Het ziet er namelijk naar uit dat het alweer klaar is voor Fisker. Jullie zijn niet echt te porren voor een mooie elektrische auto, kennelijk.
Nu we met de Honda NSX-R onze puristenjeuk hebben kunnen wegkrabben, is het tijd voor een nieuw elektrisch automerk dat het enorm zwaar heeft. En met zwaar bedoelen we echt heel erg lastig. Brigitte Kaandorp zou er een lied over kunnen zingen.
Het gaat om het merk Fisker, die kun je nog wel kennen. De Deense ontwerper probeert al jaren een automerk van de grond te krijgen. Dat lukt hem heel aardig, want hij heeft al behoorlijk wat auto’s met zijn naam erop geïntroduceerd.
Waarde van Fisker gehalveerd
Het grote probleem is dat het merk niet kan doorpakken. Dat lukte niet toen ze niche-sportwagens verkochten, dat lukte niet met de Karma plug-in hybride en het lijkt ook niet te gaan lukken met de nieuwe Ocean. Op de beurs hebben de mensen er overduidelijk geen vertrouwen meer in. De waarde van Fisker is namelijk gehalveerd!
Die halvering komt door de verhalen dat Fisker in gesprek is met crisismanagers die de boel moeten herstrucureren. Die verhalen komen uit de Wall Street Journal en kun je dus best wel serieus nemen. Dit duidt niet zozeer op een tijdelijke tegenslag, maar dat er intrensiek dingen niet lekker gaan bij het Amerikaanse merk.
Mooie elektrische auto
Fisker heeft vannacht gereageerd op alle consternatie. Uiteraard valt het volgens hen wel mee. Zo is het vrij normaal dat ze met adviseurs praten. Ook laten ze weten op zoek te zijn naar een grote autofabrikant om samen mee te werken.
De verwachtingen voor Fisker waren hooggespannen, ook bij ons. Ga maar na, een mooie elektrische auto van een bedrijf dat veel ervaring heeft met EV’s. Dat klinkt als een winnende combinatie, maar is het tot nu toe nog niet.
Fisker is overigens niet de enige EV-startup die het zwaar heeft. Ook bij Rivian en Lucid hebben ze er problemen mee. De markt lijkt toch niet helemaal overstag te gaan naar EV’s, mede door de extreem hoge prijzen en producteigenschappen (laadtijden en range). Zoals jullie aller @jaapiyo al zei, alleen Tesla lijkt in staat te zijn om op een winstgevende wijze nieuwe elektrische auto’s te verkopen.
Fotocredits: Fisker Ocean op een trailer door @nemus via Autoblog Spots!
Wolflow zegt
De V in EV staat niet voor Auto maar voor Vehikel
gregorius zegt
Zoals meerdere reviews zeggen; in potentie een prima auto die op alle vlakken bij de betere hoort. Maar, hij is nergens de beste in en veel dingen werken net niet lekker.
Daarnaast vind ik m ook simpelweg niet mooi.
Dus nee, als ik een EV moest hebben en uitzoeken in de klasse waarop deze geprijsd zal zijn, zal dit m niet worden.
Als deze Fisker een model was van een groot merk, zou hij het prima gaan doen, want dan kan je er op vertrouwen (?!) dat de dingen die net niet lekker werken gefixed worden en heb je mensen die het ding kopen omdat binding hebben met het merk (en daarnaast ook op de service vertrouwen); maar ook al dat heeft Fisker niet.
hanstadema zegt
Ik ben door de looks en specs op papier verleid om een proefrit te maken in Rotterdam. Na ontvangst en ritje weet ik weer waarom bepaalde merken wel een premium label opgeplakt krijgen.
De digitale binnenspiegel vond ik trouwens dramatisch. Op de een of andere manier raakt het focussen van je ogen in de war.
Edge zegt
Die digitale binnenspiegels zijn wat mij betreft leuk voor als je de auto volgeladen hebt voor de wintersport of een volgeladen aanhanger het zicht belemmert. Dan is iets van zicht achteruit beter dan niets, maar onder normale omstandigheden vind ik zelf de gewone spiegel toch ook veel fijner.
pomoek zegt
Ik geloof dat Hyundai een systeem heeft waarbij als je de richtingaanwijzer aanklikt de snelheidsmeter overgaat in je linker of rechter dooie hoek. redelijk briljant en voor mij de vraag waarom niemand dit overneemt.
quincy zegt
Tesla heeft dit ook. En het beslaat echt je hele dode hoek. Dus bij bijvoorbeeld invoegen op de snelweg kan je zelfs een paar banen op die manier snel en makkelijk en zeker inschatten. Die functie zal ik straks missen op de nieuwe auto :-(
ericc zegt
Hadden een partner moeten zoeken ipv alles alleen te proberen.
fastshifter zegt
Grappig om te zien dat dit soort ontwikkelingen worden opgevat als ‘gelukkig het was alleen maar een slechte droom die EV’s, alles wordt nu weer normaal ‘. Zelf geniet ik volop van EV’s, naast dat ik ook van ‘het echte spul’ kan houden. Jammer dat de nieuwe ontwikkeling telkens zo gestigmatiseerd wordt.
grrrrrene zegt
Fisker heeft gewoon een slechte auto op de markt gezet. Als een beta softwarepakket vol bugs die de komende maanden of jaren wel worden opgelost (mag je hopen). Daar heb ik echt geen medelijden mee.
Lucid heeft een geweldige elektrische auto gebouwd, morgen ze van mij zo op mijn oprit parkeren en de sleutels overhandigen. Maar hij is te duur. Er zit teveel engineering tijd in en de gemiddelde koper koopt voor de helft liever een Tesla Model S. Ik had Lucid wel meer gegund, misschien wel omdat ik zelf ingenieur ben.
Grappig eigenlijk dat Lucid en Fisker exact het tegenovergestelde hebben gedaan en allebei falen.
Maar wat ook persoonlijk vind, ook van Tesla, is dat ik voor onderhoud aan mijn auto ergens in de buurt terecht wil kunnen. Zelfs voor Tesla moet ik ruim een uur rijden voor een service punt. Voor Lucid en Fisker heb ik het niet eens opgezocht.
Robert zegt
“…alleen Tesla lijkt in staat te zijn om op een winstgevende wijze nieuwe elektrische auto’s te verkopen.”
Tesla heeft het tij (en de tijd) mee gehad. Ze hebben jaren lang veel geld verdiend met de verkoop van emissierechten aan de traditionele autofabrikanten. Maar gezien het feit dat die traditionele autofabrikanten inmiddels ook steeds meer EV’s bouwen, is die inkomstenbron geleidelijk aan het opdrogen. In de tussentijd heeft Tesla z’n productievolumes nu op orde gekregen, waardoor er eindelijk ook geld kan worden verdiend met de verkoop van auto’s.
Elke andere start-up heeft die financiële voordelen niet (gehad), dus die moeten het hebben van de centen die investeerders bereid zijn in een merk te stoppen. En of zoiets succes vol kan zijn, lijkt enkel afhankelijk te zijn van de lange adem van de aandeelhouders.
willeme zegt
@rrrobert:
Interessante analyse! En zeker niet onwaar. Tesla was er ook bijzonder vroeg bij (in 2012 werd Musk nog uitgelachen met zijn plannen)
Maar misschien wel het belangrijkste (vind ik dan he ;-)), is dat Tesla de nadelen van een EV maximaal beperkt: goede range en ze hebben een eigen laadnetwerk.
Overigens is er ook extreem veel durfkapitaal erin gestoken, Dus alle verliezen werden aangevuld en het extra geld ging linea recta richting R&D.
Aan de andere kant, de markt qua kopers is nu veel groter. Dus in theorie moet er meer potentie zijn (mits het product goed is, want er zijn ook veel meer concurrenten).
harrie zegt
Op zich is hij wel fraai, maar heeft ook niet echt een USP.
En onbekend maakt onbemind bij velen, je wil natuurlijk niet dat de buurman denkt dat je in de zoveelste chinese XPeng of KLabam rondrijdt.
Allison Burgers zegt
Wel standaard ARKO.
Wiwaldi zegt
Zoveelste burgerlijke gezinsbak. Next.
potver7 zegt
Er zijn nou eenmaal best veel burgers op de wereld. En best veel gezinnen. En combinaties daarvan. En de meesten daarvan vinden een auto best handig.
Dus wat is het probleem als er een ruime keuze is in auto’s voor die bevolkingsgroep?
potver7 zegt
Tesla is in een gat in de markt gesprongen op het moment dat verder nog niemand zag dat dat gat bestond: namelijk dat van de (enigszins) betaalbare EV. Dat niet alles lekker werkte, en de bouwkwaliteit nogal ondermaats was, werd door de klandizie geaccepteerd, juist ook omdat Tesla een heleboel dingen anders aanpakte dan de gevestigde orde. Inmiddels is de EV-markt behoorlijk volwassen geworden, heeft iedere fabrikant EV’s in de aanbieding, en zou ook Tesla het 2013-model van de Model S aan de straatstenen niet meer kwijtraken.
Dus nu is het voor nieuwe start-ups ongeveer net zo moeilijk om de markt in te komen als in het pre-EV-tijdperk: vrijwel onmogelijk, behalve als je óf het koopje van de eeuw op de markt brengt (zie MG, maar die krijgt het ook steeds moeilijker), óf een supersportwagen. En dan nog is de kans groot dat je na een paar jaar toch de handdoek in de ring moet gooien.
Lucid zie ik ’t nog wel redden, omdat die zich richt op de bovenkant van de markt en niet op grote volumes. Maar Fisker is aan het concurreren met de gevestigde orde en goedkope Chinezen en dat maakt ’t niet erg makkelijk voor ze. Zeker niet nu er berichten zijn over kwaliteitsproblemen, dat maakt potentiële klanten toch huiverig.
denniyo zegt
Volgens mij is vooral naamsbekendheid het grote probleem in dit geval, zorg er als merk nou gewoon voor dat je een normaal dealer netwerk hebt waar mensen de auto’s ook kunnen zien, voelen en proberen en als de ervaringen goed zijn komen de verkopen vanzelf wel, gooi er eventueel een reclamespotje of 3 tegenaan op radio, tv en Internet en mensen worden vanzelf wel verleid tot een bezoekje aan diezelfde dealers.
JelmerS zegt
de eerste 50% ging al van de daarvoor eerste 50% af en nu opnieuw 50% weg. Sinds eind vorige jaar 95% van mijn investering verdampt.. Bizar hoe men geld heeft verbrand voor dit product dat toch exact is wat de markt vraagt zonder dat Fisker het domme idee had om zelf een fabriek te moeten bouwen en dus bij een gerenommeerde partij laat bouwen.
Jeffrey zegt
Willen ja (ik vind electrisch echt geweldig rijden; sorry), kunnen betalen? NEE!
Echt belachelijk wat een tweedehands prijzen. Je MOET tegenwoordig bijna een lening nemen of 25-30k voor een tweedehands normaal vinden