Het eerste kwartaal van 2024 was “uitdagend”, zoals Audi het zelf omschrijft.
We schreven vorige week al over de kwartaalresultaten van de VAG als geheel. Die waren niet bijster goed, maar we moeten het ook nog even specifiek over Audi hebben. De resultaten van Audi waren namelijk ronduit dramatisch te noemen.
Zo’n beetje alle Europese merken zagen de winst dalen in het afgelopen kwartaal, maar bij Audi ging het wel heel hard achteruit. Waar het merk met de vier ringen in Q1 van 2023 nog €1,8 miljard winst maakte, was dat nu slechts €466 miljoen. Dat is een daling van bijna 75%…
Vanwaar deze enorme daling van de winst…? Audi houdt het redelijk algemeen in het persbericht, door de slechte resultaten toe te schrijven aan “afnemende verkopen, logistieke vertragingen en een moeilijke leveringssituatie.”
Automotive News Europe weet echter te melden dat het aan een specifiek onderdeel lag. Een toeleverancier kwam niet over de brug met een cruciaal onderdeel dat gebruikt wordt bij de V6- en V8-motoren. Daardoor konden diverse modellen niet geleverd worden.
Het zou gaan om een riem die gebruikt wordt bij de startgenerator van mild hybrid modellen. Bij mild hybrid denk je misschien aan instapmodelletjes, maar ook de topmodellen – zoals de RS6 – zijn tegenwoordig mild hybrids, om de uitstoot enigszins binnen te perken te houden.
Zo zie je maar weer dat problemen met één onderdeeltje een hele grote impact kunnen hebben. Om niet afhankelijk te zijn van één partij is Audi naar verluidt inmiddels bezig om een tweede leverancier te strikken. Als het goed is zullen de resultaten de rest van het jaar dus weer iets beter zijn.
De Fiets zegt
Die V6 en V8 motoren maken maar een heel klein deel uit van de verkopen. Er is vast een andere en veel belangrijkere reden, auto’s zijn in het algemeen onbetaalbaar geworden voor ‘Jan modaal’. Als je als auto fabrikant iets wil maken wat de massa kan betalen heb je een grote markt.
Dutchdriftking zegt
In Europa ja, in Amerika en het Midden Oosten heeft een A6 of Q7 gewoon minimaal een V6 onder de kap.
406_v6 zegt
In Europa verkochten ze vorig jaar een kleine 750.000 auto’s, daarbuiten de overige 1,15 miljoen en die laatste groep bestaat voor een groot deel uit V6’en en V8’s.
geelbarrel zegt
Rijden er meer van in de Schilderswijk dan in Wassenaar….
ghost zegt
Alleen Europa geeft gehoor aan de idioterie rondom uitstoot en wordt gedwongen kleinere motoren te kopen of EV te gaan rijden. China en de VS daarentegen kopen minimaal V6 maar liever nog V8.
pand zegt
De auto’s met V6 en V8 maken misschien in Europa niet het gros van de verkopen uit, maar zoals hierboven ook gezegd wereldwijd misschien wel wat meer. En het eerste idee dat mij te binnen schiet is dat de leuke marges op de modellen zit die niet met 4pits grasmaaiermotot zijn uitgerust.
wimof zegt
Overengineered, niets nieuw onder de zon, klanten wilden vroeger geen elektrische ramen (etc) om dat die stuk konden gaan (ze moesten es kunnen terugkomen)
William zegt
Q7 en Q8 zijn erg oud. De A8 verkoopt slecht, en sowieso is er steeds minder vraag naar sedans en stationcars. VAG heeft net als vrijwel alle Westerse fabrikanten grote problemen in China. En wereldwijd lijken de elektrische Audi’s ook niet erg aan te slaan.
HZW zegt
Ook de A6 serie is oud, De e-tron/Q8 e-tron is oud, met achterhaalde EV techniek, Je kan beter wachten op de nieuwe Q6 e-tron, en als je alle nieuwe spy foto’s ziet van alle nieuwe modellen die er aan zitten te komen, dan wacht je met iets nieuws kopen.
Alle “Even” genummerde Audi’s worden 100% elektrisch, en alle “Oneven” genummerde Audi’s blijven ICE Hybrid’s.
De RS6 wordt 100% elektrisch, en wat nu de RS6 is wordt een RS7 Avant, de huidige RS4 Avant wordt ook 100% elektrisch in de volgende generatie, en de huidige RS4 gaat verder als een RS5 Avant.
Verder zou de facelift RS3 ook een Mild Hybrid worden, en die heeft dan ook waarschijnlijk die zelfde riem nodig die gebruikt wordt bij de startgenerator van mild hybrid modellen.
Verder staat Audi op het Punt om de Hoofd designer “Marc Lichte” te vervangen met “Massimo Frascella”, dus dit gaat ook nog eens een design verschuiving te weeg brengen, en dus veel modellen die aan vervanging zijn zullen pas onder leiding van Massimo Frascella tot stand komen, het design van “Marc Lichte” is compleet uitgewerkt bij Audi, mensen zijn er klaar mee, het is allemaal 1 pot nat, zoals de nieuwe DLR koplampen met onderliggende koplamp, op alle facelift modellen.
mashell zegt
Zo’n hoofddesigner is meer een manager dan een designer. De komende vijf jaar zul je nog meerdere designs die onder leiding van Lichte zijn ontstaan op de markt zien komen.
debeier100 zegt
VAG is de weg kwijt , de EV’s zijn niet fraai. Ook de vreemde plastic grill vervanger is hondslelijk.
dracae zegt
HET probleem met de huidige manier van werken.
Just in time en zoveel mogelijk uitbesteden.
Dit is goedkoop.. maar dus ook riskant. We zien dit niet alleen hier, maar ook, nog veel groter, bij Boeing. Een keuze, die op zich ok kan zijn bij bedrijven, want we hebben het meestal alleen maar om geld.. maar het is ook gewoonte geworden bij overheden en dat gaat om mensen..
HZW zegt
VAG heeft last van design inteelt, alle designers rouleren door het hele VAG concern heen, dus je ziet overal de zelfde design trekjes terug.
De Audi Q2 is meer een VW Polo SUV dan een Audi, de facelift R8 werd lelijk door Lamborghini Huracán design trekjes, die totaal niet bij de R8 passen, de Pre facelift R8 is mooier, IMHO.
En zo zijn er nog wel legio voorbeelden te vinden.
Als je een designer vervangt bij een merk, vervang hem dan door iemand van buiten VAG, om de boel origineel te houden, dus ik grote verwachtingen van “Massimo Frascella” bij Audi.
adbrotjeknor zegt
Audi’s en BMW’s zijn lelijk geworden. ‘Over the top’ qua design. De nieuwe ‘Neue Klasse’ van BMW geeft hoop. Een veel rustiger ontwerp, dat ook meteen echt modern is. Dat zou bij Audi ook geen kwaad kunnen. Zie: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-bmw-m-modellen-komen-op-neue-klasse-platform-3547043
rs6avant zegt
Ik denk dat de A6 e-tron exemplarisch is voor deze malaise. Wanneer deze werd aangekondigd, was het enthousiasme erg groot, bij vriend en vijand. Terecht. Een bijzonder fraai gelijnde auto, met veelbelovende specs.
Intussen zijn we jaren later, en nog steeds is hij niet gelanceerd. Maar ondertussen blijft Audi wel teasen met telkens dezelfde foto’s. Na een tijdje wordt het ronduit belachelijk.
mashell zegt
Die A6 is een PPE wagen, dat platform lijkt wat vertraagd te zijn geraakt, nu de Q6 af is zal die A6 ook niet lang meer duren.
marcomanta zegt
Ik denk eerder dat de opkomst van de Chinese merken, de Koreanen en Tesla een groot deel van de gevestigde orde afsnoepen. Alleen puristen blijven bij Audi, BMW en Mercedes.
HZW zegt
Zoals ik al eerder melde, er is een wisseling van de head designer bij Audi aanstaande, dus er kan gedacht worden, we wachten even met het vernieuwen van bepaalde modellen of het uitbrengen van facelift modellen tot de nieuwe head designer begonnen is.
De meeste spy foto’s van facelift modellen die er aan zitten te komen, zijn ook niet bepaald hoopgevend te noemen qua design.
mashell zegt
Voor heel simpele en heel gecompliceerde onderdelen is maar één toeleverancier. Gek dat er niet niet snel iemand anders zo’n riem kon leveren.