De abonnementen voor opties schijnen het nieuwe verdienmodel te gaan worden. Maar hoe staat de consument hier tegenover?
Autofabrikanten zullen er alles aan doen om zo veel mogelijk geld te verdienen, net als elk ander bedrijf. Een van die nieuwste manieren om dat te doen is het introduceren van abonnementen. Daarmee bedoelen we geen private lease-constructie, maar echt abonnementen zoals Netflix of Spotify, maar dan voor de opties van je auto.
Als je dan een bepaald bedrag overmaakt aan het betreffende automerk, dan kun je gebruik maken van opties. Maar wat denk je: consument zit daar dus totaal niet op te wachten. Dat blijkt uit een onderzoek van Cox Automotive.
Abonnementen voor opties
Meer dan 75% vindt het namelijk totale fecaliën van een mannelijk rund dat er betaalt dient te worden voor functionaliteiten die al in de auto zaten bij aflevering. Sterker nog, de consument van tegenwoordig verwacht eigenlijk gewoon dat de meeste ‘opties’ dus tegenwoordig gewoon standaard zijn in bij de verkoopprijs inbegrepen moeten zijn.
Paar voorbeeldjes. Maar liefst 92 procent wil dat stoelverwarming niet beschikbaar is per maand, maar er gewoon op zit. Ook voor een smart key wil men niet per maand betalen. Het enige waarbij men het zou overwegen, zijn veiligheidssystemen.
Wel voor veiligheid
Denk aan lane-keep-assist en de noodremassistent. Daarvoor wil men tussen de 25 en 30 dollar betalen. Ook voor Wi-Fi is men bereid om maandelijks geld over te maken aan de fabrikant.
Je kan er op twee manieren naar kijken natuurlijk. Nu zit je vaak met auto’s die kaal worden afgeleverd en waarbij de opties in veel gevallen niet achteraf gemonteerd kunnen worden (of in elk geval, het is erg omslachtig). In dat kader is het wel handig dat het kan.
Aan de andere kant, het is natuurlijk vreemd dat je opnieuw een abbonement moet afsluiten voor een optie waarvoor al betaald is door de vorige eigenaar. Enfin, wat denk jij: zou je willen betalen voor die features? Of slaan de fabrikanten te ver door? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit zijn de meest gezochte opties bij occasions!
Robert zegt
Nee, dit soort plannen van autofabrikanten maakt dat ik nog wel even in (bijna) youngtimers blijf rijden. Dat houdt het allemaal wat meer overzichtelijk en vooral betaalbaar.
Rick-dos zegt
En bedankt Elon Musk…. Ik zal nooit voor abbo’s op mijn auto gaan betalen. Ik wil heus wel voor een abbo betalen in andere gevallen maar wel wanneer het logisch is. Als ik een auto koop is daar totaal geen logica bij te bedenken.
Elon Musk is de grote aanjager van de great reset, jungs. Het ‘doe je eigen onderzoek’ leger van het internet dat alles doorheeft en alles afweet van de Great Reset: Pak ‘m!
Rick-dos zegt
En bedankt Elon Musk…. Ik zal nooit voor abbo’s op mijn auto gaan betalen. Ik wil heus wel voor een abbo betalen in andere gevallen maar wel wanneer het logisch is. Als ik een auto koop is daar totaal geen logica bij te bedenken.
Elon Musk is de grote aanjager van de great reset, jungs. Het ‘doe je eigen onderzoek’ leger van het internet dat alles doorheeft en alles afweet van de Great Reset: Pak ‘m!
Pascal zegt
Als je kijkt naar wat Brussel allemaal in petto heeft voor het volk, heb ik werkelijk geen idee hoe je Musk kunt aanwijzen als de aanjager van dingen die we niet willen. Dan kijk je toch echt de verkeerde kant op.
Rick-dos zegt
“…Die ‘we’ niet willen”. Altijd leuk types zoals jij die denken voor iedereen te spreken.
Musk is met het idee gekomen om abbo’s in auto’s te introduceren. Iets dat ‘we’ blijkbaar niet willen gezien dit onderzoek.
Maar goed, ik heb het over Musk en we mogen niks negatiefs zeggen over jullie grote messiah.
Pascal zegt
Met “types zoals jij” generaliseer je gelukkig zelf totaal niet ;) maar even serieus: de trend om alles via services aan te bieden is al een jaar of 10 gaande, met Spotify en Netflix voorop. In het bedrijfsleven is Software as a Service zelfs al geruime tijd de standaard. De vertaling naar de automotive was dus slechts een kwestie van tijd. Musk is volgens mij niet eens de eerste, omdat Mercedes ook allang ‘opties as a service’ heeft aangekondigd.
Rick-dos zegt
“…Die ‘we’ niet willen”. Altijd leuk types zoals jij die denken voor iedereen te spreken.
Musk is met het idee gekomen om abbo’s in auto’s te introduceren. Iets dat ‘we’ blijkbaar niet willen gezien dit onderzoek.
Maar goed, ik heb het over Musk en we mogen niks negatiefs zeggen over jullie grote messiah.
Pascal zegt
Zodra je beweert dat Musk dit bedacht heeft en ook nog eens vanuit ‘great reset’ achtige motieven, ben jij toch echt degene die ‘m op een voetstuk zet en veel teveel credits geeft. Musk is een handige commerciele jongen die graag meeprofiteert, meer niet.
petroldrinker zegt
ik denk dat je elon musk verward met de EU? die zijn juist de grote aanduwer daarvan, niet musk, die profiteert er gewoon van.
CYBRTRK zegt
Volgensmij is Klaus Schwab de aanjager van ’the great reset’ en niet Elon Musk. Wel een bijzondere redenering dat Elon Musk de aanjager zou zijn omdat hij alleen een abbonement aanbied voor FSD en connectivity in de auto’s, waarbij je FSD ook gewoon in één keer kunt betalen
e36thuglife zegt
Ja tuurlijk en dan zeker payen per maand om je schuifdakkie open te mogen doen. En nog meer payen om de led lampen aan te doen anders hallo geen lamp. Als ik een auto koop dan beter gaat alles wat er op zit gewoon werken anders kan de dealer ze tanden gaan zoeken in de showroom.
Pascal zegt
Je doet je naam eer aan :)
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sportevo zegt
Ik zou alleen voor online diensten willen betalen. Bijvoorbeeld real-time traffic information of navigatie updates. Andere zaken zitten op of in de auto als je ze erbij koopt of juist niet als je ze niet koopt.
Mensen die vinden dat bepaalde opties standaard op de auto moeten zitten snap ik niet. Die zou je dan ook betalen. Enige verschil is dat je nu weet wat die stoelverwarming extra kost.
sprankel zegt
Daar begin het mee, kaartupdates & real-time traffic. Dan is er nog een abbonement voor oplaadpalen te kunnen zien, bediening via de smarthphone (vooral de airco op voorhand aanzetten is een luxe). En als je toch bezig bent waarom dan geen abbonement voor welness? (stoelverwarming en massage)
Iedereen kan wel roepen dat ze het niet willen, toch gaan we het doen. De tactiek is simpel, als je hem nieuw koopt dan krijg je nu reeds al die abbonementen gratis voor de eerste jaren. En wie koopt er massaal nieuwe auto’s? Lease rijders dus tegen dat die abbonementen betalend worden is het niet meer hun auto en dus ook niet hun probleem. Of dacht je dat de lease rijders opties gaan laten vallen om bij te betalen zodat de volgende eigenaar permanente stoelverwarming krijgt?
faalhaas zegt
Net een 2 jarig abbonement op het linker knipperlicht afgesloten bij een andere provider, 1e 9 maanden 42,50 en dan 60 eypo. Wel 50 euro aansluitkosten, maar dan komen ze wel alle lampjes vervangen.
bernoulli zegt
Automerken zijn zo onbetrouwbaar als de pest wat dat betreft. Hoeveel voorbeelden zijn er niet van af-fabriek navigatiesystemen waar de ondersteuning ineens van stopt?
Of brakke apps bij ICE’s en EV’s die de helft van de tijd maar beperkt werken.
Heb zelf nu nog een ‘Connected’ Skoda waarbij ik (als het werkte) altijd de locatie van de auto kon tracken en waarschuwingen kreeg als de auto werd gestart of bewoog. Tot ze ineens eenzijdig besloten daarmee te stoppen en je een bluetooth-app kreeg als slap alternatief die alleen werkt als je met je telefoon in de auto zit.
En dan vertrouwen dat het met betaalde opties allemaal goed gaat. Lol.
Henkie zegt
Zelfde verhaal als bij Opel. Werd overgenomen dus toen werkte Onstar ook niet meer. Lullig voor de eigenaren die daar net voor dat dit gebeurde een 2 jarig contract hadden afgesloten en volledig betaald.
martinus.tussengas zegt
Zou wel betalen voor een app die het goed doet. Opties in de auto niet.
slisse zegt
Optionele veiligheidssystemen zijn van de pot gerukt. Ja we hadden zijn leven kunnen redden maar ja meneer heeft zijn abonnement vorige maand geannuleerd… mooie discussie voor in de toekomst…
Pascal zegt
Interessante discussie inderdaad. Linksom of rechtsom moeten die systemen natuurlijk wel betaald worden, dus dan zouden ze die beter standaard moeten maken op elke auto en de aankoopprijs verhogen?
HzR zegt
@Pascal: de klant wilt alleen niet meer betalen voor dezelfde auto. Hoe ik zie hoe het om me heen werkt is: we hebben een extra airbag voor 10€ nodig om de 5 sterren nog te bereiken, dan zoeken jullie insparingen voor 10€ in de rest van het interieur om te compenseren. Uiteindelijk krijgt de klant minder comfort of luxe, maar meer veiligheid voor hetzelfde geld.
Pascal zegt
“de klant wilt alleen niet meer betalen voor dezelfde auto” dat probeerde ik aan te geven; het zal linksom of rechtsom betaald moeten worden (of inderdaad ten koste moeten gaan van iets anders).
burb zegt
Voor een data abonnement snap ik het nog omdat je daadwerkelijk iets ver/gebruikt. Verder is het totaal idioot om altijd full options auto’s te produceren (iets met chip tekorten) waarvan er wellicht enkele door de gebruiker als dusdanig wordt “geactiveerd”. Daarnaast is het ook nog eens een rare wetenschap dat alle technologie voor bv de parkeersensoren recht voor je neus aanwezig zijn, maar dat ze pas gaan werken wanneer je 30,- per maand betaald. Doe het dan per parkeer beurt ofzo. Gaan de sensoren nooit af, betaal je ook niets… 😉
Bella Macchina zegt
Als het gaat om services die een input van de leverancier vragen (navigatie met verkeersinfo, wifi) kan ik het nog wel begrijpen maar bij functies die in de auto ingebouwd zijn is het compleet absurd.
remmenisangst zegt
Een van het meest onzinnige abonnement is toch wel dat je bij Mercedes de optie kan activeren om het meesturen van de achteras van 4° naar 10° gaat. Het is een mechanisch onderdeel wat er gewoon opzit…
roadster zegt
Ik ben zeker niet bereid abonnementskosten te betalen voor opties op de auto. Het zou voor mij zelfs reden zijn een ander merk te kiezen. Van het betalen voor veiligheidssystemen zie ik wel een voordeel. I.p.v. deze doorgaans iritante zaken steeds zelf uit te schakelen, kun je ze permanent uitzetten door het abonement niet te betalen.
mashell zegt
Bij mij Audi hoort de LED matrix verlichting niet tot de standaard uitrusting, maar die LED matrix units zitten er wel in en ik wil die Matrix functionaliteit wel hebben. Je kunt ze achteraf via een abonnement laten activeren. Dat doe ik ook, maar alleen in de drie wintermaanden wanneer je vaker in het donker rijdt. Op deze manier betaal ik in vier jaar lease contract minder voor de optie dan als ik die had bijbesteld. Ik zie er dus wel een voordeel in. En geen bijtelling erover en dat is natuurlijk altijd goed.
karhengst zegt
Dat is dus precies het scenario waarmee men de acceptatie van zulke constructies zal krijgen. Alles wat in de (private) lease de markt op komt wordt sowieso al via een maandelijks tarief betaalt.
Voor de fabrikant dus win-win. Het productieproces (wat de premium boeren zelf zo complex hebben gemaakt) wordt vereenvoudigt. En men kan tot het einde der tijd blijven cashen op de tweedehands eigenaar waarvan men anders geen cent had gezien.
Voor de consument een sigaar uit eigen doos.
Diesel Rocks zegt
Ik betaal abonnementskosten (eenmalig per 1 of 2 jaar) voor bepaalde online diensten, zoals de online update van mijn navigatiesysteem. Niks mis mee. Maar een abonnement nemen op iets wat offline is en al standaard op/in de auto zit zou ik nooit doen. Dat is gewoon crimineel en zou verboden moeten worden.
Als een dealer mij zoiets voorstelt dan ga ik naar een ander merk, of eis ik per optie een korting van 10 jaar het abonnementsgeld op de aanschafprijs.
Stel je voor, je koopt in de toekomst een modern en intelligent huis met 8 kamers, maar 2 kamers blijven afgesloten tenzij je een abonnement afsluit bij de oorspronkelijke verkoper. Belachelijk!
Dutchdriftking zegt
Winterbanden leasen kan al jaren meen ik, ieder jaar een ander setje velgen kan wel grappig zijn. Dat moet tenslotte kunnen met leasen. Maar als de dealer je airco blokkeerd omdat je een afschrijving hebt gemist is natuurlijk wel een dingetje.
O plaat zegt
Ik snap het niet, zelfs niet in het geval van navigatie, waarom zou je betalen als Waze het gratis doet? Bovendien is die laatste beter in alcohol/snelheids controles aanduiden. Van mij zullen ze geen cent zien en zou er rekening mee houden bij de aankoop van een ander voertuig. Al deze “vooruitgang” doet mij meer en meer houden van mijn klassiekers zonder nutteloze opties. Al past het wel mooi in de “you will own nothing” retoriek waar we naar toe moeten volgens ons ministers.
Gabri zegt
Ik zou betalen voor abonnementen voor opties die weliswaar mechanisch/elektronisch aanwezig zijn maar waarvoor ik niet op voorhand betaalde. Dit maakt een nieuwe wagen fiscaal interessanter voor zelfstandigen en bedrijfsleiders daar je in België belast wordt op de cataloguswaarde inclusief alle opties bij aankoop. Maar ik zou het dan weer niet overwegen mocht het na 3 jaar meer kosten dan de optie op voorhand te kopen.
iphonistvongates zegt
Ik heb ineens een In-App Purchase verdienmodel deja vu na het lezen van dit literaire juweeltje.
De volgende stap (noem het evolutie!) zie ik ook al aan de nabije horizon. Een betaling per keer dat je een optie activeert/aanzet. Stoelverwarming aan = €0,99
Transactie gaat per direct of per bepaalde periode. Ayden, iDeal, ApplePay enz. zijn de methoden.
Daarna komt de volgende stap (noem het post-evolutie). Er wordt een betaling verlangd voor het uitzetten/deactiveren van de optie.
Airco uitzetten = €0,69 per keer.
Al die micro-transacties samen worden zeer lucratief voor de ‘dienstverlener(s)’ 🤑🤑🤑
theghost zegt
Ik zou hooguit voor updates willen betalen, maar niet voor features die al in de auto zitten. Een logische zijn dan kaart-updates voor het (dan standaard aanwezige) navigatie systeem. Wifi heb ik in de auto nog nooit nodig gehad, Dat zal dan nodig zijn voor die kaart-updates en dus standaard aanwezig, daar ga ik echt niet ook nog eens voor betalen! Betalen voor stoelverwarming? Hell NO! betalen voor safety-features!? En dan zeker de verzekeringen straks geen dekking geven omdat je geen abbo op de safety-features hebt!? HELL NO! Dat moet absoluut standaard op een auto!
wimbers zegt
Als ik een auto koop, en dus in een keer afreken, dan wil ik dat alles er op zit en dat het werkt. in 1 keer afrekenen, boter bij de vis, dus ook vis bij de boter.
Als ik maandelijkse betalingen wil, dan koop ik hem niet, maar dan huur / lease ik die auto, alleen dan mogen van mij in de leaseprijs die opties erbij komen.
dus of alles kopen en nooit meer gezeik, of alles huren en alles maandelijks. geen rare combi’s
hollow zegt
You’ll own nothing, but you’ll be happy.
sparks zegt
Ik ben absoluut geen voorstander, maar zolang stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco en cruisecontrol (welke versie dan ook) er op zit ben ik tevreden. Alle andere, lekker belangrijk…
degrotemuis zegt
Valt me nog mee dat zoveel mensen tegen zijn. Je zou verwachten dat de meeste mensen die nieuw kopen juist voor zouden zijn, zo lang de maandbedragen voor de gewenste opties over 3-5 jaar lager uitvallen. Het zal waarschijnlijk ook wel impact hebben op de inruil als iedere auto eigenlijk weer ‘kaal’ doorverkocht wordt, maar lang niet iedere nieuw koper neem dat mee. Ik ben geen voorstander. Weer een extra post in plaats van 1 keer aftikken en klaar. Niet 10 euro voor dit, 5 euro voor dat, 20 euro voor zus en 32,50 voor zo. Op die manier kan je net zo goed de hele auto met opties in de private lease gooien, als de helft wat erin zit straks toch maandelijks betaald wordt. Hopelijk gaat dit net als de accuduur bij de Zoe niet echt goed aanslaan. Maar het is wel een mooi verdienmodel om een eventuele terugloop in onderhoud mee op te vangen, dus het zal er wel doorgedrukt worden.
Brol zegt
Het spijtige met die abonnementen, is dat je vaak bij aanvang met een periode van 3 jaar vastzit.
Anders zou je zeer snel het abonnement van een optie kunnen stopzetten indien die optie het niet goed doet, niet nuttig is of ongebruikt blijft. Er zijn zoveel dingen op een auto die je uiteindelijk zo goed als nooit gebruikt…
Opties die je vandaag in een pack moet nemen, maar morgen met een abonnement allemaal individueel kan schrappen of aanzetten.
Als het globaal maar (veel) goedkoper kost, want de auto (bij gebrek aan opties) is bij overdracht naar een nieuwe eigenaar minder waard als het vandaag is.