Begin dit jaar toonde Chevrolet de nieuwe Volt. Van vorige generatie van deze plug-in hybride was ook een Opel-versie, de Ampera. Moet die er weer komen of mogen ze de Volt lekker in de Verenigde Staten laten?
Aanvankelijk was de Opel Ampera een groot succes in Nederland. Het was een van de eerste plug-inhybrides en destijds hoefde er in het geheel niet over worden bijgeteld. In 2013 werden er dan ook 2207 op Nederlands kenteken gezet. In 2014, toen de Ampera in de 7%-categorie viel, bleef het aantal verkochte exemplaren steken op een zeer schamele 41 exemplaren. De Volt deed het al niet beter, die ging van 745 naar 6 registraties. Toch kunnen we deze daling niet alleen wegschuiven op de hogere bijtelling, de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Plug In Hybrid bleven namelijk wél goed verkopen.
Op dit moment zijn er simpelweg te veel alternatieven die het de 39.990 euro kostende Ampera moeilijk maken. De ruimere Outlander is even duur terwijl de krachtige VW Golf GTE tweeduizend euro goedkoper is. De goedkoopste plug-inhybrides zijn de Ford C-Max Plug In Hybrid en de Toyota Prius Plug In Hybrid. De Ford kost net geen 35 mille, de Toyota is met 34.450 euro de goedkoopste plug-in van het moment. Niet dat dat de auto windeieren legt overigens, maar dat is een ander verhaal.
Als Opel met een tweede generatie Ampera, op basis van de nieuwe Chevrolet Volt, enige kans van slagen wil hebben, dan zal het vooral moeten werken aan een lage vanafprijs (en daarbij behorende lage leasetarieven). Mocht het niet lukken om de Ampera voor minder dan 35 mille -en misschien nog wel minder- in de markt te zetten, dan achten wij de auto kansloos.
henkhupelschoten zegt
Willen we? We krijgen hem gewoon