Niets is meer waar voor je geld als een oude bedrijfswagen. Want na 5 jaar hoef je geen BPM te dokken.
Nieuwe personenauto’s zijn moeilijk duur geworden in Nederland, mede door de hoge BPM. Dit zorgt ervoor dat relatief jonge occasions ook nog behoorlijk aan de prijs zijn. Bij personenauto’s kijkt men naar de CO2-uitstoot voor een BPM-berekening, bij een bedrijfswagen gaat het om de catalogusprijs. Overigens is dit laatste ook van toepassing bij kampeerauto’s en motorfietsen.
Bedrijfswagen zonder bpm
Wanneer een bedrijf een bestelwagen koopt op grijs kenteken is er geen sprake van BPM. Dat is alleen als de ondernemer een bedrijfswagen voor 10% of meer binnen de onderneming gebruikt. In de praktijk is dat natuurlijk vaak zo.
Als jij als particulier een gebruikte bedrijfswagen wil kopen, moet je wel oppassen voor die BPM. Bij een jong gebruikt exemplaar zul je gewoon die rest BPM moeten aftikken. In Nederland is de regel echter zo dat bedrijfswagens van 5 jaar en ouder niet meer te maken hebben met die rest BPM. En zo kun je vaak voor een gunstige prijs een ruime bedrijfswagens rijden als particulier.
Als voorbeeld vonden we deze twee 5 jaar oude occasions op Marktplaats. Voor deze voertuigen hoef je geen rest BPM te betalen als je ze privé gaat rijden, dus komen er achteraf geen apen uit de mouw. De meeste auto’s worden geadverteerd met een prijs exclusief BTW, dus dat is wel iets om rekening meet e houden. Zowel de Transporter als de Mercedes kosten allebei 14.999 euro ex BTW. De Benz heeft 250.000 km gedraaid en de VW ruim 283.000 kilometer.
FB_1269020922 zegt
Je betaalt je alleen scheel aan wegenbelasting bij een dieselbus
flutterby zegt
@FB_1269020922: Deze vallen onder het bestelbus tarief. Een vergelijkbare personenwagen (gewicht) op benzine kost ongeveer een tientje minder per maand.
jeroen82 zegt
@flutterby: Als particulier betaal je gewoon het volle pond motorrijtuigen belasting.
flutterby zegt
@jeroen82: nee hoor, er is ook een tarief voor bestelbus particulieren.
jeroen82 zegt
@flutterby: Heb ff zitten kijken op de belastingdienst site, je hebt gelijk idd, vreemd aangezien ze die regels jaren geleden afgeschaft hebben…
okdoei zegt
@flutterby: ook als je deze particulier gebruikt?
mlbenz zegt
En voor een paar duizend meer heb je er een met de helft aan km’s!!!
Ik wil niet anders meer. Heerlijk hoog zitten, automaatje, cruise en een zee van ruimte.
rolov zegt
@mlbenz: en de wegenbelasting?
jarnobakker zegt
Nu nog 1 op benzine zien te vinden… Anders betaal ik me scheel aan wegenbelasting
jarnobakker zegt
@jarnobakker: en die afgetrapte hokken hierboven gaat geen mens meer dat bedrag voor betalen
jarnobakker zegt
@jarnobakker: is wel leuk met een zo’n pick up uit de USA. Als ik een 6 zitter tegenkom😎
gerjan zegt
War betaald een particulier voor zo’n bus aan wegenbelasting?
jack_abarth zegt
Serieus, jullie komen met bussen op de proppen? Wat denk je van de ML’s die eerst als “bedrijfswagen” door het leven gaan en daarna voor een goede verkocht worden.
jack_abarth zegt
En om het dan meteen door te trekken:
ML kopen in Duitsland van net geen 5 jaar oud. Daar nog laten ombouwen tot grijs. Importen en conversie daarna ongedaan maken, et voila een leuke SUV voor weinig te importeren.
jeroen82 zegt
Best bizar dat ik voor een nieuwe dik aangeklede Peugeot Expert in 2019 nog geen 20 rooie betaalde, en dan moet dit, 5 jaar oud met 2,5 ton op de klok nog 15.000 kosten?
bjorn84 zegt
Nou dan was dat niet zo’n hele “dikke ” uitvoering. Die van mij nieuw met zowat alle aangekruiste opties was rond de € 38.000. Vito of transporter was met vergelijkbare opties € 10.000 – 12.000 duurder geweest.
Dus de “restwaarde” is natuurlijk ook hoger.
jeroen82 zegt
@bjorn84: Calatoguswaarde is dan ook 47.000, echter betaalde is toch echt 19.8xx ex de btw voor een premium pack uitvoering met nog wat extra opties 🤭. En nee, het was geen showroom model, moest er 2,5 maand op wachten.
wes12 zegt
Zou inderdaad een interessante optie zijn, ware het niet dat je wel verzekeringspremie over de catalogusprijs incl. bpm en btw betaald. De motorrijtuigenbelasting is voor particulieren zonder de provinciale opcenten, maar da’s nog steeds pittig…
Jk Amsterdam zegt
Denk dat je met deze Mercedes nog wel problemen kan krijgen. Ik zie namelijk geen afscheiding, ik zie in totaal 3 zitrijen en ik zie vitotourer op de achterklep. Lijkt me een geel kenteken auto om eerlijk te zijn….
dailydriver zegt
@Jk Amsterdam: kan als BTW auto eerste eigenaar zijn en op bedrijf zijn geregistreerd. Denk aan dagbesteding, opvang, inrichting of instelling/stichting/ Stichting (zorggroep).
flutterby zegt
@dailydriver: dan mis je als particulier wel het voordeel van een bestelbus in de wegenbelasting.