Tijdens een wijnfestival in het Amerikaanse Naples is er $450,000 (300K Euro) geboden voor de eerste Bentley Brooklands, zo laat de organisatie trots weten. Tja, dat is dus noemenswaardig aangezien deze übercoupé in de US ongeveer de helft kost. Reden genoeg om nog even te benadrukken dat dit voor Nederlanders een koopje is, wij mogen rond de 500K aftikken om in deze Bentley te rijden!
The first Bentley Brooklands coupe destined for the U.S. market has been purchased for $450,000 at a charity auction held during the 2008 Naples Winter Wine Festival. The $14 million from the auction sale will directly benefit the Naples Children and Education Foundation, which supports charitable and educational programs to improve the physical, emotional and educational lives of underprivileged or at-risk children.
Monte and Usha Ahuja placed the winning bid of the first Brooklands coupe destined for the U.S. market, with delivery estimated to take place in the second quarter this year. The $450,000 auction price ranks as one of the highest ever paid for a lot in the wine festival’s eight-year history.
“We are truly heartened by Mr and Mrs Monte Ahuja’s generous bid for the first Bentley Brooklands destined for the U.S. market,” said Christophe Georges, Chief Operating Officer for Bentley Motors, Inc. “We are delighted to be associated with the Naples Winter Wine Festival recognising its contribution to the Naples Children and Education Foundation which benefits so many deserving children in the south Florida community.”
The 2009 Bentley Brooklands is a stunning new model that marks Bentley’s return to the luxury coupe market and reaffirms the company’s reputation as creator of the world’s most exclusive coupes. It is the ultimate Bentley: a stylish, four-seat, grand touring coupe with classic British proportions and muscular performance.
Juri zegt
Naar mijn bescheiden mening de mooiste Bentley….
Pordon zegt
Mooie daklijn en zolang je hem vanaf de zijkant ziet een mooie wagen. maarja helaas zitten er die standaard bentley voor en achterkant aan.
3-serie zegt
Nu nog een Brooklands T met korte wielbasis en meer vermogen?
Ralph zegt
Misschien wel een van de meest klassevolle auto’s van dit moment… wat ook wel mag voor die prijs ;-)
Bramzel zegt
Mijn God wat een mooie wagen is dat toch. Audi, dát is een Bentley :) Gelieve meer van dit soort dingen te maken, en minder van die lelijke Continental GT’s.
floryn zegt
de mooiste en dikste auto van het moment! dit is pas klasse reizen
BVO zegt
mooie auto (van de zijkant) helaas vind ik de voorkant met de franse slag afgetekend
ik vind continental nog steeds de mooiste
JPS zegt
Zeer mooie Bentley, groot en toch elegant, en niet overdone !
Naar mijn mening de mooiste van dit moment, gevolgd door de Arnage.
Die Duitse Volkswagen Continentals vind ik maar niks…
Veel te Duits, terwijl de Arnage en deze gewoon die klassieke, stijlvolle Britse uitstraling hebben, en de juiste proporties, wat van bijvoorbeeld de Flying Spur niet echt gezegd kan worden. Bovendien heeft deze gewoon de echte Bentley V8,
zoals het hoort. Doe mij die maar :P
Justin zegt
Dat is toch te erg; 150.000 euro in Amerika, 500.000 euro hier…… wat een dievenbende is het hier toch!
Land Rover zegt
Ben blij dat verschillende engelse merken een andere koers zijn ingeslagen met hun modellenlijn ( landrover – jaguar – bentley ), maar deze auto is über herkenbaar als een bentley, de klassieke lijnen zijn aanwezig, maar toch tijdloos. Wat een juweel van een auto! Chapeau!!!
Erik zegt
@Juri
Naar mijn beschieden mening de mooiste auto ooit gebouwd…
Echt een prachtige auto! Wanneer zou de chinese kloon ervan komen? :P
Pier zegt
My god, ik ben verliefd! Wat een prachtige auto zoals ie er daar in het zwart bij staat :D
Mathijs zegt
Wat een fantastisch design van Bentley.. Als ik het geld had, had ik het wel geweten (a) Jammer van de gelimiteerde oplage.. Ik meende 4 stuks besteld in NL
Michael zegt
¡¡¡¡¡Holy crap on a stick!!!!!
Deze is mooi!! Ik vond de continental al vet maar dit slaat alles!!
Klassiekerrally zegt
@ bramzel: amen!
DAT zegt
Naar Amerika verhuizen dus:
Goedkoop huisje kopen, Bentley erbij. Laat Cribs maar komen.
Jan zegt
De mooiste en stoerste bentley ooit (of moet ik zeggen van het moment). Ik zag hem in brussel. Wel was ik niet 100% te vinden voor de velgen (dezelfde als op de foto) maar waarschijnlijk is er genoeg ruimte om deze naar eigen smaak te personaliseren.
DJD zegt
dit is nou perfect!!!! super klassiek maar toch modern waaauw
DRU zegt
Oké, oké… ik begrijp de Bentley. Qua klasse, formaat en vetheid is hij precies wat hij moet zijn. Ik begrijp zelfs de vormgeving. Maar als ik hééél eerlijk ben is het een lelijke auto. There, I said it. Don’t hit me.
Ik vergelijk het met een Louis Vuitton koffer met het monogram ontwerp. Iedereen snapt de boodschap. Het is een handmade high quality case gemaakt van de allerbeste leersoorten, met de mooiste afwerking humanly possible. Superduur en supergewild en strooit door zijn roemruchte statusverhaal zand in ieders ogen. Want het is eigenlijk een onwijs hoerige verschijning. Net als de Bentley Brooklands.
Status maakt blind.
Andrew Chin
Mr Hyde zegt
@DRU, das dus onzin, met een Ferrari laat je zien dat je geld hebt en omdat je geld hebt je dus maar een dikke auto moet hebben, als kind ooit van Ferrari hoorde en die dus maar deed.
Maar deze Bentley, hiermee laat je zien dat je stijl hebt, auto liefhebber bent, en een levensgenieter bent. Dus, heeft niks te maken met status maakt blind, dat is zo bij de helft van de Ferrari’s niet hierbij!
DRU zegt
@Mr Hyde, echt niet dus. Als ik nu een Ferrari zou halen, laten we zeggen een F430 of een F430 Scuderia, dan gaat het mij maar om 1 ding: Rijplezier en genieten van de stand der techniek. Ik zou het beestje meenemen naar de ring (my precious..) en vooral zelf ervaren wat iedereen de hele tijd loopt te verkondigen over het 5-way traction control mumbo jumbo. Ik verwacht dat het een erg leuk ritje zal worden waar ik een permante grijns van overhoud.
En dan nu de Bentley. Een veel te dikke bak (en begrijp me niet verkeerd, ik hou van dik, verfijning, luxe en al die shit) maar zo een dikke coupé? Wat the fuck heb je DAAR nou aan? Een normale 4 deurs Bentley begrijp ik wel, daar kun je chique in gereden worden en zit je lekker achterin. Maar als je moet sturen (en dat doe je in een coupé) dan heb ik echt niet graag zo een vliegdekschip.
db zegt
@Bramzel: ik snap de link audi-Bentley niet echt ? :’)
Nick zegt
De 6,75 liter bi-turbo V8, ondanks het feit dat deze veroudert is en gebaseert is op een Amerikaans blok is wat deze Bentley nog steeds Bentley maakt.
Ik hoop alleen dat deze nog gemoderniseerd word (DOHC VVT, 4v/z, FSI, desnoods OHV met concentrische VVT) zodat hij kan mee komen met de modernere (op N73 gebaseerde) 6,75 liter V12 van de Rolls-Royce Phantom.
Het brengt veel voordelen en nagenoeg geen nadelen, en Bentley wil vast en zeker ook wel een beetje meekomen in de groene gedachtegang zonder de bedrijfsfilosofie te verbreken.
Nick zegt
@Bramzel:
Ik deel je mening.
Alleen zie ik het verband tussen Bentley (Continental) en Audi (A8?) niet.
Niet qua design en vooral niet qua techniek.
Ze delen weliswaar het Volkswagen D platform, alleen gebruikt de A8/S8 het Volkswagen D2/D3 platform en de Bentley Continental het D1 platform samen met de Volkswagen Phaeton.
De motor is weliswaar een Volkswagen W12, maar wel in een exclusieve variant met 552 pk tot en met 603 pk tegen over de 450 pk uit de Phaeton.
Heb je toevallig weleens de Continental GT Speed gezien? De grille is wat rechter en massiever en komt meer Bentley-esque over.
lincoln zegt
@MR Hyde .. dat bedoelde @DRU nu met status .. de associatie die jij met bentley maakt is er als kind ooit een keer bij jou ingepropt ..
elke auto word voor en door mensen gemaakt .. elke auto ..
Sander zegt
@ Juri: Eens!
DRU zegt
@Lincoln, Thank you!
lincoln zegt
@Mr Hyde .. en als je door middel van een belachelijk dure auto moet laten zien dat je een levensgenieter bent .. dan ben je gegijzeld door je omgeving en doe je alles behalve genieten .. auto,s worden vervangen door geld en iedereen die em wil betalen mag em meenemen .. dat is de enige filosofie ..
maar het is een prachtige auto ..
W1ck3D zegt
@ Lincoln: ik zit zonder vriendin, mag ik ten minste mijn frustraties compenseren door een Bentley aan te schaffen aub? ;)
lincoln zegt
@W1ck3D .. tuurlijk vriend .. moet je alleen wel effe bij die vrolijke vrijbuiters en levensgenieters van Palm invest solliciteren .. je hele family en vriendenkring een pootje lichten .. die doen goeie zaken met bentley en als je een echte hufter bent krijg je em in de lease ..
of je koopt een hele ouwe .. heb je meer problemen mee te compenseren dan getrouwd zijn met een heks ..
Citrofiel zegt
*kwijl kwijl* :D Eén van de weinige keren dat ik dit doe:
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Voor mij is dit ongetwijfeld de mooiste auto die er nu is!
C6.R zegt
Ik heb geen zinnige bijdrage maar:
Potverdriejandubbelendikkerdje wat een heeerlijk brok automobiel!!!
9000cse zegt
@ DRU
In naam der Koningin veroordeel ik u tot vijf jaar schandpaal, waarvan twee uur voorwaardelijk, voor de schandelijke manier, waarop u zich uit over de mooiste automobiele creatie tot nu toe. Deze voiture te verbinden met de kwalificatie “lelijk” valt echt niet te pruneren (Nederlands: pruimen). Het sobere, edoch conventionele, rusticale en uiterst fraaie lijnenspel is slechts te verwezenlijken, wanneer het om een zeer grote automobiel gaat. Nee! Nee! Deze Bentley is echt niet aan u besteed. Gaat u maar naar de ring met een of ander scheurijzertje uit een Italiaanse stal. Dan kan ik in ieder geval rustig slapen met de gedachte, dat er één Brooklands minder in verkeerde handen zal vallen. Het vonnis dient onmiddellijk voltrokken te worden met ingang van de eerstvolgende show van Bentleys. Uw schandpaal zal ernaast worden geplaatst.
w0o0dy zegt
@Citrofiel: de mooiste auto die er nu is? Come on, you can’t be serious!?! De kofferbak is op z’n minst vreemd en de proporties zijn niet helemaal lekker bij die grijze…. Maar is die donkere nu beter van proporties of lijkt dat maar zo? De donkere lijkt korter en is beter in balans als je auto puur van de zijkant bekijkt….. Maar goed… dit mag niet eens naast een 8c Competizione staan qua schoonheid. Lelijk is de auto niet, maar wel een beetje overdreven groot. Ik hou niet van groter=imposanter bij auto’s (bij vrouwen ook niet trouwens, lol), doe mij maar spannende lijnen en een dierlijk charisma.
Graaf H. zegt
@9000cse mooi gezegt.
Niet iedereen zie een ferrari als ultiem rijplezier.
Duizenden miljoenen keer liever deze bentley dan een schreeuwerig sporrtwagentje.
Dit getuigt inderdaad van stijl. Voor mij hangen er echter twee deuren te weinig aan. Vier zitplaatsen = vier deuren. Wordt een arnage dus, nee phantom.
Graaf H. zegt
Woody
Nee deze is mooier
Italianen kunnen lekker eten maken, bij al de rest loop het spaak. Ja ook de vrouwen aldaar, na hun dertigste krijgen ze een snor.
autoblogger zegt
@w0o0dy: de auto’s dienen een ander doel, je kunt de 8C niet hiermee vergelijken. Net zoals dat DRU het eigenlijk niet mag vergelijken met een Ferrari. Dit is gewoon een Cruiser, je hebt altijd vermogen om een sprintje te trekken maar hiermee ga je niet snel naar een circuit of iets dergelijks. Dit is gewoon een fashion statement, net zoals een Spyker.
Ik vind em prachtig, maar smaken verschillen;)
autoblogger zegt
LOL @ Graaf H ;)
En vergeet, naast het eten, de drank niet. De wijn is hier immers ontopic.
w0o0dy zegt
@Graaf H. Jij vind deze mooier dat is heel wat anders dan dat deze mooier IS. En als je niet van Italië houdt blijf er dan in godsnaam weg want dat soort opmerkingen slaan nergens op en een slecht gehumeurde italiaan zal ervoor zorgen dat je zo’n bentley in het vervolg in braille moet bekijken ;)
lincoln zegt
@9000cse .. heel mooi gezegt ..
JIJ bepaalt toch zeker wel wie er geschikt is voor een Bentley ..
nee suffe .. alleen cash bepaalt wie de eigenaar mag zijn van dit lijnenspel ..
lijnenspel ?? oohhh je bedoelt de vorm van staal/plastic/glas/lak en een zwik bedrading .. ach dat moet voor een echte purist toch van ondergeschikt belang zijn ..
my pleasure @DRU ..
w0o0dy zegt
@autoblogger: ik wil die auto’s ook zeker niet vergelijken, maar citrofiel zei dat dit de mooiste auto van het moment is…. nou daar denk ik heel anders over…..
Maarten zegt
hoeveel kostie in België?
w0o0dy zegt
In feite is er geen enkele auto die echt met zoiets te vergelijken is toch? Wat zou hier nou een concurrent voor kunnen zijn? Iemand een suggestie?
Graaf H. zegt
@ woody: eigelijk niets tegen Italie hoor
@autoblogger: ja inderdaad de wijn is ook niet mis. Je vindt ze ook serieus overgewardeert hé
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Hmm. De 8C of deze? Nou, qua alles behalve uiterlijk zou ik voor de Bentley gaan, maar oke, de 8C is toch ook wel mooi. Heel mooi. Mooier dan deze. Je hebt het eruit: Dit is niet de mooiste auto van het moment, wel mijn favoriete auto over all. Ruimschoots.
En wat doet een kleur toch een boel met een auto hè. Ik begrijp waar je het over hebt met die verhoudingen. Die lichte lijkt recht van opzij inderdaad een beetje vreemd. Maar hoe vaak zie je een auto nou precies van opzij? :P Flauw argument, ik weet het. ;) Ik vind het nog steeds een prachtige auto.
autoblogger zegt
@w0o0dy: volgens mij noemde Sacha ooit de CL65 AMG…
En de komende Rolls Royce Coupe is natuurlijk een concurrent.
w0o0dy zegt
Heren ik denk dat we het ideale project voor Michiel van de Brink hebben gevonden! Een grote luxe limosine omtoveren tot mooiere coupé dan deze Bentley Brooklands.
Die Rolls is misschien wel een echte concurrent… maar een benz in standaard vorm is natuurlijk in verhouding tot dit een complete pauperbak voor nieuwe rijken zonder stijl ;)
lincoln zegt
@wOoOdy .. inmiddels niet meer .. het is ook geen cashcow voor Bentley maar meer een hobby project ..
de amerikaanse cultuur is er in 78 helemaal mee opgehouden .. voor die tijd had elk USA automerk wel een veelste dikke/lompe coupe .. en daar is deze Bentley een kleine jongen bij .. maar omdat alles daar in massa moet zijn ze er maar mee gestopt ..
denk dat je van elke mal minimaal 100.000 per jaar moet verslijten .. anders niet rendabel .. ook de reden van de Bentley prijs ..
DRU zegt
@ Autoblogger, de enige reden dat ik Ferrari noem is omdat Mr Hyde erover begon. Ik wilde alleen aangeven dat ik de Bentley 100% snap in z’n klasse, maar als ik puur objectief naar de vormgeving kijk, is het een dikke vette lompe bak met enkele zachte lijnen die niet helemaal lekker lopen. Desalniettemin een prima fashion(victim)/status statement voor sommige mensen.
dekster zegt
Dan toch maar liever een azure, of dan toch nog maar liever een rolls royce drophead.
Misschien niet de mooiste auto’s van het moment, maar wel ongekent veel stance.
Ik zag onlangs een Phantom in het dorp en letterlijk iedereen gaf die voorang :p
autoblogger zegt
@DRU: ok, helemaal duidelijk!
DRU zegt
@9000cse, Hierbij meld ik mij vrijwillig voor de schandpaal. Hang mij maar aan de buik van de Hessing slang langs de A2 zodat iedereen mij kan zien. Maar ik zal met trots mijn T-shirt dragen waarop staat “Save the status slaves” En de wereld zal weer weten wat echte luxe is. Freedom!
DRU zegt
Voor iedereen die wil weten waar ik het over heb, is hier een leuke leestip.
9000cse zegt
@ DRU
Okay! T-shirt wordt toegestaan, maar dan verplaatsen we de schandpaal naar het midden, tussen de afdelingen Ferrari en Bentley. Accoord?
DRU zegt
@9000cse, goed idee, alleen zullen we als vervanger voor Ferrari, Lamborghini moeten nemen aangezien het aantal Ferrari’s dat Hessing heeft staan nihil is. Is dat ook goed?
9000cse zegt
@ DRU
Uitspraak van 29-01-2008 om 1:19 wordt vernietigd wegens rechterlijke dwaling. Nieuwe uitspraak in kort geding:
Met T-shirt tussen Lamborghini en Bentley aan schandpaal.
Meld wel even, hoe laat je er bent. Breng ik wat afbakbroodjes (uiteraard afgebakken!) met een thermoskan koffie mee. Voor nu: Welterusten!
FordGT zegt
Ik zou hier wel graag een wallpaper van willen hebben als dat mogelijk is?
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Bentley%20Brooklands%20Black-450px.jpg
FordGT zegt
Als het mogelijk is graag 1280×1024
autoblogger zegt
@FordGT: ik ga voor je kijken.
PS: Vorig jaar leverde de eerste Drophead maar liefst 2 miljoen op! Dan is die Brooklands toch eigenlijk maar een zielige vertoning…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/30/eerste-rolls-royce-phantom-drophead-coupe-levert-2-mln-op
Floris zegt
Zielig qua bedrag ja, de klassieke lijnen van de Brooklands zijn vele malen mooier dan de Drophead met die lompe uitstraling en lelijke lichten.
FordGT zegt
@Autoblogger: Bedankt dat je voor me gaat kijken.
autoblogger zegt
@FordGT: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/02/on-special-request-bentley-brooklands-wallpaper
autoblogger zegt
First drive: http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080204/FREE/99140189/1065/rss01&rssfeed=rss01