De BMW M550d is tegenwoordig verrassend betaalbaar. Misschien zelfs wel goedkoop. Voor wat je krijgt dan hè?
Werken bij Autoblog heeft vele voordelen. Niet alleen heb je geregeld contact met de leukste lezers van Nederland en Belgiē, maar je kunt als redacteur ook privé-advies vragen aan @willeme. Dan maakt ‘ie zomaar een advies voor je.
Vandaag ging het even over de wensen van ondergetekende. Een zakenauto voor over 1 à 1,5 jaar, als de Saab van zijn pensioen gaat genieten en alleen gaat worden ingezet als fun-auto. Alles passeerde de revue, maar uiteindelijk kom je altijd weer uit bij een BMW. Een 5-serie. Diesel. Een M550d welteverstaan.
Maar wat kost zo’n ding. En is goedkoop ook meteen duurkoop?
Deze BMW M550d is goedkoop te noemen
Willem is meteen voor me op zoek gegaan en kwam met de goedkoopste aanzetten. Een BMW M550d voor weinig. Touring natuurlijk, want een sedan rijden we alleen als we met de taxi gaan natuurlijk. Volgens de adverteerder voorzien van bijna alle opties en met 270.000 kilometer op de klok.
En eerlijk is eerlijk, op de foto’s ziet de auto er best netjes uit. Mooi bruin interieur, M_pakketje erop, goeie audio en een trekhaak. Altijd handig als je de Tabbert mee wil nemen naar de camping aan het Gardameer.
Je krijgt in deze ‘goedkope’ BMW M550d natuurlijk de 3 liter 6-cilinder diesel met 3 turbo’s die 381 pk levert. En al is de motor in deze configuratie notoir onbetrouwbaar, deze heeft al bijna 3 ton gelopen en heeft dus bewezen dat NIET te zijn. Omdenken noemen we dat!
Maar goed. Wat betaal je er dan voor? ‘Slechts’ € 15.950,-. Zou jij het doen, of laat je hem lekker staan? We zijn benieuwd!
AudiRS zegt
Al die 3.0 diesels van BMW van 2010-2018 zijn troep… lopen allemaal stuk.
Of het nou een 30d 35d 40d of 50d is.
bmw1cabrio zegt
Is dit onderbuik, ervaring met enkele gevallen of statistisch?
Ik rijd al een paar jaar zonder problemen een X5 4.0d uit 2017. Wil dus graag weten of deze stuk gaat lopen 😜
bmw1cabrio zegt
Is dit onderbuik, ervaring met enkele gevallen of statistisch?
Ik rijd al een paar jaar zonder problemen een X5 4.0d uit 2017. Wil dus graag weten of deze stuk gaat lopen 😜
bmwe46m3balling zegt
Dat is dikke vette onzin. Zijn ijzersterke motoren. Die worden al decennia lang doorontwikkeld door BMW. Het probleem is ten eerste de mensen hoe ze met die auto’s omgaan en qua (preventief) onderhoud. Ten tweede het Probleem bij dit blok was de 3 turbo’s die erop zitten in combinatie met mijn eerste punt.
Maar je naam spreekt boekdelen dus had ook niet anders verwacht van je.
540ix zegt
Onzin, wat mij betreft. Wij rijden als 1e eigenaar met een 535d uit 2011. Inmiddels staat de teller op bijna 320.000km. Probleemloos. Mijn zus idem met een 530d uit 2015 met ruim 200.000km.
mp014 zegt
Ik heb er verschillende gehad, geen enkele is stuk gelopen. Ik heb dan ook al het geluk van de wereld aan mijn z@k hangen en heb waarschijnlijk bij mijn m535d, mijn m550d en mijn x5m50d telkens net die ene gekregen die niet stuk ging…… oef
silenro zegt
Goed om te horen.. inmiddels met de 2e bezig en ook deze is naar mijn mening erg goed.. de vorige was qua onderhoudskosten goedkoper als de A3 2.0 die ik daarvoor had.. maar het zal wel een pure toevalstreffer zijn dan ;)
V8Vantage zegt
Haha, leuke reactie icm je nickname. Hoe zat het ook alweer met de audi motoren?
kamikaz3 zegt
Gewoon elke 1000km een litertje olie, en de Audi sputtert lekker verder :)
Roskampies zegt
Altijd gave station gevonden zo een 550d.
Wellicht ooit
rogerzz zegt
Echt geen geld toch? Als ik morgen naar Berlijn zou moeten rijden en ik zou geen auto hebben zou ik deze direct kopen. Wel wat wisselgeld achter de hand houden, maar als je geen zin hebt in geld uitgeven moet je dit soort wagens sowieso laten staan aangezien de nieuwprijs 114k euro was en de onderdelen ook niet goedkoop zijn.
Ik heb het idee dat dit soort wagens over het algemeen snel worden verkocht. Voor 381pk in een 5-serie station omhulsel 16k betalen, bizar dat het zo goedkoop kan. Had ik maar wat extra ruimte rond het huis, dan zou ik hem haast als reserve kopen :’)
KEV9 zegt
Benieuwd of je de eindbestemming zou halen, deze motoren zijn zo onbetrouwbaar dat vermoed dat dit niet de eerste motor is
jippie zegt
Volgens mij kan je er beter met een grote bocht omheen lopen. Bijna net zo eng als een e60 M5.
weetikveel zegt
Volgens mij koop je pure ellende met zo’n ingewikkeld blok met 3(!) turbo’s. Heb weleens een dagje met een 750D gereden met hetzelfde blok en gezien het vermogen pas echt bij hoge toeren vrijkomt, heb je niet het relaxte gedrag wat je zou hopen met zo’n potente diesel. Daarin voelt de V8 diesel van VAG wel een stuk krachtiger en machtiger. Misschien is bijvoorbeeld een CLS350d een goed alternatief, volgens mij een stuk betrouwbaarder.
pa045 zegt
Ingevoerd, APK die bijna verlopen is, huidige eigenaar heeft hem pas 7 maanden, te koop van particulier. Totaal niks omschreven over de onderhoudshistorie.
Ik zie zoveel valkuilen hier.
Hier 16k aan uitgeven en denken dat je een goede deal scoort is best naïef.
rwdftw zegt
En geen foto’s van de bestuurdersstoel (wangen), de motorruimte of de km stand. Dus je kan zo ook niet zien of het “sjoemel puntje” aan is.
rogerzz zegt
Als je voor 16k een auto koopt met 380pk, ongeacht of het een Audi/BMW/Porsche is met 250k+ km en je houdt niet (geestelijk) 3-10k over voor reparaties in het eerste jaar, dan ben je inderdaad naïef. De versnellingsbak van ZF houdt het nog wel even vol, even spoelen, turbo’s kapot is een paar duizend euro.. verder volledig afhankelijk van de liefde van het vorige baasje. Qua banden, schokdempers, aandrijfasrubbers, differentieel, ophangingsrubbers, remmen, filters, remleidingen, sensoren en ga zo maar door. Dat risico heb je bij elke auto. Kijk je naar de bizarre afschrijving dan vind ik dit toch haast een koopje.
Afhankelijk van wat je er in moet investeren is 16k laag genoeg om ruimte te hebben voor gekke dingen. Of je koopt er één voor 26k met 100k kilometer minder waarvan je ook vraagtekens kunt zetten en je ook ongetwijfeld achterstallig onderhoud moet fixen. Voor 10k minder durf ik wel +100k kilometer te gokken. Ik vind het haast typisch Nederlands om een auto van 150.000+ km geestelijk af te schrijven omdat het allemaal wel spannend wordt. Eigenlijk moet Willem of Nicolas hem gewoon kopen, dan zien we wie er gelijk heeft :)
pa045 zegt
Met jouw overtuiging zou jij hem moeten kopen. Houdt ons aub op de hoogte.
tortuga zegt
Benieuwd wat er over blijft van die fabrieks pk´s.
Is een auto die ik wel zou aandurven.
De motor zal wel ok zijn, maar die full options zouden die nog allemaal werken?
rikus zegt
Motor zal wel ok zijn.. grapje toch? Die opties zijn je minste zorg bij aanschaf van zo’n wagen.
bunnylebowski zegt
M550d heeft wel echt serieuze kosten posten met die complexe turbo techniek. Het is prachtig stukje techniek, huzaren stukje. Maarja, dat was de v10 van BMW ook..
Verder mijn 2 cents: niet doen en voor benzine gaan.
– pre LCI, zou altijd voor LCI gaan
– deze slikt praktisch bijna net zoveel brandstof naar binnen als een 535i maar kost wel bijna €700 in de wegen belasting
– bijna alle mogelijke opties, en vervolgens enkel bots waarschuwing en HUD, zie geen schuifdak enz.
– knopjes zijn echt verragt in het midden , kan je wel fixen zelf
– vaste trekhaak.. dus kan veel mee getrokken zijn.
– leder ziet er top uit voor km stand en dit is het zachte maar meer kwetsbare Napa leder. Props dat dit er nog zo uit ziet .
Verder is een 5 serie natuurlijk nooit goedkoop rijden, maar daar kan Wouter je alles over vertellen. Preventief waterpomp, lucht vering, koplampen sealen.
racerx zegt
Dat schuifdak moet je ook niet willen, de kunststof onderdelen van de geleide rails worden na verloop van tijd (10jr+) poreus en knappen af. Zit je aan een revisie van de dak constructie, en dat is allesbehalve goedkoop. Reden dat ik mijn F11 zonder pano dak wilde.
bunnylebowski zegt
@racerx hmm. Ik heb wel dat schuifdak en auto is nu 7 jaar oud :O. Is dit preventief op te lossen door kunstof onderdelen te vervangen ipv hele dak? Zie wel online rond de 800-900 , valt nog mee -wel zuur natuurlijk-.
driver79 zegt
Jaaaa op de rollenbank er mee! Ik zou het te spannen vinden, niet een mega km stand maar wel geïmporteerd in het verleden….
camber24 zegt
Ziet eruit als een enorme money pit. Echt iets voor Nicolas idd, ik snap de gedachte van Willem hierin helemaal. Die 550d is complexer dan alles daaronder. Ik – hosenscheisser – zou eerder voor de 535d gaan. Of voor een G31, en dan een 530d, voor iets meer poet. Dat dan weer wel.
Motomoto zegt
Het is hoe je het bekijkt: €16K voor een auto met bijna 3 ton is heel veel geld. Maar voor het geld van een nieuwe Picanto een rijdersauto met 350+ pk vol opties rijden klinkt weer heel aantrekkelijk.
MarcoM zegt
Vind ik ook.
aerohead zegt
Aanschaffen is 1, de kosten om hem dan te rijden is 2.
670 euro per kwartaal WB
75 euro per maand WA+ verzekering (met alleen WA spaar je toch niet zo veel uit)
Ga er van uit dat hier dan zo’n 30.000 per jaar mee wordt gereden, dus minimaal 1x jaar onderhoud (en een setje achterbanden)
Ik gok dat BMW onderhoudskosten niet veel goedkoper zijn dan die van Mercedes, als men deze bij een dealer wil onderhouden.
Zeker als het een keertje tegenzit komen die rekeningen met gemak in de 4 cijfertjes.
Diesel staat nu op ongeveer 1,70 en zeg dat dit ding gemiddeld 7,5l op 100km rijd ben je zo’n 3800 euro kwijt aan brandstof
Dan is er een dingetje met fijnstof uitstoot en APK.
Sinds dit jaar is er een andere meetmethode met dito grenswaarde van kracht waarbij men al voorspelde dat 25% van het dieselwagenpark hier niet doorheen ging komen.
Mijn 320CDI uit 2009 kwam er inderdaad niet doorheen en ik stond voor de keuze voor een nieuw DPF (wat absoluut geen garantie is dat ie dan wel door de keuring komt) of het filter de-registreren bij de RDW en een fijnstoftoeslag voor lief nemen.
APK van dit kanon verloopt in augustus en als deze er dan niet doorkomt (kans is redelijk groot) staat men voor de dezelfde keuze.
Effe 1500 á 2000 euro stuk smijten voor een nieuw DPF of gewoon de fijnstoftoeslag betalen, zeg maar een soort van aflaat die je betaald aan de groene kerk.
Dan komt de WB uit op 768 euro per kwartaal, is maar 400 euro per jaar meer vs 1x 2000 euro … ik zou het wel weten.
Al met al kan men er maar van uit gaan tussen de 8500 à 9500 euro per jaar kwijt te zijn alleen maar om te hem te rijden en te onderhouden.
Voor sommige hier is dat misschien klein bier, maar voor de degene die dacht eindelijk een keertje betaalbaar premium te kunnen rijden kan dit best wel eens tegenvallen.
bunnylebowski zegt
@aerohead maar dat is nou eenmaal de kosten die je hebt met een auto van dit kaliber en dat beseffen mensen als 2e/3e eigenaar niet. Eerste 150,000 km niet zoveel aan de hand, daarna gaat de teller lopen. Het is een dure complexe auto.
aerohead zegt
Ik had de mazzel dat ik een goeie mobiliteitsregeling heb met mijn werkgever, per saldo was daarmee al 3/4 van dat bedrag vergoed.
Maar mijn Benz stond begin dit jaar op 3,5 ton en had op dat moment behoorlijk wat onderhoud nodig.
Afgezien van een zinloze vervanging van het DPF was er nog zo’n 4000 euro nodig om olie lekkages te herstellen, versleten rubbers en weet ik wat allemaal nog te vervangen.
Ik heb hem dus maar de deur uit gedaan en al via de RDW site vernomen dat ie geëxporteerd is.
Rij voor nu weer een paar jaartjes lease, even lekker onbezorgd rijden en dan zien we wel weer wat er op de markt is.
bunnylebowski zegt
@aerohead Yeap same here. Mobiliteitsvergoeding covert een hoop. Zelf ook jaren lease gehad, het onbezorgde gevoel is wel lekker.
HelldogBE zegt
Wil je hiermee 7,5l/100km halen mag je niet eens de helft van het maximale vermogen gebruiken.
Het is namelijk een notoire zuiper die makkelijk 10L haalt. 7,5l/100km is eerder voor een 535d xdrive.
MarcoM zegt
Dikke bak voor relatief weinig geld.
sleeperking zegt
Ik kan me voorstellen, als je in de markt bent voor een potente premium gezinsauto, dat dit een aantrekkelijk voorstel lijkt. Echter, er is een stelregel in de autowereld die zegt: ‘wanneer je geen goeie kunt betalen kun je ook geen slechte rijden.’ Onlangs ben ik zelf weer in die val gelopen door een A6 met respectabele km’stand (300k+) te kopen voor weinig geld. Ik wist waar ik aan begon, maar inmiddels ben ik nu 4 maanden en 4,5k aan onderhoudskosten verder (lekke luchtbalg, 2x olielekkage kleppendeksels etc, inlaatspruitstukstoring, kapotte waterpomp, lek uitlaatlaat flexstuk a 1000 piek). En dan komen de motorsteunen, ketting, draagarmen, achteraandrijfassen nog etc. Als je dit alles in beschouwing neemt mag je nog blij zijn wanneer je niet met 35 graden op de autoroute met de hele familie erin stilvalt op de vluchtstrook. Nee, beter op safer spelen voor uiteindelijk dezelfde hoge kosten een minder ervaren exemplaar kopen. Dan rij je een nieuwer aanvoelende auto met minder risico op ellende onderweg. Of als 15k het budget is, genoegen nemen met een premium auto met met minder km’s en een verstandige viercilinder in het vooronder.
V8Vantage zegt
De huidige 530d G31 is aan vervanging toe. Dus zit toevallig ook naar een andere te kijken. Van de G31 dan. Maar bij de 550 d houd ik toch een beetje de boot af. Dus dat wordt een 530d of 540d voor mij. Alpina D5 lijkt me ook nog wel te doen. Maar ook daar heb ik een onderbuik gevoel dat deze qua running costs toch wel een stuk duurder zal zijn. Hoe dan ook het maakt niet uit welke zescilinder je neemt het is allemaal pure verwennerij. Een 530d maakt het alle AMG 45 modellen al enorm lastig. Die komen er niet zomaar voorbij op de tussensprintjes. Tot grote verbazing van de andere bestuurder, wat enorm leuk is icm het wederzijds respect en duimpje omhoog 🙂
por100 zegt
Zou leuk zijn als iemand van autoblog hem koopt en dat wij dan met een crowdfund-dingetje het onderhoud meebetalen in ruil voor advertentievrije stukjes over de risico’s en kosten van zulke auto’s.
AC zegt
Prima gok voor dit geld. Wel idd paar k reserveren voor te verwachten zaken maar met name voor onverwacht spul.
Proberen met aankoopkeuring nog wat van de prijs af te kletsen, heb je nog meer onderhoudsspeelruimte.
Het zal niet de meest verstandige aankoop kunnen worden, maar voor dit bedrag is het de gok wellicht waard. Is-ie onverhoopt toch top, dan ben je helemaal spekkoper.
Met weinig (particuliere) eigenaren die de auto allemaal 3-5 jaar hebben gehad zou ik dit eerder overwegen trouwens dan bij tig eigenaren met snelle doorloop.
V8Vantage zegt
Tig eigenaren bij dit soort auto’s is niet ongewoon. Zeker als het import is en zakelijk gekocht, daarna op privé gezet en dat nog een keer na verkoop. Dan zit je zo op 5 a 6. Dat is overigens wel controleerbaar. Je hebt overigens zeker een punt.
AC zegt
Ja dat is waar natuurlijk als verhalen erachter kloppen dan logisch en prima
Peter zegt
Heb een probleemloze 530D gehad.
Heerlijke machine.
Toch zou ik nu voor de 2 liter diesel gaan.
Iets minder Power dat wel. Maar zeer stil en zuinig. Die 6 cilinder is leuk maar niet nodig. En duurder in alles.
Sander zegt
Heel erg leuk om al deze reacties te lezen.
Ik, als huidige eigenaar en de eigenaar ervoor (juist, prive en zakelijk), en dus ook als verkoper kan wat ongenuanceerde dingen vertellen over de auto.
APK –> wordt deze week vernieuwd, fijnstofmeting is gedaan en daar was geen vuiltje aan de lucht.
Eerste jaar hoop kosten –> tja, gehad inderdaad. Motor eruit geweest voor een geringe olielekkage, maar toen alles aan rubber / pakkingwerk vervangen, maar dat wist ik op voorhand, kocht ik hem ook mee. Daarnaast is er qua onderhoud nergens op bespaard (kijk maar naar de banden, staat ook niet op landsail of linglong, maar gewoon op goodyear).
Verbruik –> afhankelijk van rechtervoet, maar die 7.5 liter op 100km is makkelijk haalbaar met snelweg. hoef je niet eens je best voor te doen.
Er zullen altijd mensen bang zijn voor dit soort auto’s, maar dan moet je zoiets gewoon niet kopen. Ik wist waar ik aan begon en heb een hele solide auto achtergelaten voor de volgende. En verkoopt hij niet, ga ik hem weer rijden als youngtimer over 2 jaar (maar dan schors ik hem wel even inderdaad).
Diesel Rocks zegt
Mosterd na de maaltijd:
De F10/F11 M550d met drie turbo’s (N57S motor) is inderdaad een beetje kwetsbaar. Ik ken persoonlijk twee van deze auto’s waarvan de motor vervangen moest worden. Een daarvan was die van mij zelf, getuned tot 470PK en de nieuwe eigenaar kon daar blijkbaar niet mee omgaan. Vol gas koud wegrijden bijvoorbeeld. De andere was ook getuned, door een prutser. De eigenaar liet de motor 3 weken daarna smelten doordat hij bijna een uur lang op de Autobahn aan het trappen was.
Van de G30/G31 M550d met vier turbo’s (B57S motor) zijn nog (steeds) geen problemen bekend. De B57 motor zelf staat bekend als robuust. Die rij ik nu, ruim een ton op de teller en nog garantie. Afschrijving is fenomenaal dus als je er nog een kunt vinden met relatief weinig kilometers en garantie, neem je kans voor (relatief) weinig.
Een auto kopen met > 250.000 km op de teller is altijd een gok, maakt niet uit welke auto het is. Zo’n oude M550d maakt het wel duurder. Dus inderdaad rekening houden met de kosten, hou je vakantiegeld bij de hand. Dit soort premium auto’s worden vaak gekocht door mensen die wel (net) het geld hebben om er een te kopen maar geen rekening houden met de kosten van verzekering en wegenbelasting, laat staan het onderhoud. Vandaar dat ze weer snel van de hand worden gedaan. Dat hoeft dus geen slecht teken te zijn, maar als koper kun je dat nooit weten. Dus een auto die regelmatig kort van eigenaar is gewisseld zou ik altijd laten staan.