Vorig jaar kreeg Sebastian Vettel nog een boete van €25.000 toen hij was donuts maakte nadat hij wereldkampioen was geworden, maar dit jaar hoeft hij daar niet voor te vrezen.
De FIA heeft namelijk het licht gezien en vanaf dit seizoen is het niet langer verboden voor de winnaar van een Grand Prix om een aantal donuts te maken om zijn overwinning te vieren.
Uiteraard zijn er wel een aantal regels waaraan moet worden voldaan. Zo mag alleen de winnaar donuts maken en uiteraard mogen andere coureurs, toeschouwers en marshalls niet in gevaar gebracht worden. Ook mag je als winnaar even stil staan op het circuit of een vlag aannemen.
Je moet wel voor zorgen dat je als winnaar de podiumceremonie niet vertraagt, want dan wordt je alsnog gestraft. Deze soepelere regels van de FIA zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat we komend seizoen wat leuke acties te zien krijgen van GP winnaars.
Joel_D zegt
Volgens mij kreeg Vettel geen boete vanwege de donut, maar omdat hij de auto later niet op de goede plek had neergezet oid.
jessetje zegt
@joel_d: Ja klopt
Jer zegt
@Joel_D: Vettel en Red Bull kregen die boete inderdaad omdat de auto niet teruggebracht werd naar Parc Ferme.
De races daarna had Vettel het er even met Todt over gehad, en kwamen ze tot de conclusie dat er geen boete uitgedeeld kon worden als Vettel de auto wel netjes richting dat Parc Ferme zou sturen, en als hij de donuts op de uitloopstroken zou doen in plaats van op het circuit.
Dat is dus volgens mij ook de enige wijziging; de donuts mogen nu ook op het circuit zelf.
mashell zegt
Eerst wordt de coureurs onrecht aangedaan door de puntentelling naar iets volkomen onlogisch aan te passen en daarna is er een compensatie in de de vorm van dat winnaar een paar rondjes mag draaien. De politiek is bij het IOC, FIFA en UEFA op stukken hoger niveau dan bij de FIA.
Robert zegt
Volgens mij zullen de meeste coureurs na afloop van een race nog steeds veel te druk zijn met het oppikken van ‘massa’ op de vuile baangedeeltes om niet op ondergewicht gediskwalificeerd te worden. Helaas.
tbone zegt
Alleen de winnaar? Dus als bijvoorbeeld Kobayashi die kruiwagen naar een verrassende 6e plaats rijdt, mag het niet? Rare regel…
jaguarjunk zegt
tjsa, het is een begin… Formule 1 is al jaren niet meer wat het geweest is.
k-man zegt
Ik denk dat je nog steeds weinig donuts zult zien. Dit jaar zijn de eisen aan de betrouwbaarheid weer opgeschroefd, terwijl de techniek grotendeels nieuw en onbewezen is. Donuts zijn niet goed voor de auto, niet goed voor de versnellingsbak en niet goed voor de banden. Een rijder die een beetje verder kijkt dan z’n neus lang is, maakt geen donuts.
Vincegail zegt
@k-man: Helemaal met je eens!
Bartholomeo zegt
@k-man:
Niet goed voor de auto? Breekt ie dan in 2 ofzo?
Niet goed voor de versnellingsbak? Eenmaal tractie gebroken is word de aandrijflijn bijlange zo zwaar niet meer belast als een uurtje circuit rijden.
En niet goed voor de banden? Die dingen doen waar ze voor gemaak zijn ; slijten.
Orichy zegt
Het wordt tijd, dat de Formule 1 weer het paradepaardje wordt van de autoracesport. Dit en vele andere onzinnigheden, als downsizen, is volkomen achterhaald en onrealistisch voor een extreme autosport die de Formule 1 dient te zijn.
Het spreekwoord is niet voor niets; “wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht.”
Dat er kosten bespaard zouden kunnen worden is een ander verhaal, dat kan nog steeds, maar daar zijn ook andere methodes voor.
De Formule 1 is zijn geloofwaardigheid kwijt, dat is een groter probleem, dan elke andere stomzinnige regel die de FIA verzint, om gelijkheid tussen de teams te creeëren.
Als je de sport niet kunt financieren, dan hoor je als team/ondernemer/persoon niet in de Formule 1 thuis, dat is zo klaar als en klontje.
Dat bepaalde teams, neo-teams opzetten, als opleidingsteam is toe te juichen en zo hebben de teams wel bestaansrecht, als de FIA het dan zo goed voor heeft, met de Fomule 1, dan had het zelf opleidingsteams moeten oprichten, met hun eigen geld en dat niet alleen in de Formule 1, maar in elke andere klasse, dan zijn zij goed bezig, met de autosport de toekomst te geven die nodig is en zoals het zou moeten.
motoragent zegt
@Orichy: “Dit en vele andere onzinnigheden, als downsizen, is volkomen achterhaald”
Achterhaald? Heel de auto-industrie draait op dit moment om downsizen, dus waarom zou de autosport dat niet hoeven doen?
En bovendien vind ik 760pk uit een 1.6 V6 halen nog altijd een mooiere prestatie dan datzelfde vermogen uit een veel groter V8 blok. Wat ze nu doen met die V6 is een technologische prestatie van formaat, en daar draait de Formule1 om.
roppp zegt
Formule 1…….Wat is dat ook alweer? Er staat mij iets van bij dat het een soort optocht is van ongeveer 22 sportauto’s (tegenwoordig verstopt achter de decoder) waarbij de winnaar van tevoren al bekend is, net als de wereldkampioen.
Kvgorp zegt
Yes! Goede regels! Nu ga ik weer kijken…. Not!
Davidov zegt
Donuts van was? Het wordt steeds gekker…