Een wissel is met aankomende hemelvaartsdag geen overbodige luxe.
Het is een vreemde tijd waarin veel mensen minder rijden. Het kwikzilver stijgt aankomende hemelvaartsdag tot 29 graden. Geen temperatuur meer om nog aan het woordje winter te denken dus. Toch blijkt dat heel veel Nederlanders gewoon nog lekker op hun winterbanden door tuffen. De ideale temperatuur voor een winterbanden wissel bestaat niet, maar de vuistregel is 7 graden.
Normaal rijden er na de wisselperiode ongeveer 450.000 à 500.000 personenwagens rond op winterbanden. Nu blijkt uit een steekproef dat 18% van het Nederlandse wagenpark nog op de winterbandjes staat, dat komt uit op 1,6 miljoen auto’s. Van de 9 miljoen Nederlandse personenauto’s is 3,2 miljoen uitgerust met winterbanden. De helft rijdt daar nu dus nog op rond.
Peter Veldhoven, eigenaar van Bandenservicebedrijf Tyre Club, denkt dat mensen vanwege de coronacrisis een bandenwissel uitstellen. Hij voerde de steekproef uit onder 1079 auto’s en 194 stonden er nog op winterbanden. Veldhoven denkt dat mensen het niet zien zitten om te moeten wachten op een bandenwissel. Hij ziet een toenemende vraag naar bandenwissel op locatie.
Mocht je nog op winterbanden rondrijden is het wijsheid om een afspraak te maken om ze te laten wisselen. Met winterbanden heb je namelijk een hoger brandstofverbruik en winterbanden slijten sneller met deze temperaturen. De remweg onder hoge temperaturen wordt langer en de wegligging wordt slechter. Bij een temperatuur van 35 graden is de remweg 30 procent langer.
Moet jij de winterbanden nog wisselen?
Bron: Tyre Club
lljw zegt
nog niet naar de garage kunnen gaan -> maar ook bijna niet met de auto gereden. Dus ja nog met winterbanden
volvov7025t zegt
Als je dan toch nog moet wisselen: zet er meteen all season banden op. Dat scheelt weer een hoop gedoe in de herfst.
Dutchdriftking zegt
@volvov7025t: Ooit gedaan, nooit weer! Alle seizoenen nét niet….
Ot92 zegt
@dutchdriftking Idd, niet aan beginnen. Tenzij het je boodschappenautootje ofzo is, dan zijn ze prima.
sleepyj zegt
@volvov7025t: all season is echt bagger. Kom je aan bij de winterse periode, heb je niet genoeg profiel, terwijl dat voor de zomermaanden nog prima zou zijn. Plus ze cuppen redelijk snel. Onder aan de streep ben je net zo duur uit. Idd voor de truttenschudder voor de boodschappen wel prima.
p993 zegt
@volvov7025t: ik begin daar ook aan te denken. Dus rijd ze lekker op die winterbanden…vooral indien profiel<3mm. En koop daarna all season…climate change in jouw voordeel! ?
Robert zegt
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze ‘winter’ de bijbehorende banden helemaal niet heb gebruikt. Het moment om de wissel uit te voeren bepaal ik altijd m.b.v. de lange termijn weersvoorspelling, maar die gaf geen enkele reden om ze op enig zinvol moment onder de auto te monteren.
mashell zegt
13 december 2019 was voor mij een redelijke horror-rit vanuit Beieren naar Nederland. Blij dat ik de winterbanden er op had. Maar achteraf bekeken is het aantal dagen dat de winterbanden hun sneeuwcapaciteiten konden tonen deze winter beperkt gebleven tot 3.
Tonnie zegt
@mashell: maar dan ben ik voor die 3 dagen toch blij dat ik ze erondee heb. Daarnaast heb je een rits aan weken waarbij zowel zomer als winter prima past (rond 5-8 graden). Maar ik heb ze een tijdje geleden al wel weer omgewisseld.
mashell zegt
Ik was ook blij dat ik ze er op had. Ben niet zo’n fan van winterbanden, de auto stuurt minder scherp en heeft een merkbaar langere remweg. De zomerbanden op mijn BMW zijn run-flat en met de niet run-flat winterbanden is het veercomfort wel een stuk beter. Maar op sneeuw is er geen alternatief voor winterbanden en als je zoals ik weken lang in Beieren rond hangt dan is zonder gewoon geen optie, het kan daar gaan toch wel echt gaan sneeuwen.
brammetjedeb zegt
@mashell: weet niet of je veel in duitsland rijdt, maar mocht je daar een ongeluk maken en je hebt er geen winterbanden onder liggen ben je volgens mij de sjaak. Ik rijd geregeld naar heidelberg, da’s de reden dat ik toch liever winterbanden ipv all season heb…
basman147 zegt
Sommige all-seasons worden ook in Duitsland gezien als winterbanden, zoals van Michelin, Continental en Goodyear. Ben daarom ook maar overgestapt op All-seasons. In de sneeuw bijna net zo goed als winterbanden en toegestaan las zodanig in Duitsland, maar vooral beter onder natte en koude omstandigheden. Daarnaast hoef ik niet meer 2 keer per jaar van wielen te wisselen, scheelt ook 40 euro per jaar.
dracae zegt
Ik moet ook nog.. normaal maak ik een afspraak met een bevriende monteur, maar dat heb ik vanwege Corona uitgesteld. Ik rij ook veel minder, omdat ik nog thuis werk en daarnaast ook mijn moeders auto nog wel eens meeneem zodat die ook eens rijdt.
Dit artikel is wel een goede herinnering om dit eens te gaan regelen.
grasvreter zegt
Doet niemand dit zelf? Heb een maand geleden ofzo samen met mijn pa nog even de zomerbanden onder de auto van mijn moeder gezet. Klusje van wat, half uurtje?
Reed gisteren trouwens naar huis, raampje open, heerlijk weer, had ik er ook 1 voor mij op winterbanden. Het zou mij niet overkomen.
Tonnie zegt
@grasvreter: vroeger deed ik dat ook voor de auto’s van m’n ouders. Maar die hebben de auto’s privé en altijd een set zomer en winter wielen. Ik heb een lease, dus ja dan doe je dat niet zelf meer.
brulpijpfanaat zegt
@grasvreter: precies, gewoon hands on zelf doen. Klein klusje
stalensnuitje zegt
Zeker wel, dikke 2 maand terug denk ik.
gregorius zegt
HIer in Zwitserland heb ik 1 auto 3 weken geleden gedaan. Moesten nieuwe 265/45 21″ op. Die heb ik zolang uitgesteld omdat ik geestelijk nog niet klaar was dat dure rubber te kopen.
De andere heb ik afgelopen weekend gedaan; met 3 vrienden doen we altijd 1 van onze auto samen. Met de goede tools, een biertje in de hand en een beetje ouwehoeren zijn we in 1.5-2 uur klaar met 3 auto’s. Maar ja, ook door Corona uitgesteld tot afgelopen weekend. Het is wel aan te raden. Zelfs voor de niet sleutelaar (zoals ik), is het eigenlijk best leuk werk voor 2 uurtjes. En het voelt ook goed als je klaar bent.
zoomzoom zegt
Wel naar de supermarkt gaan, en niet naar de bandenboer durven?
mashell zegt
Een vorm van risico beperking is natuurlijk “alleen het hoogstnoodzakelijke doen”.
rutgerg zegt
@mashell: tja is het daarom zo druk bij tuincentra en Ikea? Goede banden onder de auto vind ik noodzakelijker dan nieuwe plantjes in de tuin…
mashell zegt
Je hebt naast risicomijders uiteraard ook nog de thrillseekers. Sommigen daarvan gaan voor een risico op langere termijn en steken nog een sigaret op, anderen gaan voor de serieuzere risico’s en rijden een Hayabusa en anderen gaan voor extreem risico en bezoeken Ikea.
En je hebt natuurlijk ook steeds meer mensen die er wel klaar mee zijn, het risico op besmetting wordt met de dag kleiner (zolang je niet in een verzorgingstehuis woont natuurlijk) en willen weer normaal doen.
Ot92 zegt
@mashell coronamoe noemen ze dat geloof ik, begin ik onderhand wel een beetje last van te krijgen…
rutgerg zegt
@mashell: laat staan mensen die met winterbanden op hun hayabusa naar de Ikea gaan…. maar inderdaad heb je een punt hoor. Ben er zelf ook klaar mee. Tijd om de draad weer op te pakken en te gaan leven.
cazzo046 zegt
Winterbanden in NL hahahahahahahahahahahah, welke gek trapt daarin?
Tonnie zegt
@cazzo046: jij gaat met je auto niet naar ’t buitenland?
fanboy zegt
@Thijsj: Zoveel mensen gaan niet met hun auto naar het buitenland in de winter. Dan zijn winterbanden in Nederland inmiddels echt onzin. Inmiddels omdat er niks meer van de winters overblijft met deze verdere opwarming.
Ik heb vrijwel geen sneeuw gezien en ook de temperaturen waren prima voor een normale autoband.
Tonnie zegt
@fanboy: nog altijd een deel wel. Dat deel doet er sowieso verstandig aan ze wel te hebben, al dan niet om de regelgeving buiten de grenzen.
fanboy zegt
@Thijsj: Oh het zijn er genoeg, maar als ik om me heen kijk de minderheid. Er zijn zelfs genoeg mensen die de auto überhaupt niet boor vakantie gebruiken dus nauwelijks in het buitenland komen met de auto.
En dan zijn inmiddels op het punt aangekomen dat winterbanden volledig nutteloos zijn geworden in Nederland, met de slappe winters.
dalmore zegt
@cazzo046: En jij hebt stemrecht? Pfff
cazzo046 zegt
ja, al meer dan 40 jaar, maar wat heeft dat er mee te maken?
2wheeler zegt
@cazzo046: het feit dat je iedereen een gek noemt die geen winterbanden heeft geeft ons de indruk dat je niet echt inlevingsvermogen en/of er toe in staat bent verder te denken dan je eigen situatie. Dat geeft te denken of het wel rechtvaardig is dat je mee mag beslissen over belangrijkere zaken dan winterbanden. Dat heeft het er mee te maken, als ik voor @dalmore mag spreken.
mashell zegt
Er zijn maar weinig criteria aan het stemrecht, 18 jaar, woonachtig in Nederland en voor sommige verkiezingen ook het Nederlanderschap. En niet door de rechter uitgesloten zijn natuurlijk. Intelligentie, inlevingsvermogen, verstand van politiek of winterbanden is allemaal niet vereist.
2wheeler zegt
@mashell: ik vind het jammer.
RAW zegt
Je kunt het natuurlijk ook gewoon even zelf doen, mits je een krik hebt natuurlijk. Want in auto’s zonder reservewiel is die er ook vaak niet. Daarom heb ik ooit een autokrik bij de Aldi gekocht en die komt voor dit soort klusjes zeker van pas. Kun je de wielen ook gelijk even netjes schoonmaken voor de volgende winter.
Joris24 zegt
Ja, en dan gewoon met een momentsleutel vast zetten ipv die slagtol van de bandenboer die ze veel te hard aanzet. Ik heb ze sneller gewisseld dan naar de bandenboer op en neer rijden en daar wachten, ook al zouden ze meteen tijd hebben.
mashell zegt
Heb al lang gewisseld. Kon heel snel na het maken van de afspraak al terecht, het leek er op dat ze zich bij de garage een beetje verveelden en om dit soort klusjes zaten te springen.
Joris24 zegt
Ik heb ze in de garage liggen (goede krik, compressor voor losdraaien en momentsleutel voor monteren maakt het peanuts) , maar helemaal niet gewisseld deze winter omdat er geen aanleiding voor was. Als het een keer onder de 7 graden komt is het niet meteen een must, het heeft ook niet gesneeuwd en amper geijzeld. En als het klimaat zo zijn gang blijft gaan als de afgelopen 10 jaar kunnen we die winterbanden, muv de wintersport / Duitsland bezoekjes, steeds vaker in de kast houden.
rutgerg zegt
Is bij mij gewoon standaard ieder jaar laatste week oktober erop en tweede week maart er weer af.
baserace zegt
Ze liggen bij mijn moeder (die woont in de provincie, die heeft plek zat in haar garage). Daar wissel ik ze 1 week voor de wintersport en de week nadat we teruggekomen zijn liggen bij mij de zomerbandjes er weer onder… het is dat ze verplicht zijn en verdomde handig als het sneeuwt maar van de afgelopen 8 skivakanties heb ik ze maar 1x echt nodig gehad…
Dutchdriftking zegt
Tja, In Nederland heb je best wat aan winterbanden, tenminste wanneer je in de zomer op sportief rubber rijdt. Sportieve banden zijn onder de 10 graden lastiger op temperatuur te houden/krijgen, en dan hebben winterbanden nut. Mocht je op gewone zomerbanden rijden en nooit de grens over gaan voor wintersport dan voegt het absoluut niets toe. In de sneeuw moeten we allemaal ons verstand gebruiken. Mijn eigen auto staat lekker op zomer rubber. Voor de wintersport leen ik altijd de auto van mijn schoonvader. Dan heb ik naast winterbanden ook nog 4wd, wel zo prettig!
remontabel zegt
@dutchdriftking: als ie gaat glijen gaat ie toch door weet ik uit ervaring met winterbanden en AWD
Kvgorp zegt
Zijn zeker weer die millennials die ook hun auto nooit wassen.
randy zegt
Rij ook nog op (versleten) winterbanden. Rij nu door mdat mijn velgen aan het opknappen ben.
karhengst zegt
Die langere remweg wordt dan wel weer gecompenseerd door de lagere snelheid die men nu mag rijden. Als je ze dan toch op wilt rijden in de zomer is dit er wel het juiste jaar voor.
alcantara zegt
Als je nu nog op wintersloffen rolt dan geef je echt geen moer om maximaal door bochten knallen.
remontabel zegt
Goed voor het fijnstof gehalte in onze lucht die winterbanden en ook lekker rijden/ veilig? Wel hamsteren en je druk maken over besmetting?
mashell zegt
Zeg over dat hamsteren, moet dat eigenlijk nog steeds? Die Rutte zegt er niks over maar ik heb geen flauw idee meer waar ik al dat WC papier moet laten.
Jochen zegt
Afgelopen vrijdag pas de wissel gehad.
j05b zegt
De leasemaatschappij waar ik zit heeft voor het eerst ook geen winterbanden reminder gestuurd. Best vreemd..
db87 zegt
Nu nog op wintersloffen en we hebben geen eens een echte winter gehad. Dan neem ik aan men het rubber aan het oprijden is…
appeltaartislekker zegt
Zes maanden herfst is de nieuwe winter ..
rob5nismo zegt
Gewoon 4 seizoenen banden eronder ik ga toch niet naar Duitsland
frank2b zegt
En daarom doe ik niet aan winterbanden.
Rijd je nu dus nog op je winterbandjes met een remweg van hier tot Jeruzalem lekker veilig te doen…….
henkp1 zegt
Eigenlijk zouden mensen die vanaf 1 april nog met winterbanden rijden gewoon een dikke prent moeten krijgen. Winterbanden zijn in Nederland sowieso absolute onzin en om er dan met hogere temperaturen dan 8graden Celsius mee te rijden is niet echt sociaal: veel langere remweg, slechtere wegligging en meer vervuiling.
room850 zegt
Netjes laten wisselen door Tyreclub, nieuw bedrijf maar een topservice. En lekker voor de deur hier, werd netjes gewerkt, aanrader!
Klassiekerrally zegt
Eerder wisselde ik keurig volgens de regels van het bandengilde. All season wilde ik niet. Mijn zomerbanden waren duurder dan mijn winterbanden, omdat ik daar meer op reed en er hogere eisen aan stelde.
Vorig jaar rond deze tijd kocht ik mijn MG en rij sindsdien op winterbanden. Gum ze helemaal op. Ze hebben verbazingwekkend veel grip (dat merk ik op rotondes). En als mijn gratis banden (kreeg een setje goede voor nop) dan op zijn, dán koop ik een set zomer- en winterbanden voor mijn F-je.
jandeboer zegt
Moeten we niet eens stoppen om deze banden “winterbanden” te noemen maar gewoon weer sneeuwbanden net zoals dat ze vroeger heetten wat dat zijn het!
cls350sb zegt
Winterbanden in Nederland: dé succesformule van de Nederlandse bandenboer!
Wat een onzin mensen. Jaar in Amerika gewoond met temperaturen van -30 in de winter, reden ze ook gewoon op zomerbanden.