Het is het eerste team dat de teenslipper van een tintje voorziet.
Het team dat haar auto aanvankelijk als eerste had moeten onthullen, is na de onverwachtse introductie van de HAAS plots het tweede team. Minder wordt de auto er niet van. Integendeel, op de eerste foto’s is te zien dat Williams deze winter keihard heeft gewerkt om het aerodynamische reglement zoveel mogelijk uit te buiten.
Dit is niet in het minste te danken aan de komst van Paddy Lowe. De technisch directeur heeft in het verleden o.a. gewerkt voor McLaren en Mercedes en keerde in 2017, na 24 jaar, terug bij Williams. De emmer van ervaring loopt in ieder geval over, dat mag duidelijk zijn.
Omdat Paddy in de winter van 2016 zijn overstap maakte, kon hij zijn visie echter niet implementeren. Bij de Williams FW41 is dit wel het geval. Je hoeft alleen maar een blik op de voorvleugel te werpen om dit te bevestigen. Het is zonder meer een aerodynamisch hoogstandje, met kenmerken van Ferrari (sidepods) en Mercedes (onderkant voorvleugel). Nu is het afwachten tot de eerste tests om te zien of de wijzigingen ook daadwerkelijk zullen werken naar behoren.
Persoonlijk hoop ik dat deze auto de Williams’ terugkeer naar de top zal zijn. Het team bevindt zich al jaren in een neerwaartse spiraal, die met name later in het jaar goed zichtbaar was. Of Lance Stroll en Sergey Sirotkin het maximale uit de auto gaan kunnen trekken moet nog maar blijken. Aan de andere kant, met Robert Kubica als reserverijder hebben ze altijd iemand om op terug te vallen.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Beeld: Williams F1 & Craig Scarborough
Ram-G-maN zegt
Dat witte deel lijkt net een kruimeldief.
Ik denk nu al dat de rijders gaan klagen dat de teenslipper wit is.
audicoupe84 zegt
Net terug uit de Filipijnen, daar is een desert dat halo-halo heet (zoek maar op) verder loopt daar iedereen op slif-slaf-slof teenslippers, voel me met dit artikel dus weer even ver weg….
blackmilo zegt
Het moment wanneer Lewis Hamilton een gouden halo wil
87sandyd zegt
@blackmilo: en wederom kampioen wordt :)
rob5nismo zegt
De voorvleugel heeft gewoon tunnels. Ik vind het wel een aparte constructie
viezefreddyw zegt
Het was een stuk mooier geweest als ze de auto volledig wit hadden gemaakt. Het zwarte gedeelte maakt het een minder mooie auto.
En de Halo ook. Maar goed, dat is bij elke auto het geval. Vreselijk ding.
leovreenen zegt
@viezefreddyw: op dat zwart zie je niet zo goed dat ie vies is, scheelt weer n schoonmaakbeurt.
chrisvis zegt
@viezefreddyw: denk dat 1 en ander nog te maken heeft met enkele aerodynamische innovaties die minder opvallen door het zwart.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat dat expres zo is gedaan om het nog een beetje te verhullen.
chrism zegt
Ik denk dat wit teveel reflectie van de zon zal geven… Lijkt me hinderlijk.
mrB zegt
@chrism: dat onding lijkt me sowieso hinderlijk
chrism zegt
@mrb: ja klopt. Weglaten is helaas geen optie. Dus dan maar het beste ervan maken.
vroaaar zegt
@mrb: zoals in menig interview door coureurs al is verkondigd, hindert de halo het zicht niet omdat ze sowieso nooit recht vooruit kijken maar altijd links- of rechtsvoor naar de plaatsing van de wielen.
poes zegt
Ik vind het wel een stijlvol ding. Heb mij altijd gestoord aan het vele wit op de Williams. Naar mijn mening hadden ze veel meer dynamiek in de auto kunnen brengen door anders met de Martini strepen om te springen. Dat doen ze nu dan alsnog niet, maar het zwarte geeft wel meer contrast t.o.v. van het vele wit.
Ook de witte Halo vind ik beter smoelen dan de zwarte exemplaren. Dit komt veel meer geïntegreerd over.
berlinetta zegt
Nu is het wachten op het eerste F1-team dat zich laat sponsoren door Havaianas-stickers op de Halo te plakken.
Gulli zegt
@berlinetta: plakkies!
ikschrijfookoverautos zegt
@berlinetta: Volgens F1-commentator Will Buxton is er tenminste één team geweest dat een sponsordeal met hen heeft proberen te regelen. Zou toch leuk zijn.
Edge zegt
Ik heb gisteravond geen tijd gehad om een fatsoenlijke analyse te maken, dus ik heb tussen het werk door enkel even de meest opvallende zaken opgeschreven. Mocht ik vanavond na het werk nog noemenswaardige details tegenkomen dan zal ik ze uiteraard vermelden, maar voorlopig laat ik het even hierbij:
Williams kondigde aan dat de nieuwe auto –de eerste onder het bewind van voormalig Mercedes bobo Paddy Lowe- volgens een andere filosofie ontworpen zou worden en dat is te zien. Volgens het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht” is Williams aan de slag gegaan door reeds door Mercedes en Ferrari beproefde concepten te gebruiken om de FW40 om te toveren in een FW41. Bovenop de neus zien we de duidelijk aanwezige sleuf van de S-duct. In tegenstelling tot vorig jaar is de sleuf beter in het bodywork en zit er geen apart afdekkapje meer over. De S-duct is dit jaar belangrijker dan ooit voor Williams, omdat men met een neus rijdt die een vrij plotselinge knik naar beneden maakt. Dat zorgt ervoor dat de lucht die langs de neus omhoog gaat wil ontsnappen en de luchtstroom die uit de S-duct komt minimaliseert dat effect middels het coanda-effect
Aan de onderzijde van de neus zien we links en rechts een gigantische turning vane, die zich nog het beste laten omschrijven als een cape. Voor Williams is dit nieuw, Mercedes reed er (als ik mij niet vergis als enige) vorig jaar al mee. De cape creëert vortexen die de lucht beter richting de bargeboards en sidepods moeten geleiden en lijkt, alhoewel het op de foto’s niet helemaal duidelijk is, door te lopen tot aan de barge boards.
Aan de zijkant zien we bargeboards die overduidelijk een doorontwikkeling zijn van de bargeboards van de FW40, zij het iets agressiever. De endplates van de bargeboards daarentegen lijken niets op die van zijn voorganger, maar lijken juist rechtstreeks van Ferrari’s SF70H geplukt. Niet zo heel gek, want de Zuid-Afrikaan Dirk de Beer was mede verantwoordelijk voor de SF70H en werkt tegenwoordig bij Williams. Doordat de lange smalle vleugels aan de zijkant van de neus doorlopen tot aan de endplates, lijkt de auto uit bepaalde hoeken enorm robuust. Dat de endplates op die van Ferrari lijken zal er vooral mee te maken hebben dat ook de sidepods volgens de Ferrari-filosofie zijn ontworpen. Ze beginnen vrij ver naar achteren, maar hebben voor de inlet een tweetal extra vleugels waarvan ééntje onderdeel van de crash structure is. Waar de Williams in afwijkt, is het formaat. De inlets op de Williams ogen een stuk kleiner dan die op gisteren onthulde de Haas VF18 en Ferrari van vorig jaar.
Wat verder naar achteren valt op dat ook Williams de lage T-Wing aan het eind van de vin heeft verstopt. Waar het team van Haas met een rechte T-Wing werkt, gebruikt Williams eentje die naar beneden gebogen is. Ik ben erg benieuwd naar het doel van de nieuwe T-Wings. Ze zouden gebruikt kunnen worden voor een klein beetje extra downforce, maar ook voor het afvoeren van warme lucht die van de motor afkomstig is, of voor het optimaliseren van de luchtstroom richting de achtervleugel.
Oh, en dan nog even een persoonlijke observatie: Wat is die Halo ontzettend lelijk zo in het wit. Het is van nature al geen mooi ding, maar zo in het wit valt het alleen maar meer op hoe afzichtelijk het ding is. Als ik Williams was, zou ik toch maar voor naakt carbon gaan.
berlinetta zegt
@edge: Mooie analyse zeg!! Je hebt er echt verstand van. Mooi om te lezen.
2wheeler zegt
@Edge: hahaha dit is gewoon een beetje eng! Kicke zeg. @autoblogger verdient @edge geen vaste aanstelling met zijn analyses?
autoblogger zegt
@2wheeler: so true! @edge: check je mail.
peug206 zegt
@2wheeler: dit is in ieder geval f1 nieuws dat ik zou lezen… in tegenstelling tot de “max hype” artikelen ;)
ikschrijfookoverautos zegt
@edge: Die T-wing is een apart geval, want net als de haaienvin zou deze afgeschaft moeten zijn. Echter schijnt de achterste T-wing onder de vleugel een soort loophole te zijn, waar nog slim gebruik gemaakt van wordt. Zoals ze hem nu inzetten lijkt het een ontwikkeling te zijn van vorig jaar, waar zij al een van de weinige teams waren die zo’n monkey seat geïnstalleerd hadden. Benieuwd of het pakket ook echt gaat werken.
cossiekiller zegt
Wat mooi die Halo! Dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben. Ik zou er nog ruitjes inzetten, dan hoef je ook zo geen lelijke helm meer aan.
Dutchdriftking zegt
Nog altijd de mooiste van het veld.
ex-fan zegt
Ze hebben toch een helmpie op?
cthijs zegt
Zie de bloedspatters goed na een ongeluk