Van plan om dit jaar in Luxemburg goedkoope peut en saffen te scoren op doortocht naar je wintersportadres? Zorg er dan wel voor dat je je winterrubber onder de auto hebt liggen. Vanaf 1 oktober 2012 is dit, net als in Duitsland, verplicht.
Nou ben je sowieso een aardige droeftoeter als je op weg naar besneeuwde gebieden geen winterbanden monteert, en bovendien ben je ook in Frankrijk en Italië verplicht om onder winterse omstandigheden je zomersloffen te demonteren.
De boete voor het negeren van deze verplichting ligt in het Groothertogdom overigens op een whopping 49 euro. Blokkeer je de boel, dan wordt dit 74 euro. Bent u ook weer op de hoogte. Zou een slimme band ook goed zijn?
Design_Driven zegt
Geldt daar ook dat M+S voldoende is of moet er ook een sneeuw vlokje te zien zijn op de band?
kaasboerin zegt
Whopping 49 euro, en daar pakken ze je bijna nooit, en als ze je pakken, laten ze je 9/10 keer gaan met een waarschuwing.
Net als zwartrijden met NS zeg maar.
Design_Driven zegt
@kaasboerin: in de praktijk krijg je die dus alleen als je met je BMW de boel ophoud omdat je met je afgesleten zomersloffen de heuvel niet opkomt. :)
kaasboerin zegt
@sketcher: Poging tot flirten poep??
johanhummer9 zegt
@sketcher: volgens mij zit er bij m en s ook een sneeuwvlok
Design_Driven zegt
@johanhummer9: niet altijd, mijn 4×4 banden hebben wel een m+s maar geen sneeuwvlokje. Voor Duitsland is dat voldoende maar Oostenrijk dacht ik dan weer niet.
johanhummer9 zegt
@sketcher: volgens mij zitten er bij m en s banden ook een sneeuwvlokje
ikgeetgans zegt
Dus voor die paar minuten dat je door dat land rijdt op weg naar het zuiden (of vv), moet je winterbanden monteren? De vakanties worden steeds duurder zo…
bbee zegt
@ikgeetgans: als je 4 seizoenen banden neemt kun je ze altijd gebruiken en ze voldoen aan de regels.
911GT2 zegt
Droeftoeter als je geen winterbanden monteert? Nogal suggestief. Zonder in die eindeloze discussie te verzanden is een winterband bij 98% van de reis minder veilig (namelijk op de snelweg die mooi schoon is). En een winterband werkt alleen maar beter in bepaalde omstandigheden. Dus ik vind het nogal appart. Volgens mij doe je er beter aan kwaliteitsrubber te verplichten, dus geen chineese rommel) dan winterbanden te verplichten.
renezzzz zegt
@911GT2: Dat is inderdaad een eindeloze discussie. Je kunt gewoon het risco nemen, de kans dat je gepakt wordt is nogal klein. Het probleem is echter wel dat je met die zomerbanden blijft doorrijden onder slechte omstandigheden. Of je gaat gewoon niet rijden bij slechte omstandigheden. Goeie optie als je tijd hebt. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan een setje winterbanden.
Zelf blijf ik bij het standpunt dat in het winterseizoen je beter winterbanden kunt monteren. Winterbanden zijn bij droge en warme omstandigheden zeker minder dan zomerbanden. Maar winterbanden zijn relatief minder slecht bij zomerse omstandigheden dan zomerbanden bij winterse omstandigheden.
r0bert0 zegt
@ikgeetgans
Naar welk land “spring” jij dan, want in Duitsland, Frankrijk en Italië zijn ze ook verplicht.
ikgeetgans zegt
@r0bert0:
Ik was even in de veronderstelling dat je sowieso per 1 oktober winterbandjes gemonteerd moet hebben. Na enige verdieping, blijkt dat het alleen geldt bij winterse omstandigheden. Paniek mijnerzijds om niets. Excuus ;-)
MLTB zegt
Nissan GT-R :)
StijnB zegt
“en bovendien ben je ook in Frankrijk en Italië verplicht om onder winterse omstandigheden je zomersloffen te demonteren”
Dus dit is in orde:
pier zegt
Ok, de eerste alinea is dus gewoon compleet overbodig…
risl zegt
Geldt het nu alleen tijdens winterse omstandigheden?
Mij is het nog even niet duidelijk.
Ben in ieder geval niet van plan om wintersloffen te leggen voor dat kleine stukje snelweg in Luxemburg als het nog steeds een graad of 15-20 is, zoals nu.
sir_smokalot zegt
@risl: Uiteraard, je gaat met 15 graden buiten toch niet met winterbanden rondrijden?
StijnB zegt
@sir_smokalot:
Nee, dat deed hij bij 20 graden, bij 15 zijn het sneeuwkettingen :)
risl zegt
@sir_smokalot:
Nee, dan had ik het goed begrepen. Dacht even dat ze vanaf 1 oktober winterbanden hadden verplicht, ongeacht de omstandigheden. Ik rijd pas met winterbanden als er ook daadwerkelijk sneeuw ligt, ben er niet zo’n fan van op droog wegdek.Het liefst rijd ik zo lang mogelijk door op m’n (goede) zomerbanden.
faalhaas zegt
Tsja, wat heet veiliger, ik rij \’dure\’ zomerbanden. De ander met el cheapo winterbanden.
Denk dat je dan toch weer beter af bent met zomerbanden. Waarom financieren verzekeringen/de overheid niet voor een deel de aanschaf van een set?
Hubert zegt
@faalhaas:
Wat een faalvergelijking.
Ik rij ‘dure’ winterbanden en een ander met el cheapo zomerbandjes.
Kijken wie dan een beetje vooruitkomt in winterse omstandigheden…
faalhaas zegt
@Hubert: Ja jongûh, ik rij met 116 inch widetrack snow/mudplowers rupsband! Kom jij aan met je pauper winterwielen.
Hiermee bedoel ik de vergelijking:
Meneer A rijdt met een zomerband van 1 van de topmerken.
Meneer B met een stel Wuongdingdong w00pw00pglij Snowtile. (Dit soort volk rijdt zomers ook op van die goedkope kudtdingen.)
Meneer A loopt het risico een boete te krijgen, meneer B kan doorkachelen, terwijl de zomerbanden eigenlijk toch veiliger zijn.
Krom niet?
Hubert zegt
@faalhaas:
Ik snap je vergelijking, maar die is net zo krom als het voorbeeld welke je aandraagt.
Het gerucht gaat dat er ook mensen zijn die geen c-keus Yanglin banden hebben, maar gewoon voor zowel zomer als winter het best beschikbare hebben.
faalhaas zegt
@Hubert: Was het maar zo dat iedereen op goeie banden reed…
smoked zegt
Goedkoope? Dacht dat het goedkope was.
(Spellingnazi modus uit)
norge zegt
Ze worden verstandig…
nibor zegt
@faalhaas: ik begrijp jullie boodschap, maar laat ik jullie uit je droom helpen, zelfs een slechte winterband is in de winsten in Oostenrijk een betere keus dan de beste zomerband hoor. De voordelen van die winterbanden zijn veel groter dan de nadelen ervan. Met zomerbanden ben je op de kleinste helling bij het minste of geringste vlokje sneeuw volkomen kansloos. Met nagkangbabipangang winterbanden kom je nog wel gewoon weg en veroorzaak je dus geen vervelende en gevaarlijke blokkades op bergwegen. Wie het daar niet mee eens is heeft duidelijk nog nooit tijdens een sneeuwbui naar zijn vakantiehuisje in Tirol gereden…
towi1989 zegt
@RRenault: Zo lang men met de illusie in het hoofd blijft zitten dat een band toch een band is veranderd er toch niets. Men moet het gewoon ervaren om te weten waar ze over praten.
towi1989 zegt
Leuk plaatje, alleen mag je in nederland niet met spikes rijden :)
BaRa zegt
Oktober!? Midden November is vroeg genoeg.
hollow zegt
@faalhaas: als je zo hard ligt te blazen over je dure zomerbanden, ben je vast vermogend genoeg voor een setje winterbanden toch?
Ik heb én dure zomerbanden én dure winterbanden. Enerzijds omdat ik een BMW heb en anderzijds omdat het bij temperaturen zoals in de winter zowel op droog als nat wegdek voelbaar beter is.
En omdat ik geen gierige Nederlander ben.