Zo’n hele vreemde gedachte is een Audi A3 Avant niet. Niches moeten gevuld worden, immers.
Al sinds mensenheugenis hebben we stationvarianten van auto’s als de Volkswagen Golf en Seat Leon. Maar opvallend genoeg heeft concerngenoot Audi zich nog nooit gewaagd aan een Audi A3 Avant. En dat is eigenlijk vreemd, want het platform is dus gewoon aanwezig en geschikt.
Vraag is wel of er behoefte is aan een premium compacte station, de enige die op dit moment iets dergelijks aanbiedt is Mercedes, met de CLA Shooting Brake. Wat vinden jullie van deze render die XTomi Design in elkaar knutselde? Maken of kraken?
autofreaker zegt
Nee
lazy123 zegt
@autofreaker: ik zeg ook nee !!!!
Jochempie zegt
Om eerlijk te zijn zou ik meer interesse hebben in een Audi A1 Avant, of shooting brake. Klein wagentje met een flinke bagageruimte!
TimoBac zegt
@Jochempie: Daar zeg je wat. Een A/B segmentertje als avant… Klinkt wel geinig!
Jochempie zegt
@TimoBac: Tsja, nu hebben de Fabia Combi en de Clio Estate het voor het zeggen.. En de C4 Cactus een klein beetje…
stephanotis zegt
@Jochempie: (En de Ibiza ST), maar de Clubman is natuurljk de enige concurrent voor een evt. A1 Avant.
Jochempie zegt
@stephanotis: Clubman is te groot geworden, da’s nu meer een C-segmenter.. Oh ja, die Seat, ik wist niet dat ‘ie nog verkocht werd..
flik2punt0 zegt
@Jochempie: ja dat klinkt best goed
dieselaer zegt
Het zou goed verkopen, dat zeker. Maar ik vind het niet wat…nog tammer dan andere audi’s.
jrsmoke zegt
Het heeft wel wat, hij zou iig bij mij op mijn lijstje komen van potentiële wagens
MDA zegt
concurrent voor de CLA shooting brake?
berlinetta zegt
Die is er toch al bijna: de A3 Sportback.
knipperlichtje zegt
@berlinetta: dat was ook mijn eerste gedachte, maar toen bedacht ik me dat er bijvoorbeeld ook een Mégane vijfdeurs hatchback is en een Mégane Estate, hetzelfde geldt voor de Golf, cee’d, Astra en vast nog meer. Niet eens zo’n gek idee om in een duidelijk populaire markt mee te gaan snoepen.
berlinetta zegt
@knipperlichtje: Maar een Sportback is volgens mij best een ruime wagen. Het is niet zomaar een A3 met twee deuren extra. Vooral bij het vorige model viel dat erg op. Die was zo uitgerekt dat het wel een echte station leek.
Flamingo zegt
@berlinetta: Inderdaad, “leek”. Maar ruim isie niet, past geen hond in man!
berlinetta zegt
@Flamingo: Nee het is geen verhuiswagen inderdaad. Maar heeft een A3 Avant dan echt nog veel toe te voegen? Wellicht volgens de accountants van Audi ja.
Flamingo zegt
@Flamingo: Ik heb die auto’s een bekeken voor de bagageruimte en de sportback viel me vies tegen, een BMW 1-serie is ruimer
fean zegt
@Flamingo:
Lariekoek, na genoeg hetzelfde, de A3 is zelfs ruimer.
Audi A3 380ltr – 1220ltr
BMW1 360ltr – 1200ltr
phaeton zegt
@fean: Ja qua echte liters misschien. Even vijf centimeter dieper en drie centimeter breder scheelt al gauw een hoop. De hoedenplank iets hoger en voila, daar zijn dertig liters (voorbeeld). Als het gaat om een hond of koffers is de diepte vaak het belangrijkste.
mrB zegt
@phaeton: maar als je er een nuke in wil vervoeren doet de golf, en dus ook de a3, het beter :p
knipperlichtje zegt
@berlinetta: ik heb even gekeken en in centimeters was de Sportback zowel bij de huidige als vorige generatie iets groter, maar niet veel. Bij de vorige (en bij de huidige ook nog een beetje) was er wel een enorm optisch verschil, dat kwam door het extra ruitje achter de achterdeur. Daardoor werd het een hatchback met D-stijl, laat een D-stijl nou juist hét kenmerk van een estate zijn.
berlinetta zegt
@knipperlichtje: Dan issie kleiner dan ik dacht. Optisch gezien vind ik hem uit verhouding, vooral de vorige.
Panda999 zegt
@berlinetta: volgens mij is de Sportback de break, heeft toch de trekken van een break. 5 deurs en een derde ruit achter de c stijlen, dak loopt door tot achteraan zodat grote lange dingen ingeschoven kunnen worden. Ik zou niet weten hoe dan de “echte” break er dan zou worden gemaakt. Een langere 3de ruit misschien? Een 4de ruit?
Panda999 zegt
@kungfu83: het enige verschil tussen A3 en A4/A6 break is dat de drempel te hoog komt. Meer verschil zit er niet op de A3, A4, A6 break (buiten de lengte van de auto natuurlijk)
jbowe zegt
@berlinetta: exactly
mashell zegt
@berlinetta: Dat is maar een half avant en die ziet er daarom ook niet uit.
CRX zegt
@berlinetta: Ik dacht de A4 avant, die is toch formaat Leon/Golf?
berlinetta zegt
@CRX: Nee de A4 Avant is dezelfde maat als de Passat. Golf en Leon vallen er een maatje onder.
phaeton zegt
@berlinetta @crx
A3 SB = 4,31m
Leon ST = 4,53m
Golf V = 4,56m
A4 A = 4,72m
Passat V = 4,76m
Niet dat ik het toejuich, al was het alleen maar om verwarring in type aanduiding te voorkomen. Maar het zou kunnen. Dan hebben ze een gamma van grofweg:
4,00m (A1SB)
4,30m (A3SB)
4,50m (A3A)
4,70m (A4A)
4,95 (A6A)
phaeton zegt
@phaeton: Voor de volledigheid: een A3 sedan = 4,45m
CRX zegt
@phaeton @berlinetta: OK, thanks. Ik dacht echt dat de Passat qua formaat dichter tegen de A6 aan zat.
phaeton zegt
@berlinetta: Ik heb
phaeton zegt
@phaeton: Dit had ik geannuleerd, is blijkbaar toch gepost via de app.
allesmetturbo zegt
Ja!
allesmetturbo zegt
@allesmetturbo: en als rs met die heerlijke 2.5L 5 cilinder :D als ze die gaan maken begin ik nu alvast met sparen
allesmetturbo zegt
Avant cabrio! Incl avant allroad targa
jurdespotter zegt
@allesmetturbo: oja en ook nog een allroad avant targa g tron met quattro zeker
dirkiii zegt
@jurdespotter: en etron voor het stadsverkeer
moveyourmind zegt
Ziet er goed uit!
Nu is de basis al goed. De A3 sedan, vind ik één van de mooiere Audi’s. Lekker gedrongen en mooi in proportie. Bovendien is de A4 Avant inmiddels zo uit de kluiten gewassen dat er wel ruimte is voor een A3 Avant. Die zal in formaat niet veel onderdoen voor de eerste generatie A4.
michiel_vandelft zegt
@moveyourmind:ik dacht dat gedrongen juist een “slechte” proportie was/is?
mrrallycross zegt
Nee
redbee5 zegt
Ja ziet er gewoon goed uit.
reistje zegt
Nee. De A3 sportback ziet er al niet uit, te lomp en te hoog. Als je de A3 sportback te klein vind is daar een oplossing voor, genaamd de Audi A4.
Anders krijg je dan net als bij de CLA zo’n hatchbak gebaseerde mislukkeling.
eelco74 zegt
@reistje: dat zie je toch verkeerd, de CLA SB scheelt qua liters kofferbak nauwelijks met de huidige C en ook de 3 touring. Ongeveer 490 liter. Alleen met de banken plat ontstaat een verschil. Daarom verkoopt ie toch behoorlijk goed, de levertijd op de CLA was in het begin torenhoog.
mashell zegt
@eelco74: alleen er is meer dan alleen de kofferbak. De C klasse is op de achterbank een stuk ruimer dan de CLA.
eelco74 zegt
@mashell: zeker, en ook voorin en een veel betere afwerking en
bartteeuwen zegt
Al sinds mensengeheugenis seat leon stations? volgens mij is de huidige de eerste toch?
Edge zegt
@bartteeuwen: niet alleen volgens jou, ook volgens mij. De eerste en tweede generatie waren alleen leverbaar als 5-deurs hatchback. Pas sinds de huidige Leon kun je ook een station of driedeurs kiezen.
Breinstein zegt
En ik altijd maar denken dat de A4 een A3 sedan/station is.
misterdrogba zegt
Doen!
svdv zegt
We hebben toch al een A4
V8Vantage zegt
@svdv: Een A3 Avant moet dan langer zijn dan een sportback en dan zit die inderdaad te dicht tegen de A4 avant aan. Zal er dus nooit gaan komen.
Heb zelf een A3 Sportback na een Focus Wagon gehad te hebben. Het verschil zit hem in de diepte van de kofferruimte. De Focus kwam qua ruimte (475 liter) aardig in de buurt van de Audi A4 (vorig model 490 liter).
jack_abarth zegt
@vantagev8:
De Focus heeft in zijn klasse dan ook wel een gigantische kofferbak!
knipperlichtje zegt
@jack_abarth: de focus heeft juist een kleine kofferbak, de 308, Golf, Octavia en Astra zijn als station allemaal fors groter. Zelfs de vorige Mégane estate was al groter.
Edge zegt
Ik niet, maar het zou mij niks verbazen als Audi dat wel denkt en hem op de markt brengt. Dat is toch een niche die ze nog niet gevuld hebben.
mglopez zegt
Dat zou dan vergelijkbaar worden met een Volvo V40, en de CLA Shootingbrake, lijkt mij dat dat wel een verkooptopper kan worden.
bartteeuwen zegt
@mglopez: Hoewel ik de cla (shooting brake) vreselijk lelijk vind: Met zoiets spannends zie ik audi niet komen.
cla220 zegt
Tuurlijk, laat bmw ook maar volgen! Gaaf.
sjoerd95 zegt
Ja!
horza zegt
Muesli diesel erin hangen en het wordt een verkoopsucces!!
petrolhead4life zegt
Waarschijnlijk worden er dan meer a3 avant’s verkocht dan a4 avant’s
Gulli zegt
Ziet er beter uit dan een A4 en al helemáál beter dan dat treurige ding van Mercedes met die afgezakte bejaardenbillen. Dan zouden de A3 Sedan en de A3 Avant wel eens de knapste auto’s van het merk kunnen worden.
speedie zegt
Gewoon de daklijn een 10à15 cm centimeter verlengen en dan staat hij op mijn verlanglijstje.
406_v6 zegt
N
406_v6 zegt
Nein, Nein, Nein!!!!
tjorque zegt
@406_v6: ik zie nu een schuimbekkende hitler voor me… (Weet nimmer van welke film, ik geloof inglorious basterds)
rufctr01 zegt
Nee!!!
jules713 zegt
Als iedereen zo druk bezig is met niches vullen, waarom is er dan nog geen estate cabrio?
Onehp zegt
Koop liever een Leon ST, mooier, zelfde onderstel, letterlijk quasi de halve prijs (of veel leukere motor – check) en als je de audi fanboy interieuraaier bril afzet, best een fijn interieur.
redbeams zegt
Want de gewone a3 heeft een te kleine olietank ?
rsilsa zegt
Met de huidige A4 zie ik deze niche zeker kans maken. De sedan heeft al meer laadruimte dan de sportback, dus in avant versie interessant!
Van mijn vorige model A3 Sportback kan ik wel vertellen dat er in de laadbak een klein ‘hoekje’ zat. Dat was een gevolg van de achterbank die van de marketing afdeling Audi iets naar voren geplaatst moest worden om niet teveel te concurreren met de A4 van destijds (inzake passagiersruimte…). Dus wat laadruimte betreft mag deze best richting A4 gaan. Dit alles van mijn vernomen van mijn verkoper bij Audi..
Doen die Avant!
tjorque zegt
Laten we beginnen met de vraag, wil ik een Audi…?
Neen.
Voila, no further questions…
ablogjunk zegt
gewoon JA!
gman zegt
Ik heb nu een A3 sedan en de kofferruimte is te klein. Ik ben idd serieus aan het overwegen om een cla shooting brake te kiezen…al verkies ik wel het minder druk interieur van audi. Dus wat mij betreft; doen! (Maar wel geen break/avant maar een shooting brake!)
sulobb zegt
Ik smeek om NIET!
driftkicker zegt
Ja! Ik zeg al zo lang dat een A3 te klein is, en een A4 te groot. Dit is perfect!
kevincck zegt
Ik zeg ook nee
Dutchdriftking zegt
Doe eerst die RS3 sedan maar.