Een zware klap voor het geplaagde Britse team.
Williams zit alle langere tijd zowel financieel als sportief gezien in zwaar weer. Met deze coronacrisis er bovenop wordt de situatie helemaal penibel. Vandaag hebben ze een zware klap te verwerken. Hoofdsponsor ROKiT heeft namelijk de banden met het team verbroken. Williams zit nu dus zwaar in de penarie.
Het ooit zo succesvolle team is nog maar een schaduw van het ooit was. Hun auto’s zijn tegenwoordig steevast achteraan het deelnemersveld te vinden. Vorig jaar wisten ze maar één schamel WK-punt binnen te krijgen. Van het financiële plaatje wordt ook niemand vrolijk, behalve misschien de concurrentie. Vorig jaar leed het Britse team 14,5 miljoen euro verlies. De omzet daalde van 195 miljoen naar 178 miljoen.
Nu hoofdsponsor ROKiT de banden met Williams heeft gebroken is de vraag: hoe nu verder? Het Britse team houdt alle opties open, hoe pijnlijk sommige ook zijn. De boel verkopen behoort ook tot de mogelijkheden die het team overweegt. Dit laat CEO Mike O’Driscoll weten in een verklaring. Daarnaast worden ook het verkopen van een minderheidsbelang en uiteraard het vinden van een nieuwe sponsor overwogen.
Telecombedrijf ROKiT was sinds vorig seizoen aan Williams verbonden als hoofdsponsor. Er was een meerjarig contract getekend, maar aan deze verbintenis is nu dus voortijdig een einde gekomen.
Williams kan vooral omschreven worden als vergane glorie. Bij elkaar sleepte het team maar liefst negen constructeurstitels. Daarnaast werden zeven Williams-coureurs wereldkampioen, waaronder Alain Prost, Nelson Piquet, Damon Hill en, meest recent, Jacques Villeneuve. Met zo’n historie zou het toch jammer zijn om het team te verliezen. Aan de andere kant: op deze manier wordt de naam Williams ook geen goed gedaan.
UPDATE: Williams heeft zelf het contract met ROKiT verbroken, niet andersom.
MaartenD zegt
Pijnlijk (einde) van een roemrucht team
willeme zegt
Klinkt wel als iets voor Lawrence Stroll. Heeft ‘ie een opleidingsteam (Williams) voor zijn opleidingsteam (Racing Point) voor zijn F1 Team. (Mercedes). Weet je in elk geval dat Lance de komende 15 tot 20 jaar een F1 coureur is.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Niet eens zo’n gek idee. Racing point naar een hoger niveau, en Williams als entry level. Maar een schatrijke Chinees welke de boel overneemt, de historische naam houdt, en BYD als motoren leverancier aanneemt kan ook best fijn zijn.
bernoulli zegt
Als er één rijke papa is die dat team gaat overnemen, dan is het Pa Latifi.
bernoulli zegt
Ze hebben een overeenkomst tot en met 2023. Dat is dan wel een heel beroerd contract als RoKiT dat eenzijdig en per direct kan opzeggen zonder verdere verplichtingen.
ukbob zegt
@bernoulli: ik denk dat Corona een hoop vooraf ondenkbare clausules mogelijk maakt..
wellicht stond er in het contract iets als ‘niet finishen in de eerste helft van het seizoen’ ofzo waardoor een escape voor hen nu mogelijk is. Vanuit sponsor geredeneerd ook niet fijn, betalen voor een team dat niet op tv is!
berlinetta zegt
Ik denk dat de coronacrisis daar wel iets mee heeft te maken. Zal wel een clausule in het contract zijn opgenomen dat Rokit het contract kan ontbinden indien Williams haar sponsorverplichtingen niet nakomt.
Edge zegt
Ik wil toch wel even kanttekening bij dit artikel plaatsen. ROKiT heeft Williams niet aan de kant gezet. Het is precies andersom. ROKiT blijkt een stel wanbetalers te zijn à la dat Rich Energy/Haas debacle van vorig jaar, en dus heeft Williams zelf de overeenkomst opgezegd.
Daarnaast wordt inderdaad een volledige verkoop van het raceteam op dit moment nog niet heel serieus overwogen. Williams gaat volgens hun eigen persbericht nu uitzoeken wat de beste manier is om de toekomst van het team veilig te stellen. Men noemt de optie van een volledige verkoop van het team, maar ook het uitschrijven van extra aandelen of het verkopen van een minderheidsbelang. Williams is als beursgenoteerd bedrijf verplicht hier transparant in te zijn en dus wordt ook het eventueel verkopen van het team expliciet genoemd.
bernoulli zegt
Bedankt voor deze duiding!
pomoek zegt
Hoewel zijn dochter formeel de leiding heeft is, denk ik, Frank Williams nog steeds de man die achter de schermen aan de touwtjes trekt. En Frank is een eigenwijze man. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen. Hij is, zo begrijp ik, van mening dat een F1 team zoveel mogelijk zelf onderdelen moet ontwikkelen. MB bood ze een versnellingsbak aan, maar Williams bleef vasthouden aan de eigen bak die gemaakt is van aluminium in plaats van Carbon zoals alle andere teams die gebruiken. Dat is natuurlijk in zekere zin bewonderenswaardig, maar zo blijf je wel keihard achter de feiten aanlopen. En ik vermoed dat dit op andere onderdelen van de auto ook geldt.
Paddy Lowe kwam een aantal seizoenen geleden van MB naar Williams met de bedoeling om het weer een topteam te maken. Ik denk dat Lowe het niveau van Williams schromelijk heeft overschat en dacht dat hij met een duidelijke visie de zaak weer op de rails kon krijgen. Hij was natuurlijk een super professionele manier van werken gewend bij McLaren en MB, die wel in staat zijn om een groot deel van de auto zelf te ontwerpen. Maar Williams was al te ver achterop geraakt. Lowe kreeg het niet voor elkaar om het team op een hoger niveau te krijgen en dat heeft hem de kop gekost.
de enige redding van het team is denk ik: Verbreek de banden met de naamgever van het team. Ga functioneren als een junior team, zoals anderen dat hierboven ook aangeven, en ga gebruik maken van de onderdelen en producten van dat senior team.
fastforward zegt
@pomoek: Racing point (Mercedes) of Haas (Ferrari) zijn wel goede voorbeelden. Jammer is het wel
mpgc zegt
@pomoek: ik denk dat het andersom is geweest. Paddy Lowe werd naar het team gehaald om het team naar een hoger plan te tillen. Ondanks toch een flinke reputatie heeft ie dat niet waar kunnen maken. Hij heeft de resources van het team verkeerd ingeschat (kwam van AMG Mercedes, met veel meer mogelijkheden) een het compleet uit de hand lopen van het ontwerp/ontwikkelingstraject van de nieuwe auto tot gevolg. De neergang van Williams is overigens al veel eerder begonnen, namelijk toen Frank Williams en Patrick Head er voor kozen om Adrian Newey geen gelijkwaardige positie binnen het team te geven, waarop deze vertrok.
pomoek zegt
Ja, zou ook goed kunnen, en eens dat de neergang zich al eerder had ingezet, maar “the straw that broke the camel’s back” is in ieder geval het mislukte avontuur van Lowe geweest.
risl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik hoop van harte dat Williams binnen een paar jaar weer meedraait in de top. Het is een mooi team.
skinny058 zegt
Was bij de laatste overwinning van Williams…blij dat ik dat live heb mogen zien. Zo slecht was die Pastor niet ;-)
ericd zegt
Vorig jaar zond de BBC een roerende docu uit over Frank Williams, die alles opgaf voor z’n F1 ambities, z’n vrouw verloor, zelf invalide werd, geen andere sociale contacten heeft dan de mensen die voor ‘m werken… en nu boven de Williams F1 werkplaatsen woont. Misschien iets voor RTLZ.
zarco zegt
@ericd: is ook terug te vinden op Netflix.
dirkv zegt
@ericd: Dat klinkt als een man die alles gaf en alles verloor.
ericc zegt
Misschien een Chinese sponsor zoeken? Dat land heeft meerdere miljardairs.
t1mothys zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
maar dit is wel k#t hoor. Wordt een bijzonder seizoen zo…
mark997gt3 zegt
Toch gloort er weer hoop voor de echte raceteams zoals McLaren en Williams. Denk dat nu het financieel dieptepunt van de sport wel bereikt is. Budgetcap was tot paar jaar geleden ondenkbaar. De fabrieksteams heroverwegen nu hun aanwezigheid in de F1. Renault ontslaat 15000 man! Is dan een F1 team nog te verantwoorden?
Dus terugtrekken van de fabrieksteams, een budgetcap, eerlijkere verdeling van de inkomsten, inzet social media etc etc. Dit kan een succesformule worden. Je wint alleen als iedereen wint. Dat ziet Liberty Media goed. Samen rijk worden is toch ook veel leuker dan alleen? Teams die 400-500 miljoen uitgeven is niet houdbaar en zorgt voor een enorme scheve verdeling in de sport. Het is al jaren geleden dat een ander team dan de grote 3 heeft gewonnen. Voorspelbaarheid is killing voor de sport.
Mijn conclusie is dat de teams die het nu moeilijk hebben nog ff moeten doorzetten. De toekomst van de F1 ziet er een stuk rooskleuriger uit dan men nu denkt!
Esprit_de_Flandre zegt
@mark997gt3: Als je het echt eerlijk wil verdelen en minder voorspelbaar maken, moet iedereen met dezelfde auto gaan rijden, zoals in de FE. Dan gaat het puur om de beste piloot.
Alleen is daarmee weinig eer te halen voor autofabrikanten…