Ja joh, smijt er nog maar 4,5 miljoen euro bij op. Er wordt een zeer exclusieve Bugatti Centodieci aangeboden voor het duizelingwekkende bedrag van 12,5 miljoen euro.
Bugatti speelt een leuk spelletje met ons. Namelijk het spelletje ‘hoe erg kunnen we één chassis uitmelken?’ Wij kunnen namelijk de Chiron wel waarderen, maar de rest is wat ons betreft een beetje… overbodig. Ja, echt. Er zijn maar zo veel dingen die je kunt doen met een 8.0 liter W16 motor op dezelfde basis en Bugatti zit ver over hun limiet heen.
Doelen
Toch zouden Bugatti en eventuele Bugatti-aficionado’s dat graag willen tegenspreken. De Chiron is de gebalanceerde luxe/hypercar. De Divo is een duurdere, exclusieve versie die iets beter de bocht om gaat. Het midden tussen die twee is de Chiron Pur Sport. Bijna 500 rijden doe je met de Chiron SS en SS 300+. Met extreem veel geld smijten omdat je de enige auto van zijn soort wil doe je met de La Voiture Noire. Ongelimiteerd lol trappen met een soort X-Wing op wielen doe je met de Bolide. Dan hebben we ze wel gehad, toch?
Centodieci
Toch niet. Wij waren hem alweer bijna vergeten, maar er is nog één. De Centodieci. Je vergeet ‘m makkelijk omdat het grof gezegd weer een veredelde Chiron is. 8.0 W16 motor achterin, zelfde soort specs, nog meer geld. Er komen namelijk maar tien stuks van de op de EB110 geïnspireerde hypercar, die 8 miljoen euro per stuk moeten kosten. Bedoeld voor mensen die echt niet meer weten wat ze moeten doen met hun geld, waarvan er trouwens al lang tien stuks zijn gevonden.
Bugatti Centodieci voor 12,5 miljoen euro
Ben jij nou iemand die écht niet weet wat te doen met een flinke bak geld en baal je dat je achter het net viste bij de sollicitaties voor een Bugatti Centodieci? Goed nieuws! Er staat er eentje te koop. Wel moet je iets bijbetalen: 12,5 miljoen euro moet de in 2023 gebouwde Centodieci kosten. Dat is inderdaad 4,5 miljoen euro bovenop de originele vraagprijs. Je kunt bijna een Divo kopen voor dat geld.
Gebouwd?
Ho eens even: ‘gebouwd’ in 2023? Nee, dat is geen tikfout. De auto moet namelijk nog gebouwd worden. De 10 exemplaren staan op de planning voor vroeg in 2023, maar de tien klanten hebben een ‘build slot’ gekregen. Dit is een bekend systeem: je koopt het recht op een auto en doet een aanbetaling, vervolgens betaal je de hele auto wanneer je je specificatie hebt vastgesteld. Deze Bugatti Centodieci voor 12,5 miljoen euro is dus enkel een build slot. Het is het recht op de auto dat je koopt, maar je mag hem nog wel zelf op smaak maken. Wel nog even geduld hebben.
Desalniettemin is het gewoon een gigantisch groot bedrag, helemaal omdat het nog niet gaat om een fysieke auto. Wel mag de koper zich toevoegen aan een illuster clubje dat onder meer bestaat uit Cristiano Ronaldo. Bepaal zelf maar of dat de deal versterkt of verbreekt. Kopen kan via JamesEdition.
Robert zegt
Veel gehoorde gedachte, deze dagen:
“Hmm… Beetje jammer dat ik nu nét ff niet bij mijn Russische oliedollars kan komen.”
flyerbunch zegt
Japanse dealer die adverteert via een Nederlandse luxury website. Iets is iets waard wat men er voor wilt geven.. so why not I guess?
ghini zegt
Hoe kan je de Centodieci nou vergeten?! Dat is de allergaafste special. Ja de techniek is niet anders maar daar gaat het ook niet om. Design is gewoon heel gaaf. Dat Bugatti dit toelaat verbaasd me dan wel weer.
petroldrinker zegt
Tja, dan kan je de 10e de loterij winnen, kan je er welgeteld net deze auto voor kopen, zolang je in een land woont waar ze geen belastingen hebben….
ukbob zegt
Zou Bugatti daar blij mee zijn, een groepje van 10 exclusieve klanten waarvan er nu dus al eentje met z’n nog niet gebouwde auto aan het rond zeulen is…?
kniesoor zegt
Aangenomen, dat het koopcontract dit niet verbiedt, zal Bugatti er rekening mee hebben gehouden, dat dit kon/kan gebeuren. Het houdt Bugatti in de picture, iets wat ze in Mulhouse vermoedelijk niet erg vinden.
560pk zegt
@amghans: het verbaast me dus wel een beetje, dat er geen clausule in het verkoopcontract zit. Het is namelijk een zekere “win”. Ik neem aan dat deze 10 auto’s alleen op uitnodiging besteld konden worden, voor klanten die al 3 of 4 “gewone” Buggs hebben. Anders zou ieder hedgefonds er direct inspringen. Ik denk dat deze klant bij de volgende special niet op de shortlist komt.
cossiekiller zegt
Ja lap. Nu heb ik net mijn zuurverdiende euro’s gespendeerd aan mijn eerste diesel tankbeurt van boven de 2 euro per liter…
Ik kan de Bugatti bijgevolg totaal niet meer betalen.