Teambazin Claire Williams heeft een boekje opengedaan over de personeelswissel bij haar renstal.
Felipe Massa nam tijdens de Grand Prix van Brazilië behoorlijk geëmotioneerd afscheid van zijn thuispubliek. De Braziliaan stopte vooral met Formule 1 omdat een plekje bij een topteam er voor hem niet meer in leek te zitten en dus hing Massa zijn helm aan de wilgen.
Inderdaad, totdat bij Mercedes een stoeltje vrijkwam en Bottas de aangewezen persoon leek om de nieuwe teamgenoot van Hamilton te worden. Williams wilde naast rookie Lance Stroll per se een ervaren rijder in de andere auto hebben en dus werd Massa gebeld met de vraag of hij niet terug wilde keren uit z’n pensioen.
De Braziliaan hapte en all is well. Claire Williams vond het lastig om contact op te nemen met Massa en te vragen of hij niet alsnog terug wilde keren. Gelukkig voor haar reageerde de ervaren coureur dolblij, getuige de volgende quote:
“Felipe had announced his retirement, we had a whole fanfare around it, and then to have to phone your ex-driver up and say ‘would you mind coming out of retirement?’, you feel quite bad about it. But I’ve never heard anyone so happy and excited, so it was a big relief for us. We are never going to put a driver in the car who we don’t believe can deliver. As everyone saw even in his last race last year, he has lost none of his motivation.”
Het zit dus wel snor met de motivatie van de man die ooit héél even wereldkampioen was, totdat Hamilton er in de laatste bochten met de buit vandoor ging. (via: Sky Sports)
vonklausenburg zegt
Massa is, ondanks gebrek aan titels, toch een naam die bij de moderne F1 hoort, samen met Alonso en Button bijvoorbeeld. Leuk dat hij weer kan rijden, leuker als hij ook echt punten kan gaan pakken en mee kan doen in de top. Dat verdient die kleine opdonder wel!
misterdrogba zegt
Wie kan er nu nee zeggen tegen Claire Williams.
Win-win voor beide partijen lijkt me, Massa kan nog een jaartje enkele miljoenen op zijn rekening zetten en Williams heeft haar ervaren rijder.
StijnB zegt
@misterdrogba:
Bwa, heb het eerder voor haar jonger zusje Clio…
fmgarcia zegt
@StijnB: Nee man zo’n zuipende engelse? Altijd blauw en standaard 4 gouden ringen om..
mashell zegt
@fmgarcia: die zuipt zoveel dat je zelfs wat Frans bloed zou vermoeden… More “Vin” please, hip.
fmgarcia zegt
@mashell: Denk eerder blackcurrent vodka en pints dood bier! Wordt lastig om die handrem aan te trekken. Hoe dan ook vind je wel ergens remsporen na afloop!
jack_abarth zegt
@misterdrogba:
Kun je er een beetje op Clair-komen?
toniominestrone zegt
Jammer hoor, er zijn zoveel snellere (jonge) talenten voorhanden.
fmgarcia zegt
@toniominestrone: Denk wel dat er aan het eind van de rit meer punten achter Massa dan Stroll staan. Was leuker geweest voor ons als er twee jonge honden hadden gereden in de subtop. Beide alles geven met alle risico’s. Een beetje zoals Sauber en Renault de afgelopen seizoenen. Alleen toen waren McLaren en Manor daar de dupe van.
mauricerma zegt
@toniominestrone: een eis van de hoofdsponsor (martini) was minimaal 1 ervaren rijder, het liefst 2. Daarom was bottas voorgaande jaren nooit zijn stoeltje zeker bij williams, behalve nu, omdat hij nu behoorlijk wat ervaring had en het behoorlijk goed deed bij williams.
fmgarcia zegt
@mauricerma: Ik dacht dat juist geldschieter Stroll sr pleitte dat er een ervaren piloot naast zijn zoon moest komen. Martini evengoed vinger in de pap natuurlijk.
carmasterr zegt
@mauricerma:
Het ging geloof ik meer om leeftijd. Martini als drankmerk wilde minimaal één coureur boven de 25. Dat staat beter in reclames dan twee kereltjes die in Amerika niet mogen drinken.
acizane80 zegt
@toniominestrone: een ervaren piloot gaat over het algemeen sneller aanpassen aan de situatie en de wagen waarschijnlijk ook beter mee ontwikkelen. Daarom denk ik dat ze sneller iemand met ervaring zoeken ipv een jong talent waarvan je de handje moet vast houden tot ze de knepen van het vak leren.
pomoek zegt
Ik vermoed dat ervaring vooral een rol speelt bij de ontwikkeling van de auto. Sneller zijn ervaren coureurs niet persé.
Tonnie zegt
Zijn tijd is echt geweest. Na zijn crash in hongarije is hij nooit meer zo snel geweest als daarvoor. Ik had liever button nog een jaar gezien of kobayashi zien terugkeren. Zeker koba was altijd heel snel en heeft ervaring met moderne f1 auto’s.
jack_abarth zegt
Ik had liever gezien dat ze Jenson Button had gebeld.
yippiekaye zegt
@jack_abarth: Jensen Button wordt door McLaren doorbetaald, ook al rijdt hij niet. Offiecieel is hij met sabbatical.
bassx zegt
@jack_abarth: Misschien dat ze dat wel had gedaan als Button niet onder contract stond bij McLaren.
mrrallycross zegt
Je weet wat je aan hem hebt. En als snelle oplossing voor een jaartje kan massa best wel eens een goede zijn. Snap dat het een moeilijke beslissing is geweest. Zou hij einde van het jaar weer z’n F1 auto krijgen.
Voor massa is dit natuurlijk top want zo kan hij nog een jaartje die nieuwe supersnelle auto’s rijden. Leuke ervaring.
Nemus zegt
En zelfs een geoensioneerde kan die jonge knaap waarschijnlijk op zijn plaats zetten. Het is logisch en goed dat ze Massa kiezen.
Maar de vraag is of Williams beter wordt van twee rijders die op het eerste zicht geen absolute toptalenten zijn? Ik vrees dat Williams ter plaatse blijft trappelen.
fordnut zegt
@nemus: Ik denk dat die jonge knaap je nog zal verrassen. Hij heeft in vorige raceklassen altijd goed gedaan. De bejaarde Massa maakt, denk ik, geen schijn van kans. Hij heeft het vuur allang niet meer. Maar hij kan mooi de wagen helpen ontwikkelen dan kan Junior ermee de punten pakken.
wilbertg zegt
En nu er een heel andere druk op staat (ondanks hard werken misschien toch wat meer ontspannen) kan hij misschien best tot leuke dingen in staat zijn.
mashell zegt
Hoezo is het moeilijk om hem terug te vragen? Ja er is de kans dat hij zegt “Nee, ik zit hier tussen de bikini meiden op het strand en heb wel wat beters te doen.” maar het is toch een ontzettend groot compliment voor iemand die er op eigen beweging mee opgehouden is om de vraag te horen “We zitten in de shit, kun jij ons helpen?”.
willeme zegt
Dat was nergens voor nodig geweest, wat @Jaapiyo was ook gewoon beschikbaar.
Edge zegt
In het geruchtencircuit gaan al een tijdje stemmen op dat Massa’s pensioen niet geheel vrijwillig was. Williams zou in 2017 graag met Bottas en Stroll willen rijden, waarop Massa besloot de eer aan zichzelf te houden en er maar helemaal mee te kappen in plaats van bij Sauber of Manor om plek 14 te vechten.
Als er ook maar enige kern van waarheid in zit, snap ik heel goed dat het voor Williams lastig is om Massa terug te vragen. Stroll zou contractueel geziene en ervaren teamgenoot moeten hebben, en met Bottas bij Mercedes, Button nog onder contract bij McLaren en de rest van de capabele coureurs allemaal elders onder contract heb je weinig andere mogelijkheden.
Voor Massa is het niet minder tof dat hij nog een jaartje F1 mag rijden bij een subtopper. En dat miljoenensalaris (deels opgehoest door Mercedes, aldus Toto Wolff) maakt natuurlijk ook veel goed.
treinrukker zegt
@Edge: ik dacht dat Massa zelf had aangegeven te stoppen, dit had hij aan Claire en zijn engineer Smedley gemeld halverwege het jaar, hij had gezegd ik wordt hier te oud voor en ga met pensioen aan het einde van het jaar.
Edge zegt
@treinrukker: Dat is inderdaad het verhaal dat publiekelijk naar buiten is gekomen. Enkele doorgaans betrouwbare F1-journalisten beweren dat de vork toch echt iets anders in de steel zit en het vertrek van Massa enigszins gedwongen was. Voor beide scenario’s is wel wat te zeggen natuurlijk.
skinnybmw zegt
“Ooit even wereldkampioen was”? Wat een onzin…je bent pas wereldkampioen wanneer iedereen gefinished is en elke race van het seizoen gereden…anders is iemand die de eerste race in Melbourne wint ook “voor even wereldkampioen”.