Ons lovenswaardige kabinet is gisteren akkoord gegaan met de invoering van de slurptax. Met als resultaat dat vanaf 1 februari 2008(!) autorijden voor iedereen een stuk duurder wordt. Wilde je net die dikke Kia Sorento V6 gaan aanschaffen? Dan wel even € 2860,- extra aftikken aub. En ook de redactie wordt hard getroffen; voor een SLR mag je straks €12.760 extra betalen.
Hoe het werkt? Auto’s die méér uitstoten worden in de nieuwprijs ‘beboet’ met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. De standaard is vastgesteld op 232 gram per kilometer (voor de diesels is het 192 gram per kilometer). Als voorbeeld nemen we een Murcielago als leasekandidaat, met een uitstoot van 495 g/km. Dat is 263 g/km teveel, maal 110 euro, waardoor we uitkomen op € 28.930 extra in de buidel van Bos.
Naast de slurptax accepteerde het kabinet tevens de voorgestelde grenswaarden voor CO2-uitstoot. Vanaf 2010 wordt die norm aangescherpt tot 222 g/km voor benzine en 184 g/km voor diesel.
Maar dat is niet alles, want staatssecretaris De Jager (Financiën) heeft aangegeven de milieulabels los te willen laten en helemaal over te willen stappen op het belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de echte daders gepakt worden…
PS: vliegen is ook al geen optie meer, de vliegtax zorgt ervoor dat tickets voor korte afstanden (tot 2.500 kilometer) 11,25 euro duurder worden. Over langere afstanden wordt 45 euro geheven.
BreinStein zegt
ik blijf het een belachelijke regeling vinden. de bpm wordt afgeschaft (onder druk van de EU) en ze geven het beestje een andere naam om hetzelfde geld binnen te krijgen. maar aangezien we hier in nederland te beroerd zijn om maar een vorm van protest te ondersteunen kunnen ze het erdoor drukken. kijk naar frankrijk, daar protesteerd iedereen tenminste wel als er wat door wordt gedrukt waar men het niet mee eens is!
Fiat Coupe 20v turbo zegt
En hoeveel % van deze slurptax komt tengoede aan het mileu en/of aan verbetering van de infrastructuur?? (minder files=minder uitstoot)
Als ik de verhalen mag geloven 0,0: BELACHELIJK!!!!!
Lout zegt
Het is kut ja, maar uiteindelijk moeten er wel harde maatregelen getroffen worden om de CO2-uitstoot te drukken.
Pech voor jullie want ik woon in België :-p
Tribe zegt
tsja… STOP BOS.nl
misschien is dat nog een optie?
k betwijfel het… maar kans is er dat ze daar nog naar luisteren
onthou 1 ding:
IT’S ALL ABOUT THE MONEY
AND I DON’T THINK IT’S FUNNY… :S
bertus zegt
Mooi blijven we fijn in de oudere diesel rijden en kopen we geen nieuwe
Franqie zegt
Wat een vreselijke onzin… Alsof autorijden (en vliegen) in Nederland al niet duur genoeg is.
Joske zegt
Lamborghini Murcielago, €353.015, 495 g/km, plus 263 x 110= €28.930 extra
Het wordt tijd om dit land te verlaten!! Je wordt hier gewoon weggejaagd door de stomme regeltjes.
Audiman zegt
Waarom nog stemmen??? Nederland moet altijd maar voorop lopen met dat milieu. Energielabels…… lekker ondoorzichtig voor de consument, die snapt er niets meer van! Een Audi A8 3.2 FSI heeft een C-label en een A4 met diezelfde motor heeft een F-label……
Het gaat ze alleen om de begrotingsgaten te dichten die ze met zotte andere projecten maken! En over een paar jaar kiezen we met zijn allen weer wat andere marionettenpoppen in de kamer die van links naar rechts rennen i.p.v. nu van rechts naar links. Ik word echt moe van die gasten, bovendien zitten ze ook nog aan mijn boterhammen!!!!!
TTom zegt
Dat zit er hier in België ook aan te komen.
Ik rij dus met een voorhistorisch dieseltje anno ’99 en word dus straks hyperzwaar beboed. Ben ik nu verplicht een nieuwe kar te kopen?
Dan gaat mijn oude tank naar de zwartjes en rijdt nog een jaar of 20 verder rond.
Wat zijn die polititiens toch slim, hô!
Ejay zegt
Belachelijk. Weer een melkkoe. Hoe daar eens mee op! Iemand met een SLR gaat toch geen 50.000 km per jaar rijden met zo’n ding? Een VW patat 2.0 TD-rode-I daarentegen wel en ‘vervuild*’ dus veel meer. *CO2 vervuilend is onzin natuurlijk, iedere aap met wetenschappijke achtergrond kan uit de data concluderen dat er niks abnormaals aan de hand is qua temperatuur, behalve dat deze al duizenden jaren aan het dalen is, ja dalen mensen. Het wordt kouder.
TTom zegt
P.S. Blijf dus maar met zijn allen stemmen voor de duffe Rode en Groene Rakkers ; proficiat!!
rikkon zegt
Graag net citeren! Zoals Grandmaster Flash het precies zei:
Cause its all about money, aint a damn thing funny
SugarFree zegt
Beste Geenstijl redactie,
De foto bij dit artikel hebben jullie al eerder geplaatst.
Doe eens origineel zijn.
Trouwens, relevantie van foto bij artikel ontgaat mij volkomen.
On topic:
“belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de echte daders gepakt worden…”
En waarom reaguurt hier niemand op?
sosa zegt
Belachelijker kan gewoon niet !!!
smokin zegt
Dus kopen we straks een Peugeot 107, met 109 gram uitstoot per kilometer, en hangen we daar onze caravan achter.
Of we blijven inderdaad eeuwig in het huidige autoaanbod rijden.
autoblogger zegt
@SugarFree: je valt in herhaling, doe eens origineel zijn.
En als je de relevantie van dit plaatje niet snapt dan heeft het waarschijnlijk geen zin om het je uit te leggen.
PS: bij welk artikel hebben wij deze foto geplaatst?
jamesBrown zegt
Hypocriete bende zakkenrollers zijn het daar allemaal. Allemaal kortzichtige, ongeïnformeerde mode-maatregelen.
whoohoow zegt
Dit land gaat echt naar de klote zo.
Al die regeltjes om extra geld binnen te halen en waarvoor.
Is het neit om amerika steun te geven en financieel te helpen met de oorlog ?
Immigregen dat gaat en trend worden over een aantal jaartjes denk ik !
Jan C. zegt
“232 gram per kilometer (voor de diesels is het 192 gram per kilometer)” Waarom voor diesels nou weer strenger?
Zoals hierboven al aangemerkt, BPM moest verdwijnen, dus nu doen we het op een andere manier… Aangezien niemand wat kan inbrengen tegen “milieu” gooien we alle belastingmaatregelen op het milieu.
Hoeveel is de benzine per liter nu? In Ierland 1,09.
vla zegt
LANG LEVE BELGIË!!!!!!! :P :P :P
Knilles zegt
PvdA is Partij v/d Afgunst. Ze moeten weer meer geld ophalen om die linkse hobby´s te financieren, lees: moskeeen en buurthuizen, 2,2 miljard naar de Antillen (bodemloze put), ontwikkelingshulp (procentueel het hoogste van Europa) en natuurlijk de snoepreisjes van 55.000 euro pp voor Suri junks…..
Nee het gaat lekker, de stijgende benzine en dieselprijzen leggen de overheid ook geen windeieren. De pomphouders gaan er niets op vooruit, alles gaat naar de schatkist toe, dus dat kwartje van Kok krijgen we never nooit niet meer terug.
Deze regel drukt men er snel doorheen en is ook snel in werking, terwijl de maximum snelheid voor auto´s voor aanhangers pas officieel in 2010 omhoog gaat, omdat de flitskasten nog moeten worden aangepast!
Ja, zo lust ik nog wel een paar……
PeterVanHtev zegt
Bend over baby there s coming more!
Je moet niet altijd Bos de schuld geven (mag wel) vergeet dat Christentuig niet! Wat bedoelen ze met de mobiliteit belasten, ik rij hoog uit 5000km per jaar met mn auto maar betaal dadelijk wel 7% (wegenbelasting) meer voor het stil laten staan??? De enige echte eerlijke maatregel is heffen via de brandstof maar het gaat niet om eerlijk..toch?
Edje zegt
Waar maken jullie je druk om zeg? Alleen boven de 232 gram wordt je extra belast. Alleen goed bovengemiddelde auto’s worden echt zwaarder belast. Waar hebben we het dan over? Misschien enkele duizenden auto’s op jaar basis. Hoeveel Sorento’s worden daadwerkelijk als V6 verkocht? Ik zie alleen maar diesels.
Het is een eerlijker systeem dan de milieulabels die de kleinste auto met dezelfde motor het zwaarst belast.
Wat dit wetenschappelijke artikel er niet bij vermeld is dat het grootste deel van de auto’s goedkoper wordt in aanschaf. Alleen die 7,2% verhoging van de MRB had voor mij niet gehoeven.
peter zegt
Telegraaf bericht. Klopt dus niet:
De Jager (Financiën) heeft aangegeven de milieulabels los te willen laten en helemaal over te willen stappen op het belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de echte daders gepakt worden…
Nonsens want CO2 wordt al naar rato geheven op brandstof.
Daemon zegt
wat een foute foto zeg! top film trouwens :)
PeterVanHtev zegt
& devlaeminck: bestaat dat nog dan?
joep zegt
@autoblogger, hij valt mijns inziens slechts in herhaling omdat jullie dat ook doen… Wat ik in dit artikel mis is wat dit doet voor een gemiddelde auto. Wat heeft deze regeling voor invloed op pak ‘m beet een mondeo of golf oid. Gemmiddelde wagens die het meerendeel van de mensen (en dus ook de bezoekers hier) rijden. Leuk dat je een SLR en Murcielago (en ok een een sorento, maar om dat nou een gem. auto te noemen…) er bij pakt maar dar zijn er bij lekaar pak weg 50 van in NL dus niet echt relevant.
Verder, hoe verhoud zich dit met het afschaffen van de BPM? Worden auto’s in principe niet goedkoper? (ook met slurptax erbij) Dit is dus een vraag, ik weet het niet, maar zou als info bij dit artikel niet onrelevant zijn.
Verder snap ik de Tag pvda niet zo. De aangehaalde staatssecretaris de Jager is immers van het cda dus een tag van die partij zou ook best op zn plaats zijn.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook geen fan van de huidige manier van belastingheffing. Ik vind het namelijk ook pure uitzuigerij dat niks, of iig een maar klein percentage, van alle ‘milieuheffingen’ daadwerkelijk aan het milieu besteed word, maar ik kan gewoon niet zo goed tegen dit soort ophitserige stemmingmakerij artikeltjes. Deze ‘ver-geenstijlerisering’ heeft deze site mijns inziens niet nodig, en ik vind het persoonlijk ook erg jammer dat dit in mijn ogen toch wel gebeurd.
John zegt
Ik zeg: Alle wegen blokkeren en blijven blokkeren totdat we zwart op wit hebben dat de tax er af gaat.
@PeterVanHtev: Dank je, atheïstische hond! Alleen is en blijft het feit dat Bos de minister van de centen is, dus je reactie is beledigend en slaat helemaal nergens op!
De extra tax voor het vliegen valt dan nog wel mee. Veel mensen leven ook nog eens in de gelukkige omstandigheid dat ze uit kunnen wijken naar België of Duitsland.
Maarre, 110 euro per gram, dat is nog duurder dan een gram geestverruimende middelen. Hmmm, nog even en CO2 valt onder de opiumwet :D
Barry330cd zegt
Kunnen we over 3 jaar dan maar eens geen PvdA en CU en CDA stemmen? We klagen allemaal steen en been, maar we stemmen wel telkens op dezelfde partijen. Klerezooi en het wordt alleen maar erger.
Dotternetta zegt
Ik blijf lekker motorrijden! :-P
heidekonijn zegt
De leegloop is al druk bezig. Denk maar aan de boeren die naar Canada gaan, de MBA’s die naar US verhuizen.. Er zijn zelfs firma’s die zich specialiseren hierin en een alles-in-één pakket aanbieden. (verhuis, migratiewetten, e.d.)
Een tijdje geleden een aanbod gehad om in NZ te gaan werken (enorm hoog aantal verkeersdoden daar, overigens) en eea nagegaan op haalbaarheid. Ik stond verbaasd van de aantallen beneluxanen die hem smeren. Alhoewel dat het niet onverklaarbaar is natuurlijk..
denny zegt
Laten we gewoon als ons geld gaan afdragen aan de overheid, dan kan deze allemaal dure projecten gaan uitvoeren, zoals de betuwelijn of volgend jaar voor 3 miljard de 1% van de treinen op tijd laten rijden of 20 miljard verkwanselen aan landbouwsubsidies.
’t zijn gewoon stomme hippies in den haag, met achterhaalde communistische ideeen. Misschien moeten ze een keer een goede wip maken, dan zijn ze met zn allen weer rustiger en gaan die hersentjes ook weer aan de slag.
De uitstoot van auto’s (en vrachtverkeer) is nog geen twintig procent van het totaal. Een koe vervuilt meer. Stelletje wankers. Ik stel voor dat iedereen een Hummer koopt en altijd volgas wegtrekt bij stoplichten
Texter zegt
Welcome to Singapore…
Japie zegt
Is er ergens een lijst waar je je eigen uitstoot kunt opzoeken? Anders dan die van de ANWB want daar ben ik geen lid van,…
Jan C. zegt
@de vlaeminck: totdat men daar ook weer zoiets wil invoeren…
Greg zegt
Het is onze schuld… we kunnen kritiek leveren op Den Haag, maar wij zijn met z’n allen verantwoordelijk voor deze rotzooi. Wij hebben deze partijen aan de macht geholpen. Je kon op je klompen aanvoelen dat Wouter Bos los zou gaan… De PvdA is nog steeds te groot.
PeterVanHtev zegt
@ John: de Jager (CDA) Financien en Eurlings (CDA) verkeer doen net zo hard mee dus ik vind je opmerking ongefundeerd, ik ben zelf een gelovend Christen maar lees waarschijnlijk een heel ander boek.
Floris zegt
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI GT Sport 4Motion – 202 g/km
BMW 530i High Executive – 178 g/km
Peugeot 607 2.2-16V HDiF Executive – 169 g/km
Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Imola – 208 g/km
Even random wat auto’s geselecteerd (het is immers lunchtijd) :)
Deze extra kosten komen dus alleen bij hele grote en verouderde motoren en zeker niet bij elke auto zoals er hier beweerd wordt. Enige wat ik me afvraag is: Geldt deze slurptax alleen voor de aanschaf van nieuwe auto’s?
Als de BPM dan gaat dalen wil ik wel zien welke automobilisten meer gaan betalen en welke minder. Tot die tijd heb je geen zak aan dit soort onderbuik artikeltjes.
Knilles zegt
@japie, check de carbase van autoweek.
Deze maategel geldt toch alleen voor nieuw aan te schaffen auto´s en niet voor huidige auto´s? Of word ik nu helemaal gek?!
Jan C. zegt
Wie was ook alweer de vorige minister van financiën? Oh ja, een VVD-er…
wimbers zegt
leuk dat krantenbericht:
De Jager (Financiën) heeft aangegeven de milieulabels los te willen laten en helemaal over te willen stappen op het belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de echte daders gepakt worden…
sinds wanneer ben je als automobilist een “dader”?
er is maar 1 systeem in heel europa nodig, alle houderschapsbelastingen en aankoopbelastingen (behalve BTW) in ieder land afschaffen en door heel europa de brandstof gelijk prijzen en belasten.
alleen dan zijn we goed bezig, is er meteen geen noodzaak meer om in duitsland te gaan shoppen.
het is natuurlijk riant idioot dat bijvoorbeeld een audi a8 3.2 fsi een c label krijgt (da’s redelijk groen) en een a4 met dezelfde motor een F (da’s aardig rood)
Nederland heeft er een handje van om altijd alles relatief te zien. maar wat is nou het mooie aan uitstoot. die is absoluut!
dat betekent dus dat je een absolute maatregel kunt invoeren waar iedereen inzicht in heeft.
veel verbruik?
veel betalen.
weieing verbruik?
weinig betalen
zo moeilijk is het niet.
als je dan ook nog eens meer dan de huidige 11% van de verkeersinkomsten terug laat vloeien in het efficienter (en dus schoner) maken van ons mobiliteitsnetwerk (inclusief OV dus) heb je kans dat de burger er nog begrip voor heeft ook.
het enige dat nu gebeurt is dat alle ministers verkeer als melkkoe zien, en dat de minister van verkeer heel hard moet springen om af en toe zijn stem te doen gelden in zijn portefeuille.
Zoef zegt
1 woord: dieven.
Strinsky zegt
Hoe zit dat eigenlijk als je rijdt in een halve V6?
Een fantastische Peugeot 107 1.0 3 cilinder?
Ga je dan alsnog duurder rijden?
sacha zegt
Voor de cultuurbabaren: Bring out the gimp
http://www.youtube.com/watch?v=4HlZalchIkk&rel=0
Alwood zegt
@Dotternetta
Voor mij nog ff sparen voor het rijbewijs maar dat word uiteindelijk absoluut de beste oplossing :)
Lekker op een F650GS of een Transalp, kan je ook door de regen wel mee vooruit!
wimbers zegt
@whoohoow
immigreren niet, emigreren wel denk ik
(bij immigreren zijn we populair)
Juppe zegt
Wat een ophef weer. Die CO2 grens is zo hoog, dat alleen de erg vervuilende/zuipende auto’s extra belast worden. Komt ongeveer overeen met een F of G label (waarom ze nou weer andere waarden gepakt hebben begrijp ik niet).
Hoeveel van deze auto’s rijden er werkelijk? Ik denk dat het een zeer klein aandeel is.
Hier een lijst:
https://portal.health.fgov.be/portal/page?_pageid=56,2802386&_dad=portal&_schema=PORTAL&644800_ENVIRONMENT_CO2_19510105.g_mark=&644800_ENVIRONMENT_CO2_19510105.g_model=&644800_ENVIRONMENT_CO2_19510105.g_fuel=1&644800_ENVIRONMENT_CO2_19510105.g_categ=
Ook veel bestelbussen hebben een hoge uitstoot, maar deze zijn uitgesloten van de slurptax (‘grijs’ kenteken, ook voor particulieren)
Al met al vind ik het niet zo’n probleem, en wel terecht dat deze groep extra belast wordt. Alleen past dit totaal niet in het plaatje van belasten op gebruik ipv bezit, en het zal op totale uitstoot ook helemaal niks uithalen (kleine groep). Al met al is het dus weer een slappe manier om de schatkist te vullen.
Bijvoorbeeld: Een auto die ik graag zou kopen is de Honda S2000, deze zal belast worden met een slurptax van 440 euro. Zou voor mij geen reden zijn om wat anders te kopen, en is dus alleen schatkist vulling. (Helemaal aangezien die voldoet aan de strenge californische LEV eisen, krom verhaal iimo)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Volgens mij alleen voor nieuwe auto’s ja, maar je kunt wachten op maatregelen die ook gebruikte auto’s gaan aanslaan op hun uitstoot.
Knilles zegt
Die kerel in dat leren pakkie is Rouvoet, die andere 2 zijn Bos en Balkie….
Stef zegt
Goed copy en paste werk van Geenstijl heren redactie…
Wat betreft 12 en half K extra voor een SLR, dat is procentueel gezien NIETS voor een auto van 6 ton. 10K extra voor een Q7 4.2 TDI van 120-130K tikt een stuk harder aan, dan heb je het over bijna 10%, ipv de 0,50% van een SLR.
En tsja, dit is waar wij Nederland zelf naartoe gebracht hebben, tijd om te gaan verhuizen naar net over de grens allemaal!
June zegt
Ik word zo blij dat ik over 2 wk ga emigreren he :D:D… succes allemaal hiero!
Juppe zegt
@Strinksy,
Een fantastische Peugeot 107 1.0 3 cilinder?
Deze heeft een CO2 uitstoot van 109g/km, dus valt ruim onder de slurptax waarde.
Sterker nog: Hij valt onder de 110g/km grens, en vanaf 1 februari 2008 hoef je dan maar de halve motorrijtuigenbelasting te betalen! (De grens voor diesels is 95g/km, dus alleen voor de smart ForTwo. De Bluemotion haalt dit nog niet (99g/km))
Dus niet iedereen is duurder uit.
David38 zegt
Na het zuur komt de rekening…………..:(
smokin zegt
Moeten we ook slurptax betalen voor onze huisdieren en kinderen? Die stoten ook CO2 uit.
En sporters moet je dan natuurlijk dubbel aanpakken, want die stoten veel meer CO2 uit.
Simpson zegt
gaan we zometeen krijgen dat een CO2-meting onderdeel wordt van een APK keuring?
Maar deze belasting zal uiteraard naar het milieu gaan, net zoals onze wegenbelasting ook voor de wegen gebruikt wordt…..
Patrick Savalle zegt
Nu wordt wel duidelijk waarom ze ons zo graag willen aanpraten dat CO2 de oorzaak van global warming is!!!
Global warming, voor degenen die de hele discussie hebben gemist, wordt zeer waarschijnlijk niet door de mens veroorzaakt.
Arno zegt
ik vind het wel een goeie regel. hoe meer je vervuilt hoe meer je betaald. alleen zou het op inkomen moeten zijn dat niet kakkers lekker goedkoop (in %) kunnen vervuilen. net als bij boetes moet dat ook een % van je inkomen zijn.
gaat dit ook op voor oudere auto’s of alleen nieuwe gekochte auto’s?
en geven ze ook korting als je onder die norm zit? (dus als een auto een uitstoot heeft van 120 dat ze 232 – 120 = 112 x 110,- = 12.320,- terug geven? zou mooi zijn :-) )
Knilles zegt
CO2 heeft niks met de opwarming van de aarde te maken, nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Hier zijn genoeg studies over, maar worden weg gemoffeld en halen bijna nooit de mainstream media
Maar iedereen huppelt achter Al Gore en consorten aan, omdat het lekker bekt en in de mode is
firefly zegt
Hoe kunnen ze nu beweren dat dit een milieumaatregel is. Het is een doodgewone nivelleringsmaatregel.
Volgens de logica van deze maatregel is een benzine auto die 230gr/km uitstoot schoner dan een diesel die er 220 uitstoot. De dieselkoper wordt bestraft met 3080 euro slurptax, terwijl de benzinekoper met 0 euro wegkomt.
Knilles zegt
En hoe gaat het in de praktijk als je een bijna nieuwe auto in Duitsland koopt wanneer er geen BPM meer is straks? Dan worden deze aankopen wel heel goedkoop of sla ik de plank hier mis?
bla zegt
we krijgen toch ook subsidie op zuinige auto’s? dus ik snap niet dat jullie zo veel zeiken. Wie heeft er hier een auto die buiten de grens valt dan???? Niemand? Nee dacht ik al. Ga je frustraties op een andere manier verwerken.
Appie M3 zegt
dank je wel woutertje bos…. Bedankt mensen die op die lullo bos hebben gestemd..
Juppe zegt
Hoe komen mensen er toch bij dat CO2 niet zorgt voor het broeikaseffect. Het is een broeikasgas! Daar is helemaal niks tegenin te brengen. Daar komt bij dat de CO2 concentratie sinds de industriele revolutie sterk gestegen is, dat valt niet te ontkennen.
Dat het waarschijnlijk zwaar overtrokken wordt ben ik het wel mee eens. Het hele Gore gebeuren is sterk overdreven. De effecten zijn ook niet rechtstreeks aangetoond.
Maar dat betekent toch niet dat we maar onbeperkt moeten uitstoten? Je kunt toch met het minste geringste stomme boerenverstand toch wel bedenken dat het wel degelijk invloed heeft? Ontkenning slaat echt nergens op.
Nogmaals: Ben het er volledig mee eens dat het hele CO2 gebeuren sterk overdreven is, maar het is wel verstandig om er wat aan te doen.
Multicar zegt
Mag Nederland zo een regeling op zichzelf wel uitvoeren.Heeft de EU daar geen zeggenschap over.En gooi eerst de oudere echt vervuilende auto eruit.of verhoog van deze de houderschapbelasting.Een aantal autobedrijven gaan het volgende jaar moeilijk krijgen door deze regeling.Met name de auto,s die zonder typegoedkeuring het land binnen komen
Floryn zegt
e nwaar gaqat dat allemaal naartoe? niet naar vrolijk vliegende vlinders volgens mij
joost zegt
@ Knilles
Natuurlijk. Dat gaan de slimme mensen onder ons natuurlijk ook doen! Maar zie de hypocriete contradictus in deze.
Die huichelachtige CDA drukt het Europees Verdrag er door heen. Ofwel ze willen met Europa allerlei zaken centraal gaan regelen. Maar ondertussen gaan deze zelfde volkvertegenwoordigers (=naaiers) op eigen houtje een slurptax invoeren, waar geen ander land dit doet.
Dit is gewoon ordinaire diefstal! Na het kwartje van Kok worden we weer genaaid!
Wanneer komen we nu een keer in opstand met z’n allen!
Mpower zegt
Wat een onzin! Gatsiedarrie zeg! We wisten al dat we als automobilisten (dus bijna alle burgers!) een melkkoe waren. Maar dit gaat te ver, ze zuigen nu ook ons bloed helemaal leeg. Het overheid geeft zoiezo geen fuck op onze boze reacties op autoblog, hier moet landelijk actie tegen ondernomen worden.
1 voor allen, allen voor 1 moet we ons stem laten horen maar hoe organiseer je zoiets. Is protesteren een optie, dit is wel de laatste druppel op de volle emmer! Het is hoog tijd om gewoon de overheid te laten weten dat we hier gewoon niet mee akkoord gaan. Autorijden moet goedkoper Bos, en dan moeten we niet eens genoegen nemen met de afschaffing van deze slurptax! Stelletje criminelen!
empyreum zegt
Klagen is makkelijk… scoren door op de ‘linkse zakkenvullers’ af te geven ook.
Pas geleden stond er nog een artikel in de krant dat de mensen in Nederland veel banger zijn voor een watersnoodramp dan voor een terroristische aanslag. Als straks (een gedeelte van) Nederland onder water staat, wijzen alle mensen hier met een mening over Wouter Bos of de “Partij van de Afgunst” naar de politiek: “Waarom is er niks aan gedaan?” Zoals eerder gezegd: klagen is makkelijk (ook erg Nederlands lijkt het wel). Ken je het gezegde nog “Een beter milieu begint bij je zelf”?
Daarbij als je een Lambo Murcielago wil en kan aanschaffen á €353.015 dan moet je niet zeuren over dat kleingeld van € 28.000
Feit is dat er wat aan de CO2 uitstoot gedaan moet worden en ja, dan voel je het waarschijnlijk in je portemonnee als je een nieuwe, zware, veelverbruikende auto wilt rijden.
joost zegt
@ Juppe
allereerst, co2 is niet de oorzaak van Global Warming, maar is een gevolg op. Ofwel eerst komt de opwarming, dan de stijging van CO2. Wist je waarschijnlijk niet.
En kan ook eens naar het onderstaande: (eye opener) Dat zul je helaas bij de linkse publieke omroep in dit land nooit tegen komen.
http://www.youtube.com/watch?v=FOLkze-9GcI
Predatorfish zegt
Ik voorspel gouden tijden voor de (aftermarket) motortuning branche. Het kan voor fabrikanten nu interessant worden om geknepen versies uit te brengen met een lagere co2 uitstoot, die vervolgens, nadat ze op kenteken zijn gezet een nieuw motormanagement krijgen (zoals ze o.a bij audi al leveren). Vooral voor de 6 cil diesels van de duitse merken is dit heel interessant maar ook voor geblazen bezine modellen is dit een prima oplossing om de belasting te ontlopen. Als ik autofabrikant was zou ik het wel weten.
Boudewijn zegt
Nu we toch met hypotheses bezig zijn; Wat als de aarde kouder word ?
Het komt erop neer dat er energie tekorten zijn.(GEEN DISCUSSIE MOGELIJK GORIAANSE IDIOOTEN)
Met deze belastingen de gewone Jan met de pet meer moet betalen.
Betaalt de industrie ,die veel meer vebruikt , niet te weinig ?
( Oud punt , maar haal em toch maar weer eens aan.)
Bertjan zegt
@ Juppe
Ja het is een broeikasgas, maar ten eerste is het percentage ervan in de lucht klein (in tegenstelling tot bv methaan of waterstof gas wat ook broeikasgassen zijn en 3/4 van het aandeel bepalen) en ten tweede wordt maar een klein deel daarvan daadwerkelijk door mensen veroorzaakt. Ten derde is het nog maar de vraag of CO2 daadwerkelijk de temperatuur verhoogt of juist vice versa.
Als je wilt weten waarom sommige mensen twijfelen en niet direct mee gaan in de CO2 hype, kijk dan eens naar de docu “The Great Global Warming Swindle”. Ik ga niet roepen dat die beter is of meer gelijk heeft dan Al Gore, maar het geeft wel een broodnodige nuancering van het klimaat debat.
De belangrijkste bijdrage van CO2 in de maatschappij is dat mensen milieubewuster worden, wat ik sowieso prima vind. Maar kom niet met ordinaire belastingmaatregelen om te nivelleren en te melken terwijl we het globale klimaat zelf nog nauwelijks begrijpen maar ons zelf wel de invloed toekennen om het te veranderen en zelfs hoe we het veranderen.
BreinStein zegt
ik lees wat over dieren, en inderdaad de veestapel is veel meer CO2 vervuilender als de automobiel. krimp die dan in. kijk voor mij, met mijn C1 1.0 zou het een voordeel moeten zijn, maar dan nog klopt deze principe niet.
joost zegt
Overigens in de link hierboven betoogt de professor (onderbouwd met empirisch bewijs!) dat het in de nabije toekomst niet warmer, maar KOUDER gaat worden!!!
Laat je niet brainwashen door de linkse kerk in dit land!!!
John zegt
@Arno: Strak plan, maarre ik denk dat we eerst een cursus in elkaar moeten draaien om ze in DH uit te leggen wat teruggeven betekend. Dat zouden ze met het kwartje van Kok ook doen.
@bla: Niemand, maar dat is logisch want de maatregel moet nog ingaan en geldt alleen voor nieuwe auto’s die NA die datum gekocht worden.
Maar stel dat ik de oudejaarsloterij win, dan lijkt zo’n SLR me wel wat, dus dan geldt het straks wel!
Om even eerlijk te zijn, ik zou niet eens weten wat mijn auto uitstoot. Overigens stoot hij niets uit, en stroomt mooi vloeiend via de uitlaat de vrije lucht in ;)
Het gaat in dit geval voor veel mensen om het principe. De heffing wordt helemaal niet gebruikt voor het milieu en is dus een ordinaire belastingmaatregel. Geen probleem, maar NOEM HET DAN OOK ZO!!!! Dit is volksverlakkerij en er zijn gelukkig nog een paar mensen over die daar niet van houden.
autoblogger zegt
Nog even over vliegtuigen enzo… This is just in:
Milieudefensie vindt dat het Europees Parlement (EP) te lief is bij de
voorwaarden die zij stelt aan deelname van de luchtvaartsector aan het
Europees Systeem voor Emissiehandel (ETS). Vandaag stemde het EP over
een reeks amendementen op het voorstel van de Europese Commissie daarover.
Campagneleider Verkeer van Milieudefensie, Joris Wijnhoven: ‘Het
parlement realiseert zich dondersgoed dat de luchtvaartsector een te
grote bijdrage levert aan het broeikaseffect. Maar het is huiverig een
stevige rem te zetten op de groei van deze sector’. Milieudefensie is
met name ontevreden over de veel te grote hoeveelheid uitstootrechten
die de luchtvaartsector krijgt: 90 procent van de uitstoot in 2005. In
dat jaar waren er al twee keer zoveel vluchten als in 1990, het ijkjaar
dat voor andere sectoren wordt gehanteerd. Milieudefensie had
aangedrongen op 50 procent van de uitstoot van 2005. Ook de wens van het
EP om 25 procent van de rechten te veilen, vindt Milieudefensie te
bescheiden.
Een lichtpuntje is volgens Milieudefensie de erkenning van het EP, dat
ook andere uitlaatgassen van vliegtuigen zich op grote hoogte als
broeikasgas gedragen. Het EP wil elke ton CO2 met een factor twee
vermenigvuldigen. Dat is voorzichtig, maar beter dan het standpunt van
de Europese Commissie, die deze factor helemaal buiten beschouwing liet,
meent Milieudefensie.
autoblogger zegt
@BreinStein: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/26/einde-van-automobilistje-pesten-de-vleestax-komt
Joey zegt
Ik vind het achterlijk wat ze ingevoerd hebben, maar jah, wat boeid mij het, ben toch stanky rich:D
Knilles zegt
Ik koop volgend jaar gewoon een auto in Duitsland met hooguit 10.000 km op de teller, bespaard mij 2x. Geen BPM en goedkoper in de aanschaf met waarschijnlijk alle denkbare opties! Dankjewel Bos en kornuiten
Elk nadeel hep ze voordeel, dat zien we wel weer :D
banaan zegt
@Jan C.: omdat diesels per km sowieso minder CO2 uitstoten, doordat ze minder verbruiken (en alleen daardoor, want per verbrande liter komt er méér CO2 uit). Was het voor diesel even streng, zouden er niet zoveel diesels over de grens gaan en konden ze er minder beboeten.
Er staat “voor iedereen” duurder –> ook als je pakweg een Fiat Pando of Bravo koopt?
Willen ze de echte uitstoot belasten: daarvoor dient accijns (en dan moet de accijns per liter diesel hoger zijn dan die per liter benzine, want diesel vervuilt nu eenmaal meer).
Het is wel verkeerd het op CO2 te baseren, want daar krijg je geen vreselijke ziektes van. De echte vuiligheid is roet/fijn stof, NOx, HC, … .
@Juppe: ja, blijkbaar zijn die Californische normen meer gebaseerd op échte luchtverontreiniging (vandaar ook dat zo weinig diesels eraan voldoen).
zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Low_Emission_Vehicle (en de ULEV / SULEV / ZEV / PZEV… waarnaar verwezen wordt): “LEV I and II regulations primarily cover smog-forming emissions and do not directly restrict carbon dioxide.”
@firefly: die benzine IS ook schoner, net vanwege de andere uitstoot. Alleen zit dat niet expliciet verwerkt in de maatregel.
Juppe zegt
@Joost,
Leuk filmpje (bedankt voor de link), maar wel lekker oppervlakkig. Ik ken die theorieen ook. Deze mag je met net zoveel korrels zout nemen als de gore/linkse theorieen. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Dat de temperatuur al eeuwen lang schommelt is bekend. Dat dat zo zal blijven twijfel ik ook niet aan. Bovendien is het helemaal van den zotte om te denken dat een eventuele verandering die we ingezet hebben, terug te kunnen draaien.
Maar dat de co2 concentratie stijgt door opwarming kan ik toch echt niet geloven. Het is nog maar relatief kort dat we aardolie oppompen, en die hoeveelheden komen hoe dan ook in de lucht terecht. En die worden ook gemeten. Het effect daarvan staat idd ter discussie.
Maar het gaat er bij mij niet in dat het geen effect zal hebben. Als we ergens kunnen besparen lijkt me dat een zeer goede instelling. Nu is de auto uiteraard een zeer klein aandeel, maar waarom niet bij jezelf beginnen? Klinkt als groen gelul, maar wat voor voordeel zit er aan verspilling? Alsof je levensstandaard aangetast wordt als we iets zuiniger aan doen.
Ik ben het met je eens dat de co2 hype sterk overdreven is, maar de theorie die jij laat zien is dat net zo goed. Neem die alsjeblieft ook met een enorme hoeveelheid zout, en kijk ook door wie onderzoeken gefinancieerd worden. Ik geloof ze iig allemaal niet. Het enige wat je kunt doen imo is met respect met materiaal en energie omgaan, en klakkeloos vervuilen onder het mom van ‘de aarde koelt vanzelf weer af’ hoort daar niet bij.
Zat trouwens nog ff na te denken over de halvering van de wegenbelasting voor zuinige auto’s (minder dan 110g/km voor benzine). Deze auto’s krijgen ook nog eens korting op de BPM, en vallen door het lage gewicht zowieso al in een lage belasting groep.
Kun je een peugeot 107 ook op lpg G3 krijgen? En betaal je dan ook slechts de helft van de wegenbelasting?
Ik moet dat nog even uitzoeken en berekenen, maar volgens mij lach je je dan kapot om de kilometerprijs :)
Dat kan ook nog wel eens een run op de kleine auto’s opleveren, net zoals veel particulieren kort geleden nog in grijs-kenteken auto’s rondreden. Goeie zaak lijkt mij! Niet dan?
Appelscha zegt
Wie koopt er nou een Sorento V6? Voor gewone auto’s is er niks aan de hand, en fabrikanten kunnen al lang auto’s bouwen die aan de norm voldoen zonder sloom te zijn. Met zo’n belastingmaatregel krijgen zij een extra prikkel om auto’s te bouwen waarmee we de islamisering van Nederland minder hard subsidiëren.
StyleX zegt
Hoeveel van jullie denken een Lambo te gaan komen volgend jaar?
autoblogger zegt
@StyleX: het staat al een tijdje op de planning…
Juppe zegt
@Banaan,
Diesels voldoen idd niet aan die californische eisen (die idd een stuk logischer zijn, en naar ‘echte’ vervuiling kijken).
Diesel is ook niet populair in Amerika, dit komt mede door de slechte kwaliteit diesel die ze daar hebben. Een europese dieselmotor kent daar ook vaak problemen.
Ben zowieso niet zo overtuigd van die zogenaamde milieuvriendelijkheid van diesels. Bovendien nodigt het grote koppel ook uit om het pedaal lekker in te trappen (mijn ervaring met jtd’s, hdi’s en tid’s), en dan zal de uitstoot ongetwijfeld flink stijgen.
Knilles zegt
Wel de LP 640, voor minder doe ik het niet
Emiel zegt
Ik vind het FANTASTISCH. Het gebruik van grote, benzineslurpende, zwaarvervuilende auto’s wordt aangepakt terwijl de koop van zuinigere, minder belastende auto’s wordt bevorderd. Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Alleen snap ik niet waarom iedereen altijd zo snel Bos of anderen van de PvdA de schuld geeft…
nico zegt
het is een regelrechte schande ook bij ons in Belgie
de ministers mogen met de zwaarste modellen rondrijden
mercedes S320 tot S500
dit is echt triestig
SugarFree zegt
autoblogger schrijft,
“13 November 2007 om 12:41
@SugarFree: je valt in herhaling, doe eens origineel zijn.
En als je de relevantie van dit plaatje niet snapt dan heeft het waarschijnlijk geen zin om het je uit te leggen.
PS: bij welk artikel hebben wij deze foto geplaatst?”
1. Als je denkt dat het geen zin heeft om het uit te leggen, wie ben ik dan om te denken dat je dat wél zou kunnen ;)
2. Ach, het was een beetje een grapje. GS heeft deze foto wel eens gebruikt bij een post. En ik zie de laatste tijd sterke overeenkomsten in de manier van bloggen tussen AB en GS (wat alleen een waarneming is, geen waarde-oordeel). In taalgebruik, in cynisme, in het lekker overdreven en zwart-wit bashen van allerlei (politieke en justitiële) instanties.
Mijn tip is dan altijd: probeer onderscheidend te zijn, en niet even populistisch, sarcastisch, nodeloos kwetsend en tendentieus als GS. Maar goed, het kan zijn dat je dat juist wél wilt, en dan slaag je met vlag en wimpel ;)
Tom zegt
@nico is idd niet eerlijk maar niets of niemand houd je tegen om ook minister te worden e!
en die taks lijkt me zo een slecht idee ng niet hoor als je je een Murcielago kan betalen kan je die 20000€ extra ook wel betalen hoor
Turbopaultje zegt
Wanneer breekt daar in NL nou eens de belasting-revolutie uit ?
Of moet daarvoor ook nog de volgscene met Marcus Wallace plaatsvinden………. pfffffffff
Bertjan zegt
@ Tom
“en die taks lijkt me zo een slecht idee ng niet hoor als je je een Murcielago kan betalen kan je die 20000€ extra ook wel betalen hoor”
Pfff….. Ten eerste: zullen we eens ophouden om die belastingmaatregelen maar steeds te rechtvaardigen met het argument; als je het kan betalen moet je bukken?!? Dat heet nivelleren en heeft niks met het milieu te maken.
En dat brengt mij bij het tweede; interpreteer ik het goed dat de tax je geen slecht idee lijkt OMDAT een Murcielago bezitter het kan betalen…?? Zo ja;
de tax wordt zogenaamd ingevoerd om zorg te dragen voor ‘een beter milieu’, niet omdat ‘men’ het kan betalen. Dat het milieu er waarschijnlijk weinig beter van wordt laat ik hierbij dan maar even in het midden, hoewel dat het uiteindelijk natuurlijk wel gewoon een ordinaire belastingmaatregel maakt.
art zegt
@ Turbopaultje
Heel Rijdend Nederderland moet in opstand komen tegen de huidige nederlandse regering dan zetten we jeremy clackson aan het hoofd van het land en iedereen word dan weer blij en heel gelukkig.
glo95 zegt
Dit is echt gewoon achterlijk, het slechste kabinet dat we sinds den uyl hebben gehad. (ook al zaten er wat aardige slechte nog tussenin:P) Wat bij het vorige kabinet nog enigzins goed leek te gaan wordt door het huidige rooie zwatsbrigade van Bos (je denkt tog echt niet dat JP iets zegt, die heeft geen ruggengraat) ongedaan gemaakt, ik zeg op naar België, Monaco of iets dergelijks!
glo95 zegt
*de rooie zwatsbrigade, foutje
Juppe zegt
2008:
Grote vervuilende auto’s:
25% bijtelling leaseauto (ipv 22)
Extra malus-regeling op BPM (+1200/1600)
Slurptax
BPM-differentiatie fijnstofuitstoot voor dieselauto’s (kan korting opleveren met goed filter, anders extra belasting)
Kleine ‘milieuvriendelijk’ auto’s:
14% bijtelling leaseauto (ipv 22)
Bonus koring op BPM (700/1400, hybride: 3200/6400)
Geen slurptax
BPM-differentiatie fijnstofuitstoot voor dieselauto’s (zal korting opleveren tot max 1000)
Halvering motorrijtuigenbelasting (ook geen MRB op gewicht hybride onderdelen, als elektromotor vermogen >15% is van gewone motor. Prius dus wel, Honda IMA niet)
Daar komt bij dat een grote auto zowieso al meer verbruikt dan een kleine, en van nature zwaarder is (MRB).
Al met al vind ik het een belachelijke hoeveelheid regels, maar het is wel goed dat het verschil tussen grote/kleine auto’s groter gemaakt wordt. Vooral de lage bijtelling en MRB van zuinige/hybride auto’s vind ik goed.
joost zegt
Kijk we kunnen hoog of laag springen, maar de beste oplossing voor het milieu is om gewoon GEEN kinderen te nemen. We leven nu al met teveel mensen op deze planeet. En de komende decennia komen er nog eens eens een paar miljard bij.
Daarom, pak niet de autobezitter aan (sytoombestrijding) maar de bron van alle ellende (oorzaak) ofwel de alsmaar groeiende wereldbevolking!
Eens te meer duidelijk dat het de overheid alleen maar om het GELD gaat. As usual.
milan70 zegt
Ik heb op geen van de regeringspartijen gestemd dus ik mag ze tot op het bot afkraken. Sommige mensen moeten nu al elke maand krom liggen om hun zuur verdiende auto te kunnen blijven rijden, hou nou eens op met automobiistje pesten. Ik vind dat grote auto’s ook meer mogen gaan betalen dan iemand die bv in een VW Lupo rijd. Grotere auto’s zijn over het algemeen duurder en iemand die zich zoiets kan permiteren mag dan ook wel meer betalen. Waarom geen heffing naar draagkracht?
Mijn auto heeft overigens deze uitstoot:
CO2 uitstoot gecombineerd 160 g/km
Is geen diesel maar een compacte benzineauto van 7 jaar oud.
Pieter zegt
In de veronderstelling dat deze maatregel niet mij, maar met name degenen met een grote slurper treft, heb ik er weinig moeite mee. Eigenlijk best een goede maatregel zelfs. Er gaat een bepaalde dwang vanuit om je keuze te heroverwegen of het offer van de hogere aanschafprijs te dragen. In ieder geval veel beter dan het energielabel dat geen rekening houdt met absolute waarden. Nu nog rekeningrijden in plaats van de BPM en dan kijken hoe we ervoor staan. Zolang ik maar minder betaal als ik naar de aard van de maatregel mijn autogebruik aanpas, vind ik het prima.
RA999 zegt
Geldt dit ook voor 2e handsjes? Zoniet dan importeer ik ter zijner tijd wel een jonge Murciélago uit Duitsland :)
En krijg je nou ook 110 euro terug per gram die je onder die 232 gram zit? En als dat niet zo is dan is het natuurlijk helemaal duidelijk dat het om het geld gaat…
rickadelic zegt
maar waar is die grens (C02) op berust. want haast geen enkele niet muesli auto red dat. Auto’s zijn er worden steeds meer een melk-koe
marvin zegt
en wat wordt van dut gedacht??? :
http://www.autojunk.nl/pix/show/134154/1
de nieuwe auto’s van de overheid, die stoten teveel uit!!!
wat hebben ze hierop te zeggen???
zij moeten tog het goede voorbeeld geven??? of is die tijd voorbij??
MrSelected zegt
Ik stel voor dat de hele overheid het goede voorbeeld moet geven en dus allemaal in een aygo of kleiner/zuiniger stappen (als je géén minister bent, die mogen de fiets pakken).
Scheelt toch weer heel veel CO2, al weet ik nog steeds niet waar dat goed voor is.
In welk land word je nog niet in je kont genaaid? Ik ga het emigreren denk ik vervroegen..
davy zegt
Deze maatregel gaat vooral de “rijkeren” treffen. Of dit goed is durf ik wel nog te betwijfelen. Want de “rijkeren” wil je liever in eigen land houden hé.
De gewone consument voelt dit minder en wordt zelfs beloond als ze met een propere wagen rijden. Alleen, hoeveel propere wagens zijn er?? Veel keuze heeft de consument niet hé.
En dan toch maar de consument laten betalen terwijl de producten eigenlijk te weinig voorhanden zijn.
Mja.. als het is om geld te innen zijn ze natuurlijk er graag heel vroeg bij om de maatregelen reeds in te voeren.
Een verlaging van de BPM, daaaaar hebben ze wat meer tijd voor nodig. (nu ja, ik ben Belg, dus heb daar wel geen last van. Alleen vind ik dat ze er in Nederland wel iets van kunnen!!)
bert zegt
kijk hier zijn wij als nederlanders goed in bla bla bla bla bla en nog eens bla.
praten praten praten en nog eens praten. maar er wat aan doen. pffff nee hoor lekker acepteren en morgen weer fijn in de file staan en betalen aan de pomp.
waarom kunnen die franse het wel en kunnen wij hollanders het niet opbrengen om ergens eens flink tegen in te gaan? laat allemaal 2 dagen de auto staan en zeg genoeg is genoeg. naar 1 dagen beginnen de ministers al te klagen of wij AUB weer snel in de auto willen stappen. HUN doen ons al jaren pijn in de portomonee wordt het niet eens tijd dat wij de automobilist het balletje gaan terug katsen.
en maar klagen maar wat doen ho maar, hollanders je kunt alles met zo doen ze doen toch niks terug.
Franco zegt
@Joost,
Geen kinderen? Ok, maar dan ook geen AOWtje voor jouw als je ouder bent!
Kinderen die op te groeien toch volwaardige leden van de beroepsbevolking, die dan het eerder genoemde AOW gaat betalen!
Tenzij je van plan bent om tot je dood te werken? Of om te worden geopereerd door een bijziende 80 jarige chirurg?
Hou anders je adem in samen met iedereen die het met Al Gore eens is, dan stoot je ook geen CO2 uit en slaan de “normale” mensen meerdere vliegen in 1 klap… :roll:
Roy zegt
Lekker boeiend, dit hele verhaal is toch voor de meesten niet van toepassing. Bijna niemand heeft een auto die meer dan 232 gr/km uitstoot en als je auto al meer dan dat uitstoot heb je ook wel genoeg geld om dat beetje belasting te betalen.
En wtf, wie wil er nou een Kia Sorento V6? kan het nog kanslozer?
Edgar zegt
@Roy,
je kunt wel genoeg geld hebben omdat extra beetje te betalen maar het is wel zonde want waar gaat dat geld heen?
juist, bij Bos in de zak!
Word er wel wat met dat geld gedaan aan het milieu?
nee!
Bertuss zegt
Dit is niet slim ! Want wat is het resultaat ? Iedereen, maar dan ook echt iedereen koopt voortaan een auto in het buitenland. Zowieso goedkoper. Ondanks invoerrechten e.d. Het wordt nu al op grote schaal gedaan, laat staan de komende jaren.
bob zegt
Geen last van dat geneuzel hier in de VS …. 50 dollar per jaar wegenbelasting voor mijn Range Rover …
Dan zegt
Lang leve het moderne socialisme!
het kapitalisme in dienst van het communisme. U werkt, U betaalt. U geniet, U betaalt. U heeft doorgeleerd, U betaalt. etc.
U werkt niet, geeft niet, er word voor u betaalt!
Lang leve het socialisme! En het failliet van de vrijheid!
Bleh zegt
das van pulp fiction!
Bart20 zegt
Dit gaat dan toch alleen maar over de nieuwe auto´s of zie ik dat verkeerd? Hoe willen ze dit systeem invoeren op tweedehands auto’s? Neem aan dat ze dat niet doen, hoewel alle oude auto’s een uitstoot hebben van XXX g/km.
Want als dat zo is maak ik me geen zorgen aangezien ik nog niet eens een tweedehands kan betalen :P
Jammer dat studentenleventje..
autoblogger zegt
@Bleh: nee joh! gekkie!
@marvin: scherp!
banaan zegt
XXX g / km? hoeveel ?
Het is rechtstreeks afhankelijk van het verbruik hoor. Oude auto die 7 liter verbruikt stoot evenveel CO2 uit als een nieuwe die 7 liter (van dezelfde brandstof) verbruikt. Voor andere stoffen kan het wel verschillen.
En dat Lamborghini-eigenaars het toch kunnen betalen, maakt de maatregel direct minder nuttig. Ze betalen het, en rijden dan met hun Lamborghini. Hoeveel is de aarde daarmee geholpen?
Moi zegt
Ik weet wat de logica hier achter is. Ze jagen ons het land uit, waardoor de file’s verminderen op de Nederlandse wegen.
Flup zegt
Als je nou met aanschaf van die murcielago een paar jaar wacht tot dat die bpm is afgeschaft, dan ben je nog goedkoper!!! uit als nu.
De prijs nu 366.151
Slurptax 28.930 +
Bpm 99.676 –
Prijs dan 265.405
Dus dan is ie 366.151 – 265.405 = 100.746 euro goedkoper.
En ook al zou je hem volgend jaar aanschaffen, als je een murcielago kan betalen dan maakt dat “beetje” geld ook niet meer uit.
En voor bijna iedereen die hier elkaar maar na zitten te praten en te janken over de politiek, de mensen die in een normale auto rijden gaan er juist op vooruit, kijk maar op onderstaande website.
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3644131
w0o0dy zegt
als alle voor- en tegenstanders uit geraasd zijn kan ik misschien nog wel iets aan het hele verhaal toevoegen…..
De BPM gaat een heel klein beetje omlaag (goed nieuws), maar….. (en die zag iedereen allang aankomen) dat is niet alles!
Op basis van het milieu-label kan een auto een korting krijgen of een extra belastingheffing…. aangezien de normen voor de Labels zijn bijgesteld zal het voor een flinke groep auto’s betekenen dat ze geen korting krijgen of zelfs een extra belasting…. dan is per saldo de belasting omhoog en is de auto al duurder dan dit jaar.
daarbovenop komt er dan ook nog deze Co2 heffing! Dit betekent bijvoorbeeld dat vrijwel alle modellen van Landrover 8.000 euro tot zelfs meer dan 15.000 euro duurder worden…. De BMW x5 en de x3 zullen voor zover ik weet juist iets goedkoper kunnen uitvallen (maar rekenje nog maar niet rijk)
Alfa en Audi (c,d en e labels) gaan bijvoorbeeld relatief duurder worden, veel Bmw’s juist goedkoper (een flink aantal a-labels en een handvol b labels). Een ander voorbeeld: de golf…. de meeste modellen zullen duurder worden en een enkele zuinige uitvoering zal iets goedkoper worden….. Opels Astra doet het niet zo slecht, maar een flink aantal modellen zal enkele honderden euro’s duurder worden en een paar uitvoeringen een paar honderd goedkoper. Over de hele modellijn vallen ze in de extra-heffingen groep vanwege het milieu-label, maar niet door de co2 heffing…..
Bent u er nog? HaLLOOOO!! Is daar iemand? Can anybody hear me? ;)
w0o0dy zegt
uitzoeken of je beoogde auto duurder of goedkoper wordt? (geen fijne zoekfunctie maar je kunt er wel doorheen komen)
http://www.groenopweg.nl/zoekopcriteria.php?cache=no
Slecht nieuws voor de liefhebbers van Alfa’s met V6…. een nieuwe kopen wordt fors duurder volgend jaar! (een 159 station 3.2 v6 Q4 heeft een g label. Dat betekent 1100 euro toeslag en dan komt er nog 6490 euro aan co2 heffing bovenop……. zeg maar dag met de verkoopcijfers!)
w0o0dy zegt
nog meer slecht nieuws? Alle Porsches worden een stuk duurder! Het minst duurder worden de Boxster en de Cayman (800 euro tot 4360 euro meer voor de S versies) Alle overige modellen worden fors duurder (tot 15mille voor de Cayenne turbo!).
w0o0dy zegt
Voordat de BMW-fans de champagne opentrekken…. vrijwel alle zes (of meer) cilinders op benzine worden duurder, al is het niet bij ieder model veel (paar honderd euro). Alle M-versies worden flink duurder. De m3 “maar” ongeveer 8000 euro, maar de rest duidelijk meer. De m5 touring en de m6 cabrio bijvoorbeeld ongeveer 15 mille.
Sorcerer zegt
Let op: ook het importeren van auto’s uit het buitenland wordt fors duurder!
Dus wilde je nog die Audi A6 4.2 kopen voor allin zo’n 60.000 euro, wees dan snel, voordat je ruim 5.000 meer mag betalen straks!
Pier zegt
Och och, het zal Nederland ook weer eens niet zijn. Lekker alles bestraffen. En emigreren ga ik sowieso wel een keer, maar wel lekker dat het door dit kabinet maar weer eens bevestigd wordt :) Wat een ongelooflijke kneuzen zitten daar, en ik kan er nog echt kwaad om worden ook (terwijl het niet eens de moeite meer waard is!)
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Bent u er nog? HaLLOOOO!! Is daar iemand? Can anybody hear me?”
Iets van:
BMW blah blah BMW goedkoper blah BMW blah blah BMW blah M3 blah blah….. ;)
Ik zeg de fik erin! Laat dit kabinet maar branden!!!
Oké, wie durft………..want ik ben nogal een schijtluis en laat liever dit soort dingen aan anderen over. Dan kan niemand tenminste naar mij wijzen….. :D
Iemand?!
w0o0dy zegt
hmm het gaat kennelijk te goed met nederland…. niemand die er nog van schrikt, kennelijk. Ach ja wat is 10 mille nou ook helemaal…. :roll:
Arno zegt
belasting betalen is goed! daar worden weer heel wat mensen van betaald (ja ook de ministers etc maar die verdienen echt niet zoveel hoor) en dat is goed voor de economie. als mensen veel verdienen in nederland komt dat vaak door de nederlandse economie en ik vind het dus erg aso als je daarna besluit om maar niet meer belasting te betalen daarvoor en weg gaat naar het buitenland. je hebt notabene het geld hier verdient!
WRCSP zegt
@ Rick dos:
Ik wil toch emigreren, maarja, misschien te letterlijk ”Going out with a bang” ;-)
Ben het wel met je eens, nu nog iemand vinden die het wil doen, heb ik best wat centen voor over..
Maargoed, waar gaat Nederland heen, als automobilist mag je wel het meeste betalen, je ziet er niks van terug, ik wil dat mijn wegenbelasting ook naar wegen gaat en mijn kwartje van kok terug in mijn portemonnee.. En nou ook nog auto’s duurder maken.. ”Slurptax”, whatever, mogen wij dan ook ”Zeiktax” gaan heffen tegen de overheid?
WRCSP zegt
@ Rick dos:
Ik wil toch emigreren, maarja, misschien te letterlijk ”Going out with a bang” ;-)
Ben het wel met je eens, nu nog iemand vinden die het wil doen, heb ik best wat centen voor over..
Maargoed, waar gaat Nederland heen, als automobilist mag je wel het meeste betalen, je ziet er niks van terug, ik wil dat mijn wegenbelasting ook naar wegen gaat en mijn kwartje van kok terug in mijn portemonnee.. En nou ook nog auto’s duurder maken.. ”Slurptax”, whatever, mogen wij dan ook ”Zeiktax” gaan heffen tegen de overheid?
WRCSP zegt
@ Arno: Veel verdienen in Nederland.. Waar kan ik dat doen??
w0o0dy zegt
nog een “leuke”….. de Subaru WRX modellen (ik denk het oude type) gaat zo’n 4 mille meer kosten. Subaru zal het toch wel moeilijker krijgen want ze hebben maar 3 types met een d label en de rest scoort lager (en wordt dus duurder).
Rick dos zegt
@WRCSP
Aha! Jij bent net als ik ook een schijtluis! ;) :P
Maarten zegt
Tja, niks nieuws onder de zon toch? We kunnen allemaal lekker blijven zeiken, maar dan gebeurd er ook niks. En betalen doen we toch wel. Dat CO2 verhaal is allemaal een geweldig excuus, net als die vliegtax van 45 euro. Dat gaat toch nergens meer over? Wat is 45 euro nou op een vliegticket van heel duur? Het is puur graaien, en autorijden (voor zover daar nog sprake van is met de files van tegenwoordig) doen we toch wel
drago zegt
Ik stel voor om eens massaal de auto, vrachtwagen, caddy, bestelauto, vliegtuig en alles wat ook maar een verbrandingsmotoer heeft niet te gebruiken.
Zodat Nederland één dag en dus ook het kabinet eens een keer door heeft dat iedereen(nou ja 95%) van de werkende bevolking het zat is om niet gehoord te worden.
We moeten ons wel realiseren dat we het even één dag zonder elektriciteit moeten doen. Want de centrales runnen(voor zover ik goed geïnformeerd ben) niet meer op kern energie, dus kaarsen inslaan maar.
Turbopaultje zegt
Kijk dat zijn voorstellen die hout snijden. Ik heb jaren geleden al een inviduele actie ondernomen, die hout snijdt …….
Gilles zegt
How does wouter bos look like?
Does he look like a bitch?
Does Wouter bos looks like a bitch?
So why do you try to fuck him like bitch SUVdriver?
Wouter doesn’t like to be fucked by anyone else then the PVDA or likewise pusswiped politcal parties who don’t give a fuck what the people want but want to force their utupian worldview down your throat so that they can sleep well at night. Thinking that they are the worlds care takers while actually their inaction are making the world go FUBAR.
Arno zegt
@WRCSP; volgens mij ben jij niet zo snel tevreden.
Enzo zegt
@ Juppe
Kleine ‘milieuvriendelijk’ auto’s:
14% bijtelling leaseauto (ipv 22)
Bonus koring op BPM (700/1400, hybride: 3200/6400)
Geen slurptax
BPM-differentiatie fijnstofuitstoot voor dieselauto’s (zal korting opleveren tot max 1000)
Halvering motorrijtuigenbelasting (ook geen MRB op gewicht hybride onderdelen, als elektromotor vermogen >15% is van gewone motor. Prius dus wel, Honda IMA niet)
Als je dit zo leest dan moet de Smart MHD toch wel enorm goedkoop worden? het is dan wel niet zo heel erg hybride maar tog, wel klein en licht enz.
Juppe zegt
@Enzo,
Ja, daar lijkt het wel op. Net als bv een peugeot 107, Toyota Prius of Civic IMA.
Een lage MRB zal ook lagere leasekosten geven, en die lage leasekosten vallen ook nog eens in het 14% tarief ipv 25%. Voor particulieren heb je natuurlijk rechtstreeks MRB voordeel.
Ik moet ’t nog ff berekenen, maar het lijkt dat je bijna auto kunt rijden voor de prijs van een scooter/brommer bij wijze van spreken. Hopelijk levert dat in totaal minder uitstoot op, ipv langere files ;)
Hoe zit dat eigenlijk met gratis parkeren in steden met een hybride? Bestaat dat (nog)? Ik lag me dood dan, koop er wel een snelle klassieker bij voor de fun!
groentje zegt
Ondanks de absurde brandstofprijzen is het me nog niet opgevallen
dat het lekker rook in de stad vanmorgen.
Het wordt tijd voor een grondige ONTBOSSING van dit kabinet!
hans zegt
Ik snap het niet. Diesels mogen minder CO2 uitstoten dan benzine wagens. Precies 40gr minder. Is diesel-CO2 dan anders dan benzine-CO2? Volgens mijn lessen scheikunde niet, maar kennelijk heeft het kabinet een andere opleiding gehad.
smokin zegt
@Hans:
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat diesels zuiniger zijn dan benzinemotoren. Per kilometer wordt er minder diesel verstookt, het is dan ook (Bos)logica dat je dan minder CO2 uit mag stoten.
de Wit zegt
De regereing focest zich alleen nog maar op de CO2 uitstoot van de auto. Er zijn andere zaken die veel meer CO2 uitstoten daar wordt minder naar gekeken om dat het niet zichtbaar is voor de regering . Speld op een hooiberg zo’n klein landje is Nederland op de wereld kaart. We hebben het schoonste wagenpark van europa. Deze belasting is pure treiterij. Dit is pure afpersing. Autorijden is in Nederland al het duurste van Europa. Nederland begint zo ongeveer het meest belagelijke land te worden om auto te rijden. Nergens in de wereld komt dit voor.
kees van rooy zegt
ik kan hier echt niets vinden,wat onrechtvaardig is
de vervuiler betaald gewoon—-rij zelf in fiat punto classic
met 128 gr co2/km voor mij nog pure overkill en goddank geen status symbool en groter is mooier
Nu nog de correctie op de energie labels—dan is het prima
vrgr keees van rooy
floris zegt
demotiverend om geld te verdienen, want heb je jaren lang je gek gewerkt en wil je iets leuks doen met je geld door bijvoorbeeld een mooie luxe wagen ( geen standaard lease mobiel) aan te schaffen (succesgevoel) wordt je keihard afgestraft.
( vraag? wie rijd er nog een nieuwe auto van meer dan +/- €30000,- die met eigen geld (geen bank) en niet van de zaak zijn auto heeft betaald?
hoe komt dat? (houd uzelf niet voor de gek)!
7 % meer houderschapsbelasting 2008, maar verlaging bpm. Rijd men een auto die aangeschaft is voor 2008, waar destijds het volledige bpm bedrag is afgetikt……. (vul de rest zelf maar in)
Ik werk om later goed en luxe te kunnen leven, maar in nederland wordt dit voor de autofans onder ons (autoblog) sterk gedemotiveerd.
ik wacht wel op zeer mooie reacties van milieu activisten
Tjaa zegt
Knilles schrijft (13 November 2007 om 12:54 ):
PvdA is Partij v/d Afgunst. Ze moeten weer meer geld ophalen om die linkse hobby´s te financieren, lees: moskeeen en buurthuizen, 2,2 miljard naar de Antillen (bodemloze put), ontwikkelingshulp (procentueel het hoogste van Europa) en natuurlijk de snoepreisjes van 55.000 euro pp voor Suri junks…..
Deze regel drukt men er snel doorheen en is ook snel in werking, terwijl de maximum snelheid voor auto´s voor aanhangers pas officieel in 2010 omhoog gaat, omdat de flitskasten nog moeten worden aangepast!
Ja knilles en een voordeelregel zoals hetafschaffen van boekengeld voor middelbare scholieren hebben ze drie jaar voor nodig om te regelen omdat dat 450 miljoen gaat kosten
En een regel waar ze meer dan een miljard euro ophalen kunnen ze opeens wel in enkele maanden in elkaar flansen :(
Het zijn allemaal wie er ook in het kabinet of tweede kamer zit of komt egoisten, uitzuigers en in al die jaren heb ik nog geen enkele partij meegemaakt die door hun maatregelen het land beter laten draaien
dat doen we zelf door er hard voor te werken , het is niet voor niets dat iedereen einzelganger word .het hele sociale word eruit gehaald , lapzwansen zijn het stuk voor stuk en te bang om maatregelen te nemen waar het land wel voordeel van heeft , want stel je voor
IS200 zegt
Ik wil weg uit nederland, want ik krijg het hier benauwd….
Het is jammer dat ze er in Den Haag een potje van maken, jammer dat de (Werkende) nederlander steeds meer moet Bloeden om dit land enigzins draaiende te houden.
Belasting op belasting voor de werkende nederlander, terwijl de bewust werkloze honden lekker gebruik maken van alle regeltjes die er voor hun zijn ! want je hoeft in nederland niet werken als je dat niet wil!
Want Ach, wat hebben we een goed sociaal stelsel in nederland !!!!
P.S. ik weet dat dit niks met de sluptax heeft te maken, maar ik wou het toch ff kwijt
lathouwers will zegt
als in Nederland een slurptax zou worden ingevoerd die evenhoog was als in Frankrijk nl.8.65 euro per gr/km zou in Nederland niet geprotesteerd worden, maar omdat dezelfde tax in Nederland 110.00 euro per gr/km kost is het wel weer eens duidelijk dat de Nederlandse Regering uit Dieven bestaat. We leven toch in Europa, waarom zijn dan de belastingen niet ongeveer hetzelfde, waarom moet die in Nederland dan weer bijna 13x hoger zijn dan in Frankrijk ??
Stephan zegt
Slurptax!!!!!!!!!!!!!!!
Overheid….Democratie????????????
MAFFIA!!!!!! Dat is watde overheid is. De “BURGER” heeft absoluut niets in te brengen.
Gelukkig woon ik vanaf 2-2008 in Belgie
Nick S. zegt
Eigenlijk weten we het allemaal wel!
Die regering is alleen maar op zoek naar inkomsten via de burger!!
Die heren in Den-Haag willen alleen maar geld in hun buidel laten rollen om het net zo gemakkelijk weer uit te geven aan bijv : onnodige uitkeringen, niet willen werkende mensen, uitgave aan buitenland ivm afghanistan , en ook aan onzinnige projecten, immigranten, milieu, en zo nog veel meer onderwerpen te noemen !!
En dan is die Shit kabouter Bos nog minister van financien ook !!
Hoe kunnen zij het in hun hoofd halen om die gek het financiele plaatje in zijn handen toe te vertrouwen, het wordt toch altijd alleen maar uitgegeven!
Tja mensen die dit lezen….. houdt er rekening mee dat alles steeds omhoog gaat met prijzen, en uitgaven aan gemeente, overheid, enz,enz.
We worden allemaal kaalgeplukt door die hoge heren van de regering die Nederland naar de kloote hebben geholpen !!
evt. leuke website om te beginnen : http://www.misluktnederland.nl
( ivm onnodig geld uitgeven, mislukte culturele samenleving enz,enz..)
Succes met alle uitwisselingen!
friso zegt
Ik snap de ophef hier niet. 99 van de 100 treft deze maatregel helemaal niet, dus wat maakt iedereen zich hier zo druk over?
De overheid wil stimuleren mensen een wat zuinigere auto te kopen net zoals ze rokers willen stimuleren te stoppen met roken.
Dat de wereldbevolking explodeerd brengt nou eenmaal dergelijke problemen met zich mee. Houd er maar vast rekening mee dat dit nog maar het begin is!
we zijn gewoon met veel te veel mensen en daar wil niemand over nadenken of wat aan doen.
Ronald zegt
@friso
ervaring leert dat dit soort dingen de 1e stap is in het grote plan. Nu is het nog 1x betalen bij de aankoop, maar later zal dit vast en zeker vervangen worden door een model waar je per jaar mag betalen. En dan zal het vast ook gaan gelden voor reeds gekochte auto’s.
Face it, in Nederland wordt je als autobezitter uitgemolken. En maar met het belerende vingertje naar de burger wijzen inzake mileu en dergelijk, maar zelf als Minister met je vadsig lichaam in een dure, vervuilende, patserige (door de burger betaalde) slee plaatsnemen iedere dag. Waarom rijden ze zelf dan niet in mileuvriendelijkere auto’s zoals bv. de Pruis?
Je wordt al afgerekend op gewicht en brandstoftype inzake wegenbelasting, je betaald meer accijnzen doordat je een onzuinige bak hebt, en nu dit? Ik hou mij hart vast voor het rekeningrijden. Ze zeggen wel dat de gemiddelde burger niet duurder uit zal zijn, maar ik moet het nog zien.
En nee, deze SlurpTax maatregel treft mij niet want ik rij een kleine diesel met 122 gr/km uitstoot, maar ik kan me gewoon kwaad maken dat Nederland weer de braafste van de klas (lees: Europa) wil zijn.
Het zou me niets verbazen als deze maatregel bedacht is om de komende loonsverhogingen van de Ministers te kunnen betalen.
Mario zegt
Nu komt het leukste ………
In een autovakblad stond dat er een onderzoek heeft plaats gevonden over het milieu en auto’s.
Alle mensen van de regering die plannen verzinnen over het mileu en over milieuvriendelijke auto’s enz, die knappe hoog opgeleidde heren uit Den-Haag, je weet wel, die naaien de burger wel degelijk.
Uit een uitgebreid/grondig onderzoek blijkt dat van alle betaalde wegenbelastingen en alle zaken met auto’s betreft milieu… dat slechts 2% van de volle 100% gebruikt wordt voor het wegen-net , en jawel….HET MILIEU.
Met de overige 98% spekken zij de schatkist van Nederland.(wat zo makkelijk uitgegeven wordt).
Dus we worden allemaal wel degelijk uit de buidel geroofd!
arthur zegt
dat onze regering bezig is met in hun ogen (legale diefstal) van ded burger weten we met ze allen alleeen wat ik me afvraag is het mogenlijk om het hele land eens als en blok te krijgen en te zeggen tot hier en niet verder dan zit bos met ze vriendje zo in het bos en wie je ook krijgt in den haag zolang wij alles best vinden en onze mond houden veranderd het slechts ten nadele van de burger
Jan.v/d Ende zegt
Het wordt hier steeds maffer in Nederland, als ze maar kenne vange dan zijn ze mee weer wakker. En dat wij burgers het maar allemaal toelaten waar moet dat heen over een paar jaar. haha SLURPTAX en wat is weer het volgende, dat ze ze eigen maar met andere dingen bezig houden. Ik denk als nederlander dat ik ook maar ga verhuizen uit me eigen land en dan maar naar Nieuw Zeeland of zo. Dan pas krijg je een lekker rustig leven inplaats dat we ons eigen hier elke keer moeten aanpassen elk jaar dan dit dan dat.Pffff En ik denk dat dat komt omdat Nederland nu overbevolkt raakt.
Kay320coupe zegt
ok, ik ben een ‘rode’ stemmer, maar dit gaat me, samen met het weggooien van TE veel geld naar de Antillen, echt te ver!
Als autoliefhebber is het nu echt niet leuk meer om bijvoorbeeld een auto uit Duitsland of Belgie te importeren… mijn plannetje is om over een jaar of twee, als ik voldoende zuurverdiende centen heb, een BMW 540 touring uit 2002 aan ta gaan schaffen. Voldoende ruimte voor het gezin en toch enig plezier tijdens het rijden. Ben toch zojuist eens gaan opzoeken wat de idiote slurptax regel dan gaat betekenen… schrik niet… uitstoot zit 75 g/km boven de grens!! Dat betekent 75 * 110 euro = 8250 euro!!! Uiteraard gaat daar nog een percentage vanaf bij import, op basis van de tabel bpm afschrijving, maar toch… de optie/droom die ik voor ogen had, wordt even een stuk minder bereikbaar. Nog een jaar extra wachten met de aanschaf om zo te sparen heeft geen zin; die centen ben ik alweer kwijt door de aanscherping naar 222 g/km vanaf 2010… ik wordt er droevig van…
johan zegt
dus als ik het goed begrijp. een nieuw auto’tje wordt er niet goedkoper maar eerder duurder op.
dus blijf ik lekker doordieselen in mijn oude dieseltje.
maakt het kabinet toch niet uit dat mijn oude dieseltje net zo vervuilend is als 30 nieuwe diesels :D
ze hangen gewoon een nieuw labeltje eraan, het is gewoon een verkapt BPM heffen…..
de Wit zegt
Kay320coupe Slurptax dit geld alleen bij nieuwe auto’s. Bij gebruikte inport geld dit niet
Jeroen zegt
ag ja 2jaar geleden wisten ze niet eens wat CO2 was
HRH Prince Sven of CyberBunker zegt
>en maar klagen maar wat doen ho maar, hollanders je kunt alles met zo doen >ze doen toch niks terug.
de belg heeft een punt :P
die hebben 80 jaar oorlog gevoerd om van de oranje dictators met hun communistische nepdemocratie dictatuur af te komen.
vooralsnog zie ik niemand met fakkels en hooivorken naar den haag gaan…
maar ach.. een simpele adreswijziging naar een half ingestorte boerderij ergens in thuringen of sachsen-anhalt die je voor 5000 kan kopen inclusief ‘afdoende parkeerplaats’ voldoet om nooit meer met die leluque gele klotedingen rond te hoeven rijden en uitgezogen te worden door een erich-honecker wannabe ‘regering’
Albert zegt
Het wordt te duur om hier te werken. Ik ga nu toch maar eens naar een geschikt land zoeken.
Leon zegt
Nu hier wil ik ook nog wat over kwijt.
Het is weer eens typisch Nederlands.
Weer iets verzonnen om zogenaamd iets te doen aan het millieu.
Als je al bedenkt dat die Toyota hilux waar je hier zo € 54.000,00 voor neerteld in B.V. Thailand voor € 17.500,00 dezelfde auto koopt.
Dan vind ik toch dat we al genoeg tax betalen.
Iemand de een v8 5.8 liter rijd gebruikt ook aanzienlijk meer benzine waar ook al belachlijk veel tax op betaald word.
Ik hoor vaker iets van “vrijheid van meningsuiting”
Ik vind dit eigenlijk hetzelfde, als ik een dikke auto wil rijden betaal ik al voldoende en dat is dan mijn eigen keus.
Voor niets gaat de zon op. (wacht maar daar betalen we straks ook tax voor)
bernardus zegt
ik wil een chevy silverado 3500 aanschaffen met een 6.1 benzinemotor. Ik laat deze gezien het gewicht op vrachtwagenkenteken zetten. gewicht > 3500 kg. betaal ik dan ook slurptax, volgens mij geldt dit niet voor vrachtwagens gvw > 3500 kg.
wie kan mij hier meer duidelijkheid geven.
de wit zegt
Als je zelf een auto importeerd betaal je geen slurptax. Vrachtwagens betaalen uberhaupt geen slurptax.
johan zegt
@ de wit,
dan zou ik als ik jou was nog even de regels gaan lezen, dat betaal je wel degelijk, afhankeiljk van het bouwjaar van je auto!!!
de overheid is dom, maar zo dom ook weer niet….
Stephan zegt
Alle voertuigen welke met een grijs kenteken worden uitgevoerd worden niet belast met de extra belastingen zoals bpm en slurptax. Echter ga je prive rijden met deze auto moet je dit wel meetellen in je totaalopgave van de waarde van de auto.
Kom je alsnog aan de beurt.
Axel zegt
Meneer Bos trekt de meetlat eindelijk eens naar de goeie plek. Bravo! Er wordt al decennia lang gewedijverd voor een beter milieu; ja zelfs autofabrikanten doen een beetje mee door steeds meer zuinige (en stillere) motoren te ontwikkelen. Er is maar één modern en rechtvaardig criterium: als je je een kilometer kunt verplaatsen met 50 cl benzine, dan is er geen enkele reden om op datzelfde traject 400 cl te verbranden. Ook niet als het primitieve ego dat verlangt. Er staan hierboven hordes met woedende, grote kinderen die nog even moeten wennen aan dit idee. Bos geeft z´n een prachtige stomp in het gezicht. En er volgen nog meer. Nog veel meer. Tien jaar geleden konden we ons ook niet voorstellen om vóór de deur van het café te moeten roken. Maar het modern hier en nu, met respect voor medemens en milieu, veegt de vloer aan met de oude, walgelijke orde. Er staat hierboven bijvoorbeeld een groot kind dat zonder blikken of blozen vertelt die ie een auto met een 6.1 liter motor op het oog heeft. Geen spoor van schaamte, integendeel. Ook dit kind krijgt klappen van een moderne wereld, en als hij z´n grootheidswaanzin, haantjesmentaliteit en andere primitieve driften wil blijven botvieren, dan zal z´n beursje hard verschralen; ja, hij betaalt boete op boete, krijgt rondom met de financiële zweep en hij baalt en baalt. Net zolang tot een modern bewustzijn in z´n genen is geramd en nieuwe generaties geen 6.1-liter-auto´s meer zullen kennen. Dat gaan we namelijk meemaken. Eindelijk.
Tjaa zegt
Beste Axel , je zou helemaal gelijk hebben mits de regering ook daadwerkelijk wat doet aan het milieu of andere maatregelen die het bewustzijn bevorderen .
Alleen en helaas is niets minder waar
Er is al deccenia lang mogelijk om ander vormen van energie toe te passen wat het mieleu helemaal niet zo vervuild of belast
En dan praat ik niet over een proef van een stadsbus op waterstof
Lees maar eens op 1 van de vele sites die hier over bestaan
en wat oudjes die last krijgen van het geweten, maar eerst zelf hun zakken hebben gevuld , er zelf ook over zeggen
http://communities.zeelandnet.nl/data/energie/
Tesla, een grote wetenschapper, heeft omstreeks het jaar 1920 al zeer belangrijke ontdekkingen gedaan over Zero point energy. Het waren basis principes, die later verder uitgewerkt zijn door andere wetenschappers….
Systematisch zijn deze uitvindingen weggekocht en opgekocht door een aglomeraat van bedrijven, die hun existentie bedreigt zagen.
De Zero point energie uit de kwantum Vacum, geeft gratis schone energy af.!!
1 cm (kubiek) geeft een energie af van 3 miljoen KW.
Deze energie verkrijgt men gebaseerd op het elektro magnetisme en het aardse magnetisme men heeft deze machientjes al ontwikkeld. Er zitten geen bewegende delen aan en zijn daardoor min of meer onverslijtbaar en de energy die zij afgeven
(machientje tergrootte van 30 x 30 x30 cm) is genoeg om aaan alle verbruik tegemoet te komen van 7 complete gezinnen/huishoudens en is gratis energy.
Met deze nieuwe energy kan men over de gehele wereld onbeperkt en volledig schoon energy opwekken tot diep in de woestijnen en de jungles. Betekend dat men onbeperkt schoonwater kan creeeren en alle aandrijftechnieken over de hele wereld bijna gratis gebruiken kan.
Een enorme vooruitgang voor de mensheid….. Dit houdt men bewust tegen want men wil die oude energy bron van Olie niet kwijt, wat men voor twee honderdjaar in voorraad heeft.
Als het rijk ook daadwerkelijk het geld gebruikt om de grote olie jongens aan te pakken , de niet vervuilende energiebronnen toe te laten of af te dwingen bij fabrikant en oliebaronnen , ja dan heb je gelijk
alleen nu is het weer het zoveelste melkkoetje en rijd het kabinet zelf in de hoogste categorie vervuilende dienstautos .Maar tja dat hoeven ze zelf natuurlijk niet te betalen .
Juppe zegt
Cool, een site met leuke theorieën en perpetuum mobile’s. Mooi is dat, kost me weer een paar uurtjes ;)
menio zegt
Belachelijk,
Als een bedrijf 10 windmolens wilt plaatsen dan doen ze moeilijk. Als de hoogovens meer moeten produceren en meer moeten uitstoten dan zeggen ze JA.En waar is het geld van als die accijncen op benziene en diesel nou toch gebleven. Alleen wij trouwen belastingbetalers worden streng aangepakt, maar de grotste vervuilers(fabrieken) die worden gedoogd.
Het is een omgekeerde en ingewikkelde wereld.
meno
smit zegt
Belachelijk
Dat een minderheidsregering zo als deze ,zulke beslissingen kan nemen.
Maar oke met deze duizendste belastings verhoging is weer goed voor nog
meer asielzoekers en uitkeeringterkers ,die al jaren weigeren te werken .
Het is dan ook tijd dit kabinet dat maar gesteund wordt door 10 % van de
Nederlanders weg te werken.
En ook de ex-directeur van de shell en zijn arabische vrienden kunen naar huis.
wij zijn niet vergeten wat deze mensen Hr Fortuin hebben aangedaan.
Misdadigers de wereld uit te beginen met kabouter bos en zakenvuller aboutaleb
J.Smit
bernardus zegt
Hiep hiep hoi, ik heb het gevonden. Koop een gebruikte amerikaanse Pick-UP met dikke benzine motor. lekker lage dollarkoers, en de Yanks willen ze graag kwijt. Voorzie het schip van 2 dikke lpg tanks, ca 300 liter of zo, hoef je niet zo vaak te tanken. Zet hem op een vrachtautokenteken, TMM meer dan 3500 kg. Je betaald nagenoeg geen wegenbelasting, ca. 15 € per maand, betaald geen BPM en slurptax., betaal slechts 30 % van een normale personenautoverzekering, je hebt ook geen bijtelling!! kortom lekker luxe en veilig sturen, en vooral gas geven. Geen roetuitstoot, en aangezien er steeds schonere, zuinige autos op de weg komen maakt dat extra beetje meer CO2 ook niet veel uit.
Fat Freddy zegt
ALLEMAAL LEUK & AARDIG, MAAR TIJD VOOR ACTIE!
– BLOKKEER DE AUTOSNELWEGEN.
– VOER ACTIE EN TANK NIET BIJ SHELL & ESSO
– TRACTEER DE HUIZEN VAN DE POLITICI OP MEST (WOUTER BOS WOONT IN AMSTERDAM NOORD)
– STEM NOOIT MEER OP RODE HONDEN & CHRISTENTUIG
– BOYCOT NEDERLAND en KLAAG MASSAAL BIJ BRUSSEL OVER HET SCHEVE BELEID VAN UITHOLLAND.
WE WORDEN NAMELIJK ZWAAR GEMOLKEN HIER!!!
NA MAANDJE IN DE USA IS DAT KLEINE PISVLEKJE OP DE WERELDKAART WERKELIJK OM TE LACHEN ZO PIETLUTTIG & BETUTTELEND. IEDEREEN MAAR KLAGEN HIER MAAR ACTIE? HO MAAR. NEDERLANDERS STA OP EN WEIGER VANAF NU NOG ZO IN DE MALING TE WORDEN GENOMEN! HAAL DIT KABINET NEER. HAAL DE RODE, ROZE, GROENE EN CHRISTENHONDEN NEER EN STEM GEWOON RECHTS. DE HELE MILLIEU LOBBY IS EEN FARCE EN MACHTSWELLUST VAN EEN PAAR ZIELIGE AMBTENAARTJES MET BEKROMPEN AMBITIES. TO HELL WITH’M
-edit: Zo, frustraties kwijt? Lees dit dan even. En de volgende keer normale letters gebruiken graag-