Vannacht om 3:00 uur gaat de wintertijd weer in. Dat betekent een uur langer weekend, maar ook meer verkeersongelukken. Moeten we daarom de wintertijd afschaffen?
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het beter voor de verkeersveiligheid als we de zomertijd aannemen als vaste tijd. Ondanks dat de wintertijd de ‘echte tijd’ is, leidt het tot meer ongelukken.
Vooral fietsers en voetgangers zijn de dupe. Zij worden respectievelijk twee á drie keer zo vaak slachtoffer van een ongeluk. Uiteraard spelen het slechte weer, gladde wegen en het überhaupt korter worden van dagen ook mee. Toch durft de SWOV te stellen dat de wintertijd gevaarlijk is.
Mensen zijn ’s morgens alerter dan ’s avonds waardoor het beter zou zijn dat er in de avondspits meer licht is. Door de zomertijd het hele jaar lang toe te passen wordt dat bereikt. Het oorspronkelijke idee achter de zomer- en wintertijd is echter dat het energie zou besparen, mensen zouden minder lang hun lichten aan hebben. Dat gehoopte effect bleef na de invoering echter uit.
Hoe mooi is het om dan met de afschaffing van dit hele systeem, verkeersslachtoffers te besparen? Vergeten we niet meer al die klokken te verzetten en met een beetje geluk nemen ook de autoinbraken af.
agera zegt
Een kort vraagje wat is de logica om vannacht 03:00 uur de wintertijd in te laten gaan?
Ben het ermee eens, langer licht is welkom inderdaad.
jrk68 zegt
@agera:
Als je langer licht wilt hebben, hier mijn gratis tip.
Ga “s-zomers in Noorwegen wonen en ‘s-winters in Zuid-Afrika.
sdk16420 zegt
@agera: Als het overdag ingaat terwijl iedereen aan het werk is, geeft dat nogal wat praktische problemen lijkt me.
Orichy zegt
@sdk16420: Welk practisch probleem dan?
OT: Eigenlijk houdt je met de zomertijd de wereld voor de gek. Tegenwoordig in de 24uurs economie heeft dit helemaal geen nut meer.
En met de digitale revolutie is het helemaal compleet niet meer nodig.
Misschien vinden een heleboel mensen het fijn, om ’s avonds in de zomer een uurtje extra zon te hebben, maar economisch, of practisch nut heeft het niet.
Van mij mag het afgeschaft worden, de onderbouwing van het economisch aspect is volledig in gehaald, door de economische toestand waarin wij nu leven.
Vroeger was dit anders en had het nut, maar lekker terug naar voor 1977.
Eén tijd, geen gezeik!
lambo4all zegt
@Orichy: welke praktische problemen?! Stel dat het vanaf 2 uur een uur terug gaat.
– hee ik heb een afspraak om half 2.. Welke half 2?
-traject controles moeten aangepast worden die dag
-zelfde geld voor alle elektrische systemen.
-laat je mensen een uur eerder naarhuis gaan na het werk? Of beginnen ze een uur later?
Het is logisch om te tijd te veranderen als niemand actief is slimpie. Dan hoeft niemand zich ook aan te passen.
Orichy zegt
@lambo4all: Volgens mij zijn er 24 uur per dagen mensen en systemen actief, dus daar zit het probleem niet in en je werkt zo’n dag, nu nacht dus een uur extra, niks nieuws, of mis mee. Alles gaat door alsof er niets aan de hand is. Gewoon duidelijk communiceren heet dat, als het om afspraken gaat, dus vóór, of ná de tijdsverandering.
azenomei zegt
@Orichy: Ow wat ben jij heerlijk simpel. s’ nachts zijn er over het algemeel minder mensen actief dan overdag gekkie. En nu weer terug naar de basisschool met jou.
azenomei zegt
@azenomei: ’s nachts -_-
Orichy zegt
@azenomei: Dat denk jij, maar binnen West-Europa zijn het meer mensen, dan je denkt, het is niet iets van Nederland alleen, als je dat soms dacht.
Alle systemen draaien wel 24 uur per dag door en het is niet van gisteren, maar vanaf 1977. Iedereen die moeilijk doet over wanneer het eventueel wel, of niet moet plaatsvinden, moet zich eerst verdiepen in geschiedenis hiervan, voordat u wat roept.
potver7 zegt
@Orichy: Dat mag zo zijn – hij heeft nog steeds gelijk als hij schrijft dat er ’s nachts minder mensen werken/actief zijn dan overdag. De verhouding is tegenwoordig inderdaad anders dan 40 jaar geleden, maar die stelling gaat nog steeds op.
En die systemen die 24/7 actief zijn – bij veel bedrijven worden die gemonitored door ploegen op verschillende locaties wereldwijd (bijvoorbeeld Europa, Azië, Amerika), zodat al de ploegen gewoon dagdienst kunnen draaien en er toch continu support is.
Orichy zegt
@azenomei: … en trouwens dat simpel zijn, is er prettig, daarmee los je problemen veel makkelijker mee op, juist de meest moeilijke zaken, kunnen met simpele oplossingen opgelost worden.
Moeilijk-denkende mensen, waar ik jou, op jouw eigen commentaar baserend, maar even toe reken, denken de wijsheid in pacht te hebben.
Maar de waarheid ligt altijd ergens in het midden.
azenomei zegt
@Orichy: Hoe moeilijk is ook denk (nope, ik denk nooit moeilijk). Overdag zijn er meer mensen actief dan ’s nachts. Verder hou ik ook van jou.
Jaapie zegt
Na de zwarte piet discussie is dit een mooie opvolger…..
Orichy zegt
@Jaapie: Ja, want het gaat goed met Nederland en dan gaat het weer over onderwerpen, die er niet toe doen.
Of, zijn wij te bang om over echte onderwerpen in oproer te geraken?
Homer55 zegt
Beter houdt je het gewoon zoals het is..
Als je de zomertijd aanhoud zal het pas rond half 10 licht worden en een heleboel fietsende scholieren zonder licht over het hoofd zien ofzo ??
En anders zou het om half 7 donker zijn ipv half 6. Maakt dat het verchil ?
Homer55 zegt
@Homer55: verschil…
henrie zegt
@Homer55: En ‘houd je’ i.p.v. ‘houdt je’… ;)
rovalo zegt
@henrie: en “aanhoudt” i.p.v. “aanhoud”.
;-)
tunefuldjmike zegt
@henrie: houd je*
tunefuldjmike zegt
@tunefuldjmike: well fuck ik lees echt super goed :)
Vincegail zegt
“Mensen zijn ‘s morgens alerter dan ‘s avonds”
Spreek voor jezelf aub!
agera zegt
@Vincegail: Logisch is het wel vooral doordeweeks na een werkdag, kost meer moeite om je kop erbij te houden.
ej20g zegt
@agera: ik ben op een werkdag na het werken een stuk fitter dan ervoor hoor. Tot een uur of 10 in de ochtend ben ik zo duf als een konijn.
MrSkyline zegt
@agera: Maar je vergeet wel het feit dat mensen wakker worden van licht, als het nog donker is is het heel moeilijk wakker worden. Zodra de wintertijd in gaat is het meestal al licht aan het worden als de meeste mensen onderweg naar het werk zijn. Als we de wintertijd niet zouden hebben dan zou het pikdonker zijn tijdens de drukste momenten in de ochtendspits en zouden mensen misschien nog niet goed wakker zijn. Maargoed dat ligt ook erg aan de persoon. Ik denk dat er meer avondmensen zijn dan ochtendmensen waardoor de huidige situatie naar mijn mening de beste is.
Orichy zegt
@MrSkyline: Dat men moeilijk wakker wordt in het donker, is ook verschillend per mens. Ik heb meer baat bij de avond en nacht, dan heb ik minder afleiding en kan mij veel beter concenteren.
Ik ben ook echt een nacht mens. Het kost mij allemaal minder energie en het geeft mij meer inspiratie.
Overdag heb ik allerlei afleidingen en
verleidingen en daar heb ik ’s nachts geen last van.
flutterby zegt
@Vincegail: Amen, ik stap ’s ochtend niet altijd scherp in de auto.’ s middags ben ik altijd goed wakker.
JaxDryke zegt
Als mensen nou gewoon eens leren rijden, fietsen, lopen en gewoon uit hun doppen kijken, dan gebeuren er ook geen (veel minder) ongelukken. Veel mensen zijn heel arrogant op de weg en leven onder het mom van ‘mensen letten maar op mij’.
Heeft absoluut niets met winter- of zomertijd te maken.
Yeelen zegt
@JaxDryke: Als ik rij denk ik meestal ‘mensen letten op niks’. Vaak is het dan niet erg relaxt rijden, woonde ik maar vlakbij een rustige bergweg of zo..
erwh zegt
@JaxDryke: het helpt ook als mensen ook daadwerkelijk bezig zouden zijn met rijden, iets wat bij velen nauwelijks het geval is.
rob68 zegt
Laat ik mijn klokken toch lekker op zomertijd staan…
av_diver zegt
Men vergeet dat de wintertijd de normale tijd is en dat zomertijd de aangepaste tijd is.
Je kunt de wintertijd dus niet afschaffen…
dawwg zegt
@av_diver: Eerste zinnige opmerking in deze hele discussie. Die zogenaamde SWOV, met nog wel ‘Wetenschappelijk onderzoek’ in z’n naam valt daardoor namelijk direct door de mand …
arjontje zegt
Als alle fietsers nou eens goede verlichting zouden voeren. En dan bedoel ik dus niet die led lampjes die voor 50 cent bij de blokker koopt.
Dat zou dat denk ik meer slachtoffers schelen dan het afschaffen van de wintertijd.
En gelijk de bescherming van de fietsers opheffen.
towi1989 zegt
Wat een onzin; er is gewoon minder daglicht. Langer licht ’s avonds betekend langer donker ’s ochtends.
NiNja zegt
Winter is coming.
Vincegail zegt
@NiNja:
NiNja zegt
@Vincegail: Haha :D
azenomei zegt
@Vincegail: Heej. Die is in het boek allang dood.
NiNja zegt
@azenomei: Niemand vroeg je om spoilers…
azenomei zegt
@NiNja: LoL
henrie zegt
Als we de zomertijd, dan wel de wintertijd, zouden afschaffen, laten we dat dan wel in heel Europa doen en niet alleen in Nederland. Ik was afgelopen september in de VS en daar is het per staat geregeld. De ene staat deed wel aan zomertijd en de andere niet. En soms is het zelfs in een deel van de staat weer anders. Was erg verwarrend, zo in het gebied Nevada/Utah/Arizona…
Orichy zegt
De SWOV is niet goed wijs, trekt rare conclusies en kijkt niet naar de werkelijke oorzaken.
Doordat de mens complex in elkaar zit, schuilt door denken en doen, of een combinatie van deze twee, een situatie die gevaarlijk kan zijn.
Door ervaring en leerprocessen kun je het gevaar elimineren, tot een minimaal risico.
De natuurlijke omgeving van de mens kan ook gevaar met zich meebrengen. Een storm, of harde wind kan er voor zorgen dat bomen, of andere elementen voor gevaarelijke situatie zorgen.
Van de mens en zijn natuurlijke omgeving kun je zeggen, dat zij beide gevaarlijk kunnen zijn, maar van oorsprong niet gevaarlijk zijn. Ongelukken gebeuren door omstandigheden, die terug te leiden zijn aan de natuur, of aan laakbaar handelen van de mens.
desjonnies zegt
Stichting
Wetenschappelijk
Onderzoek
Voor subsidie
Dat betekent SWOV.
Curieus dat er op iedere voorpagina van de landelijke dagbladen melding wordt gedaan van 7 dodelijke slachtoffers door verkeersongelukken, terwijl het zomertijd is.
Ik wil niet cynisch zijn, dit is diep triest, maar waren het er 10 geweest als we wintertijd hadden gehad ?
9000cse zegt
@desjonnies:
Van de vraag, of subsidie deze stichting rechtvaardigt wil ik afblijven. Ik kan ook niet aantonen en/of bewijzen dat zij een bestaansrecht heeft. “Wetenschap” is nou eenmaal discutabel, zeker op dit blog. Als we echter eens ziek worden, zijn we ervan afhankelijk en doen we er maar wat graag een beroep op.
De overschakeling van zomer- naar wintertijd zal echter invloed hebben op het aantal ongelukken. Ook ik vraag mij af, of we dit systeem moeten handhaven. Mensen zijn “gewoontedieren”, die door het plotselinge verschil in het invallen van de ochtend en de avond beïnvloed worden.
De dagen worden korter en bij “het donker” wordt het zicht nou eenmaal minder. Voetgangers en fietsers/brommers/scootmobielers zie je als automobilist later dan bij daglicht. En de plotselinge overgang van één uur en de verandering in licht en donker, die daarvan het gevolg is, kan, denk ik, wel degelijk invloed hebben op het aantal ongelukken. Daarbij komt, dat de dicipline om verlicht dan wel herkenbaar onderweg te zijn, sinds jaren onderkend wordt. “Men” gaat er te vaak vanuit, dat wanneer ik de ander zie, dat de ander mij ook wel zal kunnen zien. Een totale misvatting, die vaak fataal kan aflopen.
Wat mij betreft: Laat de zomertijd zoals hij is: 12 maanden lang.
desjonnies zegt
@9000cse:
Mijn kritiek jegens SWOV is dat ze, als onderzoekinstituut oplossingen proberen te vinden voor problemen die eigenlijk niet bestaan.
Zoals je terecht opmerkt is het voeren van goede verlichting voor iedere weggebruiker in deze donkere dagen een must.
Probleem is dat de zwakkere weggebruiker hier mijns inziens verkeerd wordt beschermd, waardoor er een compleet falen ontstaat voor het nemen van zijn of haar eigen verantwoordelijkheid.
Ding is dat SWOV probeert oplossingen te vinden voor mensen die het blijkbaar niet nodig vinden om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen als verkeersdeelnemer.
En volgens mij is daar geen goed garen mee te spinnen, dat soort figuren.
Een mevrouw steekt met haar twee kinderen over op een zebrapad.
Ik stop en claxonneer, omdat mevrouw zelf nota bene druk bezig is met haar mobiele telefoon (berichtje tikken of zo); ze kijkt niet eens wat voor voertuig(en) eraan komt(en); of de bestuurder haar heeft gezien en of dat voertuig wel -kan- stoppen.
Ze kijkt me na mijn claxonnade verontwaardigd aan en maakt een gebaar dat ze op een zebrapad loopt.
Wel met haar twee kinderen.
Dat soort gedrag, dat bedoel ik, zelf geen greintje verantwoordelijkheid nemen.
potver7 zegt
Wat ik me dan wel afvraag: ligt de oorzaak van het grotere aantal ongevallen bij de winter, of de wintertijd. Ook ’s zomers gebeuren er in de schemering en ’s nachts relatief meer ongevallen dan bij daglicht. En aangezien het ’s winters nu eenmaal langer donker is, inclusief ochtend- en avondspits, ligt de conclusie voor de hand.
Zomer- of wintertijd maakt wat dat betreft niet echt veel uit als je het mij vraagt… Tenzij de SWOV kan aantonen dat na aanvang van de wintertijd het aantal ongevallen gedurende 2-3 weken significant toeneemt, en daarna weer significant afneemt – en dat gedurende meerdere jaren.
janhaag zegt
In de Oekraine , wit rusland en Rusland zijn ze naar grote tevredenheid overgestapt op het hele jaar zomertijd. Niet vanwege de veiligheid maar het is plezieriger. Geen gedoe meer
fit4fun zegt
Niet fucken met de tijdlijn!
Totaal debiel dat deze idioterie gehandhaafd blijft ondanks dat de wereld ietsje is veranderd sinds de oliecrisis van de jaren ’70
mashell zegt
@fit4fun: ipv oliecrisis is er nu de energiecrisis in de zin dat energie opwekking het milieu schaadt (kolencentrales als duidelijk voorbeeld) en dat maakt energie besparing meer dan ooit noodzakelijk.
theghost zegt
wat een gel*l! Zomer/Wintertijd heeft niks met het aantal ongelukken te maken! Het is (het gebrek aan) rijvaardigheid en een vals gevoel van veiligheid dat de ongelukken veroorzaakt!!
Laat ze daar wat aan doen ipv hierover zeiken!