart in plaats van de carrosseriekleur.
jipino zegt
@gtwillem: Ik maakte slechts een (slecht) grapje over hoe onfortuinlijk dit ding uit z’n ogen kijkt.
dawwg zegt
@gtwillem: Ja, gek genoeg maakt dat (m.i.) best veel uit, zonder de zwarte randen oogt het stukken plezieriger …
991gt3rs zegt
@gtwillem: Hier wist ik dus nog niks vanaf bedankt voor deze info, wat een brute wagen! Gelijk even op Youtube gekeken en ik kwam dit filmpje tegen, godmiljaar wat een bruut geluid! https://www.youtube.com/watch?v=6JHLBwPEBa4
poes zegt
@gtwillem:
De Dauer varianten hadden toch ook allemaal een carbon bodywork, als ik me niet vergis? Waar het origineel dat in ieder geval (gedeeltelijk?) niet had.
gtwillem zegt
@poes: ik weet niet of dat standaard was, maar er zijn er wel een paar geleverd met Carbon carrosserie.
Jochen zegt
@gtwillem: de door dauer gebouwde 5 eb110’s mag je toch geen opvolger noemen, een andere fabrikant nam de productie voor haar rekening en paste de wagen op een paar plekjes aan.
Er staat/stond nog niet eens zo lang geleden een naakt carbon EB110SS Bugatti gebouwd door Dauer te koop, zóó mooi.
gtwillem zegt
@jochen: ‘opvolger’ is een ruim woord, maar dat is ook het geval voor de Edonis. ‘Parallel doorontwikkeling’ een betere term?
Jochen zegt
@gtwillem: doorontwikkeling dan, zonder parallel. Dauer nam toch de failliete van Bugatti, activiteiten startte erna.
Mooie naam van de oprichter van Dauer … Jochen
norge zegt
Het kon dus nog lelijker..
thejerk zegt
@norge:
Yep, maar dan heb je het waarschijnlijk over de “opvolger” van de Edonis.
Dutchdriftking zegt
Mooi is deze wagen in iedergeval absoluut niet.
guusboum zegt
Door het spelleke Test Drive Unlimited wist ik van het bestaan hiervan. Eerst hoopte ik dat de spelmakers het schepsel zelf bedacht hadden, maar tot mijn schrik was het een echte auto…
jippie zegt
Off topic: doet me opeens denken aan die lelijke auto van die vriezeveners, bestaat dat merk nog?
mercedesbenz63 zegt
Ja dat widt ik en ik vind het een super aparaat en dat goddelijke geluid dan!
SimonMc zegt
@mauritsh: De chassis moet het chassis zijn.
Author zegt
Nope, meervoud.
SimonMc zegt
@mauritsh: Oeps ja, iets te vlug gelezen.
dragonforce zegt
Ik vond dit als puber wel een zeer gaaf wagen. Maar nu ik er naar kijkt….. wat was het een lelijk ding.
rolov zegt
Dit was gelijk mijn favoriete wagen toen hij uitkwam. Echt geweldig.
amgc63 zegt
Ik ken deze auto dankzij test drive unlimited
JamesBond007 zegt
@amgc63: Ja ik ook. Geweldige bak in dat spel.
Kijk die ruitenwisser! Kan je makkelijk zeehondjes mee doodknuppelen!
sicko zegt
Adonis kan je hem bezwaarlijk noemen. Eerder incest gone horribly wrong tussen een gumpert een lotus evora. Bweik!
jorden zegt
Als lelijk zijn pijn deed, dan keek je als een adonis.
gtr34 zegt
Motorisch mag het dan mooi zijn, maar voor de rest vind ik het een lelijk ding..
Jochen zegt
Wat een gruwelijke bak. Kan me het nog goed herinneren dat de Edonis op verschillende voorpagina’s van autotijdschriftjes kwam.
Het design lijkt geïnspireerd op de F117 stealth bommenwerper, een richting die Lamborghini heeft opgepakt.
B. Engineering is nog steeds open als service punt voor bugatti en dauer bijvoorbeeld.
Check dit filmpje vanuit een werkplaats, met een hele bijzondere Bugatti op 0:36 min. http://youtu.be/ewIABG9ZFs0
poes zegt
@Jochen:
Die bijzondere Bugatti is een prototype van de EB110. Er is (was) er ook eentje met dichte wielkasten bij de achterwielen.
Het hele verhaal rondom het ontstaan van de EB110 vind ik geweldig en de auto ook. De Endonis verdient wat dat betreft ook een plekje in de historie. Lelijk, mwah, apart in ieder geval. En stiekem heel tof.