
Zo’n hele vreemde gedachte is een Audi A3 Avant niet. Niches moeten gevuld worden, immers.
Al sinds mensenheugenis hebben we stationvarianten van auto’s als de Volkswagen Golf en Seat Leon. Maar opvallend genoeg heeft concerngenoot Audi zich nog nooit gewaagd aan een Audi A3 Avant. En dat is eigenlijk vreemd, want het platform is dus gewoon aanwezig en geschikt.
Vraag is wel of er behoefte is aan een premium compacte station, de enige die op dit moment iets dergelijks aanbiedt is Mercedes, met de CLA Shooting Brake. Wat vinden jullie van deze render die XTomi Design in elkaar knutselde? Maken of kraken?
Nee
@autofreaker: ik zeg ook nee !!!!
Om eerlijk te zijn zou ik meer interesse hebben in een Audi A1 Avant, of shooting brake. Klein wagentje met een flinke bagageruimte!
@Jochempie: Daar zeg je wat. Een A/B segmentertje als avant… Klinkt wel geinig!
@TimoBac: Tsja, nu hebben de Fabia Combi en de Clio Estate het voor het zeggen.. En de C4 Cactus een klein beetje…
@Jochempie: (En de Ibiza ST), maar de Clubman is natuurljk de enige concurrent voor een evt. A1 Avant.
@stephanotis: Clubman is te groot geworden, da’s nu meer een C-segmenter.. Oh ja, die Seat, ik wist niet dat ‘ie nog verkocht werd..
@Jochempie: ja dat klinkt best goed
Het zou goed verkopen, dat zeker. Maar ik vind het niet wat…nog tammer dan andere audi’s.
Het heeft wel wat, hij zou iig bij mij op mijn lijstje komen van potentiële wagens
concurrent voor de CLA shooting brake?
Die is er toch al bijna: de A3 Sportback.
@berlinetta: dat was ook mijn eerste gedachte, maar toen bedacht ik me dat er bijvoorbeeld ook een Mégane vijfdeurs hatchback is en een Mégane Estate, hetzelfde geldt voor de Golf, cee’d, Astra en vast nog meer. Niet eens zo’n gek idee om in een duidelijk populaire markt mee te gaan snoepen.
@knipperlichtje: Maar een Sportback is volgens mij best een ruime wagen. Het is niet zomaar een A3 met twee deuren extra. Vooral bij het vorige model viel dat erg op. Die was zo uitgerekt dat het wel een echte station leek.
@berlinetta: Inderdaad, “leek”. Maar ruim isie niet, past geen hond in man!
@Flamingo: Nee het is geen verhuiswagen inderdaad. Maar heeft een A3 Avant dan echt nog veel toe te voegen? Wellicht volgens de accountants van Audi ja.
@Flamingo: Ik heb die auto’s een bekeken voor de bagageruimte en de sportback viel me vies tegen, een BMW 1-serie is ruimer
@Flamingo:
Lariekoek, na genoeg hetzelfde, de A3 is zelfs ruimer.
Audi A3 380ltr – 1220ltr
BMW1 360ltr – 1200ltr
@fean: Ja qua echte liters misschien. Even vijf centimeter dieper en drie centimeter breder scheelt al gauw een hoop. De hoedenplank iets hoger en voila, daar zijn dertig liters (voorbeeld). Als het gaat om een hond of koffers is de diepte vaak het belangrijkste.
@phaeton: maar als je er een nuke in wil vervoeren doet de golf, en dus ook de a3, het beter :p
@berlinetta: ik heb even gekeken en in centimeters was de Sportback zowel bij de huidige als vorige generatie iets groter, maar niet veel. Bij de vorige (en bij de huidige ook nog een beetje) was er wel een enorm optisch verschil, dat kwam door het extra ruitje achter de achterdeur. Daardoor werd het een hatchback met D-stijl, laat een D-stijl nou juist hét kenmerk van een estate zijn.
@knipperlichtje: Dan issie kleiner dan ik dacht. Optisch gezien vind ik hem uit verhouding, vooral de vorige.
@berlinetta: volgens mij is de Sportback de break, heeft toch de trekken van een break. 5 deurs en een derde ruit achter de c stijlen, dak loopt door tot achteraan zodat grote lange dingen ingeschoven kunnen worden. Ik zou niet weten hoe dan de “echte” break er dan zou worden gemaakt. Een langere 3de ruit misschien? Een 4de ruit?
@kungfu83: het enige verschil tussen A3 en A4/A6 break is dat de drempel te hoog komt. Meer verschil zit er niet op de A3, A4, A6 break (buiten de lengte van de auto natuurlijk)
@berlinetta: exactly
@berlinetta: Dat is maar een half avant en die ziet er daarom ook niet uit.
@berlinetta: Ik dacht de A4 avant, die is toch formaat Leon/Golf?
@CRX: Nee de A4 Avant is dezelfde maat als de Passat. Golf en Leon vallen er een maatje onder.
@berlinetta @crx
A3 SB = 4,31m
Leon ST = 4,53m
Golf V = 4,56m
A4 A = 4,72m
Passat V = 4,76m
Niet dat ik het toejuich, al was het alleen maar om verwarring in type aanduiding te voorkomen. Maar het zou kunnen. Dan hebben ze een gamma van grofweg:
4,00m (A1SB)
4,30m (A3SB)
4,50m (A3A)
4,70m (A4A)
4,95 (A6A)
@phaeton: Voor de volledigheid: een A3 sedan = 4,45m
@phaeton @berlinetta: OK, thanks. Ik dacht echt dat de Passat qua formaat dichter tegen de A6 aan zat.
@berlinetta: Ik heb
@phaeton: Dit had ik geannuleerd, is blijkbaar toch gepost via de app.
Ja!
@allesmetturbo: en als rs met die heerlijke 2.5L 5 cilinder :D als ze die gaan maken begin ik nu alvast met sparen
Avant cabrio! Incl avant allroad targa
@allesmetturbo: oja en ook nog een allroad avant targa g tron met quattro zeker
@jurdespotter: en etron voor het stadsverkeer
Ziet er goed uit!
Nu is de basis al goed. De A3 sedan, vind ik één van de mooiere Audi’s. Lekker gedrongen en mooi in proportie. Bovendien is de A4 Avant inmiddels zo uit de kluiten gewassen dat er wel ruimte is voor een A3 Avant. Die zal in formaat niet veel onderdoen voor de eerste generatie A4.
@moveyourmind:ik dacht dat gedrongen juist een “slechte” proportie was/is?
Nee
Ja ziet er gewoon goed uit.
Nee. De A3 sportback ziet er al niet uit, te lomp en te hoog. Als je de A3 sportback te klein vind is daar een oplossing voor, genaamd de Audi A4.
Anders krijg je dan net als bij de CLA zo’n hatchbak gebaseerde mislukkeling.
@reistje: dat zie je toch verkeerd, de CLA SB scheelt qua liters kofferbak nauwelijks met de huidige C en ook de 3 touring. Ongeveer 490 liter. Alleen met de banken plat ontstaat een verschil. Daarom verkoopt ie toch behoorlijk goed, de levertijd op de CLA was in het begin torenhoog.
@eelco74: alleen er is meer dan alleen de kofferbak. De C klasse is op de achterbank een stuk ruimer dan de CLA.
@mashell: zeker, en ook voorin en een veel betere afwerking en
Al sinds mensengeheugenis seat leon stations? volgens mij is de huidige de eerste toch?
@bartteeuwen: niet alleen volgens jou, ook volgens mij. De eerste en tweede generatie waren alleen leverbaar als 5-deurs hatchback. Pas sinds de huidige Leon kun je ook een station of driedeurs kiezen.
En ik altijd maar denken dat de A4 een A3 sedan/station is.
Doen!
We hebben toch al een A4
@svdv: Een A3 Avant moet dan langer zijn dan een sportback en dan zit die inderdaad te dicht tegen de A4 avant aan. Zal er dus nooit gaan komen.
Heb zelf een A3 Sportback na een Focus Wagon gehad te hebben. Het verschil zit hem in de diepte van de kofferruimte. De Focus kwam qua ruimte (475 liter) aardig in de buurt van de Audi A4 (vorig model 490 liter).
@vantagev8:
De Focus heeft in zijn klasse dan ook wel een gigantische kofferbak!
@jack_abarth: de focus heeft juist een kleine kofferbak, de 308, Golf, Octavia en Astra zijn als station allemaal fors groter. Zelfs de vorige Mégane estate was al groter.
Ik niet, maar het zou mij niks verbazen als Audi dat wel denkt en hem op de markt brengt. Dat is toch een niche die ze nog niet gevuld hebben.
Dat zou dan vergelijkbaar worden met een Volvo V40, en de CLA Shootingbrake, lijkt mij dat dat wel een verkooptopper kan worden.
@mglopez: Hoewel ik de cla (shooting brake) vreselijk lelijk vind: Met zoiets spannends zie ik audi niet komen.
Tuurlijk, laat bmw ook maar volgen! Gaaf.
Ja!
Muesli diesel erin hangen en het wordt een verkoopsucces!!
Waarschijnlijk worden er dan meer a3 avant’s verkocht dan a4 avant’s
Ziet er beter uit dan een A4 en al helemáál beter dan dat treurige ding van Mercedes met die afgezakte bejaardenbillen. Dan zouden de A3 Sedan en de A3 Avant wel eens de knapste auto’s van het merk kunnen worden.
Gewoon de daklijn een 10à15 cm centimeter verlengen en dan staat hij op mijn verlanglijstje.
N
Nein, Nein, Nein!!!!
@406_v6: ik zie nu een schuimbekkende hitler voor me… (Weet nimmer van welke film, ik geloof inglorious basterds)
Nee!!!
Als iedereen zo druk bezig is met niches vullen, waarom is er dan nog geen estate cabrio?
Koop liever een Leon ST, mooier, zelfde onderstel, letterlijk quasi de halve prijs (of veel leukere motor – check) en als je de audi fanboy interieuraaier bril afzet, best een fijn interieur.
Want de gewone a3 heeft een te kleine olietank ?
Met de huidige A4 zie ik deze niche zeker kans maken. De sedan heeft al meer laadruimte dan de sportback, dus in avant versie interessant!
Van mijn vorige model A3 Sportback kan ik wel vertellen dat er in de laadbak een klein ‘hoekje’ zat. Dat was een gevolg van de achterbank die van de marketing afdeling Audi iets naar voren geplaatst moest worden om niet teveel te concurreren met de A4 van destijds (inzake passagiersruimte…). Dus wat laadruimte betreft mag deze best richting A4 gaan. Dit alles van mijn vernomen van mijn verkoper bij Audi..
Doen die Avant!
Laten we beginnen met de vraag, wil ik een Audi…?
Neen.
Voila, no further questions…
gewoon JA!
Ik heb nu een A3 sedan en de kofferruimte is te klein. Ik ben idd serieus aan het overwegen om een cla shooting brake te kiezen…al verkies ik wel het minder druk interieur van audi. Dus wat mij betreft; doen! (Maar wel geen break/avant maar een shooting brake!)
Ik smeek om NIET!
Ja! Ik zeg al zo lang dat een A3 te klein is, en een A4 te groot. Dit is perfect!
Ik zeg ook nee
Doe eerst die RS3 sedan maar.