We zoeken een superdik wintersportkanon met tuningspotentie.
Het is weer het wintersportseizoen. Dat betekent dat iedereen en zijn moeder (in de daarvoor bestemde schoonmoederbox) op vakantie gaan naar de bergen. Voor ons romantische autoliefhebbers betekent dat het weer tijd is voor een wintersportkanon.
Een auto die alles kan: snel, comfortabel, ruim, veel grip en lekker luxe. Uiteraard is gaat dat een Duits feestje worden. Mocht je een hekel aan Duitsers hebben, binnenkort hebben we goed nieuws voor je! Voor nu gaan we bijna Deutsch reden, want alles komt uit Zuid-Duitsland.
Want kijk, een nieuwe M3 Touring of RS6 Avant is superdik en op dit moment de HEETSTE wintersportkanonnen die er zijn. Maar ze zijn ook vrij prijzig. Wat als je een fractie van het bedrag een dikke auto koopt? En die dan vervolgens kietelt? Wat zijn dan de mogelijkheden. Natuurlijk, 600 pk plus wordt lastig, maar een pk-tje of 400 moet toch wel lukken? Je vindt een Dickschiff met 300 pk op Marktplaats en gaat dan aan de slag. Lukt dat?
Kortom, we stellen de vraag en beantwoorden ‘m meteen voor je, ter lering en vermaak.
De wensen en eisen voor een wintersportkanon met tuningspotentie kun je hier onder bekijken:
Huidige auto / vorige auto’s | Iets saais en betrouwbaars |
Privé / zakelijk | Privé, maar mag wel representatief zijn |
Lease / Koop | Koop |
Budget | € 20.000 |
Brandstofvoorkeur | Geen |
Reden aanschaf andere auto | We zoeken een wintersportkanon met tuningspotentie |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, 2 kinderen en een dakkoffer |
Voorkeursmerken / modellen | Dikke Duitse stations |
No-go’s | Iets dat wat anders is dan bovenstaande |
Hoe komen we aan de cijfers?
- Verbruik via Spritmonitor
- Brandstofprijs via United Consumers (2,309 per liter 98, 1,997 per liter diesel)
- Motorrijtuigenbelasting via Belastingdienst
- Gemiddelde van diverse verzekeraars, Inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren, allrisk
Audi A6 Avant 3.0 TFSI quatto S-Line (4G)
€ 19.945
2012
195.000 km
Wat is het?
Een Audi met een bijzondere motor: de 3.0 V6 met mechanische compressor. Dit blok is bijzonder goed te kietelen. In de Audi A6 levert ‘ie 300 pk en in de S4 333 pk. Maar er zit veel meer ruimte in: met een andere poelie, intercooler, luchtinlaat en chip kun je met gemak 450 pk en 550 Nm halen. Dan ineens is 300 km/u een fluitje van een cent. De rest van de auto is t ook puk: de A6 ziet er nog vrij vers uit en het interieur is erg fraai.
Hoe rijdt het?
Het quattro-vierwielaandrijvingssysteem is onovertroffen. Het is geen spannende auto, maar wel een enorm capabele. Deze 4G=generatie voelt minder zwaarlijvig aan dan zijn voorganger, de 4F (die je overigens ook met deze motor kan krijgen). De transmissie is op zich prima, maar net niet zo verfijnd als de betere automaten met koppelomvormer. Wat ook opvalt is dat het koppel relatief bescheiden is ten opzichte van het vermogen. Getuned ziet er meer dan voldoende koppel in hoor, maar het is niet extreem overdadig. Maak je voldoende toeren, dan is het topvermogen echt indrukwekkend. Hiermee kun je veel Porsches verrassen op de linkerzijde van de Autobahn.
Kosten
- Verbruik: 1 op 8,35
- Brandstofkosten: € 461
- Gewicht: 1.790 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 108
- Verzekering: €105
- Totale kosten per maand: € 674
Onderhoudsprognose:
Een Audi kan extreem duur zijn qua onderhoud. En soms heel erg meevallen. Belangrijk is dat je er op let dat de ketting geen kabaal maakt bij een koude start. Dat is een extreem dure fix, namelijk. Een andere ding om op te letten is de S Tronic-transmissie, dat die goed en soepel schakelt. Olieverbruik is bij de 3.0 minder een issue, maar kan zeker voorkomen. Dus houd wel eventjes 5k per jaar om de auto op peil te houden.
Afschrijvingsprognose:
Dikke Audi’s vallen vaak door een iets dieper dal dan dikke Benzen en BMW’s. Echter, met de 3.0 TFSI is er iets opmerkelijks aan de hand. Die blijven verrassend goed hun waarde houden. Dat wil niet zeggen dat je niet gaat afschrijven, het is vooral de motor die je wil hebben als je een A6 van dit bouwjaar op gaat zoeken.
BMW 535d xDrive Touring (F11)
€ 17.950 (Universele handelaar)
2013
220.000 km
Wat is het?
Een hele dikke diesel, ditmaal. De 535d had meer vermogen dan de 535i en je kan ze eenvoudige naar meer vermogen tunen dan de benzines. Althans, een Stage I levert meer op bij een 535d. Er was ook nog een nog snellere M550d en die kun je ook in het budget vinden, maar dat zijn niet de meest betrouwbare motoren (turbo’s, lagerschalen, ketting). Met een andere intercooler, luchtfilter en ECU-aanpassing is 380 tot 400 pk mogelijk. Uiteraard is het koppel belangrijker: 700-800 Nm! Klinkt als de ultieme BMW 5 Serie!
Hoe rijdt het?
Anders dan de Audi. De BMW 535d xDrive heeft hydraulische besturing en heeft dus zowaar iets van gevoel. Iets dat de Audi niet heeft. De motor loopt erg soepel, maar je hoort natuurlijk wel dat het een diesel is. Die motor en automaat zijn wel op elkaar afgestemd. Het is een geweldige combinatie, ook als je ‘m standaard laat trouwens. Houd er rekening mee dat 400 pk aanspreken altijd zorgt voor een hoog verbruik, ja, ook bij een diesel. Qua wegligging is 535d iets meer een boot dan de Audi, alhoewel veel exemplaren Adaptieve Drive hebben met actieve anti-rollbars.
Kosten BMW 5 Serie
- Verbruik: 1 op 12,05
- Brandstofkosten: € 277
- Gewicht: 1.870 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 189
- Verzekering: € 130 p.m.
- Totale kosten per maand: € 596
Onderhoudsprognose
Het is een BMW, dus dat betekent dat je automatisch de waterpomp moet vervangen. Dit is een auto van bijna twee ton (qua gewicht) en over de ton (qua euro’s). Dus de onderhoudskosten zijn navenant. Zeker omdat je een ouder exemplaar met veel kilometers hebt. Check dus goed het onderhoud! Dat is echt extreem belangrijk in dit geval. Maar je bent zo 3-5 per jaar kwijt en dat gebeurt er nog niet eens iets raars.
Afschrijvingsprognose
Ten opzichte van de nieuwprijs, gaat deze auto niet veel meer afschrijven. Maar je gaat er nog wel iets op verliezen. Dat sowieso. Een grote zware diesel is niet echt courante waar (alhoewel het telkens zeldzamer wordt). Aan de andere kant, E61 535d’s met 4-5 ton op de klok leveren altijd nog wel 4-7 mille op.
Mercedes-Benz E500 4Matic Estate (S212)
€ 15.800 (Duitsland, universele handelaar)
2012
315.000 km (ja, niet vooruitgedraaid)
Wat is het?
Een hele dikke Benz die we er eventjes met de haren bij hebben getrokken. Eigenlijk is dit YOLO-materiaal. De E500 van deze generatie E-Klasse (de S212) had aanvankelijk de atmosferische 5.5 liter V8. Dat werd later deze 4.7 liter V8 met twee turbo’s. Mercedes koos voor een relatief hoge compressie met lage turbo druk. Daarom klinkt en reageert ie meer als een atmosferische motor. Er zijn echter wel tuningsmogelijkheden, met een eenvoudige ECU-aanpassing zit je zo op 530 pk en meer dan 800 Nm. Dat waren nog niet zolang gelden pure AMG-waarden.
Hoe rijdt het?
Niet zo sportief als een AMG. Je merkt dat de E500 de grootste en zwaarste is in dit overzicht. De automaat zit achter het stuurwiel, dat iets van een voorbode is van de rijeigenschappen. Dat de auto niet voor bochtige binnenwegen is gemaakt, wil niet zeggen dat de E500 4Matic het niet kan. Op de Autobahn ben je echter heer en meester. De E500 is comfortabel, maar zeker niet week. Dankzij de motor zet je enorme stappen en dankzij de grote brandstoftank (80 liter) kun je een flink stuk rijden voor je weer moet tanken. Het geluid is heerlijk!
Kosten
- Verbruik: 1 op 8,48
- Brandstofkosten: € 454
- Gewicht: 1.975 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 126
- Verzekering: € 135
- Totale kosten per maand: € 715
Onderhoudsprognose:
Hier ga je op leeg lopen, want een E500 is natuurlijk niet goedkoop qua onderhoud. Als het puur om betrouwbaarheid gaat, is de E500 met 5.5 V8 nóg beter, maar deze Biturbo 4.7 is niet zo slechts als de 4.4 van BMW. Sowieso is het zaak om te zorgen dat al het onderhoud altijd tijdig gedaan is. Dit zijn geen auto’s waarbij je moet bezuinigen, om maar eventjes een cliché van stal te halen.
Afschrijvingsprognose
Een dikke Benz in goede conditie is altijd geld waard. Uiteraard zul je er nog de nodige euro’s op afschrijven, maar weet dat je in een auto van meer dan een ton rijdt. Dan valt het wel weer mee. Als we kijken naar oudere E500’s: daar vraagt men nog altijd goed geld voor. Het zijn toch bijzondere auto’s.
YOLO: Alpina B3 S Touring Allrad (E91)
€ 20.000 (Duitsland, particulier)
2011
255.000 km
Wat is het?
Een stokoude BMW E91. BMW bouwde tot voor kort geen M3 Touring en deze auto komt daarbij het dichtste in de buurt. Het bijzondere van de Alpina B3 S is de motor. De reguliere 335i heeft de N55 motor, maar de Alpina heeft de (veel) beter te kietelen N54-motoren. En dan is deze ook nog eens door Alpina iets sterker gemaakt. Dit betekent nog grotere marges! Het is en blijft overigens wel een E91, dus het is geen enorm ruimte auto. Sterker nog, een beetje Ford Focus Wagon-eigenaar lacht zich helemaal stuk.
Hoe rijdt het?
In het kader van een wintersportkanon zoeken we eentje met vierwielaandrijving. Je wil eigenlijk achterwielaandrijving voor het ultieme rijplezier. Een dikke BMW met xDrive is toch een beetje als op stap gaan met een hele schone deerne plus haar oudtante als Nuchslep. De motor is een absolute old-school parel. Standaard is ‘ie in ’S’-uitvoering al goed voor 400 pk, maar het is vrij eenvoudig om dat aantal flink te verhogen.
Kosten Alpina B3
- Verbruik: 1 op 8,84
- Brandstofkosten: € 436
- Gewicht: 1.705 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100
- Verzekering: € 100
- Totale kosten per maand: € 636
Onderhoudsprognose:
Trek je portemonnee! Ja, de N54 heeft een groter tuningspotentieel dan de N55, maar is ook gevoeliger. Sowieso zijn Alpina’s nooit heel erg goedkoop. Het onderstel is behoorlijk gevoelig: dus check de draagarmen, bandenslijtage en velgen beschadiging. En natuurlijk alle motorische items die stuk kunnen, zoals de injectoren, lagerschalen en waterpomp. Die laatste kun je beter preventief vervangen, want die gaan toch wel kapot.
Afschrijvingsprognose:
Hier win je punten, want Alpina’s zijn heel erg waardevast. Enorm waardevast. En ja, ook als ze kilometers maken. Alpina’s zijn gemaakt om veel mee te rijden. Daarbij worden Alpina’s ook veel bijgehouden in diverse registers. Het terugdraaien van een Alpina kan bijna niet onopgemerkt blijven. Oudere Alpina’s, met flink wat kilometers, zijn nog altijd veel geld waard. Kwalitatief is het vaak erg goed en er zijn simpelweg meer mensen die het tof vinden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
SpiderIV zegt
Vreemd dat je advies nodig hebt als de shortlist “dikke Duitse stations” is en de rest No-go is.
AudiRS zegt
Niet die BMW 535d doen. Die blokken lopen allemaal stuk.
bunnylebowski zegt
@audirs eens, zou in dit geval voor de benzine broeder gaan
540ix zegt
Ben je niet in de war met de M550d? Mijn vrouw rijdt een 535d uit 2011, ze is de eerste eigenaar en met normaal onderhoud inmiddels ruim 325.000km op de teller… geheel probleemloos. Ja, natuurlijk vocht in de koplampen en luchtbalgen vervangen. Motorisch echter perfekt.
jaso013 zegt
20K voor wagens die minimaal 2 ton hebben gelopen…. Waarom?
rogerzz zegt
Omdat ze nieuw met wat opties richting (of over?) de 100.000 euro waren? Afschrijving in combinatie met vraag en aanbod, voor 20k wil ik die A6 wel hebben hoor in theorie, maar 1:8 is net even wat te heftig voor mijn woon-werkverkeer.
Ergens zou ik echt wel een 3.0 TFSI Quattro A6 willen hebben, maar dat verbruik joh, pfoei.
alfaqv zegt
Precies wat ik net dacht en dan komen de kosten van het tunen erbovenop. En dan nog maar hopen dat alles heel blijft..
Daarbij, ik weet niet wie hier het afgelopen jaar nog in Duitsland is geweest, maar daar hebben ze het links-plakken opnieuw uitgevonden, nog erger dan in Nederland.
Ik heb mijn (getunende) 400pk nauwelijks los kunnen laten, heen en terug, naar Oostenrijk.
200pk benzine of diesel is voldoende tegenwoordig.
tenaci zegt
Ga ff lekker zelf zoeken als je al precies weet wat je wil. Dikke Duitse stationwagon met awd. Doodsaai lijstje dit. Zulke lijstjes worden pas leuk als er iets onverwachts tussen mag staan. Dat is door de eisen hier vakkundig uitgesloopt
Jochen zegt
Eens.
Misschien de wat voor de hand liggende opties ook.
Ik zag al een suggestie voor een Panamera of Insignia OPC voorbij komen. Zelf heb ik al eens gekeken naar een GT 550 xi en een oude S6 met V10. Risky, maar wel gaaf op een eigen wijze.
Ook dit jaar tijdens de wintersport vielen me dezelfde merken op, en ontbrak een ander. Aanwezig veel Volvo, Porsche en Audi. BMW zie je weinig. Achterwielaandrijving blijft gewoon kut in de bergen.
V8Vantage zegt
Als het kut is dan betekend dat er vooral bezuinigd is op de winterbanden. Met goede A-merk banden zit er geen verschil in behalve dat je meer lol kunt hebben.
cloverleaf zegt
Nee dat is niet waar. Ook goeie banden gaan vol met sneeuw zitten en verliezen grip. RWD is altijd beter dan FWD behalve in de sneeuw. Heb nu een Alfa met Q4. Reed zo de pas op en af op A-merk all seasons. Sneeuwkettingen geen moment nodig gehad terwijl om me heen aardig wat autootjes vast geraakte
V8Vantage zegt
Eh, het is juist de bedoeling dat banden vol gaan zitten met sneeuw. Sneeuw op sneeuw geeft de meeste grip.
Verder zijn er inmiddels genoeg testen te zien waarin blijkt dat rwd fwd nek aan nek zitten. Overigens met exact dezelfde banden testen natuurlijk.
Persoonlijke voorkeur geeft de doorslag, mits goede banden.
Gele Koplamp zegt
Kunnen toch zelf nog wel wat leuke suggesties doen:
– Volvo V60 T6 AWD
– SAAB 9-3 2.8 V6 XWD / Opel Insignia 2.8 V6 OPC
– Alfa 159 3.2 V6 Q4
cloverleaf zegt
Zou niet voor de 3.2 gaan bij Alfa. Saai blok met 250 pk en weinig tuning potentie. Koop de mooiste 1750TBi en met FWD kom je die berg ook wel op. Kun je van het verschil in prijs heel luxe van op wintersport met zn vieren
por100 zegt
Eigenlijk verdien je het goede advies niet met je geneuzel over dik, Duits en premium. Maar vooruit:
De superb combi 2.0 4×4 tsi met 272/280 pk. Stage 2 al 450pk op 1550kg.
kniesoor zegt
450 peekaa uit een 2-liter . . . blijft dat een beetje heel ?
por100 zegt
Is het blok van de s3,
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-superb-die-je-wil-hebben-124845
pignon zegt
Is een station nodig of gaat het om de ruimte? Dan kan, in lijn met de behoefte hierboven aan iets anders, ook een jaguar XJ met 3.0 benzine en AWD
milanomt zegt
Wat een gemopper op deze aanvraag… Ja enigzins saai maar wel een prima lijst zo hoor wat bij betreft. Een Insignia OPC had er nog wel bij gekund? Ik zou zelf zeggen budget iets oprekken en een Giulia of Stelvio kopen natuurlijk, daar heb je ook nog lol mee zodra je de autobahn af bent. Of de recentste Passat GTE met nieuwe software en eibach veren plus 20 inch velgen? Kan je thuis je woonwerk ook nog elektrisch doen.
camber24 zegt
Het is geen aanvraag. Het is de natte droom van Willem zelf, denk ik.
kniesoor zegt
Als je zo’n kar gaat opvoeren en ‘m bovendien als ‘wintersportkanon’ gaat gebruiken, kan je het hier opgegeven brandstofverbruik wel met een factor 2 vergroten.
audiA41.8TFSI2013 zegt
https://www.autotrack.nl/a/porsche-panamera-benzine-2011-54833406
Porsche Panamera 4.8 Turbo, 501 PK, 4WD, 3 ton gelopen. Blokken zijn degelijk mist goed onderhouden en juist bereden.
pitapita zegt
Bij juist de Audi en Mercedes zou ik als eerste aan Diesel denken. Een dikke 6 of 8 cilinder benzine klinkt nu leuk, maar is over een paar jaar compleet oubollig en onverkoopbaar omdat de batterijtechnologie dan hoogstwaarschijnlijk qua range, gewicht en prijs eindelijk een forse sprong vooruit heeft gemaakt (solid state?). Om over de 5k onderhoud per jaar nog maar te zwijgen. Kortom: Koop een CX5-achtig iets of neem de trein.
ouwedibbes83 zegt
Je zou idd kunnen redeneren dat het uit de gratie raken met dieselmotoren al is gebeurd en dat als er straks ontzettend veel elektrische alternatieven zijn voor de dikke stationwagen (op leeftijd), die prijzen ook ver verder zullen wegzakken.
Het lijkt me heel lastig om nu de markt te voorspellen, aangezien er veel aan het veranderen is en alle segmenten elektrisch worden. De genoemde auto’s zijn al niet diegene die het meest besteld werden, maar waar een kleinere doelgroep zich in interesseert.
V8Vantage zegt
Voor een wintersportkanon zou ik toch het tunen lekker laten en gaan voor zo betrouwbaar mogelijk. Heen en weer rijden zonder angst voor problemen zouden mijn kinderen ook wel kunnen waarderen gok ik.
Allison Burgers zegt
Steeds maar weer de adviezen voorzien van flitsende persfoto’s van toen ze ooit nieuw waren.
Alsof je Angelina Jolie anno 2024 op een datingsite ziet met de foto’s uit 2004.
cloverleaf zegt
Angelina 2024 is nog steeds een onwijs lekker ding! Prachtig
Allison Burgers zegt
Maar is wel flink in gereden.