Winterbanden. Het lijkt haast wel of de situatie rondom het al dan niet verplicht gebruiken van deze speciale banden elk jaar ingewikkelder wordt. We zetten de regels voor de belangrijkste Europese landen even op een rijtje.
Dat winterbanden in sommige landen verplicht zijn weten we allemaal. Het is echter lang niet altijd duidelijk wanneer winterbanden nou verplicht gebruikt moeten worden. Veel landen hanteren namelijk geen vaste periode, maar hanteren de nogal vage term “winterse omstandigheden”. Wat ze daar precies mee bedoelen? Over het algemeen kan je uitgaan van vorst, sneeuw of ijzel.
Nederland
In ons land is de situatie lekker simpel. Winterbanden zijn hier namelijk nooit verplicht. Dat wordt altijd weer pijnlijk duidelijk als er drie vlokjes sneeuw zijn gevallen, en half Nederland in de file staat.
België
Bij onze zuiderburen is de situatie vergelijkbaar met die in Nederland. Ook in België is het namelijk niet verplicht om winterbanden te gebruiken als het vriest of sneeuwt.
Duitsland
Sinds 2010 is het verplicht om in Duitsland op ‘gepaste’ banden te rijden in het geval van winterweer. Dat zijn dus winterbanden, maar ook zogenaamde all weather banden (vierseizoenenbanden) en banden met het M+S logo zijn toegestaan. Er is geen vaste periode waarin deze regels gelden. Mocht het in oktober al een keer sneeuwen of vriezen, dan moet je ook geschikte banden hebben.
Oostenrijk
Tussen 1 november en 15 april is het verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen (mag ook gecombineerd). Indien je dus geen winterbanden hebt kan je sneeuwkettingen gebruiken, maar een nadeel daarvan is dat je er niet heel hard mee kan rijden. Op bepaalde bergwegen kan het gebruik van winterbanden wel verplicht gesteld worden.
Zwitserland
In Zwitserland is geen wettelijke regeling voor het gebruik van winterbanden, maar je mag op je zomerbanden niet voor overlast zorgen. Doe je dat wel dan riskeer je een boete.
Luxemburg
In Luxemburg zijn winterbanden verplicht bij “winterse omstandigheden” zoals vorst, sneeuw en ijzel.
Frankrijk
Ook in dit land zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aanbevolen in het geval van slechte omstandigheden.
Daarnaast is het zo dat in sommige berggebieden weer specifieke regels regelden. Zo kunnen sneeuwkettingen in bepaalde landen onder bepaalde omstandigheden verplicht gesteld worden. Als je op wintersport gaat is het dus altijd handig om een setje kettingen achterin te leggen. Als je helemaal op safe wil gaan kan je het beste winterbanden monteren zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius zakt.
In onderstaande afbeelding een handig overzicht van de situatie in diverse Europese landen.
Als je wilt weten in welke landen winterbanden nog verplicht zijn, neem dan hier een kijkje.
krari zegt
En wat als je aan de voorkant winterbanden hebt en achter all-season banden? Mag je dan ook gewoon in Oostenrijk en alles rijden in winterse omstandigheden, of moeten het specifiek winterbanden zijn?
Design_Driven zegt
@krari: Alleen met je voorbanden, daarna moet je weer achteruit Duitsland in
mark88 zegt
@krari: Met M+S banden mag;
krari zegt
@mark88: oftewel ik zou daar mogen rijden met mijn 2winterbanden en 2allseason banden
melkkoe zegt
@krari: ja dat mag, als je all-season banden het sneeuwvlok symbool hebben.
M+S zegt niets, dit mag iedere fabrikant op zijn banden plaatsen
topless zegt
@melkkoe:
Het sneeuwvlokje mag ook door iedere fabrikant gevoerd worden, zijn ook geen normen voor. Wanneer je als fabrikant vindt dat jouw banden geschikt zijn voor in de winter, mag je dit erop zetten. M+S
mightymike zegt
@krari: waarom zou je dan geen 4 winterbanden er onder leggen ipv 2 soorten met 2 soorten profiel? Het is het enige contact wat je qua veiligheid heb met het wegdek
jzaero zegt
@mark88: Wat houd M+S precies in? Ik heb op mijn Nokian WR A3 M+S staan, maar ook all-weather, terwijl het toch echt als winterbanden worden verkocht. De fabrikant hanteert dan ook pas studs als echte winterband (Finse fabrikant)..
jack_abarth zegt
@jzaero:
Mud & Snow ??
jzaero zegt
@jack_abarth: Bedoelde meer, wat is de toegevoegde waarde ervan? Ze zetten het bijna op elke band, maar zegt in principe niet of het een winterband is of niet.
melkkoe zegt
@jzaero: die banden heb ik ook. Hoe bevallen ze jou?
Ik heb ze nog niet getest in de sneeuw, maar op droog wegdek is de grip ronduit slecht.
jzaero zegt
@melkkoe: Mij bevallen ze juist prima, ben geen langzame rijder en eigenlijk vind ik ze qua gripniveau prima. Qua precisie missen ze wel ten opzichte van mijn Dunlops/Bridgestone zomerbanden, maar qua grip op droog vind ik ze eigenlijk best goed. Ze moeten even zichzelf in de bocht zetten, en eenmaal als de auto zich in de bocht zet dan blijft ie ook aardig stabiel het gewenste pad volgen. Heb nog geen hele snelle combinaties gedaan, maar wel redelijk hard bochten in gedoken zonder problemen. In ieder geval nog geen onderstuur gehad (heb alleen ESP op achteras) en ook geen neiging tot overstuur. Wel in koude ochtend dat TCS soms wat knippert bij wegrijden bij T-splitsingen. In welke maat heb je ze? Ik heb ze momenteel in 225/40/18 rondom.
Ter vergelijking, de Dunlops (225/35/19) hielden zich ook heel goed in droog, maar in regen begon die beetje te zweven en precisie kwijt te raken. Prima banden en limiet ligt ook ver weg, te ver voor de openbare weg eigenlijk. Bridgestone had ik in maatje 255/30/19 achterop zitten. Overstuur op droog gebeurt bijna niet tenzij ik er om vroeg, maar vond ze niet geweldig qua grip in de regen. Geldt ook voor de 225/40/18 Bridgestones die ik onder mijn auto heb gehad. Goed in droog, maar in regen al gauw tegen limiet aan.
melkkoe zegt
@jzaero: Ik heb “215/50R17” rondom. Echt gladde omstandigheden nog niet gehad. En ze zitten er nu 2 weken onder. Het zetten in de bocht klinkt bekend inderdaad. Dit zal bij mij misschien nog erger zijn in verband met de hogere band.
Met wegrijden heb ik eigenlijk geen last, vanwege quattro. Maar uiteraard wel van onderstuur.
Van overstuur is eigenlijk alleen sprake bij hard uitaccelereren van de bochten. Maar dit is echt minimaal.
In de zomer rijd ik op michelin pilot sport 245/40R18. Deze sturen een stuk strakke, maar presteren slecht op nat wegdek.
jzaero zegt
@melkkoe: Ik heb ze er ook twee weken onder, dus ook vrij vers qua ervaring met de banden. De wanghoogte zal wel een stuk schelen inderdaad, maar vind de wang in verhouding tot de stugge en vrij harde Bridgestone 18″ en low-profile 19″ sowieso zacht. Ook de Continentals in 255/35/18 hadden een vrij ‘zachte’ wang, maar die zaten niet op het stuuras, dus kan daar niet zoveel over kwijt.
TCS gaat bij mij alleen knipperen als ik vlot wegrijd om gauw in te voegen bij T-splitsingen, eigenlijk vanaf 1500-2000 toeren soms al, maar had het bij mijn Vredestein (225/45/17) winterbanden en 19″ zomerset in een vochtige ochtend ook regelmatig. Op droog is het vrij goed beheersbaar.
mark88 zegt
@krari: Met R+W mag ook;
dotternetta zegt
@krari: dan ben je niet slim bezig. Je kunt beter onderstuur hebben dan overstuur!
krari zegt
@dotternetta: winterbanden op de aangedreven wielen is toch juist handig?
en het zat zo op de set toen ik het kocht. en aangezien de voorbanden kleiner zijn dan de achterbanden wordt wisselen hem niet.
jzaero zegt
@dotternetta: Onderstuur corrigeren in de sneeuw is lastiger dan overstuur corrigeren, meestal remt je wagen niet voldoende af in de sneeuw en pakt hij te laat grip, terwijl je met aardig vaartje rechtdoor gaat. Als de wagen overstuurt, kan ik nog redelijk makkelijk de wagen houden door gas bij te geven of de auto rustig uit te laten glijden. Met onderstuur is het hopen dat de auto weer grip pakt, door je stuur terug te draaien en soms gaat dat niet goed (ervaring) .. ;)
drivingpleasure zegt
@jzaero: Juist jij begrijpt hoe rijden werkt!
dotternetta zegt
@jzaero: Tuurlijk, als je goed kunt rijden en als je tijd hebt om te reageren en niets kunt raken is overstuur leuker. Als je een auto rijdt zonder hulpmiddelen (stuurbekrachting) voel je de onderstuur aankomen en kun je gemakkelijk met het loslaten van je gas grip houden, overstuur voel je niet aankomen en verrast je. Richard legt het ook wel leuk uit:http://www.youtube.com/watch?v=zoICf55jED8 En waarom beveiligen alle automerken hun auto’s met systemen die overstuur geven ipv onderstuur in een te snelle bocht? Leg dat maar eens uit.
jzaero zegt
@dotternetta: Ook dat is niet helemaal waar, ik kan er mee eens zijn dat het niet voor iedereen geldt, dat ze overstuur kunnen opvangen, dan is het inderdaad handiger om vooruit dan zijwaarts een boom te kussen. Ik weet wat je bedoelt (Starlet rijders he ;) ), maar ook in een auto met stuurbekrachtiging voel je goed alles aankomen. Ik heb weleens in de regen veel te hard gereden en ook met ESP aan begon ie te schuiven. Voel je heel goed de auto roteren, maar ligt ook wel aan het type. Bij de Starlet was het heel ‘snappy’, bij mijn BMW bouwt ie het overstuur heel geleidelijk op. ESP uit gaat ie ook in de regen lekker dwars ;)
tbr zegt
@dotternetta:
Hij heeft wel gelijk, in winterse omstandigheden is overstuur makkelijker te corrigeren dan onderstuur. Overstuur voel je wel degelijk aankomen in gladde omstandigheden, je voelt de achterkant langzaam grip verliezen, en door de juiste kant op te sturen en niet het gas los te laten (soms zelfs een beetje gas te geven) trek je hem weer recht (ik spreek nu over een voorwielaangedreven auto). Het reageert alsof je licht drift in de bocht…
De NAF (de ANWB zuster in Noorwegen) hier adviseerd zelfs om als je winterbanden plaatst om de banden met het MEESTE profiel vooraan te doen. Ze hebben meerdere tests uitgevoerd samen met bandenfabrikanten en ook die waren enigzins verrast over de uitkomsten.
Ik kan proberen het filmpje te zoeken, maar het is in het noors..
In ieder geval: winterse omstandigheden? Banden met meeste grip voor, overstuur corrigeren is vrij eenvoudig en onderstuur betekend bijna altijd dat je de greppel in gaat…
Groeten uit een (nog sneeuwvrij) noorwegen
dotternetta zegt
@tbr: Goed punt maar ik zou Noren niet vergelijken met Nederlanders, qua rijvaardigheid! :-)
dotternetta zegt
@jzaero: Kun je ook alle gecrashte bwm’s verklaren, straks als het weer gladjes wordt?
jzaero zegt
@dotternetta: Ja, idioten achter het stuur, inclusief ik zelf soms, maar wat mij betreft is overstuur makkelijker te corrigeren in de sneeuw. Remmen in de sneeuw heeft nauwelijks wanneer het zo nauw speelt. Als je in een bocht eenmaal overstuur krijgt, dan kan je het momentum gebruiken. Onderstuur is ook puur resultaat van te hard een bocht in duiken, verklaart ook waarom ik met onderstuur (hele lichte) schade heb gereden. Overstuur kan overigens ook resultaat zijn van onderstuur, maar meestal ben ik ervan bewust dat het komt, bij de Starlet wel paar keer geschrokken in de regen (eerst onderstuur, daarna heel snel overstuur)
Emile_Benz zegt
@jzaero: Amen! Daarom is RWD ook beter… ;)
dotternetta zegt
@Emile_Benz: Ik kan niet wachten tot het weer glad wordt :-)
tupperware zegt
@dotternetta:
Als het mee zit is dat donderdag al prijs. Ik kijk er alvast naar uit.
jzaero zegt
@dotternetta: Met goede banden moet dat geen probleem zijn. Vorige winter geen enkel moment vastgezeten
3246cm252kw zegt
@Emile_Benz: helemaal mee eens. Voorwielaandrijving is ook gewoon een goedkopere manier van de aandrijving van de motor naar de wielen over te brengen en het doet de gewichtsverhouding ook niet ten goede!
drivingpleasure zegt
@dotternetta: Totaal niet mee eens! Je kan beter overstuur hebben, dan breekt de achterkant uit en corrigeer je makkelijk(tenminste ik) zodra je onderstuur hebt en dus over de voorwielen heen gaat knal je gewoon de bocht uit en is moeilijker te corrigeren naar mijn mening.
3246cm252kw zegt
@dotternetta: ben ik het niet mee eens ik heb liever dat de auto goed stuurd. De achterwielen bepalen waar de auto heen gaat in alle gevallen. Maar in mijn geval ik rij een achterwielaandrijver, ik drift hem er wel uit zo nodig. Maar smaken en rijkunsten verschillen denk ik…. Ik heb een hekel aan een voorwielaandrijvers en vind onderstuur vreselijk…
Simpson zegt
@krari: Ik meen dat je in sommige landen, zoals Zwitserland en Frankrijk zelfs met 4 dezelfde banden moet rijden, vooropgesteld dat je niet met de trekker of de dragracer bent.
krari zegt
@Simpson: dat is idd zo, maar waarschijnlijk is dat ivm typegoedkeuring, als je in een auto rijdt die in een ander land goedgekeurd is zoals ie rondrijdt mag het wel.
Als je met je flink verlaagde auto in Belgie rijdt waar je minimaal 15cm bodemspeling moet hebben volgens de wet, kunnen ze je daar ook geen bekeuring voor geven dacht ik, aangezien hoe je rondrijdt wel in NL legaal is..
pimmp zegt
@krari: als je constant met overstuur (driftend) door de bocht wil moet je dat zeker doen! Maar als je de balans van je auto wil houden moet je achter net zoveel grip hebben als voor, dus voor en achter de zelfde banden.
3246cm252kw zegt
@krari: onthou wel dat je achterwielen bepalen waar de auto heen gaat ook bij een voorwielaandrijver….
dotternetta zegt
@3246cm252kw: correctie: waar de auto heen wil, niet altijd gaat :-)
Griffin zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jweelden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
9000cse zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Design_Driven zegt
Wat is die stip in Italie? En waarom is het daar (Vaticaan) wel verplicht?
Hier in het VK heeft niemand winterbanden op een enkele taxi na. Toen ik mijn collega’s vertelde dat ik mijn banden gewisseld had kreeg ik maar rare blikken. Wel zijn ze hier vol met de pr reclame gestart. Ik heb al meerdere ‘informatie’ brochures gekregen van banden boeren in de buurt.
9000cse zegt
@sketcher:
Die rode stip begrijp ik ook niet. Het is echter zeker niet Vaticaanstad, eerder Milaan. Vaticaanstad ligt in/bij Rome en dat is een heel stuk zuidelijker.
escort77 zegt
@sketcher: ik gok dat die stip de Aostavallei is, daar zijn winterbanden verplicht van 15-10 t/m 15-4.
punkisback zegt
@sketcher: Dat is Liechtenstein
9000cse zegt
@punkisback:
Liechtenstein ligt nog altijd tussen Zwitserland en Oostenrijk en niet in Italië.
Simpson zegt
@sketcher: misschien rijden ze daar nog met paard en wagen?
daggy72 zegt
@sketcher: Vaticaanstad, Liechtenstein, Aosta??? AHUM…. die stip ligt tussen Milaan en Turijn en waarom die daar staat is mij ook een raadsel.
in vrijwel heel Noord-Italië geldt winterbanden OF sneeuwkettingenplicht van 15/11 t/m 15/4
dat is ook geen dag te vroeg want de sneeuwgrens ligt hier (ik woon in Varese, ten NW van Milaan, net boven die stip) momenteel al op 1000m en zou vrijdag zakken tot 200m (ik woon op 400m hoogte). mijn auto (geen Ferrari) staat momenteel dan ook bij de gommista voor een bandenwissel (ja ik ben weer te laat)
overigens ligt Vaticaanstaad in Rome, in het midden van de laars tegen de westkust, Liechteinstein is een staatje ingeklemd tussen Zwitserland en Oostenrijk dichtbij Duitsland en in verhouding ver van Italië verwijderd (en zeker niet er in). De Aosta vallei ligt helemaal in het NW van Italië onder de Mont Blanc in de hoek met Frankrijk en Zwitserland.
marokkaanseheld zegt
Waarom ook niet in Marokko?
Zucht.
Design_Driven zegt
@marokkaanseheld: piep piep piep die staat niet op de kaart.
Of doelde je op bepaalde buurten in de grote staden?
Simpson zegt
@marokkaanseheld: die strooien met zand, da’s voldoende
potver7 zegt
@marokkaanseheld: Wellicht omdat Marokko niet in Europa ligt? ;)
jeanclaude zegt
Files als het sneeuwt heeft vrij weinig te maken met of er wel of geen winterbanden onder een auto zitten, maar meer met de mensen die aan het verkeer deel nemen.
Onehp zegt
@jeanclaude: ook hier in Stockholm is het altijd chaos bij de eerste goede sneeuwval, deels door de mensen, deels omdat een deel hun (verplichte) winterbanden er nog niet op hebben.
Simpson zegt
@Onehp: hoe zit het daar eigenlijk met spikes? De laatste keer dat ik daar was reden veel auto’s met van die herrie-banden door de straat.
Ik kon uit de verhalen van de collega’s daar niet goed opmaken hoe het zat. In sommige buitengebieden was het verplicht vanwege ijsvorming en in andere gebieden mocht het juist niet omdat ze het asfalt aan gort reden. Weet jij hoe het zit?
Onehp zegt
@Simpson: spijkerbanden (“dubbdäck”) zijn enkel toegelaten tussen 1 oktober en 15 april in Zweden. Dus in de zomer kan je daar een boete voor krijgen, tenzij er echt “winterse omstandigheden” zijn, bijvoorbeeld in het hoge noorden. De laatste tijd hebben ze idd door dat de spijkerbanden veel geld kosten in wegenonderhoud en ook de luchtkwaliteit in stedelijk gebied negatief beïnvloedt. Daarom zijn er nu reeds enkele straten (eigenlijk 1 straat maar alles wat erop aansluit…) in Stockholm waar ze niet toegelaten zijn, moet je maar omrijden. Ook zijn er nu campagnes om mensen te overtuigen spijkervrije banden te kopen, en er wordt in de politiek gediscuteerd over eventuele belastingen op spijkerbanden (zoals in Oslo) en eventueel het verbod uit te breiden. Blijft dat bij echt ijs en vooral rond het vriespunt, een spijkerband echt veel meer grip heeft. Ook maken spijkerbanden het ijsoppervlak ruwer waardoor zij die zonder rijden ook meer grip hebben. Maar omdat velen er veel kilometers op asfalt mee afleggen worden ook de spijkers bot en verliezen hun functie ten grote dele.
Er is dus een steeds terugkomende discussie elke winter om wel of niet spijkerbanden, mensen kiezen gelukkig zelf wel wat past voor hun omstandigheden. Zo mag je bv. in Duitsland niet met spijkers rijden, speelt ook mee voor zij die daar moeten komen…
Trouwens, de winterbanden ook zonder spijkers die hier verkocht worden zijn meer aangepast voor rijden op ijs en sneeuw, met o.a. nog zachter rubber, zogenaamde “nordiska friktionsdäck”.
Simpson zegt
@Onehp: thnx!
joejojo2012 zegt
Doe Roemenistan ook maar ff bij het rijtje toevoegen. Bandenboeren hebben ook hier goed gelobby’d (hoe spel je dat?!!) bij heren politici…uhhh zakenlieden.
Verplicht of niet, ik heb in ieder geval sinds gisteren compleet nieuw setje Vredestijn Snow Trac’s eronder.
Design_Driven zegt
@joejojo2012: gelobbyd Zonder ‘
Want is het nu verplicht in Roemenië? Zou ik wel willen weten eigenlijk. Ik kom er wel eens doorheen in de wintermaanden.
Melvivio zegt
Dat Nederland bij de eerste paar vlokjes sneeuw ramvast staat heeft weinig te maken met de winterbanden. Het openbaar vervoer knalt er meteen een aangepaste dienstregeling in, waardoor je nergens meer optijd komt met de trein. Alles valt spontaan uit, dus hopen meer mensen pakken de auto.
Tevens vinden veel mensen het eng om in zwaar weer (sneeuw/regen) te rijden. Snap ik, gezien die meeste in een Kalos, Deawoo ding rijden wat uitelkaar lijkt te donderen met eerste paar regendruppels/windvlaagjes.
Want ook met winterbanden kan je een auto laten uitbreken/in de slip komen door verkeerd te reageren op gladde situaties. Heeft dus meer met kundigheid van de bestuurders & zuigend OV te maken dan met winterbanden IMO…
jack_abarth zegt
“Tussen 1 november en 15 april is het verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen (mag ook gecombineerd). ”
Dus als er geen winterse omstandigheden zijn tussen 01/11 & 15/04 is het niet verplicht?
9000cse zegt
@jack_abarth:
Dit klopt inderdaad niet. Het is in die periode verplicht om op winterbanden te rijden, winterse omstandigheden of niet. Het is het nemen van het zekere voor het onzekere. Verder is het niet toegestaan om onder NIETwinterse omstandigheden met sneeuwkettingen te rijden.
GT4Ever zegt
@9000cse: Dit klopt juist wel. Ik woon sinds kort in Oostenrijk en winterbanden zijn verplicht in die periode maar alleen bij winterse omstandigheden. Mocht het dus mooi weer zijn de gehele winter dan is er geen reden om winterbanden te monteren.
Mocht je zonder winterbanden in die periode rijden onder winterse omstandigheden dan riskeer je een boete van +/- 60 euro, waarna je wel gewoon door mag rijden. Grootste probleem is dat je bij een ongeluk altijd schuldig bent zonder winterbanden in winterse omstandigheden zelfs als een ander door rood rijd.
Ik heb dan ook gewacht tot de eerste sneeuw viel. vorige week, jammergenoeg word het van de week weer 15 graden -.-
9000cse zegt
@GT4Ever:
Dan moet ik nog eens een intensief gesprek voeren met de Oostenrijkse Polizist, die het mij zo heeft verteld.
beunhez zegt
@sketcher het is niet het Vaticaan dat ligt in Rome en veel zuidelijker
maxidyne zegt
Een echte kerel rijdt het hele jaar door op slicks!
rob68 zegt
@maxidyne: Eeb echt kerel rijdt zonder rubber…
E34M5Touring zegt
@rob68: Echt rubber heeft geen kerel nodig.
rob68 zegt
@E34M5Touring: Zei je vriendin dat? :)
reactief zegt
Waar staat advertorial?
Zelf geloof ik niet in de fabel dat winterbanden nuttig zijn in Nederland!
Er zijn meer mooie zonnige dagen boven 7graden in de periode dat die banden er onder liggen dan echte winterse dagen. Alle dagen ertussen maakt echt geen donder uit en werken goede zomerbanden prima.
mout zegt
@reactief: Mee eens. Wat de advertorial betreft: dit bericht is mede mogelijk gemaakt door Continental. Wat zou hun belang kunnen zijn bij winterbanden?
Ik doe deze week ook een bandenwissel: hoog tijd voor nieuwe zomerbanden, want de huidige waren al nooit echt geweldig, maar worden ook wat kaaltjes. En ja, dat voel je wel in nat en blad.
De afgelopen winter, met maanden sneeuwdek hier, heb ik voor het eerst verlangd naar een setje winterbanden. Andere winters waren het tussen de twee en zes ritten, waarbij ik echt op wit spul had te rijden. Dan neem ik wel dubbel de tijd voor die ritten,
Henk_he zegt
@reactief: wat lul jij nou? Het is bewezen dat onder de 7 graden winterbanden veel meer grip hebben dan zomerbanden. Dat is echt geen fabel maar gewoon keihard bewezen. Of er nou ijs of sneeuw ligt of niet.
Wat er vaak mis gaat is dat bestuurders met winterbanden overmoedig raken en veel te hard rijden als de omstandigheden dat eigenlijk niet toelaten. Dan krijg je dus ook met winterbanden ongelukken.
topless zegt
@Henk_he:
Het volgende is bewezen:
-Pas bij sneeuw en ijs hebben winterbanden nut;
-Bij temperaturen onder 7 graden bij droog of nat wegdek hebben zomerbanden meer grip;
-De fabrikant bepaalt zelf of iets een winterband is, hier zijn geen normen voor;
-Serieuze winterbanden werken ook niet meer onder 4mm profiel, terwijl ze wettelijk maar 1,6 mm hoeven te hebben.
De rest is een verkooppraatje van de bandenindustrie en nooit objectief bewezen.
Ergo: alleen bij sneeuw en ijs heb je iets aan winterbanden en dan alleen wanneer het goede zijn en ze minstens 4 mm profiel hebben.
harie zegt
@reactief: prima, maar dan wil ik je ook niet met 60 per uur op de linkerbaan zien rijden als het een keer wél sneeuwt….
shrike zegt
Italië mysterie opgelost. Het is de Aosta vallei (waar er verscheidene skigebieden zijn).
Verplicht winterbanden van 15 oktober tot 15 april.
Alfarobert zegt
Winterbanden zijn ook in Nederland nuttig.Ze werken onder 7 graden beter.Het rubber is zachter en dan werken ze ook beter op nat wegdek.Zomerbanden slijten zo in de winter niet en winterbanden slijten niet in de zomer.Heb sinds jaar of 4 winterbanden en hetzelfde setje zit er nu weer onder.Wie denkt dat winterbanden hier geen nut hebben kom ik liever niet tegen (vooral in een bocht)in de winter.Grote kans dat jij doorglijdt en ik daardoor met schade kom te zitten.
mashell zegt
@Alfarobert: weet je waar die 7 graad vandaan komt? Dat was de temperatuur waarbij in de jaren 70 het rubber van zomerbanden ging verstijven. Sindsdien is er echter heel veel aan de rubber compounds van zomerbanden verbetert. Zoveel zelfs dat die grens al onder nul ligt. Persoonlijk vind ik de zachte rubber compound van de winterbanden verschrikkelijk, er zit daardoor net wat meer flex in de bandwang en dat is desastreus voor de voertuig stabiliteit op hogere snelheden. Dan heb je ook nog profiel dat gemaakt is om sneeuw vast te grijpen en gewoon matig is om grip op droog asfalt te geven en minder water kan afvoeren dan een zomerband. Zolang er geen sneeuw ligt ben je in Nederland maar ook Duitsland en eigenlijk alle landen gewoon beter af met zomerbanden. Helaas hebben overheden en consumenten zich door de bandenlobby gek laten maken en hebben we nu gewoon meer files in de winter vanwege de winterbanden want de langere remweg op nat en droog van winterbanden geeft gewoon meer botsingen.
stannl43 zegt
Vergeet niet dat winterbanden onder de 4 millimeter niet meer optimaal hun werk doen. Er is een bepaalde grens vastgesteld in Duitsland, maar of die grens op 4 millimeter ligt weet ik niet…
VeniVidiVici zegt
Van mij mogen ze onmiddellijk de regels van Zwitserland hier in NL invoeren!!!
spidermann zegt
Laten we het regelen met de matrix borden, indien het sneeuwt. Rechts is alle auto’s op zomerbanden, in het midden mogen auto’s met winterbanden en links met winterbanden en 4-WD.
mashell zegt
@spidermann: het nadeel is dat het niet sneeuwt het andersom moeten zijn, de zomerbanden links en de winterbanden rijders met hun langere remweg rechts. Gewoon op winterbanden normaal blijven rijden en net iets minder snel en net iets meer afstand houden en het gaat wel.
3246cm252kw zegt
@mashell: als je premium auto hebt met premium winterbanden is het verschil in remweg echt minimaal. Hogesnelheidswinterbanden helpen wel…
3246cm252kw zegt
@spidermann: slaat nergens op een 4wd remt niet beter dan een andere auto met winterbanden…
rob68 zegt
@3246cm252kw: Zelfs slechter, want zwaarder…
Emile_Benz zegt
Mwah, ik maak niet zoveel km’s, dus zit te denken om All-season eronder te leggen (als vervanging van m’n huidige zomer-Nokian).
topless zegt
@”…….. Dat wordt altijd weer pijnlijk duidelijk als er drie vlokjes sneeuw zijn gevallen, en half Nederland in de file staat.” …………
Is in Duitsland niet anders. Dus die plicht helpt daar niet echt bij.
schellekens006 zegt
Gewoon all season banden standaard erop en probleem is opgelost. Elke jaar weer dat gezeik met winterbanden, boeien!
evo3 zegt
Een lobby is machtig en dat blijkt hier maar weer.
Waarom zie je nooit een test van winterbanden waarbij ook een zomerband mee getest wordt?
Waarom hoor je nooit dat een winterband gevaarlijk is onder op zijn minst 95% van de Nederlandse winter omstandigheden. (geen sneeuw op de weg)
Laat mij met sneeuw maar voorzichtig zijn zodat ik de rest van de winter echt goed grip heb.
johnny23 zegt
Dat driekwart van NL niet kan rijden als er drie sneeuwvlokken zijn gevallen heeft echt geen bal met winterbanden te maken!