Dat ligt volgens BMW niet alleen aan China
Op een enkeling na (hallo Lambo) zijn de grote Europese autofabrikanten flink geraakt met winstverliezen. Dat blijkt uit de verschillende cijfers van de eerste drie kwartalen van dit jaar. Het Duitse merk voorspelde al een matig 2024, maar zo slecht? BMW ziet misschien wel de grootste hap uit de winst verdwijnen van alle Europese merken.
Ten opzichte van vorig jaar boekt BMW 83,8 procent (!) minder winst. Om dat in getallen uit te drukken: vorig jaar hield BMW 2,9 miljard euro over aan het einde van september, dit jaar is dat 476 miljoen euro. Er werden dan ook een stuk minder auto’s verkocht. De BMW Group (BMW, MINI en Rolls-Royce) zetten ruim 1,7 miljoen auto’s weg in de eerste negen maanden van 2024. In dezelfde periode in 2023 waren dat er ruim 1,8 miljoen. Vooral MINI heeft het zwaar. Het merk verkocht 20,9 procent minder auto’s dan in 2023.
Twee belangrijke redenen voor het winstverlies van BMW
BMW-bestuurslid Walter Mertl geeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers aan waar het winstverlies hem voornamelijk in zit. Zo heeft BMW een tijdje de leveringen stop moeten zetten. Het merk vond een probleem in het Integrated Braking System (IBS). Dit systeem zat op verschillende auto’s die nog niet uitgeleverd waren. Door het extra werk stopte BMW tijdelijk met het uitserveren van getroffen auto’s.
Intussen liepen de productie (en dus ook de kosten) gewoon door en heeft BMW nu een flinke voorraad opgebouwd. Het verlies door het IBS-probleem? 500 miljoen euro, denkt BMW. Nu heeft BMW dus een grote voorraad dan verwacht. Om die reden worden de plannen voor de rest van dit jaar bijgesteld. Het merk hoopt in de rest van dit jaar zoveel auto’s uit voorraad te verkopen zodat het aantal net zo hoog is als aan het einde van 2023.
Dan is er nog bijna 2 miljard euro te rechtvaardigen. Dat zit hem volgens Mertl deels in de situatie in China. Volgens het bestuurslid is er een ‘gematigde vraag’ naar het hoge premiumsegment in China en is er in het land een ‘zwak consumentenvertrouwen’. Om dit te bestrijden, is BMW samen met de Chinese dealers gaan zitten en zijn er ‘maatregelen geïmplementeerd om zowel de winstgevendheid als de liquiditeit te ondersteunen’ volgens Mertl. We zijn benieuwd.
BMW in Europa en Nederland
Als we de focus puur en alleen leggen op ons eigen continent dan gaat het nog helemaal niet zo slecht met BMW. Het merk verkocht ruim 7 procent meer auto’s hier. Dat komt voornamelijk door de gegroeide verkopen in Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zoomen we in op Nederland, dan is er ook een groei zichtbaar. Aan het eind van september 2023 had BMW iets meer dan 15.000 nieuwe auto’s verkocht in Nederland. Een jaar later zijn dit er in de eerste negen maanden iets meer dan 16.000. Verkooptoppers hier zijn de iX1 en de X1 met beide meer dan 2.000 verkochte exemplaren.
AudiRS zegt
Ik denk dat die neus er ook mee te maken heeft.
MarcoM zegt
En nu Trump president wordt, zal de export van veel merken die naar Amerika gaan, ook vele duizenden euro’s duurder worden en neemt de vraag af.
lexis zegt
Tja als je autos bouwt met specifieke kenmerken voor bepaalde markten (beverneuzen, bbq grill, cinemascope widescreen dashboards enz ) komt er een moment dat de Europese BMW fan besluit nu is het genoeg. Gerpak U BMW en dan zullen de klanten vanzelf terugkomen.
octaan64 zegt
Internationale bedrijven kunnen winsten en verliezen van land naar land schuiven.
Straks wel bij de Bundesregierung de lobby voor subsidies of andere gunstigere regelingen over de rug van de belastingbetaler om het schip drijvend te houden.
Wat denken jullie?
Zou de familie Quant de belasting over de productie en winst in China en USA in D hebben afgedragen?
Was daar in de Vorstand geen visionair die aan kon geven dat China op termijn niet zo’n beste keuze is.
Of ging het tegen beter weten in alleen maar bij VAG, MB, BMW om de keiharde bonussen die gescoord konden worden. En na cashen auf Wiedergutmachungsschnitzel.
Is er in NL nu echt niemand in de regering die inziet dat de belasting op nieuwe auto’s de verkoop in de weg zit en dat er veel import is waardoor er minder belasting binnenkomt.
België heeft 6 miljoen inwoners minder dan NL en koopt bijna 500.000 nieuwe voertuigen .
Nederland koopt 372000 nieuwe voertuigen en importeren wij 250000 voertuigen uit het buitenland.
Resultaat wij halen onze emissie doelstellingen niet omdat het wagenpark te oud is.
Het is saai op de NL wegen. En vaak als het nieuw is, is het lelijk (BMW).
PunicaOase zegt
Cijfers van MINI zijn logisch die hebben rond Q2 zo’n beetje hun hele modellengamma veranderd.. Daar is vast door velen op gewacht.. Ben benieuwd of het dus in Q3 en 4 daar flink aantrekt..