Een ietwat luguber bericht over voormalig FCA eindbaas Sergio Marchionne op de zondagmiddag.
Sergio Marchionne was een kleurrijk CEO zoals we die wel meer hebben en hadden in de autowereld. Je kan veel opmerken op sommige cynische producten die onder leiding van Marchionne ontstonden, zoals de nieuwe Lancia Thema die stiekem een Chrysler 300 was. Doch het is ook best aannemelijk te maken dat de Italiaanse tak van FCA helemaal verdwenen was zonder de handige deals van Sergio. De Canadees met Italiaanse roots kopte Chrysler binnen voor een appel en een ei. Nadien sleepte het concern dikke winst binnen met de RAM pickups. Was er anders ruimte geweest om het Giorgio-platform te ontwikkelen?
Marchionne en zijn Coltrui
Door autoblog werd Sergio altijd liefdevol aangeduid als ‘de coltrui’, hoewel hij meestal gewone sweaters droeg. Tradities moet je immers in ere houden. Contracten liefst ook. Dat is precies wat FCA kennelijk doet in het geval van Ome Sergio.
Dikke bonus
Uit FCA’s jaarrapport over 2019 blijkt namelijk dat de erfgenamen van Leclercs grootste fan aandelen ter waarde van 21,6 miljoen Euro (23,5 miljoen Dollar) hebben ontvangen. De compensatie is een bonus voor het halen van ‘beter dan verwachte resultaten’ in de periode 2014-2018. Het is tevens meer geld dan elke andere CEO in de de autowereld over vorig jaar ontvangen heeft. Op de tweede plaats staat Marry Barra, die voor haar diensten bij GM 21,6 miljoen Dollar ontving. FCA’s huidig CEO Michael Manley ontving een schamele 14,45 miljoen Dollar.
Compromisloos
Het is weer een mooi inkijkje in de wondere wereld van de megabonussen. Helaas kan de proponent van Ferrari hybrides zelf niet meer genieten van de weelde. Twee jaar geleden overleed de eindbaas op 66-jarige leeftijd. Achteraf bleek dat de beste man al een tijdje ziek was, maar toch door wilde werken. Het nageslacht zal wellicht wat gemengde gevoelens hebben bij deze compromisloze instelling.
mobieler zegt
Die bedragen zijn toch gewoon krankzinnig. CEO of niet, die mensen lopen geen enkel risico, zijn geen echte ondernemers en pakken altijd dit soort bedragen ‘omdat ze het waard zijn’. Als ze falen of eruit worden geflikkerd krijgen ze nóg een keer dit soort bedragen in plaats van dat ze hun geld zouden moeten terugbetalen.
Het is een rare wereld.
jorden zegt
@mobieler: Hij kreeg geen geld, maar aandelen. Misschien waren deze bij wanbeleid €216,- waard. Maar in 2019 dus €21.600.000
Ja dat is bizar veel geld, maar hij kreeg het niet in de schoot geworpen!
mobieler zegt
@jorden: Hou toch op. Gaat om het principe. CEO’s die gewoon een contract hebben, maandelijks dik salaris betaald krijgen, allemaal gouden parachutes hebben. Wat er ook gebeurt. Maakt geen bal uit. Succes, falen, harken met die hap. Het is krankzinnig. Echt.
bartjeeh zegt
@mobieler: Als jij net zo goed bent en het voor minder kan doen, mag jij het doen hoor ;) men noemt het ook wel de vrije markt.
mobieler zegt
@bartjeeh: dat weet ik ook wel. Heb niks tegen kapitalisme maar dit staat zo niet in verhouding met wat men doet. Zie ook nu alle bailouts van grote bedrijven vanwege de coronacrisis. Bedrijven die miljarden winst maken, maar omdat ze het meteen verdelen over aandeelhouders/ dividend zijn ze na 2 weken lockdown al bijna failliet en betalen jij en ik hun redding via de belastingen. Het systeem is gewoon kapot/ corrupt. Het verhaal hierboven is daar een voorbeeld van.
wimof zegt
Eerder een perverte (wereld)
cdlop01 zegt
Hij heeft FCA helemaal niet gered, wat een onzin. Fiat is weggevaagd in Noord-Europa, Lancia kapot gemaakt en Alfa Romeo nog steeds marginaal. Tafelzilver verkocht, alles…. , fat is zijn verdienste geweest. Hoop dat fusie met PSA het tij gaat keren voor Fiat, Lancia en Alfa Romeo.
pignon zegt
@cdlop01: reken er maar niet op
karaya zegt
Gaat er uiteindelijk om wat hij voor de aandeelhouders heeft gedaan.
Die overname van Chrysler was achteraf een meesterzet.
goedverhaal zegt
Inderdaad een luguber bericht. Niet zozeer omdat betrokkene al onder de grond ligt en toch een bizarre bonus via z’n (ongetwijfeld vele) erfgenamen uitbetaald krijgt.
Luguber omdat hier blijkbaar de financiële middelen voor zijn, nota bene in dat zo arme Italië wat gebukt gaat onder het corona virus. Waar wij voor geacht worden de portemonnee te trekken. Wat een derde wereld land is het toch.
De zwarte pest kwam in de 14e eeuw ook al binnen via een niet nader te noemen Zuid-Europees land, vanuit China. Oké, ik zeg toch dat het toen ook al Italië was. Het is dat tiramisu als dessert en pizza voor lunch zo lekker is. En dat ze mooie auto’s maken. Anders mochten ze langzaam afdrijven richting Noord-Afrika. Prego!
momo zegt
@goedverhaal: Goed verhaal.
goodvibrations zegt
Tjah.. Bonussen.. De cultuur dat dit kan bestaat gewoon en daarom gebeurt het.. Verhouding prestatie/beloning is niet ok maar dat geldt wel voor meer beroepen.. Piloot, (afhankelijk van de werkgever), hoge functies in het bankwezen..
Macht corrumpeert, of je nu met staken onevenredig veel kunt bereiken of als sector toch wel beschermt wordt. Beleid hierop is lastig om dat het lobby werk ook op dit niveau plaatsvindt. Vond het nog best krachtig dat de overheid KLM onder druk zette geen bonussen te betalen of salarissen te verhogen.. Waar even (hoe bizar) nog sprake van leek te zijn. Wellicht tijd dit markt conform te maken.. Helpen ze KLM mee weerbaarder te zijn voor de toekomst.. Lonen zijn nu een molensteen om de nek van KLM & AF.
ericd zegt
Is FCA nu wel zo’n goed geleide tent? “Beter dan verwachte resultaten”… Tsja, tis maar waar je je op baseert. Fiat leunt veel te zwaar op het succes van de 500. Alfa moet vrezen voor haar bestaan. Lancia is nagenoeg ter ziele. Maserati kan zich maar met moeite met de prestigemerken meten (niet eigenlijk). Kijken we naar FCA’s Amerikaanse poot, dan springt alleen Jeep er uit. Ik vind bijv. wat PSA klaargespeeld heeft met Opel een grotere prestatie. En dat managers bij GM nog zoveel betaald krijgen, is natuurlijk helemaal een rare zaak. Wat een ballentent, niets meer om je zelf op de borst te kloppen. Nee, ook niet dat rare gedrocht, de Corvette C8.
gregorius zegt
Noop.
FCA was een kaartenhuis dat aan het omvallen was. Alleen maar oude troep in nieuwe jasjes. In America kom je daar nog mee weg; vandaag dat Chrysler/Dodge nog lekker wat winst voor ze maakten.
In Europa ga je daar niet mee winnen.
In de rest van de wereld is Fiat natuurlijk ook actief; ook daar kom je nog weg met oudere dingen zeer goedkoop produceren.
Anyway, nu ze samen zijn met PSA zal het wel beter gaan. Her en der een Fiat / Alfa met PSA techniek en de oudere troep in de armere landen nog jaren doorverkopen.
Winst voor FCA en PSA: zou zeker kunnen.
Winst voor de autoliefhebber die vroeger technologische wonderen kreeg met Lancia, Alfa en Citroen? Dat is over.