En daarmee scoort Racing Team Nederland een nog mooier resultaat.
Na de overwinning in de LMP2-klasse was het vermoedelijk een feest van jewelste voor team G-Drive-Oreca met rijders oman Rusinov, Andrea Pizzitola en Jean-Eric Vergne. Het feest zal ongetwijfeld gister nog zijn doorgezet, maar gisteravond klonk er heel ander nieuws vanuit de FIA.
Na een technische inspectie van de auto’s is geconcludeerd dat het LMP2-team vals heeft gespeeld. Beide auto’s, nummer 26 G-Drive Racing ORECA 07 Gibson en nummer 28 TDS Racing ORECA 07 (vierde plaats), beschikten over een niet toegestaan onderdeel. De tankinstallatie was zo aangepast dat het team tankstops sneller kon uitvoeren dan de andere teams. De FIA kon niet anders dan tot een diskwalificatie komen.
Het LMP2-team heeft 96 uur de tijd om in beroep te gaan tegen de beslissing. Door de diskwalificatie is Signatech-Alpine nu de winnaar in de LMP2-klasse. Met de diskwalificatie schuift ook Racing Team Nederland twee plekjes op. De Nederlanders eindigen op de zevende plaats.
Diskwalificaties zijn niet ongewoon voor Le Mans. Vorig jaar werd het LMP2-team van Rebellion gediskwalificeerd, omdat ze hadden geboord in de body van de auto. De motorkap kon daardoor sneller worden verwijderd. Ze raakten toen de tweede plaats kwijt.
ikleesookoverautos zegt
Eerlijk zijn duurt het langst.
Tonnie zegt
@ikleesookoverautos: klopt, degenen die eerlijk speelden waren langer onderweg.
baardmijt zegt
@thijsj: Was niet iedereen gewoon 24 uur onderweg, sjoemel of niet?
baardmijt zegt
@thijsj: Voor zowel sjoemels als brave borsten duurde de race 24 uur toch?
baardmijt zegt
@baardmijt: Excuus voor dubbele reactie.
occasiefapper zegt
@ikleesookoverautos: je krijgt te weinig likes voor je opmerking of niet iedereen is wakker
internetgekkie zegt
@ikleesookoverautos: Ja, hoe lang Toy
ruud1954 zegt
Dat je de grenzen van het toelaatbare opzoekt is geen probleem. Maar er wellicht duidelijk overheen gaat is stom. Toch maar even hun eventuele beroep afwachten. Want misschien zijn de regels voor meerdere uitleg vatbaar.
gregorius zegt
Een gat boren in de motorkap; die verder weinig te doen heeft met de kreukelzone (veiligheid); lekker boeiend.
Je tank installatie zo aanpassen dat je sneller benzine in je hete auto kan krijgen… hmm Verstappen 1994 Hockenheim? Da’s wel onveilig; omdat je erg snel in de buurt van ‘kan wel’ komt.
Het is gewoon stom van ze en ik vraag me af of het echt nodig was geweest.
lekkaah zegt
@gregorius: True, maar gaat er meer om dat iedereen zich gewoon aan hetzelfde moet houden, en zoals er staat kunnen zij daardoor hun motorkap sneller verwijderen.
transaxleman zegt
Het is gewoon zo stom, want iedereen kon zien dat die auto sneller tankte dan de rest. De tactiek kan natuurlijk zijn dat je minder tankt om sneller te pitten, maar als je vervolgens net zo lange stints rijdt als de rest dan weet iedereen dat het niet in de haak is.
VeniVidiVici zegt
–edit: dank je, we zijn er al mee bezig, tips voortaan aub via ons formulier–
VeniVidiVici zegt
@venividivici: Waar vind ik dat formulier op de Android app?
robbert166 zegt
@venividivici: 3 puntjes in de hoek rechts boven
VeniVidiVici zegt
@robbert166: Thnx, nooit geweten haha
mashell zegt
Een tankinstallatie aanpassen om sneller te tanken bij een endurance race?
transaxleman zegt
@mashell: Ja er zijn strenge regels omtrent hoeveel brandstof je mee mag nemen en mag tanken per keer. Dus er wordt regelmatig een pitstop gemaakt, en als je ziet hoe dicht sommige deelnemers bij elkaar lagen dan kan dit het verschil maken
carmasterr zegt
@mashell:
Uh, ja. Want hoe korter je in de pits staat hoe minder tijd je verliest. Dat is bij elke vorm van racen hetzelfde. Best simpel eigenlijk.