Dat had je niet verwacht! Elon Musk-volgelingen ook niet. De winstmarge van de Mercedes EQE mag er zijn.
Onlangs stelde mijn moeder een heel erg logische vraag: “Waarom bouwen fabrikanten niet alleen maar elektrische auto’s? Iedereen weet toch welke kant het op gaat?” Ze heeft daar een goed punt. Als je toch weet dat je over tien jaar toch niets anders gaat bouwen dan EV’s, waarom niet nu al beginnen?
Simpel: geld! Op auto’s met een verbrandingsmotor kan een fabrikant bakken met geld verdienen. Dat is met name door de lagere ontwikkelingskosten. Ook is er nog zeker vraag naar auto met’s met een ICE. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat fabrikanten niet genoeg elektrische auto’s kunnen bouwen en de vraag groter is dan dat de verkoopcijfers laten zien.
Winstmarge Mercedes EQE
Van Tesla weten we dat ze zeer ruime marges hanteren. Voor veel autofabrikanten zijn elektrische auto’s echter nog zeer prijzig om te ontwikkelen en verliezen ze er (nog) geld op.
Ja, we zetten ‘nog’ tussen haakjes (en in deze zin tussen aanhalingstekens), want het blijkt dat Mercedes-Benz het uitermate goed doet met de EQE. De EQE is de middelgrote elektrische sedan die uiteindelijk de E-Klasse moet doen vergeten.
Beter dan E-Klasse én EQS!
Volgens de financiële topman van Mercedes, de CFO Harald Wilhelm, is de winstmarge op een EQE ongeveer even groot als op een E-Klasse. Sterker nog, hij hintte erop dat de EQE zelfs een iets grotere winstmarge heeft. Helemaal eerlijk is de vergelijking natuurlijk niet, want de EQE is een duurdere auto dan de E-Klasse. Ook is de EQE vrij basic uitgevoerd, waardoor je al gauw een paar dure opties moet aanvinken
Een E200d staat al op de stoep voor 60.348 euro, de E200 op benzine kost 61.671 euro. De Mercedes EQE is er vanaf 69.202 euro. Maar ja, die versie wil niemand en gaat men in de weer met grotere accu’s, motoren en veel opties. Allemaal goed voor de winstmarge van de Mercedes EQE, natuurlijk.
Gelukkig heeft Mercedes het bij de EQE voor elkaar, want de de EQS op de EQS is de marge juist kleiner dan de bij de S-Klasse. Echter, na verloop van tijd moet ook die auto minimaal even winstgevend worden.
pivavar zegt
Bravo, aanhalingstekens en tussen haakjes! Maar waarom bouwen ze niet nog alleen e-auto’s? Ook omdat de Jan Modaal-markt er niet naar vraagt en het alleen met heeeel veel subsidie en belastingregelingen lukt auto’s van meer dan 50K op de weg te krijgen. Er is nog een lange en dure weg te gaan om de mensen onder de lijn Parijs-Praag aan een E-auto te krijgen als vervanging van hun 15 jaar oude Skoda Octavia, Citroen C3 of Seat Leon.
welkom101 zegt
Heeft Jan modaal ooit een nieuwe Mercedes gekocht?
atrak zegt
Jan modaal kan in Nederland sowieso geen nieuwe Mercedes betalen. Een beetje A-klasse kost al gauw een halve ton.
ericc zegt
Ik denk dat je de lijn Parijs-Peking heden ten dagen wat hoger mag leggen. In België zijn ook veel mensen die zolang mogelijk met hun ICE zullen blijven rijden.
rensso zegt
Niemand wil wil een elektrisch hok. Let maar op dat die markt binnen nu en een paar jaar naar de klote is. Elektrische auto’s zijn korte termijn oplossingen. Op lange termijn zijn ze extreem schadelijk op het gebied van grondstof winning en het recyclen van de auto’s.
Kan me ook niet voorstellen dat mensen in nederland buiten de “auto’s van de zaak” en lease rijders hun zwaarverdiende spaargeld in een elektrische auto durven te steken wetende dat buiten de garantie een elektrische auto een drama is op het gebied van onderhoud tov een vergelijkbare verbrandingsmotor.
Een beetje accu kost je voor een gte (niet eens volledig elektrisch) al gauw 10.000 euro. Dat is straks niet meer interessant voor zo’n auto buiten de garantie.
cdlop01 zegt
Op een enkel merk na zijn de huidige EV’s na leaseperiode gewoon afgeschreven door accudegradatie, dat is echt een issue wat nauwelijks aan de orde komt. We zullen en moeten aan de EV. Ik wacht nog even op de Lexus met solid state batterijen, vanaf 2026. Snelladen en levensduur van 30 jaar en dan nog 90% capaciteit. Dan is de EV ook weer door te verkopen 2e hands. Een particulier die nu een EV koopt en denkt over 5 a 6 jaar deze te kunnen verkopen of inruilen voor goede prijs, zal van koude kermis thuiskomen.
cdlop01 zegt
Ontwikkeling EV’S kan in recordtijd getuige de vele EV’S op de markt, elektromotoren zeer eenvoudig vwb techniek, dito vwb accupakket. Dit en het feit dat Mercedes zeer, en zichtbaar, aan besparen is op afwerking, goedkopere materialen etc, zie hier de goede winstmarges. Onlangs meegereden in nieuwste S, eigenaar fervent S klasse rijder, en was zo eerlijk om aan te geven dat nieuwe S, forse stap terug is vergeleken met vorige model.
CYBRTRK zegt
Precies hetzelfde hoe Volkswagen het tegenwoordig ook doet
Brol zegt
Die besparingen op kwaliteit vind je niet alleen in EV’s maar eveneens in ICE’s.
En tegelijk gaan de prijzen extra de hoogte in.
Maar voor zover je denkt dat de ICE’s nog steeds de toekomst zijn, wees niet verwonderd dat in een niet zo verre toekomst de bak volgieten even moeilijk zal worden dan vandaag een publieke laadpaal te vinden die vrij is / functioneert. De toename van EV’s gaan proportioneel de verdwijning van tankstations in de hand werken.
cdlop01 zegt
Ev is met solid state, vanaf 2025, de toekomst en realiteit, huidige EV’s en batterijen zijn matige tussenoplossing. Daarnaast begint ook de brandstofcel/waterstofaan zijn opmars, zeker in Azie, vooral voor bedrijfswagens en vrachtwagens. Dus ja de dagen van de Ice zijn geteld zo rond 2030, maar huidige EV’s zijn veel minder goed uitontwikkeld dan het geplug van overheid, media, autojournalisten willen doen laten geloven. Vrijwel alle zakelijke relaties met een EV zijn na paar maanden wel genezen, enkele uitzonderingen daargelaten. Laadsnelheid, matig bereik, gebrek beleving en oneindig veel issues van niet uitontwikkelde auto’s zijn daar debet aan. Meeste rijden nu weer Ice, hebben deze aangehouden of erbij gekocht….. . In ons bedrijf de Etrons eruit gedaan , wat een slechte auto’s, Tesla’s bevallen wel als EV maar zeer wisselende afwerking, dus focussen op hybrids, ja, die uit Japan.