Wat is de beste winterauto? Oh, het mag niet Duits en premium zijn. Blegh.
Het zal jullie wel zijn opgevallen dat het de laatste tijd ineens een stuk kouder is geworden. Dat betekent dat we zo langzamerhand weer twee discussies gaan beginnen: die van Zwarte Piet en die van winterbanden. Alle zin en onzin komt dan weer voorbij en mensen zullen je constant willen blijven overhalen zonder dat ze ook maar zelf een klein beetje inlevingsvermogen hebben. Dan weet je dat alvast.
Een ander ding dat geregeld voorbij komt is het volgende: elektrisch rijden en de wintersport, kan dat? Volgens Roel niet. Roel kan het weten, want hij rijdt al een tijdje elektrisch én is fervent wintersporter. Je zou denken dat de korte actieradius het ergste is, maar valt wel mee. Het zijn de lange wachtrijen en grote drukte. Zeker als hij met de kinderen op pad gaat tijdens de vakanties.
Zoektocht naar een winterauto
Tegenwoordig heeft Roel een Tesla Model Y, een witte met zwarte bekleding. De goedkoopste moet je niet aankleden, aldus Roel. De auto biedt alles wat hij nodig heeft in Nederland. Voor de 3-4 keer per jaar dat hij op wintersport en andere vakanties gaat, zoekt hij een wintersportbeuker c.q. vakantiemobiel. Deze auto zal hij het grootste gedeelte van het jaar schorsen en alleen gebruiken tijdens het wintersportseizoen.
Qua uitvoering en opties is het vooral belangrijk dat er goede stoelen in zitten en dat vierwielaandrijving aanwezig is. Qua vermogen mag het best ietsje meer zijn, alhoewel Roel al aanstipt dat je met vierwielaandrijving al vaak een dikkere motor hebt. Verbruik is minder belangrijk, maar het is wel lekker dat je niet vaak moet tanken. Dus zeker geen V8 benzine of 300 pk+ monsters of dikke Range Rovers.
De wensen en eisen voor een winterauto kun je hieronder lezen:
Huidige/vorige auto’s | Tesla Model Y SR |
Koop – Lease | Koop |
Zakelijk.- Privé | Voornamelijk privé |
Budget | 20.000 euro, maar het mag ook (veel) minder zijn |
Jaarkilometrage | Bij elkaar zo’n 10-12 duizend per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine lijkt mij |
Reden aanschaf andere auto | Zoek een auto met AWD voor de wintermaanden |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, kinderen hebben al eigen vervoer |
Voorkeursmodellen | Automaat, niet meer dan 170K gelopen, niet ouder dan 2010 |
No-go | Duits premium: zoek een betrouwbare auto zonder bedenkelijk imago |
Suzuki Kizashi 2.4 4×4 Automaat Sport
€ 16.950 (merkdealer met garantie)
2011
95.000 km
Wat is het?
Een Giant Suzuki! De Suzuki Kizashi is de auto die je jezelf altijd al hebt beloofd. Dan moet je wel zoon van een verkoopdirecteur van Suzuki zijn. Het is in principe een hele knappe, goed gebouwde en sportief rijdende sedan. Serieus. Je kon ‘m in twee varianten krijgen, eentje met handbak en voorwielaandrijving, of deze: met vierwielaandrijving en automaat. Aangezien dat is wat Roel wil, kiezen we die uitvoering. Qua luxe hoef je je geen zorgen te maken: Nederlandse exemplaren waren afgeladen met opties. Sommige waarvoor je nu nog steeds moet bijbetalen bij Duitse premiummerken.
Hoe rijdt het?
Eh, dat is lang geleden! Het is een verrassend sportieve auto, maar dat komt wel vanuit de besturing en het onderstel. De motor klinkt best aardig. Het is een old-school auto qua sensaties: directe besturing, vrij stugge afstemming maar wel fair. Van alle Suzuki’s is dit waarschijnlijk nog altijd de fijnst rijdende, alhoewel de Suzuki Across en Suzuki Swace er ook mogen zijn. De stoelen zijn ook verrassend prima. Enige nadeeltje: hij is nét niet vlot genoeg, maar dat kan natuurlijk ook heel erg persoonlijk zijn.
Kosten Suzuki
- Verbruik: 1 op 10,33
- Brandstofkosten: € 213 p.m.
- Gewicht: 1.505 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77 p.m.
- Verzekering: € 55 p.m.
- Totale kosten per maand: € 345
Onderhoudsprognose
We hebben nog nooit één klacht omtrent betrouwbaarheid van een Suzuki Kizashi gehad. Net als met de Lamborghini Reventón! In beide gevallen komt het voornamelijk door de relatieve zeldzaamheid. Van een Golf worden er tienduizenden per jaar verkocht, van de Kizashi zijn er zo’n 150 op kenteken gezet. Dus er zijn niet echt handige statistieken om vanuit te gaan. Dat gezegd hebbende, de meeste issues die we tegenkwamen, betroffen afwerkingsmissertjes. Wat wel een terugkerend thema was, waren de hoge prijzen voor onderdelen.
Afschrijvingsprognose
Ja, dit is een lastig. In principe ga je heel erg flink afschrijven. Deze auto staat bij een Suzuki-dealer en heeft niet veel gelopen. Dat zie je terug in de hoge vraagprijs. Het probleem is dat niemand er naar op zoek gaat. Er zijn een paar kenners die dit op waarde weten te schatten en de rest zoekt naar een Passat of A4.
Lexus IS250 F-Sport AWD (XE30)
€ 18.500 (particulier, Nederland)
2015
115.000 km
Wat is het?
Een heel erg verstandige auto! Vraag maar aan onze collega @rubenpriest, die er eentje heeft van de voorgaande generatie. De Lexus IS is een premium sportsedan van de Japanners die rechtstreeks moest concurreren met de BMW 3 Serie. Dat lukte heel erg aardig, overigens. In Nederland niet echt, maar in de rest van de wereld wel. Zo kun je de Lexus IS nog altijd krijgen in de VS. Daarmee zijn we aangekomen op deze specifieke IS. In Nederland is een XE30 altijd een viercilinder benzine met elektromotor (de IS300h). Dit is een 250, met 204 pk sterke benzinemotor en vierwielaandrijving.
Hoe rijdt het?
Meer wegligging, balans en grip dan vermogen. Of koppel. Maak je geen zorgen, die 200 km/u haal je echt wel op de Autobahn. En voor zijn soort loopt de motor heel erg mooi. Verder is het een Lexus, dus een uitstekende cabine met wonderlijke infotainment. Het is echter goed geïsoleerd. Prima voor lange afstanden dus.
Kosten Lexus
- Verbruik: 1 op 9,74
- Brandstofkosten: € 226 p.m.
- Gewicht: 1.555 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85 p.m.
- Verzekering: € 65 p.m.
- Totale kosten per maand: € 376
Onderhoudsprognose
Het is een Lexus en ook eentje die in Nederland geleverd is. Problemen komen bijna niet voor. De aanlopende achterremmen en rammelende speakers zijn voornamelijk irritant. Het is nog een vrij recent model, dus qua onderdelen zit je voorlopig nog wel goed.
Afschrijvingsprognose
Dit zou maar eens zo de heilige graal kunnen zijn qua IS-modellen. Die hybride-techniek is nu nog wel oké, maar wordt met de dag minder interessant. De accu zal minder worden en je blijft toch die installatie meenemen. Deze versie heeft dat niet. Dat gezegd hebbende: een Lexus is altijd goede handel. Nieuw is het iets lastig, maar gebruikt zijn er veel liefhebbers voor.
Volvo S60 T6 AWD Summum (P3)
€ 17.490 (garagebedrijf)
2010
125.000 km
Wat is het?
Een knappe Zweedse sport sedan. Het is belangrijk dat je er ‘Zweeds’ voor zet, want het is niet de auto met enorm temperament. Dat is niet erg, want dat zoek je ook niet. De S60 combineert Volvo-kwaliteiten in een kleiner pakketje. Dat betekent – zeker in deze luxe Summum-uitvoering – dat je beschikt over geweldige stoelen, een puike audio, uitstekende zitpositie en lekker veel uitrusting.
Hoe rijdt het?
Zoals gezegd, niet temperamentvol. De motor heeft er echter wel flink zin in. Het is een 3.0 liter grote zes-in-lijn met een turbo, die er 304 pk en een koppel van 440 Nm uitstampt. Eigenlijk is die motor een beetje overkill voor de auto (en met name de Aisin automaat). Een T5 vijfcilinder is een betere keuze, maar die hebben geen vierwielaandrijving. Het zijn geweldige auto’s voor de lange afstand, echte snelweg reisauto’s.
Kosten Volvo
- Verbruik: 1 op 8,92
- Brandstofkosten: € 246 p.m.
- Gewicht: 1.580 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85 p.m.
- Verzekering: € 70 p.m.
- Totale kosten per maand : € 412
Onderhoudsprognose
Volvo’s zijn betrouwbaar en deze ook. De motor is een oude bekende en eigenlijk is de waterpomp het enige wat je eventjes moet checken. Die kunnen lekken bij pre-facelift exemplaren. Verder zijn het dingen als draagarmen (met name achter) en de veerschotels voor. Een ander dingetje: zet de auto op de brug! Deze generatie Volvo kan namelijk wel een beetje roesten en soms best wel erg. Erger dan zijn voorganger, zeker bij exemplaren die altijd buiten hebben gestaan.
Afschrijvingsprognose
Volvo’s schrijven af, maar op het einde is het wel beperkt. Zeker als je een bijzonder model hebt. En een bijzonder model, dat is een S60 3.0T Summum. Zo’n zescilinder is erg zeldzaam. En ja, een R-Design of Polestar is sportiever, maar een S60 is van huis uit comfortabel. Dit past er dus veel beter bij. Dus als je het onderhoud een beetje bijhoudt, dan zit je qua afschrijving wel safe.
YOLO: Jaguar XF 3.0 Prestige AWD (X250)
€ 18.995 (Okasiepaleis)
2013
100.000 km
Wat is het?
Een Jaaaaaag. De Jaguar XF was een soort BMW 5 Serie concurrent uit Groot-Britannië. Een achterwielaangedreven sedan met een geweldig chassis en fabelachtige dempers. Zowel het exterieur als het interieur zien er nog erg modern en fris uit. Natuurlijk, het infotainment-systeem was nooit denderend, maar ja, daar gebruik je maar een smartphone voor. Wel lekker: het leer is echt mooi leer. Het hout eveneens. Qua exclusiviteit is het meer een Britse Ghibli dan een Engelse 5 Serie.
Hoe rijdt het?
Als een Jaguar. Dus sportief, maar wel met een klein beetje manieren. In dit geval al helemaal. Waar je met een achterwielaangedreven XF nog een driftje kunt liggen, fungeert het AWD-systeem hier als een mechanische kuisheidsgordel. Waar je bij de Volvo je een beetje afvraagt of ie 300 pk wel aanwezig zijn, is daar bij de Jaguar geen sprake van. Deze motor heeft er zin in! Tip: een aftermarket sportuitlaat! De XF is ook een maatje groter dan de andere drie in dit overzicht. Dus als er meer mensen op vakantie mee moeten, is het voldoende.
Kosten Jaguar
- Verbruik: 1 op 8,3
- Brandstofkosten: € 266 p.m.
- Gewicht: 1.770 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 101 p.m.
- Verzekering: € 80 p.m.
- Totale kosten per maand: € 447
Onderhoudsprognose
We zullen eerlijk zijn: het zijn geen Japanse auto’s, deze Jaguars. Dat gezegd hebbende valt het eigenlijk wel mee in vergelijking met de Duitse concurrentie. Althans, het is min of meer gelijk. De motor is een goede unit. Het is in feite de V8, maar dan met drie cilinders in de bank. De V6 is dus net zo groot als de V8! Qua issues: check alle electronica! Werkt alles zoals het hoort? Mooi. Verder zijn het dingen als draagarmen en remschijven achter die wat harder dan normaal slijten.
Afschrijvingsprognose
Dikke Jaguars hebben de neiging flink af te schrijven. Gelukkig hebben de vorige eigenaren in dit geval al voor je gedaan. Met een paar opties was dit gewoon een auto van een ton. Net als bij Volvo’s kun je Jaguars altijd wel kwijt aan een liefhebber, alleen moet je voor Jaguars ietsje beter zoeken. Deze motor is wel de gene die je moet hebben: lekker potent, klinkt goed en het verbruik is nog een klein beetje te overzien.
Conclusie winterauto voor 20 mille
Welke moet je kiezen als je een ideale winterauto zoekt? Simpel: pak die Suzuki. Desnoods eentje met wat meer kilometers die je van een particulier koopt. De Volvo en Jaguar zijn leuker natuurlijk, maar je hebt wel vaker de kans dat er dingen opspelen die geld kosten. Sowieso zijn ze in het gebruik veel prijziger. De Lexus is een prima alternatief als het iets meer sjeu mag hebben dan de Kizashi, maar het nadeel is dat er maar eentje in Nederland staat.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
dunhozzie zegt
De Jag of de Volvo vanwege de stoelen. Tenminste, als mijn naamgenoot ook een beetje lang is. Dat is vaak een issue met de Japanse auto’s, hoewel ik moet bekennen dat ik de hier voorgestelde Suzuki nooit gereden heb.
Dit ziet er prima uit:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-3-0-prestige-awd-98dkm-leer-navi-benzine-blauw-3d1fd76e-3622-43dd-97d3-92683b93a5a7
Ik kwam ook veel Insignias tegen. Ook geen slechte auto denk ik. Wel Duits, maar niet premium Duits. En voor de lol / yolo:
https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-lancer-benzine-2010-54392465?_ga=2.78995542.376871.1697892270-734703128.1694347156
Johanneke zegt
One of the Insignia’s I sold went into limp mode. Now I hear you thinking, an Insignia in limp mode, how surprising. – Mat van high peak auto’s.
Die wagens zijn niet heel best hoor, maar heb wel het idee dat het deels komt door mensen die eigenlijk een bmw of mercedes willen, die niet kunnen betalen, en dan een Insignia rijden met een budget van eem Corsa.
racerx zegt
AWD Insignia’s hadden idd heel veel last van kapotte diff’s. Heb ooit nog eens naar een Insignia OPC station gekeken, maar na een kwartier googlen toch maar weer naar een 5 serie op zoek gegaan. 😂
hanse1one zegt
Is drie jaar ouder of dat de aanvrager vraagt, 2007. Maar heeft nog maar 95k kilometers. Dikke Alfa 159 Sportwagon 3.2 V6 Q4 automaat en dan nog in het rood!!! Voor € 9.990 kan het toch niet veel beter. Alfa 159 het antwoord op alles….
https://app.adjust.com/10r8c7lf_108xmz9s?adgroup=List&campaign=ios-share-list-copy_link&creative=copy_link&deep_link=autoscout24%3A%2F%2Fvehicle%2Fdetails%3Fguid%3Dcb88d72a-df66-4c91-a964-eb0ef1ecc15a%26utm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&engagement_type=fallback_click&fallback=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2Fcb88d72a-df66-4c91-a964-eb0ef1ecc15a%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&redirect_android=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore%2Fapps%2Fdetails%3Fid%3Dcom.autoscout24%26referrer%3Dutm_source%253Dios-share%2526utm_medium%253Dcopy_link%2526utm_campaign%253Dios-share-list-copy_link&redirect_ios=https%3A%2F%2Fapps.apple.com%2Fapp%2Fapple-store%2Fid311785642%3Fpt%3D229724%26ct%3Dios-share-list-copy_link%26mt%3D8&redirect_macos=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2Fcb88d72a-df66-4c91-a964-eb0ef1ecc15a%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link
Verkoopprijs: € 9.990,-
Kilometerstand: 95.000 km
Bouwjaar: 06/2007
racerx zegt
Meneer wil een auto die betrouwbaar is… een Alfa 159 heeft nog best wat aandachtspunten, zéker als je ‘m op wintersport door de oekel gaat rijden. Mijn ex TBi heeft me overigens ruim 3 rooitjes aan ongepland onderhoud gekost in de 1,5 jaar dat ik ‘m had, bij rottende dorpels trok ik de grens.
Johanneke zegt
Niet ouder dan 2010 vind ik vreemd. Ook voor 2010 zijn er goede auto’s gebouwd. En alle infotainment is ruk, dus laat er een carplay/android systeem in zetten.
Ik zou juist ouder gaan kijken. Een volvo met 5 cilinder. Een legacy. Dat soort wagens. Veel leuker naar mijn mening. Zou de auto, welke je ook koopt, wel laten behandelen tegen roest. Heeft mijn (3e) auto uit 1993 ook, en is de enige reden dat ie nog niet kapotgeroest is.
monsieurleloure zegt
Voor 20.000euro kun je heel wat auto’s huren voor de wintersport en rijd je steeds weer iets anders als je dat wil.
outlook zegt
Haha het idee is dat je aan het einde van rit nog wat overhoudt ipv alles te verbrassen bij de Avis
imaginenl zegt
Ik zou voor een Subaru Impreza gaan. Krijg je een relatief nieuw model met weinig kilometers. En een auto die je veel ziet in bergachtige gebieden dus blijkbaar doet ie iets goed
Johanneke zegt
Moet ook nog een beetje comfortabel zijn op de snelweg ernaartoe eh. Gun jezelf D segment.
Richmond zegt
Of een legacy outback
Richmond zegt
Ik zie nergens dat de aanvrager om specifiek sedan vraagt..dus zijn stations dan sowieso niet beter vanwege de ruimte voor de Wintersportspullen?
Turbo S zegt
Precies mijn gedachte.
louisvdd76 zegt
dat dus… ik dacht wanneer komt die station nou
milanomt zegt
Ik vind 20k echt een hoop centen, en dan rij je straks met een Suzuki die bij verkoop amper wat gaat opleveren…
Ik zit met hetzelfde probleem, wat ik nu doe is halve dag extra vrij nemen en ergens voor €100,- overnachten na een uurtje of 5 rijden. Voor 20k kan je dat dus €200 keer doen. Heb zelfs een matras op maat gemaakt voor mijn Mach E voor de onverwachte tripjes. Zou ook je bestemming in overweging nemen, als je in de Franse Alpen skied zou ik voor het een Franse auto gaan. Die wens voor 4wd snap ik maar die zijn dan voor de laatste 10km van je reis ongeveer, ik kwam met een Fiat 500 met A merk winterbanden ook altijd prima boven bij zeer winterse omstandigheden. Mis Subaru trouwens ook in dit lijstje, onovertroffen 4wd.
louisvdd76 zegt
Ik snap het probleem niet… laatst van Nijmegen naar Barcelona gereden met een model 3. 14,5 uur incl laden.
Ik rij ook elk jaar met vrienden naar de wintersport (Oostenrijk of Italië) en dan ben ik 30 min langer onderweg dan de rest. Dus wat is het issue om met een EV op wintersport te gaan?
shicomm zegt
Aan zowel de suzuki als de lexus doe je geen slechte koop.
De suzuki is een zeldzaamheid maar dat is niet zo belangrijk , de lexus is net wat meer premium en heeft erg goeie service.
De volvo is niet gek maar die roest issues zijn wel een dingetje, ik vraag me ook af of ie het lange stilstaan leuk gaat vinden..
Dat is ook iets wat de jag nogal kan nekken.
De laatste valt wat mij betreft sowieso al af aangezien je daar flink kunt leeglopen op het onderhoud..
Robert zegt
Mazda CX-5 4WD Automaat / 150.000 km
€ 14.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2036509858?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Opel Insignia 2.0 T Cosmo 4×4 66429 KM GAR
€ 15.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2033194729?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Jeep Compass 2.4 Limited 4WD ’12 AUT. 96DKM
€ 14.980,00
https://link.marktplaats.nl/m2032700143?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Mijn YOLO:
Mini Countryman COOPER S ALL4 John Cooper Works
€ 13.900,00
https://link.marktplaats.nl/m2025500805?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
por100 zegt
Ik mis in het advies de lange periode van stilstaan tijdens het schorsen van de auto. Of is dat gewoon voor iedere auto funest?
Johanneke zegt
Neuh. Zolang ze binnen staan niet. Er zijn een paar tips om het je auto gerieflijker te maken te vinden. Als je dat doet niks aan de hand.
moveyourmind zegt
Een echte winterauto…
Niet zo moeijlijk, een Saab 9-3 V6 turbo XWD als het vierwielaangedreven moet zijn.
En als het ook alleen op de voorwielen mag, een 9-3 cabrio van de laatste generatie. In Zweden wisten ze wel hoe je van een cabrio ook een heel goede winterauto kon maken.
Allison Burgers zegt
Bij deze ANWB-vraag hoort een Subaru. Forester, Impreza, XV, Levorg, Outback. Kies maar.
mashell zegt
In de aanvraag komt het woord caravan niet voor dus Subaru valt af.
Richmond zegt
Er wordt niks gezegd over wat voor carrosserie het dient te hebben of niet dient te hebben. Dus alles kan hatch, Sedan, station, cabrio
bermtoerist zegt
Is, als je m toch gaat schorsen diesel niet veel interessanter? Die zijn meestal goedkoper in aanschaf en ook per km. En je betaalt maar een a twee maanden wegenbelasting per jaar.
Richmond zegt
Omdat je meer afschrijft? Of persoonlijke keuze. Ik zou ook voor een Benzine gaan ook al zou een diesel verstandiger zijn
fanboy zegt
@bermtoerist: Maar dan wel een stuk ouder kopen zodat de meeste afschrijving al gedaan is.
volvo480gtt zegt
Uit het lijstje; de Lexus of de Volvo. Wel even kijken of de achterbank neer kan om de ski’s of snowboards mee te nemen.
sjonniedeluxe zegt
Rij gewoon met die Tesla. Ik heb het met een eniro gedaan al 2x. Koffer op het dak en rustig rijden. Op heenweg een overnachting, op terugweg in 1x gereden.
En die 4wd is echt niet nodig als je goede winterbanden hebt. Ik ben altijd boven gekomen met 2wd, en ik ga ieder jaar meerdere keren.
camber24 zegt
Ik weet niet wat het belastingvoordeel was voor die Model Y, maar had je niet beter 1 auto genomen voor al je behoeftes, ipv er nu weer een tweede bak naast te zetten voor 350/450 euro per maand?
mashell zegt
Die Tesla is gewoon die ene auto voor alle behoeften (Ok, niet voor een fraai stuk blik op de oprit). Hij heeft het alleen nog niet door.
fanboy zegt
@camber24: Het is ook totaal onzinnig om hiervoor een 2e auto aan te schaffen.
Ja de snelladers langs de snelweg kunnen vooral in de wintersport in kerstvakantie erg druk zijn. Maar wat een onzin om daarvoor zoveel geld uit te geven.
Als de Supercharger volstaat rij je naar een duurdere Ionity ofzo.
Overigens kun je voor al dat geld ook een auto huren, of met de skitrein ofzo.
Als je dit gaat omrekenen naar bespaarde tijd op die wintersport vakanties is dit echt duizenden euros per uur besparing. En het is geen besparen want je moet die auto ook nog regelen, uit stalling halen enzo.
Of ruil de Tesla even met iemand anders voor een weekje.
barchettadriver zegt
Als je vlot, betaalbaar en zonder tanken naar de wintersport wilt, dan lijkt een diesel me dus wel de modus operandi. Bovendien schors je m toch, dus die hoge wegenbelasting betaal je alleen in het winterseizoen.
Koop dat een leuke Mondeo, Passat of Insignia in AWD uitvoering in Dld. Importeer dat ding zelf. Zou mij de slimste wijze lijken om lekker te gaan skiën.
Deze winter gaan we met onze Mondy ook weer hopelijk enkele keren. Met 2 skiboxen erop!
mark383 zegt
Goede suggestie. Passat Alltrack altijd erg mooi gevonden. Bijvoorbeeld deze:
https://m.mobile.de/auto-inserat/volkswagen-passat-alltrack-2-0-tdi-navi-leder-kamera-euro-6-aalen/374104732.html?ref=srp&refId=3774c2f1-0670-a174-4e4c-4a83d00821af&searchId=3774c2f1-0670-a174-4e4c-4a83d00821af&type=ad
anthwan zegt
Audi S4 B8.5 2014 bijv.
Johanneke zegt
Oja lekker goedkoop in onderhoud. Top advies. Je rijdt er zelf 1?
sizedoesmatter zegt
De Jaggg is wel een geweldige Yolo!!
Zelf zou ik uit dit lijstje voor de Suzuki gaan.
Maar liever voor een Legacy; als import ook sedan te krijgen.
mark383 zegt
Waarom geen grote diesel coupé? Je rijdt ‘m toch maar een paar maanden per jaar…
Zoiets dus:
BMW 6-serie 640d High Exe Individual Led Navi Leder Headup
€ 19.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2030451547?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
barchettadriver zegt
Werkelijk prachtige auto maar achterwielaandrijving is juist in de sneeuw niet fijn.
Er zijn auto’s waar je weet dat je van de ene kostenpost naar de andere gaat rijden. Een hele dikke BMW met bijna 3 ton valt wel in die categorie.
Dat gezegd hebbende, onze Mondeo van 2013 met bijna 3 ton erop wordt nog maar eens weer helemaal netjes en strak gemaakt.
mark383 zegt
Ja het zal zeker geld gaan kosten… Maar goed, dan heb je wel iets gaafs, waar je echt blij van wordt. Kan ik van de suggesties uit het artikel niet zeggen. Is meer gewoon vervoer imho.
Dat N57 blok staat overigens als heel degelijk bekend. Lijkt me dat je daar prima nog wat kilometers bij kunt rijden. Het is ook niet zo dat hij er 40d km per jaar mee gaat rijden.
PS: over de grens binnen budget ook te vinden met minder km’s en eventueel X-drive.
Johanneke zegt
Het is maar wat je gaaf vind. Ik zie automaat en denk direct saai. Kan je net zo goed die EV rijden die sneller is.
Richmond zegt
De aanvrager wil niet premium Duits
Mini Joe zegt
Das bmw toch ook niet
Richmond zegt
Premium is een marketing term natuurlijk. Maar men vindt dat bmw erbij hoort.
pier zegt
Er staat een mooie Subaru Legacy
Touring Wagon 2.0R Luxury Automaat uit 2010 te koop voor 10k met 160.000 op de klok. Anders wordt het een yolo: Volkswagen Phaeton3.6 V6 4Motion voor 15k met zelfde bouwjaar en km’s.
Phaeton is niet premium Duits hè 😉
AC zegt
Skoda Superb Combi (evt Scout), zou zeggen diesel zeker als je schorst.
Niet inspirerend misschien, wel bijzonder ruim, comfi en capabel voor je doel gok ik?
wassenaarbram zegt
Ik heb een perfecte wintersport auto in de aanbieding.
https://app.adjust.com/10r8c7lf_108xmz9s?adgroup=List&campaign=ios-share-list-copy_link&creative=copy_link&deep_link=autoscout24%3A%2F%2Fvehicle%2Fdetails%3Fguid%3D232f6b51-4954-4c2e-911d-e2a836b2af42%26utm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&engagement_type=fallback_click&fallback=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F232f6b51-4954-4c2e-911d-e2a836b2af42%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&redirect_android=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore%2Fapps%2Fdetails%3Fid%3Dcom.autoscout24%26referrer%3Dutm_source%253Dios-share%2526utm_medium%253Dcopy_link%2526utm_campaign%253Dios-share-list-copy_link&redirect_ios=https%3A%2F%2Fapps.apple.com%2Fapp%2Fapple-store%2Fid311785642%3Fpt%3D229724%26ct%3Dios-share-list-copy_link%26mt%3D8&redirect_macos=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F232f6b51-4954-4c2e-911d-e2a836b2af42%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link
Kilometerstand: 188.451 km
Bouwjaar: 12/2011
Johanneke zegt
Wat zijn dit voor 3 pagina links. Komt in ieder geval niet door mijn adblocker.
schuimbekje3 zegt
subaru outback sawd, volvo xc70 awd, bmw 3 xdrive, honda legend awd, mercedes e estate 4matic, volvo v90 awd.. in die volgorde.. ik snap dat je niet met een tesla op wintersport wil. ik pak elke keer een andere auto uit de garage als het niet droog is. tis niet zo erg als een prius pehv op sneeuw maar de prius heb ik meer vertrouwen in dan in de tesla. en ik snap de duitse premiumbleh. toch 2 duitsers in de lijst..
sizedoesmatter zegt
Chrysler 300c was er toen ook met 4wd èn V8….!
Met dat MB E-klasse onderstel lijkt mij dit een goede auto voor lange ritten.
Ingeblikt zegt
Voor een pekelbak zou ik ook uitkijken naar een wagen met een goede bodem. Moderne Volvo’s zijn bijvoorbeeld niet meer zo onverwoestbaar als vroeger. Iemand suggesties?
rfocus zegt
Ik dacht een Mini Countryman .
jaso013 zegt
Prima opties allemaal als je echt aan kapitaalvernietiging wilt doen.
Waarom zou je een auto specifiek voor wintersport of een andere vakantie kopen? Ten eerste kan dit meer dan prima met die Tesla. Toch iets anders? Voor €100 a €150 per dag huur je al prima een (dikke) auto. Ben je alsnog veel voordeliger uit dan zelf iets kopen en rijdt je iedere vakantie iets anders leuks.
p993 zegt
Hou nou aub een sop met roepen dat het toch wel kan. Inderdaad; alles kan!
Vraagsteller is ervaringsdeskundige.
fanboy zegt
@p993: Ja hij is ervaringsdeskundige maar niet zo goed in rekenen denk ik. Om 1 of 2 uur te besparen ga je bakken met geld uitgeven.
En je bespaart helemaal niks aan tijd want de auto moet nog gekocht worden, zo af en toe naar garage gebracht worden, in en uit de stalling gehaald worden. Wat een onzin.
Ik heb mensen gehoord over wintersport met een EV die veel minder geschikt zijn dan een Model Y, en vooral in de kerstvakantie als iedereen gaat is het vervelend dat de snelladers druk zijn.
Maar die gaan er echt geen andere auto voor aanschaffen. Een daarvan had zelfs een Landcruiser in de stalling staan en is met zijn Volvo EV gegaan haha
rollingstoned zegt
De ideale YOLO voor wintersport…
https://m.youtube.com/watch?v=6D8wtrRU27g
https://rallycarsforsale.net/ads/renault-clio-iii-rs-top-lots-of-parts/
rogerzz zegt
Lange afstanden, wintersport-stations maar geen 5-serie X-drive, geen A6 Quattro.. maar ook geen Passat Alltrack of Skoda Superb station? Juist het excuus om een 3 liter 6 cilinder diesel te kunnen kopen, maar helaas.
Voor 20k koop je net geen A7 of Panamera, dat lijken mij toch wel echt lekkere langeafstands-beukerts.