De originele Delta Integrale is een beest van een auto en nu al een klassieker. Maar een nieuwe versie van dit kanon, moeten we dat wel willen?
Zoals bekend zet Fiat-Chrysler baas Sergio Marchionne volledig in op de wederopstanding van Alfa Romeo. Dat merk moet het waar gaan maken voor FCA. De hoop dat het merk Fiat nog eens een grote speler wordt op de Europese markt is al door de plee gespoeld en Lancia werd een jaar geleden officieel onthoofd.
Enkele baasjes bij FCA pleiten nu voor het reanimeren van het Delta Integrale-label. We zouden daarbij overigens niet moeten rekenen op een revival van het merk Lancia, maar gezien de laatste stuipen met die Chryslers met een ander logo willen we dat ook helemaal niet.
Toch is een nieuwe Delta Integrale helemaal geen slecht idee. De auto spreekt ook nu nog tot de verbeelding van vele autofans en was bovendien bijzonder succesvol in de rallysport.
Aan de andere kant vragen we ons af of een dergelijk rallykanon voor op de openbare weg nog wel kan in deze tijd. Veiligheidssystemen voegen gewicht toe, aandrijflijnen moeten schoner en de accountant heeft tegenwoordig meer voor het zeggen dan de creatieve ontwerper. Bovendien lijkt ome Sergio weinig oog te hebben voor historie.
Wat vinden jullie?
jack_abarth zegt
Oude mallen afstoffen, en gewoon terug in productie nemen zoals deze gestopt is…
rolov zegt
@jack_abarth: idd of zoals de Ford Mustang en de challenger opnieuw tekenen. Heb ik ook geen probleem mee. Zolang hij maar dat vierkante uiterlijk heeft. Ik heb de ena laatste delta gehad. Reed heerlijk maar leek totaal niet op de legendes.
Dutchdriftking zegt
@jack_abarth: lijkt me een top plan. Ik denk alleen dat legaal op de weg zetten nog wel eens een kustje kan worden.
Edge zegt
Nee! Lekker laten zoals het is en de legende in ere houden!
ikbenmnzus zegt
@Edge: Eens!
snorrie zegt
Nee, doe maar minimaal 100.
MARS zegt
Misschien met dikke batterijen erin een kans van slagen!
janmetdelangeachternaam zegt
@mars: hahah ga jij eens heel snel van autoblog af
MARS zegt
Waarom? @janmetdelangeachternaam:
dikdraak zegt
@janmetdelangeachternaam: Waarom? Met elektrische aandrijving heb je direct het maximum koppel tot je beschikking en je hebt daarnaast (als de ingenieurs een beetje nadenken over de plaatsing van de accupakketten) een lekker laag zwaartepunt. De Delta Integrale was revolutionair in zijn tijd, dus zijn opvolger zou ook de eerste van morgen en niet de laatste van gisteren moeten zijn.
baasbas zegt
Volgens mij hebben ze daar net iets meer behoefte aan iets wat ook daadwerkelijk verkoopt.
clarkson zegt
Voor toen erg leuk. Mooie historie. Lekker laten zo.
boltiev6 zegt
heel snel weer in productie nemen….niks veranderen!!!
philipf zegt
Ene kant wel want het is een heerlijke bak. Andere kant laat maar lekker zo. Is mooi voor de geschiedenis.
eelco74 zegt
Tuurlijk, hartstikke leuk. Nu zou het hier in NL voor geen kant verkopen, want geen 14%….
Maar tegen de tijd dat ie klaar is, dan is de bijtelling voor iedereen weer gelijk en gaan we weer normaal doen. Dan komen ze weer binnen bereik…
martinez666 zegt
Ja waarom niet, oke het is een legende, maar wie niet waagt niet wint, ze moeten zelf weten wat ze doen en vooral goed beseffen dat de lat immens hoog ligt! Bezint eer men begint
norge zegt
Snel ,rauw licht, onbetrouwbaar en levensgevaarlijk….Waar kan ik tekenen?
rolov zegt
@norge: ja maar zo wordt hij niet hè met de veiligheid regels van tegenwoordig.
thierryvth zegt
@norge: wat was er levensgevaarlijk aan een delta ? in mijn ogen is het tegendeel waar, met zoveel feeling in de auto weet je precies wanneer je op of over het randje gaat, dat is nou net de crux van de integrale. levensgevaarlijk was een 911 turbo in de 80’s bijvoorbeeld
norge zegt
@thierryvth: true, maar dit waren auto’s voor mensen die kunnen rijden…
jaapiyo zegt
@thierryvth: De brandblusser waar stiekem NOS inzat -ja 99% zeker een mythe maar toch-
alfablog zegt
@norge: Je wilt tekenen, maar wil jij er ook de prijs voor betalen die daar dan bij hoort?
e1000bmw zegt
@norge: bij Volkswagen voor de nieuwe Polo of Golf R. Hebben ze daar ook eindelijk iets in hun gamma dat niet enkel onbetrouwbaar en levensgevaarlijk is…
e1000bmw zegt
@norge: Ow, wacht! Ik interpreteerde je woorden verkeerd. Dacht dat je een carrièreswitch wilde maken.
thierryvth zegt
ja maar alleen als de auto als epic word als het origineel en ik denk dat dat moeilijk gaat worden nu zelfs golfjes een zillion pk hebben.
Misschien moeten we de one and only delta integrale laten rusten
boomhauwer zegt
@thierryvth: precies. Verwachtingen zijn te hoog.
hanse1one zegt
@thierryvth: amen
rolov zegt
@thierryvth: je kan hem toch gewoon. Een turbo geven en 300 pk? Chippen kan vanzelf wel.
dirkiii zegt
Ik hoop het maar laat eerst je merken weer goed draaien voordat je zoiets gaat ondernemen pak een alfa 4c met een lancia delta jasje
scottishcarspotter2000 zegt
@dirkiii: een lawaaige en oncomfortabele (is te overzien) tweezitter met middenmotor (???????). Als je daar n 5-deurs vierpersoons hatch omheengeboetseerd krijgt zou ik versteld staan
jaapiyo zegt
@scottishcarspotter2000: Het ekte kanon dat in de Rally’s gebruikt werd had wel die setup (de S4 IIRC). Is ook nog een straatversie van gebouwd.
pjotr zegt
Ome Serge heeft er zelf eentje…
valetparker zegt
Dit zou fantastisch zijn. Maar dan met een enorm revolutionaire set accu’s erin. Lancia is altijd een pionier geweest, dus nu ook vooruit! Weg met ouderwetse verbrandingsmotoren en vier electromotoren en een of ander revolutionaire electriciteitsfabriek aan boord. Alle wielen kunnen door de computer precies hard genoeg worden aangedreven en de gewichtsverdeling kan fantastisch gemaakt worden.
mjorace zegt
Niet in productie doen . Als hij in productie komt word hij toch uitgemolken
alfablog zegt
Maar wie gaat er ook 40.000 euro voor betalen hier?
norge zegt
@alfablog: voor die prijs koop ik hem gelijk…Ben alleen bang dat het twee keer zo duur wordt hier…
reistje zegt
Nee. Ik denk dat ze zouden falen.
Bij de Lancia Delta MK1 hoort een hoop (rally) historie. Bij het hele merk Lancia overigens in die jaren. Bovendien komt de Delta uit de topjaren van rally. En in zowel Group B als A dacht je aan Lancia. 25 jaar later is Lancia helemaal verdwenen zonder dat iemand het ook maar merkt (behalve de liefhebbers dan).
Bovendien is dit de jaren 80 niet meer. Wetten zijn anders, auto’s zijn anders. En niet te vergeten verwachtingen van mensen zijn anders. Een wild rally cannon met Italiaanse emotie, in de jaren 80 en 90 verkocht dat wel maar nu… Mitsubishi produceert geen Evo’s meer omdat niemand ze kocht. Het geliefde Alfa wankelt op een been. Ik verwacht niet anders dan een flop als ze het zouden maken.
Dutchdriftking zegt
Het idee is in iedergeval leuk. Maar juist uitvoeren zal nog een klus worden!
tvr1974 zegt
Ooit met een speciale versie gereden.. Destijds was er volgens mij niks snellers op de 100 dan dat ding.. Fantastisch apparaat maar heb zelf uiteindelijk voor een Maserati Racing gekozen maar zal die rit nooit vergeten.. Zie http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/08/rallymonster-gespot-lancia-delta-erre20.. Dan weten jullie waar ik het over heb
autodrome zegt
Volmondig ja, zonder iraliaanse grappen vwb betrouwbaarheid svp
gtwillem zegt
Nee. Niet doen. Om de volgende redenen:
1. De Integrale was een snelle versie op basis van de Delta. De Delta wordt niet meer gemaakt en er was niets sportiefs aan. Sterker nog, Lancia is al bijna dood.
2. Nogmaals: op basis van een bestaand model. De Mustang, Mini, Challenger, Camaro, Beetle waren in hun standaardvorm gekopieerd (daar kwamen uiteraard ook snelle versies van).
3. Rallyhistorie: dankzij het grote succes was de Integrale een droom voor de reguliere Delta bezitter. Gewone Delta’s verkochten toen nog gewoon: het waren chique Golfjes.
4. We romantiseren het wel: de Integrale was geen kneiterhard verkoopsucces en was al helemaal geen betrouwbaarheidswonder. Roesten deed die als een malle ennde exotische te hniek ging vaker stuk dan dat het heel bleef.
5. Wie zit erop te wachten? Auto’s die bij de liefhebbers aanspreken, verkopen bij voorbaat niet, bijna.
6. Laten we de Integrale gewoon de Integrale houden en hem herinneren voor wat het was. Elke nieuw iteratie wordt bij voorbaat neer gesabeld door de harde kern van Lancia liefhebbers en de S3 koper gaat echt niet ineens overstag.
schellekens006 zegt
Man man die auto kon vroeger al niemand betalen kostte een ton guldens. Wat zou die nu dan wel niet moeten gaan kosten dan
roppp zegt
Fiat heeft al genoeg aparte modellen (zie Maserati, Ferrari, Alfa 4C, straks de Fiat Miata). Lijkt mij niet zo heel handig om daar dan ook nog een Lancia bij te doen.
alfaitak zegt
Doe maar gewoon jaa
Esprit_de_Flandre zegt
Komt er niet. Dus hou op met speculeren…
mrrallycross zegt
JA!