
Winterbanden zijn geen toverbanden. Ze zorgen onder winterse omstandigheden voor extra grip, maar dat betekent vervolgens niet dat je minder rekening meer hoeft te houden met de conditie van de weg. Rijden in de sneeuw is zonder en met winterbanden een listige aangelegenheid waarbij je erg voorzichtig en alert moet zijn. Gebleken is dat auto’s op winterbanden beduidend vaker ruitschade claimen, maar tegelijkertijd minder brokken maken.
Zelf heb ik al verschillende auto’s gehad, met voorwielaandrijving en met achterwielaandrijving, echter nog niet met vierwielaandrijving. Ik ben alle winters doorgekomen op zomerbanden en heb tot op heden slechts twee situaties meegemaakt waarbij winterbanden écht het verschil zouden kunnen hebben gemaakt. Dan heb ik het over situaties waarbij ik mijzelf had vastgereden in de sneeuw en niet voor- of achteruit kwam door onvoldoende grip. Had ik in zulke gevallen net iets meer grip gehad op de aangedreven wielen, dan was ik waarschijnlijk wel weggekomen.
Mijn huidige auto heeft achterwielaandrijving, maar in de sneeuw kun je beter voorwielaandrijving hebben, of liever nog vierwielaandrijving. Op dit moment rij ik nog altijd op 17 inch 225/40 runflat zomerbanden. Een setje nieuwe runflat wintersloffen kost mij inclusief montage minimaal 1.200 euro. Het kan natuurlijk goedkoper; tweedehands of bijvoorbeeld 16 inch 205/45 stalen velgen met normale winterbanden in plaats van runflat. Maar ja, het oog wil ook wat. Zou het wellicht volstaan om enkel winterbanden te monteren op de aangedreven wielen, in mijn geval dus de achterwielen? De ANWB is heel duidelijk en schrijft hierover het volgende:
Nee, dit is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen leveren een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
Om bang van te worden, maar is dit ook altijd zo? Onder het mom van “beter iets dan niets” stel ik mij voor dat het in de sneeuw fijn is om extra grip te hebben op de aangedreven wielen. Een ander argument zou kunnen zijn om de twee winterbanden juist op de voorwielen te monteren. Met extra grip op de sturende wielen kun je wellicht iets gemakkelijker uitwijken (en duimen dat de achterkant niet uitbreekt) wanneer er plots een obstakel opduikt. Maar hier is het mij niet om te doen, althans niet in de eerste plaats.
Het gaat mij in eerste instantie niet om de extra veiligheid van winterbanden, want ik besef me terdege dat rijden in de sneeuw ook op winterbanden erg verraderlijk kan zijn, waardoor je zo min mogelijk risico moet nemen. Het gaat mij dus vooral om het subtiele verschil tussen jezelf wel of niet volledig vastrijden in de sneeuw en in dat geval vraag ik mij af of twee winterbanden op de aangedreven wielen volstaan.
Is er werkelijk sprake van een forse degradatie in veiligheid door onvoorspelbaar rijgedrag wanneer je slechts twee winterbanden monteert -let wel- zonder dat je daarmee meer risico’s neemt dan je op zomerbanden zou doen, want dat is essentieel bij deze vraag. De meningen zullen hierover mogelijk verschillen en we hebben vast wel een aantal ervaringsdeskundigen onder ons, dus roept u maar…
Gebleken is gebleken dat auto’s op winterbanden 1e alinea Graag gedaan :-)
-edit: dank u-
Bij ons zitten ze er al onder, dus ik kan roepen wat ik wil, maar het is al te laat ;)
Mijn keuze voor winterbanden komt ook voort uit het feit dat het oog ook wat wil, en ik dus in de zomer echt flinke brede velgen met ditto banden onder de auto heb. (Hier is niet eens winterrubber voor te krijgen). Tevens is het door de breedte van het geheel ook gewoon niet meer prettig om hier ’s winters mee te rijden, zeker omdat het ook een achterwielaandrijver is, merk dat de zomerbanden bij koude temperaturen ook op bijvoorbeeld blaadjes al flink minder grip hebben dan mijn smalle winterbandjes. In de winter rijd ik dus verstandig op 195 breed en 15″. ’t Staat voor geen meter maar rijdt toch echt beter en veiliger. Vermoedelijk zou een setje zomerbanden op 195 breed en 15″ het ook wel doen, maar gezien ik regelmatig in Duitsland ben zijn winterbanden gewoon de logische keus. 225/35 R19 op 8,5J en 255/30 op 9J is in de winter gewoon geen optie.
@griffendahl: Ik zou nooit op compleet verschillende banden/maten willen rijden om geld te bezuinigen. Dan maar ff lullig op 15″ de winter door. Je gooit naar mijn mening dan toch wel de balans tussen voor en achter overhoop. Ben overigens ook erg benieuwd of alle veiligheidssystemen in de auto zoals ESP en ABS het allemaal nog wel snappen met zoveel chronisch verschil in (zijdelingse) grip tussen voor en achterkant.
@griffendahl: Het lijkt me niet dat de actieve veiligheidssystemen de situatie niet zullen snappen…. Als er werkelijk een groot verschil in grip is, zullen ze alleen wat vaker in moeten grijpen. Maar ik denk niet dat een gripverschil een situatie veroorzaakt die niet in de kenvelden van de unit staat.
@griffendahl: Overigens kosten de winterbanden mij geen geld maar besparen mij geld. Een setje zomerbanden kost mij 1000 euro, een setje winterbanden kostte mij 350 euro. Zo lang ik op winterbanden rijd, slijten mijn dure zomerbanden niet.
@griffendahl: Waarom werkt 225/30 R19 niet?
@BJ: Geen druk per vierkante centimeter dus minder druk, plus dat bij de koudere temperaturen het rubber harder wordt en dus je grip sowieso al verminderd. Mijn auto (1350kg) is gewoon niet zwaar genoeg om genoeg druk te leveren op die 225 zodat ze genoeg grip gaan bieden. Maar ik merk het pas echt bij de 255’s die op de aangedreven wielen zitten. Die worden al een probleem op een wegdek vol bladeren. In de zomer daarentegen lijkt deze combinatie van banden haast wel oneindig grip te bieden…
@griffendahl: Ok, maar volgens mij heb je het dan over waarom die zomerbanden in de winter niet werken? Maar zo exotisch is die bandenmaat toch niet dat daar geen winterbanden voor zijn? Of heb je een vreemde combi breedte/hoogte? Want bij Conti bv kan je zelfs tot 285/30 mijn type winterbanden krijgen.
@BJ: precies, ik heb afgelopen vrijdag 245 18 inch winterbanden onder m’n auto laten leggen. In de zomer heb ik 275 19 inch. Daar zijn wel winterbanden voor te krijgen, maar heeft weinig zin, ivm druk per centimeter.
@BJ: 255/30 R19 is er niet, net iets te ongebruikelijke maat denk ik, heel veel aanbieders van zomerbanden in die maat met een bijpassende 225/35 R19 voor de voorkant zijn er ook al niet…
@griffendahl: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Neem je deze toch? Ik heb 235/35 R19 als winterset. Normaliter was dat 225 in 17″. Ik durf het wel aan om met een extra cm. op stap te gaan.
@highperformance: Breder kan niet, loopt het allemaal aan. Smaller is ook geen optie. Velg is 9,5J breed, 255 is eigenlijk al minimaal.
@griffendahl: plus dat pekel je velgen aanvreet. Geef mij maar lekker staal in de winter
@Benjamin1: maar staal is niet altijd beschikbaar. bij mijn auto moet vanwege de remschijven minimaal 17 inch gemonteerd worden, dus geen staal, want dat is er blijkbaar niet in 17 inch
@erce: wat voor auto is dat dan wel niet!? Vrachtwaggel? Cayenne?
@erce: lol, remschijven is iets dat je kunt aanpassen.. Doe je dus niet persé een vrachtwaggel/cayenne voor nodig te hebben :)
In Nederland heb je in principe geen winterbanden nodig. Je kan alleen beter van je plek komen als er sneeuw op de oprit ligt of een hele laag op de snelweg, maarja als dat gebeurd staan we toch met z’n alleen stil.
@Northwestern: Tenzij je bijvoorbeeld een 3 serie (die schuin naar voren staan, een soort ‘duik’ positie dus) hebt met achterwielaandrijving.. Als ik s’winters m’n kantoorraam uit kijk, op 1 v/d drukste kruispunten in Amsterdam, zie ik vaak genoeg de 3 series met spinnende wielen de kleine helling op proberen te komen..
@kaasboerin: Schoonmoeder in de achterbak, problem solved :P
Geen idee, maar ben er wel zeker van dat we net een setje van 4 (incl. nieuwe velgen) winterbanden hebben aangeschaft. Duur genoeg, dus hopelijk werkt het ook een beetje met achterwiel aandrijving. Kan me wel herinneren dat wintersport op zomerbanden een drama was..
eeeh ja winterbanden alleen voor of alleen achter is gevaarlijk ja:
http://www.youtube.com/watch?v=8cBSWEhimdA
@vanHunnerberg: lekker overdreven, als je met winterbanden gaat slalommen dan ga je heus wel glijden.. maarja.. Michelin moet zo wel verkopen..
@dennisr: nog nooit op winterbanden gereden zeker?
@Benjamin1: weet ik niet, ik kijk nooit wat er onder zit voor ik in stap, maar heb nog geen rijbewijs dus sowieso geen lange ritten gehad nee, maar ik werk in een garage, en mijn baas rijd er zelf niet eens op en die zal er toch ook wel verstand van hebben.. winterbanden zijn natuurlijk niet voor niets uitgevonden en geven echt wel wat meer grip.. maar slalommend ga je op elk rubber glijden..
mensen denken gewoon te snel dat ze met winterbanden veilig zijn, maar dan ben je er nog lang niet.. en zo’n reclame van michelin vind ik dan maar misleidend..
@dennisr: kijk dat zegt alweer genoeg. Geen rijbewijs hebben maar wel een grotr mond en advies geven over weetikveel wat. Zou het voortaan onder iedere reactie van nou zetten.
Zoiets als dit:
Winterbanden zijn stom!
Ps ik heb nog geen rijbewijs
@Benjamin1: ja dat zal wel weer, iemand met een rijbewijs heeft verder geen recht van spreken.. maar ik heb het verschil tussen winterbanden en zomerbanden heus wel geleerd..
en ik zeg toch ook dat ze wel beter zijn, maar het maakt je heus niet onsterfelijk.. ach, goed gelovigen zoals jij hebben ze wel nodig..
@dennisr: als er iemand goedgelovig is ben jij het wel aangezien je je mening baseert op wat anderen jou vertellen/ voorhouden. Ik baseer mijn mening op ervaring met zowel winter als zomerbanden in alle omstandigheden.
@Benjamin1: owja, ik gaf trouwens niet eens advies.. wilik wel even doen..
Advies: doe lekker waar je je prettig bij voelt.
zo beter ?
@dennisr: als je iets naar beneden scrolt geef je advies om je banden te blijven wisselen. Wat stom is omdat je banden dan enorm gaan uitlubberen tenzij je meer dan 60.000 km per jaar rijdt waardoor je daar geen last van hebt. Hoezo geen slecht advies?
De buurman rijdt inderdaad 70k per jaar. Rijdt gewoon op 2 setjes ivm gezeik met wisselen/ balanceren….
@Benjamin1: jij bent de baas, jij hebt gelijk, en jij ben god himself..
nu blij ? bromsnor..
en als je nou eens goed kon lezen, dan had je kunnen weten dat ik mijn mening bazeer op de feiten die ik heb geleerd.. en als jij goed kon lezen (wel jammer dat je dat niet kan) dan had je ook kunnen LEZEN dat ik winterbanden wel beter vind ik de zomer, maar ze zelf niet per direct zou aan schaffen..
en ik blijf er bij, die reclame is misleidend.. maar je leest toch alleen je dingen waar je op kan zeuren, dus hier laat ik het bij.. en blijf vooral doen wat je wil doen..
in de zomer = in de winter
@dennisr: uiteraard zit er een stukje “reclame” in dit filmpje. Maar als je logisch nadenkt en op beide banden gereden hebt snap je dat er zeker een kern van waarheid inzit. Puur omdat het door Michelin uitgevoerd is betekent niet dat het meteen niet waar is. Welk medium is compleet unbiased dan? Het enige wat we kunnen doen is AB om een test vragen ( moeten we hopen dat Vredestein de redactie geen gratis banden aanbied)….
@Benjamin1: aanbiedT
@dennisr: geleerd? Uit een boekje? Welke bron? Is eigen ervaring niet beter? Lees je liever over een Ferrari of rijdt je er liever zelf een rondje in?
@Benjamin1: de bron ? ik ben monteur in opleiding dus ik ga er vanuit dat die bron wel klopt..
@dennisr: +1
@dennisr: Zo’n reclame is helemaal niet misleidend, hoewel je geen inzicht hebt in de setup. Het toont slechts het potentiële verschil aan; dat je op een gegeven moment gaat glijden met winterbanden is verder een feit.. maar als mensen denken dat ze onsterfelijk zijn en dit moeten ontlenen aan het filmpje, dan zijn ze slachtoffer van hun eigen stommiteit.
@dennisr: volgens mij laat filmpje zien dat meer grip voor dan achter en vice versa gewoon niet slim is
@vanHunnerberg: met dat filmpje kan je niks.. je weet niet wat ze doen met die auto.. misschien ESP uit met 2 banden er om en aan met 4 banden er om, Michelin misleid je gewoon met dat filmpje.. wel jammer dat je er in trapt.. hiermee beweer ik natuurlijk niet dat 4 banden niet beter is als 2, maar dat filmpje kun je gewoon niks mee.. verkoops praatjes.
@dennisr: snap je ondertussen al dat meer grip voor dan meer grip achter of andersom leidt tot een auto die moeilijker onder controle te houden is dan een auto met evenveel grip voor als achter, ongeacht of dat filmpje nou is gemaakt door Michelin of de rijksvoorlichtingsdienst?
@vanHunnerberg: moet ik me nog in verdiepen, als ik het niet vergeet vraag ik er morgen wel even naar op school, die geloof ik toch wat sneller dan zo’n verkoop filmpje..
@dennisr: Vind het best logisch klinken van dat onbalans eigenlijk…
@vanHunnerberg: goed filmpje duidelijk ook!
@vanHunnerberg: Nou, gelukkig hebben wij er Michelintjes onder zitten ;)
had onder mijn bmw voor 2 nieuwe winterbanden, en achter 2 versleten zomerbanden net iets te breed:) handrem goed opstellen, vervolgens meer dwars gegaan dan recht:) beviel prima
@sportquattro:
haha mooi man als je maar schik hebt toch.
Denk dat het wel helpt als je bijv. vast zit op een parkeerplek ofzo, maar op normaal droog asfalt lijkt het me niet echt een fantastisch idee (wat waarschijnlijk nog steeds het grootste gedeelte van de winter is). Verschil in grip en eigenschappen tussen een zomer- en winterband is te groot daarvoor denk ik. En uiteindelijk ga je dan dus een flink risico nemen om een paar honderd euro te besparen.
@ventex: Veren voor in je reet kan je bij de dierentuin halen, vragen naar de pauwenkooi!
Mixen van zomer en winter levert een onstabiele auto op.
In de sneeuw krijg je met achterwielaandrijving dat je auto wel wegkomt en vaart maakt waarna je gewoon onderstuurt en tegen een boom aanrijdt. Met voorwielaandrijving krijg je een slingerende kont omdat je voor meer grip hebt dan achter.
Ik zou lekker 16″ winterbandjes kopen voor 600 euro. Hoe smaller hoe beter. Hor smaller hoe meer druk per vierkante cm hoe meer je dus door de sneeuw heen drukt…
1.200 euro, zow.. je kant natuurlijk ook alleen bandjes kopen en laat je die om de andere velg zetten.. een ander setje is niet verplicht.. dan kies je bandjes.. nou 100 euro de band ? 20 euro voor het verwisselen.. ben je met 500 wel klaar.. toch weer 700 bespaard.. :P
@dennisr: haha.. zo dacht ik er dus ook over;)
@dennisr: jaar na jaar je banden wisselen is ook niet goed, na verloop van tijd gaan ze enorm lubberen. Ik zou nooit banden ieder jaar velg op velg af doen.
@Benjamin1: ja dat is zo, is eigenlijk alleen een optie als je veel km maakt, dan slijten die banden snel genoeg en hoef je ze maximaal maar 2 keer te verwisselen.
@dennisr: Dat hangt nogal van de maat af of dat op gaat. In mijn maat (235/35/R19) is het hoe dan ook een dure grap (360E per band excl omleggen = ContiWinterContact 810 sport). Dan is kleinere maat met stalen velg ws een stuk goedkoper.
@BJ: ja het is sowieso afhankelijk van de maat, maar om je huidige velg doen is hoe dan ook goedkoper dan een setje velgen erbij kopen, die van jou zijn erg duur :P
@BJ: Idd afhankelijk van de maat. In de maat waarin ik in de zomer rijd zijn niet eens winterbanden verkrijgbaar. Daarnaast bespaar ik zoveel geld dat een set winterbanden met velg in een kleinere maat toch nog goedkoper is als een set zomerbanden ;)
@griffendahl: ik doe precies hetzelfde als jij! Zomers 225/40r18 voor en 255/35r18 achter.. ’s Winters staal en 205/55r16… Heb ze alleen nog niet eronder gegooid (ze liggen in mijn berging). Ben nog aan het uitstellen :-)
@dennisr: Continu wisselen van rubber om dezelfde velg is echt slecht voor het rubber. Dan maar geen 700,- besparen.
@Donstil: lees mijn reactie op benjamin :) het is idd niet altijd een optie.
@dennisr: je gaf toch geen advies?
@Benjamin1: nope, ik benoem een optie..
je bent volgens mij best wel dom.. sorry hoor, maar ik heb het hier over geld besparen door je WINTERBANDEN om je ”zomervelgen” te doen.. hierboven hebben we het over wel of niet winterbanden..
@dennisr: ik bedoelde advies geven in het algemeen terwijl je zelf geen rijbewijs hebt en daarmee dus ook geen ervaring. Straks gaan mensen jouw ideeen daadwerkelijk uitvoeren waardoor ze onnodig op kosten gejaagd worden….
En een optie benoemen is gewoon een advies.
Een optie voor jou is om te stoppen met mensen opties voor te leggen zonder goede onderbouwing/ ervaring…. Is dit geen advies dan?
@Benjamin1: ook goed, dan is het een advies.. wat jij wil.. en als jij wil denken dat iemand zonder rijbewijs verder nergens verstand van kan hebben vind ik dat ook helemaal prima.. blijf jij maar lekker leven in de wereld van je eigen meningen, ga ik verder met feiten.. fijne avond verder.
@Benjamin1: Man wat ben jij een zeikerd zeg. Fora en blogs zijn bedoeld om verschillende meningen naar voren te halen en zoals je zelf ziet wordt Dennisr z’n advies al tegengesproken omdat het slecht zou zijn voor het rubber.
Dus jij hoeft niet wakker te liggen omdat anderen mogelijk DennisR z’n ideeen daadwerkelijk uitvoeren waardoor ze onnodig op kosten gejaagd worden…
@rrvliet: wel aangezien hij monteur in opleiding is en dus met klanten te maken krijgt…
@Benjamin1: een klant weet vaak zelf wel wat hij wil, en ik ga ze geen stom verkoops praatje vertellen om banden te verkopen, ik vertel ze hoe ik er over denk en dan is het aan hun wat ze er mee doen.. en komen vaak genoeg klanten die geen winter banden willen..
maar zoals ik al meerdere keren zeg, ik geef bij klanten wel aan dat winter banden niet voor niets zijn uitgevonden, maar ook met winterbanden ben je niet 100% veilig..
@dennisr: De fart-app voor de iPhone is ook voor een reden uitgevonden(/ontwikkeld), geld verdienen.
@Benjamin1: Zoals jij zelf al aangeeft: ‘monteur in opleiding’. Mocht hij dit advies doen bij iemand die 80dkm per jaar rijdt is er niets aan de hand, doet hij dit bij een klant die 15dkm per jaar rijdt dan zal zijn werkgever/begeleider hier zijn mening wel over geven.
Zoals ik al zij: Jij hoeft niet wakker te liggen omdat Dennisr iets ergens van vind, en je hoeft z’n mening ook niet keihard af te kraken.
@rrvliet: Zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal, zoveel mensen hier roepen maar wat niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring, daar erger ik me in dit geval nogal aan. Meestal komt het neer op BMW is de bestuh of Mercedes is vet! Daar heb ik geen problemen mee omdat iedereen ziet dat dat onzin is…
@Benjamin1:
Waar ben jij nu mee bezig dan? Jij weet het toch ook allemaal beter dan DennisR?
Tsja vanachter je pc in je veilige kamertje is het allemaal makkelijk commentaar geven.
Als je een reactie geeft, zorg dan dat het iets toevoegt in plaats van iemand compleet af te zeiken.
@wouteraerox: over dat veilige kamertje heb je gelijk! Na schooltijd achter het fietsenhok, wie te laat komt is een mietje!
Ik heb vorig jaar met mijn achterwiel aandrijving meerdere keren vast gezeten, om die reden heb ik een winterset aangeschaft (op aparte velgen, kon ze gunstig overnemen). Met gladheid heb ik er iig niet veel aan, m’n achterkant brak laatst al weer uit in een gladde bocht ;)
Hopelijk krijgen we voorlopig geen sneeuw, maar ik verwacht dat ze dan wel het verschil maken.
@matthijsidema:
Geen idee wat voor auto je rijd met wat voor vermogen, maar hier in brabant is het nog geen enkele keer glad geweest.
Heb 18″ Vredestein Wintrac Xtremes, kost wat, heb je ook wat..
Een auto hebben kost geld.
Maar, na de aanschaf van winterbanden (met velg), hoeft t niet MEER te kosten dan alleen het hebben van de zomerbanden.
Zolang je op de winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden ook niet.
(ok, winterbanden zijn vaak iets zachten en slijten daarom ietsje sneller).
En als je het icm andere velgen doet, kan je zelf je 4 wielen vervangen.
Er is dus eigenlijk geen goede (geldige) reden om geen winterbanden te hebben!
@gregorius: en als je zegt dat de aanschaf te duur is, heb je dus eigenlijk te weinig geld voor een auto. Dan had je maar een fiets, scooter, 500cc moter, koffiemolen of buskaart moeten kopen.
@gregorius: “Er is dus eigenlijk geen goede (geldige) reden om geen winterbanden te hebben!”
Het hogere branstof verbruik is een kleinere reden de langere remweg op nat en droog is een verdomd goede reden. Wie zich kan veroorloven met sneeuw niet te rijden, doet er verstandig NIET op winterbanten te gaan rijden.
@mashell: hogere brandstof verbruik = weer geen geldige reden: moet je maar een zuinigere auto kopen.
De langere remweg; dat is een afweging. Als iedereen die langere remweg heeft, maakt het ook minder uit. En stilstaande object: daar is ook winst te boeken met goed ver vooruit kijken!
@gregorius:
Momentsleutel voor een paar tientjes erbij en je bent klaar.
@jackiejack: paar tientjes? Waar? Volgens mij zijn die krengen minimaal 85 euro!!
@jackiejack: momentsleutel is handig maar ook wel weer onnodig, met een kruis sleutel zet je hem meestal vaster dan met de moment sleutel, ik weet niet wat voor auto je rijd maar het is vaak op 110NM en daar ga je met een kruis sleutel ver over heen, dus ze zitten op eigen kracht zelfs beter vast.. is alleen soms kut als ze er weer af moeten..
@dennisr: Bij een Ford kan je de velg breken of scheuren als je de moer te vast draait. In extreme gevallen kan je de naaf zelfs krom buigen…
Alweer lekker advies! Goed bezig man!
Die 110 Nm staat er dus niet voor niks. Op staal maakt het weinig uit zolang je ze maar niet overdreven vast draait, momentsleutel heeft wel de voorkeur…
@Benjamin1: de naaf krom buigen ? man jij bent sterk! kun je morgen langs komen ? ik wou mijn schuur graag 3 meter verderop..
maar serieus, als je met het aandraaien van je wielbouten de naaf wil krom buigen moet je behoorlijk sterk zijn, maar dit was idd mijn fout, ik had hier een uitleg moeten geven van 5 pagina’s.. geen zin in dus ik zal het nog even kort houden..
met een kruissleutel zet je vaak de moeren vaster dan met een moment sleutel, geen probleem.. maar je moet er geen buis van 3 meter aan hangen en dan je familie bellen om die moer samen rond de draaien..
ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je de moer met een kruissleutel heus wel vast genoeg zet, dus dat een moment sleutel niet verplicht is..
ach, in deze reactie weet je vast ook wel iets te vinden om te zeuren, ik vind het allemaal wel prima..
moer, of bout.. voor dat je daar over valt..
@dennisr: dat snap ik ook wel, maar er zullen vast mensen zijn die wel hun familie uitnodigen om de moeren vast te draaien. Bij Ford zijn het moeren, ik kreeg van de dealer het advies mee om deze bij lm velgen echt op 110 nm te zetten omdat het daar nogal nauw luistert.
@Benjamin1: De naaf krombuigen? Dat zal bij een bijstandsblikje wat jij waarschrijnlijk hebt, misschien wel lukken. Bij een echte auto niet. In het slechtste geval draai/breek je de bouten af, of verniel je de schroefdraad of de lichtmetalen velgen.
Dat laatste zal jou echter niet overkomen omdat je met stalen velgen rondtuft, zodat de hele buurt weet dat meneertje winterbandjes op zijn koektrommel heeft.
De volgende keer wat beter nadenken voor je nog meer onzin gaat uitkramen.
@desoper: ach gut, bijstandsblikje! Die kende ik nog niet. Jij bent zeker Peter van de Hurk, self proclaimed medium en kan in de sterren zien wat iemand rijdt!
Wanneer kom je weer op tv?
@Benjamin1: haha, “Peter van de Hurk ziet sterren” ondanks dat je het ongetwijfeld niet positief bedoeld hebt, ben ik toch blij dat ik waardering krijg voor mijn gave
@dennisr: Als monteur in opleiding zou je moeten weten dat ”te vast” ook niet goed is, voor het onderdeel dat vastgezet moet worden en ook voor het schroefdraad.
@slicknick: nee, te vast is idd ook niet goed, weet ik :) maar ik bedoelde alleen dat het met een kruissleutel geen probleem is, het is en blijft een kwestie van vast is vast, en de meeste kerels hebben heus wel genoeg kracht om dat fatsoenlijk te doen..
was alleen maar ”advies” om die paar tientjes te besparen :P
hier ook Vredestein Wintrac Xtreme, 205/50R16 op staal…
Ik rijd met 4-seizoensbanden op de aangedreven wielen. Indien je de neiging hebt jezelf vast te rijden met zomerbanden lijkt een sneeuwketting of een autosock me de beste oplossing. Wat betreft het filmpje: in de 1e situatie staat het ESP af, in de 2e niet.
@benvan: ESP werkt met de grip die voorhanden is. Ja het haalt het maximale uit de beschikbare grip maar op sneeuw is dat gewoon heel weinig voor zomerbanden 0….
Zonder grip kan jij 10 ESP systemen op je auto hebben, eraf ga je toch…
met dit idee heb ik ook maanden rond gelopen voor m’n bmw.
maar uiteindelijk toch maar 4x Goodyear’s in 15″ gekocht en een setje lichtmetalen velgen via MP. banden via duitsland aangeschaft. totale kosten 350,- inclusief het monteren/balanceren. en dan volgend jaar de voor/achter wielen wisselen zodat achter weer het meeste profiel zit. dus voor 350,- kan ik +/- 3 winters veiligER rijden. ik zie het als een investering, voor jezelf/veiligheid en om je zomerbanden te sparen.
@sanderm3: +@iedereen: Ca. 3 maanden geleden heb ik ook alvast 4 winterbanden besteld van Goodyear Ultragrip 7+ in de maat 195/65 R15. Inclusief balanceren en monteren was ik maar €330,- kwijt. LM velgen had ik nog.
Met mijn zomerbanden rij ik op Bridgestone Potenza 225/45 R17.
Als voordeel merk ik wel dat de winterbanden echt wel wat zuiniger rijden dan de zomerbanden. Het scheelt ca. 50 km op 1 tank van 60 liter. Zal waarschijnlijk niet te maken hebben met winterband en zomerband, maar denk eerder dat het te maken heeft met de breedte van de band.
Mijn conclusie over winterbanden in zijn algemeenheid:
– Met (4) winterbanden rijden hoeft niet duur te zijn, zolang je ze enigszins tijdig besteld en in een bescheidenere bandenmaat.
– Winterbanden hoeven absoluut niet onzuiniger te zijn dan winterbanden.
– Voor je eigen leven + die van anderen moet je wat voor over hebben. Terwijl het niet eens veel meer hoeft te kosten.
@murdock85:
toevallig, we rijden hetzelfde type band ook nog. ik heb nl ook de ultragrip7+ en exact in de dezelfde maten. ik heb ze al eerder gehad en kan je vertellen dat ook heel langzaam slijten, dus nog beter. zeker i.v.m continentals, die sleten op de vooras nog sneller dan m’n goodyears op de achteras, en dat zegt wat! goodyear kwam dit jaar ook weer als allerbeste uit te test.
Hier ook Winterbanden (Continental geloof ik) en rijd echt een stuk fijner naar mijn mening. Dat winter banden alleen helpen bij Sneeuw lijkt me een fabeltje, ik heb geen test’s opgezocht maar was het niet zo dat winterbanden bij een lagere temperatuur soepeler blijven? Dat je er dus ook wat aan hebt als het koud is maar bv regent.
Ik heb wel een achterwiel aangedreven auto trouwens, op mijn vorige auto’s (voorwiel aangedreven) heb ik het nooit gemist.
@Donstil: Winterbanden zijn idd zachter/soepeler.. maar slijten daarom wel sneller :)
@dennisr: Niet perse.. Ik kan je vertellen dat spinnende zomerbanden niet vrolijk worden van het schurende effect van sneeuw in de winter.
@slicknick: ik bedoelde ook, slijten sneller in periode’s zonder sneeuw, dus op dit moment ook, ligt nog geen sneeuw maar al genoeg die op winter banden rijden, en spinnende banden is natuurlijk altijd nadelig voor de slijtage :)
@Donstil: zoek maar wel eens een test en schrik van het resultaat. Op nat en droog maakt de zomerband vanwege het veel betere profiel (dat met sneeuw geen rekening houdt) gehakt van de winterband bij elke temperatuur. Met sneeuw is het precies andersom. Ik rij nu sinds een week op winterbanden en heb de schrik alweer te pakken, remweg op de snelweg is merkbaar flink langer, ze maken meer lawaai en op tempo 160+ zijn e stukken instabieler. Allemaal volkomen verklaarbaar door het profiel en het zachtere rubber maar erg veraderlijk.
@mashell: Alleen jammer dat zulke regels nooit op kunnen gaan. Je kunt je misschien wel voorstellen dat niet iedereen op dezelfde zomerbanden of winterbanden rijdt (duh..). De zomerbanden waar ik op rij, gaan al snel dramatisch presteren zodra het gaat regenen en het een beetje kouder wordt; dan geldt de 7 graden wellicht wel, vergeleken met de winterbanden die ik heb. Maar als ik op Michelin Pilot Sports zou rijden, zou die grens totaal ergens anders liggen.
@slicknick: klopt Pirelli P zero Nero bij vies herfstweer is al een drama met 300 nm…..
Bij een Audi met Qauttro heb je dus weinig keus :P
voor jouw geval Dennis, dat vast rijden in de sneeuw, is alleen op de aangedreven wielen natuurlijk genoeg..
@Dennis, alsjeblieft, schrijf dit soort stukken nooit meer.
Winterbanden achter (RWD) is gevaarlijk omdat ze als het nat is een grotere sliphoek hebben en leiden tot verradelijk overstuurd gedrag en instabiliteit op hogere snelheid.
Enkel winterbanden voor is gevaarlijk omdat de zomerbanden achteraan op sneeuw ijs (copy/paste) een grotere sliphoek hebben en leiden tot verradelijk overstuurd gedrag en instabiliteit op hogere snelheid.
Tot zovel de professionele opinie. En dan nog de slag onder de gordel: Armzielig, eerst en BMW kopen, en dan besparen op je banden. Duidelijk dat de prioriteiten helemaal verkeerd liggen. Auto liefhebber? Laat me niet lachen!
@Onehp: zoals stefje ook al heeft gezegd heeft dit eigenlijk niks op AB te zoeken. Hoort meer thuis op een forum of bel een bandenexpert. Het is een persoonlijke vraag, meer niet! Je brengt nu mensen op ideeen om 2 winterbanden te kopen.
Heb een nieuw setje LM gekocht. Zelfde maat velg als ik al had met Michelin winterbandjes eronder.
Was actie bij euromaster. Was voor iets meer dat 700 euro klaar.
Je legt even wat neer, maar je zomerbandjes slijten nu niet… Dus opzich rijdt je ongeveer even duur…
En ik zit op dit moment in Deutschland, dus tis verplicht ;)
De gene die zich zorgen maakt hoe zijn auto er uit ziet in de winter (grote van de velg en band en lichtmetaal en bla bla)spoort niet.
Misschien dat mensen denken dat je met je audi en bmw en ander niets zeggend spul een aandachtstrekker bent in de file, nou mooi niet, de enige die denkt kijk wat blits en wat een dikku velgen dat is de gene die niets ziet, precies jij zelf in de auto. De rest kijkt en ziet het niet tenzij het echt interessant spul is en dat is maar weinig zeker geen 3,5,6 en 7 spul van BMW en a1,3,4,5,5.1/2,6,7,8,9,10,11 van audi
@yerrie: ….. Verwijder jezelf NU!
@kaasboerin:
nee joh, beetje doorgeslagen autofielen irriteren is altijd leuk vermaak
@yerrie: Als je je auto stylet voor een ander ben je imho sowieso vrij nutteloos bezig. Ik heb mijn auto optisch ook een klein beetje gewijzigd en da’s puur voor mezelf. Voor elke keer dat kleine geluksmomentje dat je weer met het ding op pad mag. Maar mocht je het nou wel voor de reacties doen, ik krijg er wel regelmatig opmerking over bij het parkeren of mensen die met een fototoestel uit het raam hangen op de snelweg. En tjah… Uiteindelijk is het toch gewoon een BMW 3 serie.
@griffendahl:
En dan voel je je weer helemaal de blitz ? of denk je die zijn niet goed snik met een 3serie fotograferen ?
@yerrie: ’t Gaat niet om de blits voelen. ’t Is leuk dat een andere automobilist iets waardeert waar jij hard voor gewerkt hebt. Het is een keer eens wat anders als een onterechte middelvinger. Ik zou zelf overigens niet zo gauw uit het raam gaan hangen om een foto van een andere auto onderweg te maken. Maar ik snap autospotten en postzegelverzamelen ook niet zo goed.
@griffendahl:
Kijk, kom ik ooit in het bezit van noem eens wat een F40 nou dan pak ik stoeltje en ga ik buiten zitten kijken naar die auto.
Of nog beter, wat die Jappen doen, gewoon dat ding in de huiskamer zetten.
Maar ik snap nooit zo goed waarom je de buitenkant opleukt als je zelf altijd in de auto zit, ik heb 10k opties uitgeven (lease golf) in een auto waar ik sluitend mee in de file sta, dus aan een grote motor heb ik ook niks (prive een delta integrale 16v, hopelijk soon een evo) en velgen en weet ik wat allemaal zie ik niet dus, schuifdakje (voor het roken) xenon voor het zicht, stoelverwarming omdat op werk wegrijden die auto zo koud is ect ect, al had ik 50K aan golf opsmuk gespendeerd het is en blijft een f… golf.
@yerrie: Sorry maar jij lult echt uit je magere nekkie.. Iemand bepaalt lekker zelf wat ‘ie aan z’n eigen auto doet, als mensen niet gaven om exterieur reden we allemaal in ’n tractor oid. Praktisch kan ook mooi zijn hoor, en ik vind het prettig om verzorgd en netjes de deur uit te gaan, zo ook met mijn auto, die moet er mooi uit zien. Heb jij niks mee te maken.
@kaasboerin:
nee dat klopt helemaal, zij ook niet dat je de deur niet meer uit mocht, maar vind het wel leuk jullie te plagen
Wieldoppen is the answer!
correctie, naar audi’s staren we wel, zuiver om te kijken of we kunnen achterhalen welke A het is, dat is niet meer te zien dus je moet flink turen om te kijken of het nou een a1,3,4,5,5.1/2,6,7,8,9,10 of a11 is.
Ik heb vorig winter in een FWD auto gereden met alleen winterbanden voor. Dat leverde een enorm onrustige achterkant op bij het nemen van bochten. Absoluut geen aanrader.
Heb je een voorwielaangedreven auto met een zware motor (veel gewicht op de voorwielen) dan kun je makkelijk rijden zonder winterbanden achter. Ik doe dit zelf ook en nog altijd heb ik meer last van onderstuur dan overstuur in de sneeuw.
In de winter rijden met stalen velgen vind ik er trouwens echt low-budget en kansloos uit zien.
@desoper: grote mond over mensen met stalen velgen maar zelf geen geld hebben voor winterbanden achter, pauper!
@desoper:
Gaat ook nergens over, 85% auto’s zijn “low-budget” en kansloos, maar niemand en dan ook niemand ziet dat (bewust) en nobody gives a shit, auto worden pas interessant en naar gekeken boven de 100K. Alles er onder is niet interessant en is gewoon een gebruiks voorwerp buiten een aantal autofielen die het niet begrepen hebben
@yerrie: Als je alles onder de 100k niet interessant vindt ben jij denk ik degene die het niet begrepen heeft.
@yerrie: Ik ben het hier natuurlijk wel mee eens.
Maar ik mag aannemen dat je een fiatje met stalen velgen er meer “Low-budget” uit vindt zien, dan een M5 met lichtmetalen velgen.
Vraagje, wat is het max inch winterbanden die op de markt verkrijgbaar zijn?
Het is een groot misverstand dat winterbanden enkel gemaakt zijn voor in de sneeuw. De grootste winst wordt behaald bij koude, natte omstandigheden (lees: Hollandse Winter). Als ze gemaakt waren voor in de sneeuw hadden ze er wel spikes onder gezet. Ze worden niet voor niets WINTERbanden genoemd, niet SNEEUWbanden.
@weijs:
Ja jij bent voor de marketing truc gevallen, het heeft tich jaren sneeuwbanden geheten totdat het Salou volk de wintersport ging ontdekken en we nu inmiddels al wat jaren winterbanden hebben, maar het zijn sneeuwbanden en hebben effect op sneeuw en niet op ijs en regen en wat dan ook (niet meer effect) maar goed dit word weer een eindeloze discussie
@yerrie: Ik zal niet op je gezever in gaan, dan wordt het inderdaad een eindeloze en vooral zinloze discussie. Maar wat ik je wil meegeven is dat je serieus ff in de spiegel moet kijken. Dit is Autoblog, en niet een of ander puberforum waar mensen elkaar uit de tent willen lokken en uitschelden.
@yerrie: http://www.verkeerspro.nl/autonieuws/2011/09/23/anwb-winterbanden-beter-op-nat-wegdek-bij-koud-weer/
Alsjeblieft maat. Natuurlijk onzin dat winterbanden slechter zijn dan zomerbanden op een nat wegdek. Als je het profiel van een winterband alleen al analyseert zie je al dat dat profiel ideaal is voor op het nat. Op droog zijn ze echter wel slechter dan zomerbanden.
@joosthoeve: Amen.
“zouden kunnen hebben gemaakt”
Klinkt niet echt overtuigend. :lol: Dan ben je wel schraal bezig trouwens, om maar 2 winterbanden aan te schaffen. Typisch Hollands.
Winterbanden is een must vind ik, remweg, grip en wegligging is zooo veel beter, ik rijd met een forster turbo 4×4.In de zomer is het eigenlijk ook top ! ivm met het zachtere rubbercompound, vee betere wegligging, alleen is het jammer dat ze boven de 15C binnen 2 maaanden op zijn ;-]
Blijven rijden met 4 zomerbanden, tenzij je heel veel kilometers maakt, dan zijn ze hun geld wel waard. Als ik door verse sneeuw moet zou ik gewoon sneeuwkettingen leggen, want om je echt vast te rijden moet er toch een serieus pak sneeue liggen:p
Xx
@vale46: twee jaar geleden met een set nieuwe zomerbanden in de winter vast gestaan op de parkeerplaats bij mijn werk… was maar 5 cm sneeuw… Een klein gootje, een klein heuveltje en grip op de sneeuw met zomerbanden kan je echt vergeten hoor…
@basb: Mijn stukje over sneeuwkettingen gemist?
Maakt gewoon dat die in de winter altijd in je koffer liggen, dan geraak je steeds uit zulke situaties.
@vale46: zie het al voor me; vaststaan, kettingen leggen, na 200 meter sneeuw op, kettingen verwijderen, rijden, vastzitten, kettingen leggen etc etc
Je kan nooit met kettingen op asfalt rijden he;)
@yerrie: ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt.
Maar Weijs heeft gelijk.
Een winterband heeft niets met sneeuw te maken op het wegdek.
Waarom winterbanden?
Winterbanden hebben beter grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar ook bij lagere temperaturen (7?C en kouder).
@vale46: Op het moment dat je auto op winterbanden staat, slijten je zomerbanden niet. Het heeft met veiligheid te maken en niets met kosten. En niet alleen de veiligheid van jezelf, maar ook die van een ander.
@bandenman: Ik zeg toch niks over stijtage? De veiligheid van jezelf dat is je eigen keuze, die van je medeweggebruiker ook.
Maar ik denk dat van het laatste niet iedereen wakker ligt…
de extra veiligheid weegt bij mij niet op tegenover de kost.
Ach…. setje LM’s (de oude die eerst onder de auto zaten), setje van 4 winterbanden (Bridgestone Blizzak LM032) in maatje 205/55 R16 91H…. alles bij elkaar niet meer dan 550 euro via een vriend zijn werk :D… owja monteren en balanceren inbegrepen ;)
In de zomer mooi 17″ LM eronder met 215/45 R17 89W :D
Het is heel makkelijk: je zou denken dat 2 WB beter is dan geen WB. Simpel gedacht lijkt dat ook zo. Maar denk eens na, wat doet een andere band? Hij verandert het gedrag van de wielen. Als dat gedrag 4x gelijk is is het in balans. Ga je echter dingen veranderen zoals in dit geval WB op je voor- of achteras, dan haal je de auto letterlijk uit balans. Stel,je auto neigt tot overstuur. Je monteert winterbanden achter (aandrijving) en zomerbanden voor. Je kent het gedrag van je auto en herkent het overstuur. Maar met zomerbanden onder je stuur klopt er plots niets meer van en heb je een totaal andere auto. Onvoorspelbaar en dus gevaarlijk.
Je monteert op een racewagen bij twijfelachtig weer toch ook geen slicks aan de ene kant en wets aan de andere kant?
Nou dan.
@musje83: PRECIES! plus de kosten van een setje winterbanden weegt echt wel op als je veel kilometers maakt…. Plus als je op zomerbanden in de winter een klapper maakt is de schade aanzienlijk…. net als de kosten…
ik heb geen ervaring met 2 winterbanden/2zomerbanden onder de zelfde auto… maar telt 2 winterbanden + kettingen op de aangedreven wielen / winterbanden ook?
ik moest een x steken op een parkeerplaats met een ±15cm verse sneeuw, dat was redelijk tricky.. door de kettingen achter duwde ie mijn auto vooruit/achteruit..ongeacht de hoek van de voorwielen.
met een hoop gedult toch nog weten te keren :)
Nu met dit mooie weer als vandaag zijn grote velgen met zomerbanden idd in het voordeel.. maar met nat/guur weer.. nee dank je…liever de 185/65/15 winterbandjes op steelies.
(of mijn 215/45/17 wielen zijn te breed ook voor nat asfalt :p )
Wat mij betreft mogen ze de winterbanden verplicht maken. Laatste jaren is er zoveel gerommeld op de wegen omdat half Nederland de lui of te gierig is om een set winterbanden aan te schaffen. Extra kosten voor wielen hoeft allemaal niet zo gek veel te kosten en de kosten van de banden heb je er uit doordat je de zomerbanden langer kunt behouden. Overigens is gewoon alleen de extra veiligheid m.b.t remweg en grip van de winterbanden genoeg om dit verplicht te maken.
@Pordon: Ikzelf heb trouwens AWD + 4 Winterbanden dus kom maar op met de sneeuw.
Naar mijn ervaring zijn winterbanden alleen echt nuttig bij sneeuw en aangezien we de laatste 2 jaar genoeg sneeuw hebben gehad in ons landje heb ik sinds vorig jaar ook winterbanden onder mijn auto laten leggen. Het verschil in grip in sneeuw is gewoon niet normaal veel. Het nadeel van winterbanden is wel dat de grip op een nat wegdek ronduit slecht is en dat je remweg aardig wat groter is.
“Zelf heb ik al verschillende auto’s gehad, met voorwielaandrijving en met achterwielaandrijving, echter nog niet met vierwielaandrijving. Ik ben alle winters doorgekomen op zomerbanden en heb tot op heden slechts twee situaties meegemaakt waarbij winterbanden écht het verschil zouden kunnen hebben gemaakt”
Lijkt me een vrij sterk verhaal, want winterbanden maken wel degelijk het verschil. Sterker nog, de 2 achterwielaangedreven wagens die we hier thuis hebben komen maar amper van hun plek af op zomerbanden in de sneeuw. Een klein toefje gas te veel en de achterkant slipt weg en zelfs op een rechte weg hebben ze 0 grip.
Hmmm geen winterbanden voor mij dit jaar gewoon effe zak zand van 50kg (of 2) in de auto vanachter en hopen dat dit een beetje helpt.. trouwens als het echt een hondenweer is kom ik toch niet buiten met de auto.
Winterbanden is alleen voor de liefhebber,van zijn leven en auto natuurlijk.
Dat is idd wel ideaal als je keihard moet remmen.
Niet doen. Zou dom zijn. Ook al kijk je nog zo goed uit, je komt toch een keer in een noodsituatie. En dan gaat het helemaal fout als jij slechts twee winterbanden gebruikt. Je spint als je ze achter niet hebt, of glijdt rechtdoor door foutieve limiet-informatie van je achterbanden.
Heb tijdens een rijvaardigheidstraining op een nat circuit gereden met alleen slicks achter (voorwielaangedreven), en je spint gewoon op momenten dat je het niet verwacht. Niks zo eng als banden met een significant verschil in gripwaarden!
Gier!, gewoon 4 zomerbanden, of 4 winterbanden.
Of je hebt geen grip, of je hebt onderstuur, of een niet meer te controleren overstuur omdat je voorste wielen wegglijden.
Daarom is het beste om een gelijke balans in je voor en achterbanden te hebben.
Verder zijn winterbanden ook niet alles – Ben zelf is een keer achterstevoren verongelukt door “zwart-ijs” op een oprit met een scherpe U-bocht, stond dan ook in de koplampen van de naderende auto’s te kijken. Gelukkig was dit een (onbeladen-stuiterende) huurbus, en niet mijn eigen wagen.
Heeft winterbanden onder een beladen bedrijfsbus zin? Ik heb wel eens gevoeld na een winterse rit met sneeuw maar mijn banden zijn zelfs dan een beetje warm. Mijn bus weegt 3 ton dus ik heb een boel wrijvingswarmte. En als zoiets gaat schuiven hou ik hem met winterbanden volgens mij ook nooit.
@mylvan: ik zou dit echt aan een expert vragen. Aan de ene kant ken ik klussers die wel winterbanden hebben onder hun Transporter gevuld met gereedschap. Aan de andere kant rijden vrachtwagens gewoon op zomerbanden. Dat gewicht drukt alle sneeuw opzij. Meestal hebben busjes al redelijk smalle banden toch?
Ook nog een voordeel gevonden van stalen velgen: Dan waardeer je je LM velgen meer in de zomer ;)
@Benjamin1: Dat ga ik idd maar doen ja, een Expert raadplegen. En echt smal zijn mijn banden niet, 215/65/16. En ik heb een 150pk Renault trafic.
@mylvan: Lijkt me verstandiger dan al die zelfbenoemde experts hier ;)
Alleen in een rechte lijn zal je waarschijnlijk iets aan alleen winterbanden op de aangedreven wielen hebben maar in de bochten zal het inderdaad erg onveilig zijn
altijd leuk die discussie over winterbanden :)
zelf rij ik ca. 5 maand per jaar over bevroren wegen en heb dit nu met verschillende banden / auto’s mogen doen over verschillende wegen (droog bevroren, ijs, sneeuw), dus denk dat ik wel enige ervaring hiermee heb :)
Momenteel heb ik 2 auto’s, een 4×4 met winterbanden (Vredestein ArcTrac) en een voorwielaangedreven auto (voor Vredestein ArcTrac en achter Norman). Die tweede auto (met 2 verschillende soorten banden) heeft het ‘probleem’ dat de nordman banden veel minder grip hebben dan de voorbanden (de ArcTrac), gevolg is dat de (normaal onderstuurde) auto soms spontaan overstuur heeft, je moet meer oppassen en de auto kan soms enigzins nerveus reageren bij een ‘slalom’ achtige beweging. Nu zijn het wel winterbanden, maar mochten er zomerbanden om zitten dan wordt het erg gevaarlijk denk ik. Iedereen die het wil proberen: doe een dienblad onder je achterwielen, zet hem op de handrem en ga rijden…. onhandelbaar. Wel is het zo dat de beste banden voor moeten zitten. Ik kom liever in overstuur dan in onderstuur situaties in de sneeuw (afremmen wil dan vaak niet).
Winterbanden leveren op een droge (echt droge) weg niet veel extra voordeel tov goede zomerbanden, en in natte omstandigheden moet je zelfs meer uitkijken met winterbanden omdat ze niet zo goed water kunnen afvoeren is mijn ervaring. Maar zodra er ook maar enigzins sprake is van gladde wegen (licht sneeuwlaagje, iets rijp op de weg) dan slaat dit kleine nadeel voor de winterbanden om in een heel groot voordeel. Volgens mij weegt het er wel tegen op. En het is geen ‘sneeuwband’, maar een echte winterbanden. Het rubber kan ook veel beter grip krijgen op gladde ijzige wegen, maar dit is een voordeel wat alleen de eerste 3 levensjaren van de band telt, daarna droogt het rubber uit en gaat de kwaliteit hard achteruit (bij mij mogen banden 2 jaar om de voorwielen, daarna gaan ze naar de achteras).
Een 4×4 geeft wel veel voordeel bij acceleratie, maar zodra je op de rem trapt heb je dezelfde grip als bij een voorwiel aangedreven auto: weinig. Het argument ‘ik heb 4×4’ telt dan echt niet :) Hetzelfde geld voor bochten (hier is een 4×4 vaak in het nadeel door het hogere gewicht).
De 4×4 (skoda octavia) die hier staat staat in de zomer op 16″, maar in de winter op 15″ (prijs), maar ik heb bewust in de winter smallere banden (195 tov 215) om meer druk uit te kunnen oefenen op de sneeuw, maar dit geeft bij droge wegen weer een klein nadeel.
Oh, en voor iedereen die twijfelt of winterbanden werken: ben dit weekend een bergweggetje overgeweest (8% omhoog, 20cm nattige sneeuw) zonder kettingen met stoppen en wegrijden (hellingproef) en ben niet vastgelopen….
@tbr: Als je die audi’s soms ziet rijden als het sneeuwt (want Quatro) denk je inderdaad soms dat ze parachuteremmen hebben, want ze hebben nog steeds 4 banden met 4 remschijven volgens mij…
@Benjamin1:
Heb er niet bovengemiddeld veel in andere auto’s geparkeerd zien staan, dus denk dat jij een stuk minder goed in kan schatten wat die dingen wel en niet kunnen, dan degene die er daadwerkelijk in rijden……
Of ze hebben allemaal stront mazzel, dat kan natuurlijk ook. Persoonlijk zag ik overigens net zoveel andere dikkere auto’s met winterbanden het zelfde doen en ook niet crashen, denk dat ze allemaal een remparachute hadden.
@anakiet: geldt inderdaad voor alle auto’s met 4wd. Qua optrekken en in de bochten gaat het veel beter dan fwd of rwd. Maar qua remmen maakt het geen zak uit of je fwd, 4wd of rwd hebt. Dat vergeten ze wel eens ( juist omdat derest zoveel beter gaat).
@Benjamin1:
nog leuker: uit statistiekjes blijkt dat 4×4’s een 2x zo grote kans hebben om in de greppel te belanden. Grip is alleen bij acceleratie, niet bij bochten (zeker niet! door hoger gewicht heb je zelfs een nadeel) en bij remmen heb je ook geen voordeel. Echter, doordat 4×4 rijders niet door hebben dat de weg zo glad is nemen ze meer risico en komen ze er te laat (tijdens het glijden) er achter dat het toch wel erg glad is.
Wie dit niet gelooft, check de statistiekjes van noorse verzekeringsmaatschappijen maar….
Mijn 3 serie heeft dit jaar wel winterrubber. Vorige jaren altijd wel overal geraakt, maar vooral vertrekken op bergop in sneeuw is toch wel echt moeilijk.
Pfff,
moeilijke vraag toch vind ik. Ik was laatst ook aan het shoppen voor winterbanden voor onder mijn auto (Citroen Xantia uit ’98) maar die zijn niet eens zo extreem duur vond ik…, voor minder dan 100 euro per band heb je een A-merk (michelin, goodyear, bridgestone, vredestijn, dat soort merken) eronder liggen bij de lokale bandenboer.
Maar ook mét winterbanden kun je aardig in een slip raken, het ligt gewoon aan de omstandigheden, in een dik pak verse sneeuw maken winterbanden het verschil niet heb ik afgelopen winter wel gemerkt. Maar op een weg met een pak aangereden sneeuw/ijs voel en merk je het verschil wel.
Maar over het idee van slechts winterbanden op de aangedreven wielen kun je ook zelf de uitkomst wel bedenken. Stel je even voor: Je hebt op je voorwielen een setje Nankang zomerbanden met nog 2,5 mm profiel (genoeg voor APK, maar toch wel erg weinig) en op je achterwielen een setje Michelin Energy’s met ruim 7mm profiel en je rijdt op een drijfnatte weg.
Dan heb je toch ook behoorlijk veel last van onderstuur bij het inrijden van een bocht? Datzelfde effect zul je ongeveer zien bij gebruikte zomerbanden i.c.m. nieuwe winterbanden. (wanneer je een merk van ongeveer dezelfde kwaliteit eronder zou leggen).
je gaat toch ook niet op 1 sportschoen hardlopen
@the-budel-guy: we hebben het niet over links en rechts maar over voor en achter
Ik wil nooit meer zonder winterbanden. Wat een bizar verschil.
2 zomer en 2 winterbanden werkt niet echt lekker samen durf ik als ervaringsdeskundige te stellen. Ooit door twee lekke banden noodgedwongen verder gegaan met twee winter en twee zomerbanden. Je weet niet wat je meemaakt op de sneeuw het hele gedrag van je auto veranderd ingrijpend.
Het zijn WINTERbanden, geen SNEEUWbanden. Die banden zijn dus bedoeld voor winterse omstandigheden. In de winter is het koud, vaak minder dan 6°. Bij temperaturen van minder dan 6° wordt de zomerband te hard. Te hard = te weinig grip. Al is het poederdroog op het wegdek.
De tweede eigenschap van winterbanden is het aantal groeven in de band. Zij zorgen voor de afwatering. In de winter regent het (meestal (zomer 2011 niet meegerekend)) meer dan in de zomer. Er is dus meer kans op aquaplanning. Door de koude blijft het water ook langer op het wegdek liggen.
Dit waren voor mij de belangrijkste redenen om winterbanden aan te schaffen. Ik rij met een BMW 1, dus met die RWD is het in de sneeuw altijd riskant – met of zonder winterbanden. Het belangrijkste voordeel dat winterbanden in de sneeuw hebben is tractie bij het vertrekken.
Er is nog een bijkomende eigenschap van de winterband: door zijn soepelheid blijft er minder snel sneeuw in de groeven ‘kleven’.
Ik heb ook lang getwijfeld om winterbanden te kopen, maar na lang nadenken hebben deze redenen mij toch overtuigd.
Think about it
@cedio911:
Kleine kanttekening, die extra groeven in WTB zijn er (zover ik weet) om het sneeuw los te krijgen.
Water stroomt niet echt lekker door die kleine gekartelde groeven ;) De groeven moeten ook wel vanuit het midden van de band naar de buitenkant van de band lopen anders komt het water vrij lastig weg uit het midden.
Dat is ook de reden dat brede banden niet goed zijn in water afvoeren, het water hoopt zich op, want het duurt langer voordat het water uit het midden naar de zijkanten is gestroomt/geduwd.
En over op een droog koud wegdek zijn de meningen ook verdeeld, mijn gevoel zegt dat het wel helpt, maar daar heb je vrij weinig aan :)
@cedio911: nee hoor, op droog wegdek moet het bij de meeste winterbanden zelfs al onder nul zijn, willen ze net zo goed, laat staan béter presteren dan zomerbanden. Nat asfalt ongeveer hetzelfde verhaal. Ik rij er zelf ook mee, maar pas in december gaan ze d’r onder.
Ik zelf heb onder mijn bmw E93 320d Michelin alpin a4 winterbanden liggen 205/55/R16. Ik ben echt super tevreden over die winterbanden. Nu voel ik het niet zo, maar vooral in sneeuw omstandigheden. En voor zij die winterbanden willen met maten 225/35/R19 en 255/30/R19 voor op de 225M wielen bijvoorbeeld heeft dunlop winter sport 3D die banden maten wel.
@32ocd: Ik zou willen dat je gelijk had, maar ook de Winter Sport 3D van Dunlop is NIET te leveren in 255/30 R19.
@griffendahl: I stand corrected, ik zie dat ze er inmiddels wel zijn. Neemt niet weg dat het veel te breed is onder een 3er in de winter. Bijna alle voordeel van de winterband wordt dan weer te niet gedaan.
Een kleine tip: i.p.v. de folder van een bandenboer over te typen, kun je ook gewoon een link plaatsen.
Een tijdje terug ben ik op een (door Michelin gesponsorde) testdag geweest die in het kader stond van winterbanden.
We hebben daar verschillende proeven gedaan, waarbij bij iedere test er auto’s waren met 4x zomerbanden, 4x winterbanden en 2x winter en 2x zomer (zowel voor als achter). In alle gevallen was de combi van 2x winter en 2x zomer het slechts en sommige proeven waren domweg niet goed te volbrengen met deze combi tenzij je de snelheid echt heel drastisch omlaag bracht.
Idd, beter geen winterbanden dan maar 2!
In verschillende situaties is het onveiliger, maar eentje is het gemakkelijkst te begrijpen: bij plotseling remmen op hoge snelheid kan je achterkant veel gemakkelijker uitbreken. Dat komt doordat je voorbanden veel meer grip hebben. Lullig als op de snelweg je voorganger hard remt en jij ook snel moet remmen en ineens een andere baan op schuift… Ok, door vooruitzien kun je de kans dat je moet remmen verkleinen, maar als het foutgaat dan ben je ook gelijk goed de lul en is het veel gevaarlijker.
Bij een kleine zijdelingse uitwijking bieden de achterbanden niet genoeg (tegen)grip en gaat je achterkant uitbreken.
Op de video die hierboven geplaatst is zie je dat effect min of meer bij de slalomtest; de achterkant heeft een soort eigen wil hier.
Om uit de sneeuw weg te komen is het dan wel weer prima, dan moeten juist je aangedreven wielen meer grip hebben, maar het rijgedrag wordt een stuk zwabberiger dus.
Dat je je dergelijke vraag durft te stellen getuigd van weinig automobielkennis. Toogpraat is dit.
De laatste 8 winters woon ik al in Oostenrijk. Uit ervaring kan ik zeggen dat het verschil tussen winter- en zomerbanden als dag en nacht is.
Het steile Arlberg gebied waar ik woon kom je gewoon helemaal nergens met zomerbanden als er ook maar enigszins gladde omstandigheden zijn.
Dit betekent natuurlijk niet dat je grotere risico’s moet gaan nemen. Maar dat het een verschil maakt is voor mij heel erg duidelijk.
Of je ze in NL moet nemen? Dat moet iedereen zelf weten. Er bestaat nog geen wet voor, maar dat zal denk ik niet lang meer duren.
Vroeger lieten we bij ralley rijden op sneeuw ook wel de bandspanning wat lager zetten.
Verhoogde heel aardig de grip.
Over de vraag of je twee verschillende typen banden op de auto moet monteren en of dit onvoorspelbaar weggedrag kan opleveren het volgende: het is bij motorfietsen nog erger, daar wordt zelf gesteld dat wanneer er verschillende merken banden tegelijkertijd worden gemonteerd dit al gevaarlijk is omdat de fabrikanten de voor en achterbanden qua rubbercompound op elkaar afstellen. Natuurlijk is een motorband niet te vergelijken met een auto band, maar de redenatie dat banden enigszins met elkaar moeten samenwerken gaat natuurlijk ook voor auto’s op! Zomerbanden hebben namelijk een heel andere rubbersamenstelling dan winterbanden en kan dus met elkaar conflicteren.
Of dat wel of niet verantwoord was kan ik niet zeggen, maar toen hadden we ook de ANWB nog niet die daar in adviseerde.
In de hele discussie hoor ik niets over bandenspanning terwijl dat echt wel van belang is.
Comfort, wegligging, benzine verbruik, allemmal zaken die met de spanning en de vorm, danwel de vervorming van de band te maken heeft.
Hard rijden op verijsde sneeuw is trouwens iets wat zonder spikes niet echt aan te raden is.
Maar ja, we leven niet in DLD of OS, dus eigenlijk een beetje een non-topic, nietwaar?
Alleen al het feit dat ik 2 sets LM wielen heb voor winter en zomer geeft mij al genoeg voldoening om te wisselen. En naar de vrouw toe easy te verkopen, “schat, het is voor onze veiligheid, je wilt toch niet dat de kinderen iets overkomt”. Krijg je zo de wind mee en kan je (stiekum) een knap LM setje met winterrubber aanschaffen.
@highperformance: Goed gezien ,maar of de rest het ook begrijpt ;)
@norge: amen…
[IMG]http://i1143.photobucket.com/albums/n627/bmwforum/PICT3861.jpg[/IMG]
Mooi toch?
Antwoord:
Als er op een voorwiel aangedreven auto ook alleen vóór winterbanden worden gemonteerd gebeurt het volgende: bij het insturen van een bocht heeft de auto voldoende grip, goed merkbaar ook aan het stuur. Dit geeft de bestuurder vertrouwen. Helaas is er altijd minder gevoel bij wat er achter gebeurt. De zomer banden hebben niet de grip van de WB en zullen uitbreken in de bocht.
Dit is ook de reden waarom de WB met het meeste profiel achter gemonteerd dienen te worden.
Anders is het bij een achterwiel aangedreven auto met WB achter, hierbij voelt de bestuurder dat de voorkant grip verliest en zal vaart minderen (of niet) maar de bestuurder wordt niet verrast door een plots uitbrekende achterkant.
Wat ook belangrijk is is dat de kont van de auto niet te corrigeren is. De voorkant is dat wel d.m.v. sturen.
Bij het ingrijpen van abs wordt per wiel de snelheid gemeten en zullen de wielen met de laagste snelheid (blokkerend wiel) pompend geremd worden.
remweg is langer met 2 zomerbanden.
Winterband heeft voordeel onder 7 graden. Meeste effect hebben ze in de sneeuw.
Advies: 4 winterbanden! Doe het voor veiligheid, niet voor de prijs.
Rick
En 1 winterband linksvoor, 1 rechtsachter? Wat zou er dan gebeuren i wonder……
@Benjamin1:
dan stuurt ie -redelijk- leuk naar links, maar naar rechts wil jij niet weten… (gladde omstandigheden dan).
Gut gut wat maakt iedereen zich weer druk om niets. Leg er 4 wb’tjes onder en wees voorzichtig. Alleen driften en handrembochten op verlaten plekken, breng niemand in gevaar. Of je je rijbewijs hebt of niet: alvast fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar. Kusje van autoliefhebbert!
Mijn advies is ook gewoon vier winterbandjes en je kunt veilig de weg op(met gepaste snelheid). Voor mijn werk zit ik dagelijks op de snelweg en vooral in de wintermaanden wanneer het een keertje glad is zijn er genoeg mensen die de hulp van ons nodig hebben, omdat ze geen winterbanden hebben. Eventjes uit het gras trekken of weer een rijbaan afsluiten, allemaal omdat ze geen winterbanden hebben. Wij vinden het dus ook niet gek als de winterbanden verplicht zouden worden! Maar zover is het nog niet, dus is de keus nog bij de gebruiker. Ook nog een tip voor de mensen die geen winterbanden aanschaffen vanwege financiele redenen, ga eens in Duitsland kijken, daar zijn ze een stuk goedkoper.
Allemaal leuk, maar waar doe je de winterbanden bij een (in mijn geval) quattro? (dus geen haldex). Als je 2 wintersloffen neemt :p
Wat een dom artikel , het is bewezen dat winterbanden onder alle winterse omstandigheden betere grip geven en de remafstand verkorten , dus koop gewoon winterbanden of lul er niet over !
Als je een dure wagen kan kopen met megavelgen moet je maar zien dat je ook geld over hebt voor de veiligheid
wat een hoop reacties, maar een echt antwoord op de vraag heb ik volgens mij nog niet gelezen.
Wat ik denk: met alleen winterbanden op de sturende voorwielen loop je het risico dat je achterkant uitbreekt. Met 4 slechte/gladde/zomer-banden glij je gewoon rechtdoor. Dat laatste is een stuk minder gevaarlijk, en mocht een aanrijding volgen dan liever zo.
Op banden bezuinigen is 1 van de stomste dingen die je kan doen met je auto.. Het is het enige contact met de weg. Ik kan ’t (helaas) weten. ;)
@kaasboerin: Echt waar? ik tel altijd de hoeveelheid linker en rechter bochten op mijn route en pas daarop mijn winterbanden afstelling aan. Veel rechterbochten banden aan de linkerkant veel linkerbochten banden aan de rechterkant. Scheelt toch weer twee banden (“zet zijn whiskey weg en strompelt naar bed”)
Ik rij zelf al jaren 4×4 en met mijn Audi S4 19 inch zomer naar 17 inch Conti Winter gegaan. Afgelopen winter was het echt genieten om al die mensen te zien sturen in de sneeuw. Bij http://www.TyreLease.com betaal ik een vast bedrag per maand voor m’n banden.
Het juiste antwoord staat er niet bij, dus let op. Stel je (voorwielaangedreven met winterbanden)auto even voor als een winkelwagentje en geef eens een flinke zet. Juist het winkelwagentje begint te tollen omdat het zijn koersstabiliteit verliest. Hetzelfde effect wat optreedt bij een voorwielaangedreven auto met winterbanden op de voorwielen. In een noodsituatie hebben de achterwielen te weinig grip en verliest de auto zijn koersstabiliteit waardoor sturen lastig wordt. Nu draaien we het om; een achterwiel aangedreven auto met winterbanden op de achteras. De achterwielen hebben veel grip en in een noodsituatie of in een bocht verliest men de stuurstabiliteit van de voorwielen waardoor sturen onmogelijk wordt. Het beste kun je dus winterbanden op alle vier de wielen monteren. Elke andere combinatie is nutteloos, onveilig en geldverspilling.
Het zit zo, ieder type band en merk zijn verschillend. en hebben dus een ander karakter en grip level. Banden slijten voor ook sneller dan achter. Je banden zijn voor en achter nooit gelijk aan elkaar.Je hebt altijd grip verschillen. Het verschil in goede A-merk zomerbanden en B-merk winterbanden is niet groter dan A-merk zomerbanden en B-merk zomerbanden.
Beste,
Kunnen jullie mij je mening laten weten wat jullie vinden van:
Een BMW 5serie met Dunlop DOT2008 SP WINTER SPORT 3D
VOOR:245/35 R19
ACHTER:275/30 R19
Graag hoor ik jullie mening of ervaring hoe dit rijdt!
Sja voor mij is er geen keuze. Ik heb four wheel drive. Dus ik moet er zowiezo 4 op zetten.
@micheal: als een natte krant rijd het! Doordat de banden zo breed zijn (vooral achter) wordt de neerwaartse druk over een te groot oppervlak verdeeld, waardoor het voordeel van een winterband tov een zomerband verkleind wordt.
Ik zou gaan voor een setje 225/45 R 17 rondom. Scheelt ook nog in de neuro’s!!!