Moet je nog winterbanden regelen voor je EV? Dan hebben wij een aantal aandachtspunten voor je.
De banden van een elektrische auto krijgen het zwaar te verduren. EV’s zijn natuurlijk loodzwaar en trekken ook nog eens heel snel op (als het geen Dacia Spring is). En tegelijkertijd moet de rolweerstand van de banden ook niet te hoog zijn, want dat kost weer range. Het is dus belangrijk dat je de juiste banden hebt voor een EV, maar hoe zit dat met winterbanden?
Aangezien deze week de eerste winterse neerslag al gevallen is in Nederland is het de hoogste tijd voor winterbanden, als je die nog niet hebt. We hebben onze vrienden van Premio Peter de Groot in Oud-Beijerland gevraagd waar je precies om moet letten bij het aanschaffen van winterbanden voor je EV.
Tips voor winterbanden op je EV
We hebben de volgende tips c.q. aandachtspunten voor je:
- Omdat banden van EV’s sneller slijten is het extra belangrijk om het profiel in de gaten te houden. Winterbanden halen vaak niet het einde van de leaseperiode. Voor winterbanden is een minimale profieldiepte van 4 mm aan te bevelen, ook al is de wettelijke eis 1,6 mm.
- Let op het draagvermogen. Als het draagvermogen van de banden maar nét voldoende is slijten je banden snel, dus het is raadzaam om een ruime marge te nemen.
- Let op verschil in bandenmaat tussen voor en achter. Autoblog-lezers die sportieve auto’s rijden zijn dit wel gewend, maar dit wordt nog wel eens over het hoofd gezien door klanten. Ook een doodnormale auto als een ID.4 heeft bijvoorbeeld achter bredere banden dan voor (a.k.a. een breedset).
- Kies banden die niet te luidruchtig zijn, want in een stille EV is dit extra storend. Hou er ook rekening mee dat een band rumoeriger wordt naarmate deze slijt. Check dus bandenreviews om te kijken hoe goed een band scoort op het vlak van geluid.
- Als je banden zelf vervangt moet je extra goed opletten dat je de auto bij de juiste steunpunten opkrikt. Het laatste wat je wil is de accu beschadigen door de krik verkeerd onder de auto te plaatsen.
- Voor de wintersport: hou er rekening mee dat niet alleen de banden duurder zijn bij een EV, maar ook de sneeuwkettingen. Vaak heb je een loopvlakketting nodig, die doorgaans een stuk duurder zijn dan een standaard sneeuwketting.
De opkomst van de EV heeft ook impact op de bandenboeren, zo vernemen we van Premio De Groot. Waar ze bijvoorbeeld vroeger nog 70% van de klanten konden bedienen met de top 10 meest voorkomende banden, is dat nu nog maar 10%. Ook zijn er bandenbranche maatregelen genomen omdat monteurs nu steeds grotere en zwaardere banden moeten tillen. Daar had je misschien nog niet bij stilgestaan, maar ook dat hoort bij de impact van EV’s.
Headerfoto: de Megane E-Tech van @adinsx in de sneeuw, via Autoblog Spots
Robert zegt
“Winterbanden halen vaak niet het einde van de leaseperiode. Voor winterbanden is een minimale profieldiepte van 4 mm aan te bevelen, ook al is de wettelijke eis 1,6 mm.”
Er zijn helaas nog steeds leasemaatschappijen die enkel kijken naar die 1,6 mm profieldiepte en verder niet. Ook voor zomerbanden geldt dat je met minder dan 3 mm serieus risico kunt lopen op bijvoorbeeld aquaplaning bij regen. Maar helaas, sommige maatschappijen maken de veiligheid van de bestuurders nog steeds ondergeschikt aan de kosten beperking op onderhoud.
mashell zegt
Heb je niet het gevoel dat de 3 en 4mm die de branden branche noemt vooral commercieel gedreven is?
Als we de wet aanpassen naar bijvoorbeeld 2 mm dan krijg je weer gezeur dat autorijden duurder gemaakt wordt.
Robert zegt
Die 4 mm voor winterbanden als ondergrens is vooral ingegeven door diverse bandentests.
Die 3 mm als ondergrens voor zomerbanden eveneens, maar ook uit mijn eigen praktijkervaring. Ik heb wel eens achterstevoren gestaan omdat de (fwd) auto achter uitbrak tijdens een regenbui. Bleken de achterbanden nog maar rond de 2,5 mm profieldiepte te hebben. Ook merk je het bij de aangedreven wielen dat gladde banden bij regen veel sneller spinnen bij het optrekken.
Bert zegt
Een deel van de leaserijders laten hun eigen veiligheid bepalen door de leasemaatschappij.
Of moet ik zeggen: hun eigen portemonnee (wel lusten, maar geen lasten)
audirs3 zegt
Je had ook (PH)EV in de titel kunnen zetten. Volgens mij weegt een Model S Plaid veel minder dan een M5.
Onehp zegt
Goede tis.
De rare bandenmaten zijn wel vooral de schuld van het fenomeen SUV en crossover die een heleboel niew omtrekken introduceerden. De tijd toen 90% van de autos 195/65R16 ofzo hadden is voorbij. Heeft weinig met EV te maken.
Verder vind ik dat de banden van mijn gewone EV helemaal niet snel slijten. Betere gewichtsverdeling, beter antispinn en minder remmen op de voorwielen zorgt mijns inziens voor een stuk minder (ongelijke) slijtage om een eventueel bescheiden meergewicht te compenseren…
Onehp zegt
*tips. Edit werkt niet?
Robert zegt
Nee, is al een tijdje stuk, helaas.
n54coupe zegt
Ga je niet op wintersport met je EV, maar blijf je normaalgesproken inde buurt, overweeg dan allseason banden voor de winter in plaats van winterrubber. Zoveel sneeuw komen we hier niet tegen, en mocht het een keer sneeuwen, dan kun je uit de voeten. Voor de res van de (natte en koude) winter ben je met allseason banden beter af.
Voor de zomer natuurlijk nog steeds zomerbanden.
mustang750supersnake zegt
op je snelheid……………..
winterbanden halen weinig uit als je als n dwaas rijdt in sneeuw of regen……iets wat 80% van de weggebruikers nog steeds niet begrijpt…..