Dat zijn we niet gewend, in juni nog een artikel schrijven over een nieuwe livery.
Het seizoen is nog steeds niet begonnen dus F1-teams hebben nog gewoon de gelegenheid om de livery te veranderen. Voor de meeste teams is daar alleen geen enkele aanleiding voor. Bij Williams ligt dat anders: er kwam namelijk vorige maand voortijdig een einde aan de samenwerking met hun hoofdsponsor. Daarom is het voordat het seizoen goed en wel is begonnen al tijd voor een nieuwe Williams-livery.
Telecombedrijf ROKiT was sinds vorig seizoen de hoofdsponsor van het Britse team. Vorige maand kwam er echter alweer een einde aan de samenwerking. Dit was onderdeel van de herstructurering die Williams noodgedwongen moest doorvoeren. Er was enige onduidelijkheid over het hoe en wat, maar Williams zegt zelf het initiatief genomen te hebben. Het team zat als sportief in zwaar weer, maar mede dankzij de coronacrisis heeft het team het financieel ook zwaarder dan ooit.
ROKiT is dus weg bij Williams, maar daarmee hebben we hen niet voor het laatst gezien in de Formule 1. Volgens racefans.net is het bedrijf namelijk bezig een deal te sluiten met Mercedes. Williams is op zijn zachtst gezegd niet blij met deze gang van zaken. Ze hadden liever gezien dat Mercedes solidair was door niet met ROKiT in zee te gaan. Het team is juridische stappen aan het overwegen tegen hun voormalige sponsor.
Feit is in ieder geval dat de ROKiT-logo’s niet meer op de auto’s van Williams te zien zullen zijn. De ontwerpers van de livery van Williams moesten daarom terug naar de tekentafel. Het kleurenschema is nu veranderd van rood-wit-blauw-zwart naar wit-blauw-zwart. De logo’s van voedselproducent Sofina en technologiebedrijf Acronis nemen een prominente positie in op de herziene Williams-livery.
Als je straks dus achteraan het veld wit-met-blauwe auto’s ziet rijden, dan weet je dat het de wagens van Williams zijn. In de tussentijd moet Williams ook nog een nieuwe hoofdsponsor zien te strikken.
bernoulli zegt
Jammer. Vond de livery mét Rokit juist wel gaaf.
Al is dit ook niet lelijk natuurlijk. Wit-blauw-zwart is een mooie combi.
banderas zegt
“maar mede dankzij de coronacrisis heeft het team het financieel ook zwaar.”
Dat hebben ze al heel lang hoor. Nu alleen nog erger.
Prima livery, wel wat degelijk.
Is dat trouwens nieuw? 5 spaaks voor en achter multispaak wielen?
retetikker zegt
Beetje raar verwoord trouwens…
Alsof je zegt:
“Goed nieuws! Het historische Williams F1 team heeft het financieel zwaar. Bedankt coronacrisis!”
Alex_79 zegt
Gaat lastig worden deze met Alpha Tauri uit elkaar te houden. Beetje veilige keuze helaas. Te veilig, alsof men bang is teveel aandacht te trekken
menaz zegt
@Alex_79: vakt wel mee. De voorste is de Alpha Tauri, de achterste de Williams.
pomoek zegt
Kan de FIA niet eens een keer een ban uitspreken over de zwarte onderkant van F1 auto’s? Ik begrijp waarom ze dit doen, zo wordt het voor concurrenten lastiger om de vorm van de onderzijde van de auto te zien, maar een van de redenen waarom ik F1 zo leuk vind is de grote rol die de techniek en de aerodynamica spelen in deze sport, en ik denk dat ik hier niet de enige in ben. Dus dan zou ik die dingen dan ook graag willen zien.
Richmond zegt
@pomoek: de enige niet, maar ook niet de grote meerderheid. Het is helaas geen NASCAR en Indy waar jr gewoon overal naar binnen mag lopen. En alles te zien is.
christian85 zegt
Ik hoop Williams toch een keer te gaan zien in het middenveld of hoger, kleine kans maar hoop doet leven
Dutchdriftking zegt
Tja, ik mis Martini nog altijd, en in huidige tijden zal het vinden van een nieuwe hoofdsponsor erg lastig worden. Als ik zo naar het kleurenschema kijk, wellicht Oreo?
Ram-G-maN zegt
Is Rexona nu ook verdwenen als sponsor? Vond het altijd al vreemd hoe Unilever duurzaamheid dacht te verenigen met Formule 1.
menaz zegt
@AutomotiveDesigner: die zitten nu bij McLaren
Ram-G-maN zegt
Aha!
Ze zijn bij Williams geswitcht van Colgate naar Sensodyne qua livery. (Niet mijn grap maar van iemand op YouTube)
Edge zegt
@AutomotiveDesigner: Duurzaamheid en Formule 1 samen snap ik nog wel. Het klinkt tegenstrijdig, raceauto’s die honderden miljoenen kosten en brandstof verbruiken rijmen met duurzaamheid, maar de duurzaamheid zit hem vooral in de materialen en technieken die de engineers gebruiken. Zo heeft Williams bijvoorbeeld in opdracht van een grote Engelse supermarktketen haar F1 aerodynamica-experts losgelaten op iets basaals als een koeling. Ik weet het exacte percentage niet meer, maar door de koude luchtstroom op een bepaalde manier te sturen wisten de F1 engineers een significante energiebesparing te bewerkstelligen en koelteverlies te beperken.
Het zullen dat soort projecten en kennis zijn waarvoor bedrijven als Unilever met Formule 1 teams in zee gaan. En het is natuurlijk heel leuk om zakenrelaties wat paddock passes te geven als je ze toch hebt.
Edge zegt
Dit is in feite een kopie van de livery waar Brawn GP meer reed, maar dan met blauw in plaats van die fluorescerende geelgroene kleur, gemixt met een vleugje Mercedes (die >’s op de motorkap doen wel heel erg denken aan het sterpatroon van Mercedes zelf).
Het geheel oogt niet lelijk, maar wel heel erg safe en anoniem. Maar goed, het is in ieder geval fijn om te zien dat Sofina Foods nu groter op de zijkant staat. Dat is in mijn ogen een teken dat papa Latifi (eigenaar van Sofina Foods) wat extra geld naar Grove heeft gestuurd.
heartofsteel zegt
Een Mars of een Milky Way livery zo cool zijn, maar in deze tijden wordt het eerder een Hello Fresh versie…..