In de voorjaarsvakantie met je Lynk&Co 01 naar de sneeuw? We hopen dat je de winterbanden al hebt geregeld, anders ben je waarschijnlijk te laat.
Dit is jullie maandelijkse reminder dat we een Lynk & Co rijden. Al was het alleen maar om te zeggen dat dit best goed bevalt. En omdat @wouter dat nog steeds niet gelooft. Maar dat terzijde.
Maar de aanleiding voor dit artikel is wel degelijk een tikkie negatief. Als je de verschillende online fora mag geloven is een Lynk&Co 01 rijder die nog geen contact heeft gehad met de after sales organisatie een blije rijder. En zij die al wel het callcenter aan de lijn hebben gehad denken er regelmatig ‘anders’ over.
Nadat Lynk&Co eerder in juli 2023 de abonnementsprijzen omhoog gooide en vervolgens private lease introduceerde en daarna zakelijke lease, werd ook de prijs voor winterbanden bekend gemaakt. Voor € 450 per winterseizoen monteren de Lynk&Co mensen een setje winterbanden onder ‘jouw’ 01. Ja, dat mag je dus elk jaar betalen..
Winterbanden vanaf 9 januari, of toch niet
Op dit moment krijg je op de website van Lynk nog de volgende melding als je winterbanden wilt bestellen:
Even een winterslaapje: Onze winterbandenservice is weer beschikbaar vanaf 9 januari 2024!
Lynkco.com heeft geen kalender
Kijk, je bent natuurlijk al wel laat wanneer je NU pas aan winterbanden denkt voor de voorjaarsvakantie. Maar deze melding staat er al even. Sinds begin december is het zenuwachtig duimen draaien voor Lynk&Co rijders die op deze service aangewezen zijn.
Inmiddels zitten de winterbanden wel onder onze Autoblog Garage 01. Maar dat ging niet zonder slag of stoot en als je ze nu nog niet hebt besteld, dan sta je wellicht in de voorjaarsvakantie met lege handen.
Want als je een 01 hebt via de abonnementsvorm dan heb je in wezen een huurauto. Daar mag je zelf geen winterbanden onder leggen. VERBODEN! Dus wij bestelden de banden netjes via lynkco.com. En toen begon het lange wachten. Na het betalen van € 450 op 4 november en talloze telefoontjes en zelfs bezoeken aan Volvo dealerschappen die de wissels uitvoeren kon ik dan uiteindelijk op 22 december in Vlaardingen terecht voor wintersloffen.
Bij het inplannen werd mij door het callcenter al gemeld: “iedereen die voor 22 november heeft besteld, DIE GAAN WE NOG HELPEN…”. Dat is geen boodschap die je wilt horen. Wij waren dus gelukkig op tijd, maar sinds begin december is het ronduit onduidelijk voor rijders of ze nog op tijd hun winterbandenwissel ingepland krijgen. En nieuwe orders worden niet aangenomen door Lynk&Co.
We schrijven 9 januari. En op 10 februari hebben de eerste Brabanders die carnaval willen ontvluchten al wintersportvakantie. Dat wordt nagels bijten.
Lynk & Co, in de abonnementsvorm. Ontzorgd worden met toch nog enige zorgen…
rwdftw zegt
Begrijp ik goed dat als je ieder jaar met je Lynk op wintersportvakantie wil, je ieder jaar 450* euro mag lappen voor je winterbanden? Ja, je wordt ontzorgd maar de prijzen zijn niet leuk meer. Vliegen naar je wintersport is goedkoper.
*Volgend jaar 500 en daarna 550 euro…
michaelras zegt
Yup
69ss zegt
Klopt, destijds betaalde ik ook 1 hele trekhaak per jaar
jaso013 zegt
Dat begrijp je volgens mij heeel goed idd. Tis toch te bizar voor woorden dat dit en aangeboden mag/kan worden en dat er dus mensen zijn die dit betalen…. Koekoek.
michaelras zegt
je mag overigens gewoon nog wel kosteloos annuleren totdat de afspraak wordt gemaakt
ponnie zegt
Die prijzen zullen inclusief opslag en elk seizoen wisselen zijn.
Nu is 450 nog aan de prijs, maar de locale bandentoko’s zitten hier niet heel ver onder.
Jeffrey zegt
Dat niet alleen. Als je met deze auto naar je wintersport gaat rijden, ga je sowieso over de kilometers heen waarin je bent vrijgesteld bij dit abonnement, dus er komen NOG meer kosten bij …
69ss zegt
Blij dat ik van dat kreng af ben, nu die andere nog. Maar ff serieus, bestellen en opzeggen was erg gemakkelijk maar alles daar tussenin drama. Heb ‘m 9 maand gehad terwijl ik nadacht over de volgende slechte beslissing…
michaelras zegt
wat was de druppel ;-)?
ukbob zegt
En wat werd de volgende slechte beslissing..?
Robert zegt
Ronduit stuitend dat je dik twee maanden geleden al de betaling hebt gedaan en ze nu nóg zit te wachten op wat tot op heden enkel kan worden omschreven als ‘fail to deliver’, in gebreke blijven.
Los nog van de prijs, 450 euro per jaar voor een complete set banden die je voor hooguit een paar duizend km’s per jaar wordt ingezet…
moveyourmind zegt
Fijn dat je vooraf mag betalen en dan kan wachten tot het hun een keer uitkomt.
DeWitteCondor zegt
Dit merk mag van mij nog liever vandaag dan morgen verdwijnen. Gaat vast ook gebeuren als ze zo doorgaan.
michaelras zegt
ik zou niet weten waarom het zou moeten verdwijnen, ik hoop wel dat ze de service op het juiste niveau krijgen. Je merkt nu wel dat de randzaken te duur zijn en de basisprijs te laag. Dus trekhaak/winterbanden/extra km’s zijn te duur
DeWitteCondor zegt
Het merk voegt helemaal niets toe, behalve dat het beschikbaar is in abonnementsvorm. Dat lijkt hun enige USP te zijn. Ontwikkelingen als deze doen in mijn ogen behoorlijk afbreuk aan die USP. Waar blinkt dit merk verder in uit volgens AB?
Smaaktechnisch vind ik ze lelijk maar dat speelt geen rol bij de vraag of het merk bestaansrecht heeft.
michaelras zegt
het merk heeft een abonnementsvorm geïntroduceerd die eerder niet bestond voor die prijs. Dat hebben ze natuurlijk wel toegevoegd.
En dat was voldoende om heel veel mensen over te halen om dat abonnement te nemen. De NL markt is het dus niet met je eens.
Wil je weten waar het merk in uitblinkt of dit model? Zijn twee verschillende dingen he ;-)
AudiRS zegt
Toch logisch? Elke garage zit tegenwoordig voor minstends 6 weken volgeboekt. Tijdig aanvragen dus… en niet pas begin november.
martijn zegt
Schade afhandeling is dramaaa.
Ben nu alweer drie maanden verder.
Als je niets doet gebeurt er niets, dat was ook bij de aanschaf van de wagen in februari j.l.
Ik had mijn diesel verkocht en de deur uit gedaan na een aflever dag afspraak datum vastlegging. Vervolgens bellen ze een dag van te voren af met een excuus van een technisch mankement. Het order moest gecanceld worden en nieuw geplaatst worden. Er zou dan met spoed een nieuwe geleverd worden. Ook dit werd afgedaan als drie maanden later. Na ontzettend veel gebel, zover dat ik zelfs per dag wist welke werknemer ik aan de lijn kreeg en vee social media bestook werd er geleverd.
Ik grijp dus ook ieder online medium aan om negatief te zijn, kijken we later wel weer naar iets anders;).
MM93 zegt
Wat een ongeorganiseerde bende is het daar bij Lynk & Co. De prijzen gaan alleen maar omhoog terwijl de service alleen maar omlaag gaat.
Wouter zegt
Het is een (lelijke) XC40, dus het is prima vervoer. Volgens mij zijn we het daar wel over eens. Als der services goed was, zou het prima vervoer zijn voor mensen die auto’s niet echt interesseren.
Maar goed: als je al die tijd meerekent die je kwijt bent met iets simpels als winterbanden dan is het al geen goede deal meer. Laat staan als je nog iets er mee hebt straks.
JelmerS zegt
Mensen die auto’s niet echt interesseren… En dan beland dit bij AB in de garage. Verder helemaal eens met de samenvatting van de rijtest: lelijke XC40, prima vervoer.
Flutterbear zegt
De tijd van de meeste mensen is niet zoveel waard hoor. Als je zelf een muurtje schildert reken je dat toch ook niet mee?
ukbob zegt
Idee:
Waarom niet gewoon zelf een setje banden op stalen velgen regelen en die paar keer dat je richting de sneeuw gaat die dingen eronder leggen..?
Geen gedoe met Lynk én na inleveren van de auto een setje over voor de volgende auto (of om op marktplaats iemand anders blij mee te maken)
michaelras zegt
Dat zou ook wel scenario 2 zijn als het bij mij niet goed was gekomen met die winterbandenruil.
Robert zegt
Dus het is inmiddels opgelost?
michaelras zegt
yes, ik bestelde 4 november, dus was net op tijd voor de door Lynk zelf ingestelde arbitraire grens van 22 november. Na enig pushen aan de telefoon mocht ik me op 22 december melden voor de bandenwissel.
Dus er kon gewoon iemand op wintersport met winterbanden ;-)
raoufff zegt
Verschrikkelijke aso’s die in deze hokken rijden!
michaelras zegt
Geen idee waar je het over hebt, of waar jij rondrijdt. Hier in de buurt zijn het gezinsbakken. Maar het is natuurlijk wel zo dat de drempel om te mogen huren bij Lynk erg laag is. Dus iedereen kan hem huren
jaapiyo zegt
Nou ja je vult natuurlijk wel de oorlogskas van Xi Jinping…
Jeffrey zegt
Stel je niet aan
Flutterbear zegt
Slecht argument, voor deze prijzen maken ze waarschijnlijk verlies voor marktaandeel. Chinezen willen maar al te graag de Europese auto’s maken en zijn al goed op weg. Dit behalen ze juist met subsidie.
Als je de oorlogskas leeg wilt hebben kopen we dus alles op, zonder dat onze eigen fabrikanten omvallen.
gdjnl zegt
Rijden bovengemiddeld vaak hard voorbij in de bebouwde kom. Viel mij ook op. Prima concept, maar geen grote fan hier. €450+ voor winterbanden wissel en huur is absurd.
michiel_vandelft zegt
@michaelras, wat heb je voor flinke groeven in je remschijven zitten eigenlijk?
pomoek zegt
Geen Lynk en co maar toch wel een grappig verhaaltje: in november winterbanden eronder laten schroeven bij mijn vrienden van “snel gemaakt”. Uurtje daar gezeten, lekker warm, gratis koffie. Het was al donker toen ze klaar waren en ik weg reed, niet de banden gecontroleerd.
Kreeg 2 weken later een belletje van de leasemaatschappij. Dat ik de winterbanden eronder moest laten schroeven. Huh? Die zitten er al onder. Nee, bleek dat ze destijds niet de banden op voorraad hadden. Foutje.
De manager durfde dat niet te zeggen en heeft mij gewoon weer de weg op gestuurd.
Bizar.
michaelras zegt
je zal inderdaad maar NIET gebeld worden, sta je toch mooi te kijken bij die controle naar de wintersport of wanneer je in dat ravijn ligt….