Met haast op zoek naar SUV die goed kan offroaden? Streep dan de Defender maar van je lijstje: Land Rover kampt met gigantische tekorten.
Het zijn nogal ongemakkelijke tijden voor Land Rover, nu. Nadat in begin 2016 de laatste old school Defender van de band afrolde, waren de verwachtingen op de opvolger hooggespannen. Afgelopen september op de IAA trok Land Rover eindelijk het doek van de nieuwe Defender. Een bijzonder ontwerp, dat zowel retro als modern weet te zijn. Daar houden we wel van. Misschien nog belangrijker: uit onze rijtest blijkt de auto veel karakter en ruimte te bieden en ook nog eens prima te rijden.
Een auto die zowel van binnen als van buiten goed bevalt, een langverwachte opvolger van een klassieke SUV, alle ingrediënten zijn aanwezig om er meer dan genoeg van te verkopen. Het probleem is alleen dat als je iets wil verkopen, je ook iets moet hebben om te verkopen. En laat Land Rover juist met de productie van de Defender wat problemen te hebben, met tekorten tot gevolg.
De schuldige voor deze productieperikelen is eenvoudig aan te wijzen: het coronavirus. Volgens Automotive News Europe heeft de Slowaakse fabriek waar Land Rover de Defender in elkaar schroeft, acht weken stilgestaan. Het opstarten van een fabriek is daarnaast niet zomaar te flikken, zoals we eerder al schreven. Land Rover doet volgens Automotive News nu wel zijn best om genoeg Defenders van de band af te laten rollen.
Toch bevestigt de fabrikant dat de leveringen van de Defender ‘gedurende de zomer’ een probleem zullen zijn. Specifiek over de Amerikaanse markt zegt Land Rover dat iedere dealer minimaal één Defender moet hebben, tegen het einde van deze maand. Dat zijn 188 auto’s. Niet per se een wereldschokkend getal, wat de ernst van de situatie wel een beetje aangeeft. Ter vergelijking: de Slowaakse fabriek – waar ook de Discovery wordt gebouwd – kan 150.000 auto’s per jaar bouwen. Wie met haast een kekke SUV zoekt die niet alleen op asfalt kan rijden, kan dus beter naar een ander model kijken.
UPDATE: Het is hier de Verenigde Staten niet en wij krijgen gelukkig meer Defenders. Voor de Benelux geldt dat de dealers 3-4 Defenders per vestiging krijgen. Op 18 juni volgt de dealer lancering van de Defender en kunnen jullie ze bij de Land Rover dealers in het echt bekijken.
E34M5Touring zegt
Snap dat nooit. Kan toch geen verassing zijn dat je moet gaan produceren, zeker net na je iedereen zo’n ding hebt meegegeven om te testen… Juist in de US is stock sales een groot deel van je verkoop. Nou krijgt iedereen er 1…
Kan je dus nog niks. Hypen, hypen en dan vervolgens vergeten dat je dan ook moet produceren/leveren.
basman147 zegt
Probleem van JLR is dat ze veel sub-assemblies uit UK halen (duh…) De engelse fabrieken konden eerst minder leveren doordat de leveranciers op het vasteland dicht zaten, en vervolgens moesten ze zelf dicht, waardoor er geen motoren werden verscheept. Volkswagen bijvoorbeeld heeft daar minder last van, die leveranciers zijn op hetzelfde moment dichtgegaan en heropend.
Daarnaast is het een nieuw product in een behoorlijk nieuwe fabriek. Veel trainers voor het produktiepersoneel zullen uit de UK komen, en die mochten de laatste tijd niet reizen… Op Carmagazine vond ik laatst een stuk over deze fabriek (pre-covid), denk dat ze het idd een moeilijker hebben opnieuw op te starten dan Volkswagen in Wolfsburg
thezonda zegt
De dealer zei dat wij onze Defender 90 P400 in november kunnen komen ophalen. Ben benieuwd hoeveel maanden ze ernaast gaan zitten.
crepito zegt
@thezonda: Is nu al de tweede keer dat je zegt dat je vader er een heeft gekocht..
thezonda zegt
M’n vriend heeft er 1 besteld, m’n vader is helaas al gestorven.
mp014 zegt
@crepito: beetje domme opmerking! Zelfs al zou het zo zijn dat zijn vader nog leefde en er een gekocht had (sorry zonda) dan mag hij daar toch zeker opgetogen over zijn en dat laten zien?
bbfix zegt
@mp014: wie zegt dat het een man is? Of is dat hier al algemeen bekend, dan heb ik niks gezegd…
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Hij is zoveel gaver dan een G-klasse!
staszzz zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/land-rover-doneert-autos-aan-het-rode-kruis-147329
Klinkt allemaal erg logisch dit…
tenaci zegt
@staszzz: dat waren voornamelijk demo’s die al vóór Corona geproduceerd waren voor shows en beurzen. Daar konden ze geen donder mee omdat alles afgelast was. Toen maar nuttig ingezet. Dat viel te prijzen. Nu opstarten is natuurlijk weer een ander verhaal. Maar ik snap je punt, het lijkt vreemd.
staszzz zegt
Absoluut en super goed dat ze geholpen hebben, maar als je nu moeite hebt om demo’s bij je eigen dealers te krijgen is het niet helemaal fair naar je verkoopkanalen en klanten.
Misschien ligt het verhaal iets genuanceerder dan hier door Autoblog gepresenteerd wordt. Vind de laatste tijd artikelen wel eens Telegraaf achtig worden…
raoufff zegt
Dus gewoon voor een Land Cruiser gaan in plaats van dit handtasje.
futse zegt
Bij ons zijn er gisteren 3 toegekomen, geen enkel probleem op dat vlak. Volgende week voorstelling in België
jlrt zegt
Vandaag 3 nieuwe Defenders bij ons binnen gekomen in Hengelo Munsterhuis miss wel wat later dan gedacht maar ze staan er wel! En super gaaf!
michaelcorleone zegt
De Defender is het wachten waard.