Eerder dit jaar opperde VW-patriarch Ferdiand Piech al dat de fameuze ‘één-liter auto’ binnen een paar jaar het levenslicht zou zien. Maar de beste man is inmiddels 70 en de kans bestaat dus dat hij een beetje gaat malen. Daarom willen we het graag nog even bevestigd hebben door Volkswagen-chef Martin Winterkorn. Dit heeft hij gisteren gedaan op een congres in Berlijn.
Dit meldt de ‘Rheinische Post‘. Samen met deze mededeling meldde hij dat het concept van VW een ééncilinder 300cc-dieselmotor is, waarbij de passaguiers achter elkaar zitten. Deze moet er voor zorgen dat het gevaarte, dat grotendeels uit kunststof en magnesium opgetrokken zal worden, een topsnelheid van 120 kilometer per uur haalt.
Deze waarden staan uiteraard niet vast voor het definitieve model.
Hij voegde er wijselijk aan toe dat de auto waarschijnlijk geen verkooptopper zal worden.
Dit is logisch, want de gemiddelde Duitser zit er waarschijnlijk niet op te wachten om in zijn ranke voertuig met maximaal 120 over de Autobahn te rijden, terwijl de veel zwaardere zes- en achtcilinders hem om de oren knallen.
Het is dus voornamelijk een prestige-project, maar wel een project waarvan ik met erg veel interesse naar het resultaat uitkijk.
JLJ zegt
Waarom zo gefixeerd op die 1 liter. Begin eerst b.v. met een 2 liter auto. Dat lijkt me veel realistischer en beter verkoopbaar. Zie b.v. de veelbelovende Loremo.
jelleken zegt
hah, die man is positief ingesteld zeg, hij zegt al op voorhand dat het geen succes zal worden, waarom dat overbodige geld dan niet investeren in bvb een nieuwe designer voor vw, zou veel meer aarde aan de dijk brengen (zinvol), zoals we dat hier in belgië zeggen…njagh, niet dat wij er verandering kunnen in brengen hé :)
Zoef zegt
Een ééncylinder 300cc-motor…dat wordt dus een soort opgefokte brommobiel.
ShelbyGT500 zegt
ooit gehoord van ervaring opdoen.
Emrah zegt
ja ze kunnen ook voor 1 liter gaan en daar dan een dikke turbo op zetten dan heb je alsnog een snelle bak en zuinig zolang je maar in die turbo gat rijd :D
AJ zegt
Waar slaat dat 1 liter dan op? 1 liter op 100km?
BART! zegt
ff offtopic:
Waar zijn de links heen die onderdaan het artikel stonden om naar het volgende of vorige artikel te gaan?
Of ben ik de enige die ze mist?
jelleken zegt
@ BART!: hehe, lol, ben die ook kwijtgeraakt..
autoblogger zegt
@BART! & jelleken: die komen weer terug, even geduld aub…
Chrisjuh zegt
Het idee is aardig, daar is voor mij alles mee gezegd….
vin zegt
@ autoblogger; hoe kun je ze weglaten ;) , ik ben er helemaal door van slag, en de gehele autoblogexperience wordt erdoor beïnvloed…
Ik hoop dat het je snel lukt :)
BART! zegt
@ autoblogger:
thnx *haalt opgelucht adem*
smoke zegt
meer informatie over de Loremo, die JLJ aanhaalt, is hier te vinden.
autoblogger zegt
En hier natuurlijk ;)
smoke zegt
ai, dat wordt weer bij autoblogger over de knie vanavond…
rgseidl zegt
@ JLJ –
nog beter zou zijn de hele BlueMotion fapfap gewoon standaarduitrusting te maken, dus 4.5 ipv. 5L/100km.
Op den duur zou dat een verzameling van miljoenen auto’s opleveren, die allemaal 5 a 10% minder verbruiken. De totale CO2 reductie is dan gelijk vele malen groter dan je ooit met een klein aantal daadwerkelijk verkochte super-eco-mobieltjes zou kunnen halen. Maar ja, VWs zijn al duur genoeg omdat de vakbonden in Wolfsburg zeer sterk zijn en bovendien de Lex VW nog steeds geldig is; het bedrijf heeft tienduizenden meer mensen in dienst dan het nodig heeft. Dus wil VW de basisprijzen van haar modellen niet omwille van het milieu nog eens omhoog laten kruipen.
Net als een aantal van haar concurrenten blijft het bedrijf dus noodgedwongen volhouden dat milieuvriendelijkheid een flinke meerwaarde voor de individuele klant moet gaan voorstellen. Vandaar het idee van een super-zuinige 1-Liter auto, vgl. ook de Ansari X-prijs met haar doel van 100MPGus op benzine. Het moet allemaal extreem, anders hebben de motorjournalisten er geen boodschap aan.
Hollywoodtypes en de eco-geek-met-geitewollen-sokken-brigade zullen het allemaal wellicht inderdaad als premium feature gaan beschouwen. Echter: zelfs in Europa kost het een flink aantal jaren voordat de extra kosten voor super-zuinige technologie zijn geamortiseerd door het gereduceerde brandstofverbruik. Bovendien moet je genoegen nemen met minder performance, minder luxe e.d. Voor de meeste consumenten is dat niet interessant: de hele maatschappij profiteert gratis en voor niks lekker mee, en daar willen ze erg weinig extra voor betalen.
Alleen als de EU daadwerkelijk gaat eisen dat de CO2 uitstoot (dwz. de consumptie van geimporteerde olie) moet gaan dalen, zullen consumenten ook bereid zijn de daarvoor nodige meerprijs te betalen. Immers, ooit zullen ze hun ouwe bakkie toch moeten vervangen. De marges zullen er niet op vooruit gaan, maar als het moet dan moet het. Wellicht dus dat VW over een jaar of twee haar strategie gaat aanpassen, als er meer duidelijkheid over de wetgeving bestaat.
BMW pakt het probleem voor mijn smaak reeds nu beter aan: ze hebben gewoon besloten hun Efficient Dynamics pakket in de meeste modellen een standaardfeature te maken. Dat doen ze overigens om hoge stuktallen te halen zodat de meerprijs beperkt kan blijven. Maar enfin, het pakt ook psychologisch en dus qua marketingverhaal goed uit.
Citroen doet in feite hetzelfde met haar eigen stop-start technologie, alleen hebben ze er nog geen sexy naam voor bedacht.
@ AJ –
ja, precies. Wel 1 liter diesel, maar enfin.
Juppe zegt
Zeg, over die CO2 reductie… elk C-molecuul wat we uit de grond pompen komt op een of andere manier toch wel als CO2 in de lucht (behalve voor kunststoffen en andere zaken die van olie gemaakt worden). Ook de uitgestoote CO zet zich langzaam om in CO2. Nou ja, en wat roet hier en daar en wat andere combinaties.
Dus, die hele reductie gebeuren waar we nu zo druk mee zijn zal niks helpen. Waarschijnlijk is het wel gunstiger dat we het over een grotere periode verspreiden, maar het werkelijke CO2 probleem zal pas opgelost worden als de olievoorraad op is.
Wil nou niet gaan beweren dat we de boel maar lekker op moeten fikken, en ben wel voor energieefficiente ontwikkelingen, maar aan het CO2 probleem verandert weinig zolang we die fossiele brandstoffen gebruiken. En dat doen we totdat het op is.
Het is net als met de zwavel arme diesel: De opgepompte zwavel komt nou in de ruwe olie, die o.a. door de vrachtschepen als brandstof gebruiken. Dus dat komt ook wel in de lucht. (Niet in dichtbevolkte gebieden, dat scheelt)
vla zegt
goed idee, alleen hoop ik dat die motor niet zal werken met een hogedruk inspuiting want we weten allemaal wel wat dan zal gebeuren…
lebastille zegt
Erg interessant en goed dat VW zich daar mee bezig houdt. Waarschijnlijk zal die auto wel erg duur (maar ook licht worden) door het materiaalgebruik. Vooral de toevoeging van het magnesium (voor het chassis?) is erg duur. Gelukkig haalt deze auto wel realistische waarden qua snelheid.
MarcO zegt
Is dit om de CO2 uitstoot van hun Veyron te compenseren? Hoeveel zijn er dan nodig om een gem. van 130 gram te halen? Nou? Kan me niet voorstellen dat ze die verkoopaantallen halen.
mashell zegt
Alles goed zolang de 1 liter VW er maar niet zo uit gaat zien als de proof of concept.
erik zegt
Waarom die 300cc motor niet gebruiken om een lithium accu op te laden, die daarna van die electromagneetwielen aandrijft zoals in het mini-concept model.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/20/video-reinventing-the-wheel#post-10726
Dan heb je pas een efficient model, die ook nog hard accelereert.
familyman zegt
een 2-zitter met 300 CC….
Waarom denk je dat goedkope en vooral qua inhoud grote gezinsauto’s het goed doen?
Daar blijkt behoefte aan.
Als ze dus nu eens een goedkope Touran oid met zo een weinig-consumptie motor bouwen; daar heb je dan nog eens wat aan.
Dan mag de rest best wat achterhaald zijn en niet luxe.
Deze 300 cc auto is Spielerei, een proefballonnetje.
Als ze nu al zover zijn dat men weet wat er allemaal mogelijk is: pas het dan gelijk toe op grote schaal binnen een voor het grote publiek bereikbaar concept.
Toch?