“Een auto op de markt brengen met nadrukkelijke opties om extra – niet functioneel – geluid te produceren is niet echt meer van deze tijd” – wijkraadslid Koen Istha.
De gemeente Rotterdam kampt al jaren met een probleem. AMG’s, M’s, RS-en of Ferrari en Lambo-eigenaren die met brullende vijf, zes, acht, tien of twaalfcilinders door de straten van de stad blazen. Dit tot ergernis van de bewoners. Deze zomer is Rotterdam een offensief begonnen tegen het gespuis. Wijkraadslid Koen Istha is van mening dat autofabrikanten zelf ook hun verantwoordelijk moeten nemen. Aldus de politicus tegenover het AD.
Audi RS3 geluid
Als voorbeeld komt de nieuwe Audi RS3 naar voren. Een hot hatch met vijfcilinders die een lofzang uit de uitlaat kan laten komen. Kan, want als je netjes 50 km/u in de bebouwde kom rijdt in de vijfde of zesde versnelling maakt de RS nauwelijks meer geluid dan elke andere moderne auto. Maar dat het kan is volgens Istha al een schande.
Een auto op de markt brengen met nadrukkelijke opties om extra – niet functioneel – geluid te produceren is niet echt meer van deze tijd. Prima voor op het circuit, maar niet in een woongebied
Koen Istha
Daarbij vergeet Istha te vermelden dat de Audi RS3, of welke andere sportieve (nieuwe) auto dan ook, af-fabriek niet zoveel geluid produceert. Het heeft voornamelijk te maken met de rechtervoet van de bestuurder. De schuld ligt dus niet bij de autofabrikant, wat het raadslid hier naar voren brengt, maar bij de automobilist die zich misdraagt.
De uitspraken van het raadslid zijn sowieso opmerkelijk, aangezien de beste man zelf over een Harley-Davidson WL beschikt. Een motorfiets die zelfs bij lage toeren al meer geluid produceert dan de nieuwe Audi RS3 met een vergelijkbaar toerental. Daarnaast is de stelling ‘prima voor op het circuit’ tevens onjuist. Juist op een circuit gelden strenge geluidsnormen en mag je niet ongestraft herrie schoppen.
Inmiddels zijn op diverse hotspots in de stad Rotterdam camera’s, microfoons en flitsers te vinden om het uitlaat-gespuis aan te pakken. Prima, want zelfs met de nieuwe Audi RS3 kun je op een acceptabel niveau door 010 rijden zonder inwoners boos te maken. Daar hoeft de autofabrikant, of dat nu Audi is of BMW of Ferrari, niets extra voor te doen.
Sempiternal zegt
Koen is nooit jong geweest.
Ook al ben ik geen fan van Audi/VAG, beetje blèren met die uitlaat kan geen kwaad.
Echter…. De Crux zit m wel in het blèren als RESULTANT van hard werkend over de Autobahn of stampend een bocht door…
..dus niet als DOEL, maw dat achterlijke kijk mij ik heb een hele grote plasser over de witte de with en de meent. Want dat is echt bloed en bloed irritant.
kenner zegt
@Sempiternal: zeker nooit in Rotterdam geweest, zaterdagmiddag op de kruiskade? Een optocht van (gehuurde) Lambo’s, AMG’s en heel veel Golf R’s waar alleen maar doffe klappen uitkomen omdat ze hem in de 2e versnelling in de toeren jagen. Een mooi geluid is het dan niet meer, maar triest gedrag. OT. Gewoon meer controleren door politie zou al veel schelen
Sempiternal zegt
@kenner snap je reactie niet helemaal. Volgens mij is dat exact de strekking van mijn bericht
pomoek zegt
Tja, dat het wijkraadslid met zijn HD ietwat hypocriet is te noemen, daar ben ik het mee eens. Dat gezegd hebbende: Audi brengt een auto op de markt die extra geluid, kan, produceren. Blijkbaar mag dit. Maar het is wel bere irritant.
negennegenzest zegt
Volgens mij hebben ze allemaal een soft limiter tegenwoordig, dus het zal echt wel meevallen met dat geluid.
sportabgasanlage zegt
De bestuurders die overlast veroorzaken hebben zelden een standaard auto met af-fabriek uitlaat. Meestal zijn ze gechipped, met extra pops/bangs geprogrammeerd en een sportuitlaat, de-cat of andere uitlaataanpassingen om maar zo veel mogelijk herrie te veroorzaken. Daar kun je een fabrikant wmb niet voor verantwoordelijk houden, maar wel de bestuurder.
faalhaas zegt
Straks rijden we toch allemaal elektrisch en op pindakaas ofzo.
meetsysteem zegt
Toch wel de bio-100% variant hoop ik?
Pascal zegt
De focus moet niet liggen op de auto’s, maar op de aso’s die ze besturen. Ik kom vrijwel dagelijks in Rotterdam en ben ervan overtuigd dat het een betrekkelijk klein groepje is die zich geroepen voelt om bij elk stoplicht in de toerenbegrenzer te gaan hangen. Die doen dat ook gewoon met Golfjes waar een dikke brulpijp onder is geplakt. Pak dat groepje aso’s gewoon stevig aan door ze staande te houden met flinke bekeuringen, ook de decibel-flitser vind ik voor het centrum en omgeving een uitstekende oplossing ter ondersteuning. Laat vervolgens de mensen die gewoon netjes in hun mooie wagen rijden lekker met rust. Verder maakt deze man niet echt een sterk punt door zelf zo’n enorm luidruchtig apparaat te rijden, maar dat zien we helaas bij meer politici: do as we say, not as we do.
marcomanta zegt
@Pascal: klopt.
Sempiternal zegt
Is overigens wel een enorm leuk drank spelletje wat wij in de goede oude pre-COVID tijd (en toen er nog auto’s mochten rijden) deden op de witte de with.
Men neme een luide auto met klein plasser meneertje. Elke keer dat die langs kwam: shotje. Ging hij nog extra gaaf doen met revven; extra shotje.
frank2b zegt
Op die manier wordt het wél weer leuk, ja!
rrk147 zegt
Ergens heeft hij wel een punt. Rond de Coolsingel en de Meent rijden sommige als gekken, dus das het eerste punt, het ligt grotendeels aan de bestuurder niet aan de fabrikant. Maar ik vind het geluid van de DSG’s enz wel behoorlijk irritant, al die ploffen. Een 5 cilinder klinkt erg lekker, en okk de 4.0 v8 van AMG, maar telkens dat schakelen en de bijbehorende ploffen (of scheten), zijn wel vermoeiend.
Pascal zegt
Die DSG-scheten krijg ik persoonlijk ook geen halfje van, maar die krijg je toch niet bij normaal rijgedrag, die gaan toch pas opvallen wanneer je ‘m hoog in de toeren jaagt?
RubenPriest zegt
Een DSG ploft en scheet niet bij lage toeren en opschakelen bij lage toeren. Dus alsnog ligt het aan de bestuurder. Onder de 3.000 tpm, waar je in de stad nauwelijks boven komt, is er niets aan de hand.
Sempiternal zegt
@rrk147 Ik vind überhaupt niets wat uit een <5 cilinder komt ergens naar klinken. Het is zo enorm gekunsteld en die scheten echt afgrijselijk.
Overigens Met uitzondering van motorfietsen natuurlijk.
mpgc zegt
@Sempiternal: als je een 5 cilinder mooi vind klinken, moet je een 3 cilinder ook weten te waarderen. Die roffel komt namelijk door het oneven aantal cilinders.
Sempiternal zegt
@mpgc Toevallig vind ik een drie cilinder leuker klinken dan een 4! Maar nog steeds mwoah. Toch wel hoger gehalte koffie molen.
Ik zweer bij een zes-in-lijn of een 12 cilinder. Schitterend.
dawwg zegt
Laat me raden; Koen is de corrupte politicus achter de parkeervergunningen-fraude ?
Want wel zeuren over een leuke sportauto die misschien 2 mensen in Rotterdam zullen kopen; maar niet over de miljoenfraude met parkeervergunningen ? Koen is niet alleen geboren zonder levenslust, maar ook zonder ruggegraat !
dawwg zegt
“Je reactie wacht op moderatie.”
Ach ja, was even vergeten dat het 2021 was … de perfecte strategie om je eigen blog community om zeep te helpen AB; kijk maar naar de stats !
waterisnat zegt
Moet D66/GL zijn. Dergelijke projectie en hypocrisie leeft enkel in de ambtenarij. Heerlijk beschreven AB
joki zegt
Ik ben blij dat het niet alleen de Belgische politici zijn die te veel tijd hebben…
Dit gezegd zijnde vraag ik me af hoeveel mensen nu echt gaan klagen op het stadhuis omdat er één of andere jonge gast iets te compenseren heeft… Of zouden ze hun protest online kunnen aantekenen…
Bij mij rijdt er hier ook af en toe zo een brulaap voorbij en mijn hart mist dan ook wel eens een slagje door het schrikken, maar zijn we niet allemaal jong geweest, en ondertussen doen die gasten geen erger kwaad…
sportabgasanlage zegt
In Rotterdam is het probleem dusdanig groot dat het al het landeljk nieuws heeft gehaald (en onze @Wouter uit Rotterdam, werd toevallig geïntervied in zijn Porsche: https://www.autoblog.nl/video-wouter-in-rtl-editienl)
harrie zegt
Oplossing: gewoon al het geluid via de speakers, ook die infantiele scheet effectjes.
Doen de meest evan die treurbakken toch al in meer of mindere mate.
Dutchdriftking zegt
Het is een beetje dubbel, leven en laten leven zou ik zeggen… Maar ik had liever 30 jaar eerder geboren geweest. Had een hoop plezier kunnen opleveren…
Cuprafan123 zegt
Hoe oud ben je nu dan als ik vragen mag? Ik ben nu zelf 19 en ik deel die mening over eerder geboren worden helemaal met jou.
petroldrinker zegt
@Cuprafan123: ik ben 28, en ik deel die mening ook dat ik telaat geboren ben om.nog vant (auto)leven te kunnen genieten met al dat linkse gejankbal van tegenwoordig
Cuprafan123 zegt
Links maakt alles kapot wat realistische mensen lief is…
Cuprafan123 zegt
En ze maken alles kapot wat autoliefhebbers lief is…
Dutchdriftking zegt
@Cuprafan123: 29, ik geniet van de motor en heb nog zes jaar VR6 gereden dus mag eigenlijk niet klagen. Maar tegen de tijd dat ik een echt fijne veelcilinder voor de deur kan zetten is het vast verboden.
Cuprafan123 zegt
Nu nog maximaal genieten! Ik ga zelf binnenkort beginnen met mijn rijbewijs en koste wat kost wil ik ooit nog een stage 2 Seat Leon cupra of golf R Rijden. Einddoel zal voor mij toch wel een stage 2 m3 2016 zijn. En ik wil ooit nog de 300 aantikken in mijn leven. Mag het in Duitsland niet meer? Dan doe ik het in Nederland. Leve de lakse handhaving 😂!
weereentankleeg zegt
@Cuprafan123: dan is je leven compleet, als je de 300 hebt aangetikt?
Ook al is dat op een 100 km/u weg (waar het naar toe zal gaan in NL)? Hopelijk zal je rijbewijs nog een tijdje duren met zo’n mentaliteit. Man man man
Cuprafan123 zegt
Als het in de avond op een lege A6, A7,A37, A31 of A58 in Zeeland is met een paar kilometer vrij baan zie ik daar niet zo’n probleem in. Kijk in de randstad ga ik dat niet doen maar in deze buitengebieden kan je in de avond nog zeer stevig doorrijden zonder daar een ander tot last te zijn.
rogerzz zegt
Spoiler alert, maar het is niet zo leuk/indrukwekkend. Ik had het bij 250 km/u weliswaar maar het was toch een beetje ‘okay, dat was het dan’ momentje. Maar een M3 is leuk, ik denk zelfs leuker van 100-200 dan volgas rijden.
Maar zet er maar decibel meters neer, ik heb ook een teringhekel aan die sneue aandachtszoekers op Harley brommers die denken dat ze stoer zijn.
Jaaaag zegt
Een RS3 is voor drugsdealers.
ktm690sm zegt
@blablabla22: dan wil ik best een drugdealer zijn 😝
michaelb zegt
@blablabla22: Nee, dat zijn de AMG’s die hij waarschijnlijk eigenlijk bedoelt.
burninrubber zegt
Wat een hypocriet, ik wordt zo ziek van mensen die hier over de grachten scheuren met die verschrikkelijke motoren. Juist de sport auto’s zijn veel stiller. Van mij mogen ze op die motoren juist dempers gooien.
negennegenzest zegt
Op motoren zit geen APK dus die gasten kunnen dat straffeloos doen want de pakkans is gering.
erwh zegt
En dan zelf een motorfiets rijden die brandstof voornamelijk in geluid en warmte omzet, veel hypocrieter gaan we ze niet krijgen.
theghost zegt
wat een gelul, het hangt af van wat de bestuurder met z’n rechtervoet doet of wat de motorrijder met z’n gashendel doet. Het zal die autofabrikant worst wezen wat je met je gekochte auto doet. Het verkoopt dus de fabrikant levert… en dat “op het circuit”; niet iedereen kan EN een dagelijkse auto EN een auto voor op het circuit betalen… dus als je dan kunt combineren (zoals met een (R)S3) dan is dat toch alleen maar goed? scheelt weer een milieuvervuiler.
pomoek zegt
Ja het ligt aan de bestuurder. Dus zorg er gewoon voor dat infantiele mannetjes niet in een auto kunnen rijden waar dit soort tweaks op zijn uitgevoerd.
Pascal zegt
@pomoek dat is wel lastig, want in de hoek waar budgetten laag zijn, pakt men gewoon een ouwe Honda Civic en hangt daar een grote bulpijp onder. We moeten de oplossing toch echt bij het gedrag van de bestuurders zoeken.
jippie zegt
De linkse mag-niet-brigade ten voeten uit. Zelf op een luidruchtige Harley rijden en anderen dan lekker de maat nemen.
jochem99 zegt
Lekker hypocriet van de beste man
ericc zegt
Onverdraagzaamheid en mensen tegen elkaar opzetten: het huidige groen-links….in België niet anders!
Cuprafan123 zegt
Jij hebt toch ook een RS3?
tinnemans zegt
Bijzondere problematiek toch in dat Rotterdam.
sonnybonds zegt
Ben het wel met deze meneer eens. Het wordt steeds erger met mensen die zonodig het gaspedaal helemaal moeten intrappen en overlast bezorgen. Audi helpt daar ook aan mee met deze nieuwe A3
Instyle zegt
Audi verbieden nog langer auto’s te maken klaar. Win win haha
jeroenm83 zegt
‘Ha ha’
torsen zegt
En de mensen langs de Rotte maar klagen over motorrijders.
Maar ja, dat is een andere gemeente. Andermans probleem.
https://website.epublisher.world/deheraut/article/959017/omwonenden_rotte_protesteren_tegen_overlast_motoren
baserati zegt
Ik heb zelf het onnodig stilstaand gasgeven (revven) echt nog nooit begrepen.
What’s the use …
Pops and bangs ? … kansloos !
Hier rijdt er regelmatig 1 langs , volgas tussen de 2 drempels , gevaarlijk en bloedirritant.
Instyle zegt
Al die gasten die dat doen hebben slechts voeding gehad. Geen opvoeding. Schijt aan alles breekt ze vanzelf ene keer op kwestie van tijd. Internet middels a-sociale media grootste vijand ‘stoer doen’.
bottles zegt
Niet iedereen woont in Rotterdam KOEN. Er wordt weer meteen iedereens probleem van gemaakt.
flatsix010 zegt
Voortaan ook de stembanden van babies inkorten, belachelijk dat mensen de mogelijkheid hebben om zo veel kabaal te maken! En het zit er zelfs standaard op!
okdoei zegt
Koen Istha is een zuurpruim.
Ga eens iets van waarde doen.
petroldrinker zegt
Lekker kansloos figuur dit, zal zeker weer voorop de greenpeace en millieu reddings wagen zitten 🤮
mrB zegt
Hij heeft gewoon gelijk, alleen moet dat voor motoren ook gelden. Het slaat nergens op hoeveel herrie sommige auto’s maken. En ja, dat heeft ook met de bestuurders te maken met gebrek aan controle van hun rechter voet, maar als die pleuris apparaten niet zoveel herrie zouden maken los je het probleem wel op. Jammer voor de liefhebbers die een v8/10/12 op zijn tijd wel waarderen (zoals ik), maar die aso’s verpesten het dus voor die groep..
Alternatief is natuurlijk meer politie met db meters en dikke boetes. En ook nog steeds: ook voor motoren.
bietje zegt
Rij zelf een jonge Golf R, nep-geluid-generator voor interieur uitgezet middels OBD en gewoon standaard uitlaat ipv Akra, waarom ? Ik hoef niet zo op te vallen en al helemaal niet door overrated uitlaatgeluid. Dat gedrag doet me denken aan van die 1.4 benzine-potjes met een lekke kachelpijp-uitlaat van 10cm diameter eronder, tikje sneu, veel tikjes wannabe…
Maar on-topic…
Een raadslid wat zich op deze wijze in de media profileert, doet maar één ding:
Hij profileert zich in de media.
Dat is waartoe politici zich nou eenmaal geroepen voelen, een benodigde kerncompetentie. Exposure, gezien en gehoord worden en als ze zich daartoe een bepaald onderwerp toeëigen, doet het onderwerp zelf er eigenlijk niet zo toe, als ze maar kunnen doen overkomen dat ze een ‘punt’ hebben gemaakt in hun strijd tegen maatschappelijk onrecht.
…en als je dan zelf wel een oude HD rijdt, ik snap het gewoon niet, hypocrisie ten top 🤷🏻♂️
mrrobot zegt
PvdA, docent, stookoven uit jaar kruik op twee wielen. En hoppa het belerende hypocriete vingertje omhoog. Blij dat we belasting betalen om dit soort mensen een leven te geven.
Pascal zegt
Een beetje zelfde categorie als mede-partijlid Timmerfrans. Zelf 3,5 ton per jaar opstrijken, in een gigantische vrijstaande villa wonen, je laten rondrijden in een dikke 7-serie en in je eentje de CO2-footprint van een klein dorp genereren, maar uiteraard wel het vingertje naar de hard werkende, modale burger. Vreselijk volk.
kroon zegt
Deze man heeft gelijk. Asociaal egoïstisch gedrag past niet in een overbevolkt land als Nederland.
mashell zegt
Tja, jij kunt niet klagen dat je je ergert aan de voorbij scheurende veel te jonge drugsdealer gastjes in veel te dikke auto’s daarom klaag je over het geluid. Net als de buurman over jouw Harley…
Koen zal moeten kiezen, of de Harley op marktplaats of uit de politiek stappen want hij is niet meer geloofwaardig.
rfocus zegt
Gewoon via Camera toezicht heelveel boetes uitdelen. Aan dat soort lui. Leren ze het wel af.
HZW zegt
Ja, de regelgeving lijkt heel krom, waarbij het lijkt dat alleen de auto’s aan de regels moeten voldoen, maar voor motorfietsen en brommers die veel lawaai maken, lijkt geen regels voor te zijn, niet qua geluid of milieu regels.
Geen brommer die aan euro-6 voldoet, en bij motorfietsen vraag ik het mijn ook af.
Begin eens met een brandstofmotor verbod voor snorfietsen, brommers, en niet veel later motorfietsen.
Het is alleen maar elektrificatie van auto’s wat de klok slaat, terwijl boven genoemden wel eerder aan de beurt mogen komen.
Verder ging er wel eens een gerucht over wetgeving tegen tunen van auto’s, wat zou moeten leiden tot het intrekken van de type goedkeuring als de auto niet meer conform de fabriek specificaties was.
Ook ging er eens een gerucht over een verbod van uitlaatsystemen met klep-systemen er in.
Auto’s met dergelijke system voldoen alleen aan de geluidsnormen met gesloten klep, met kleppen open totaal niet.
gregorius zegt
Ik vind het zelf ook heerlijk om af en toe het gas open te gooien, raampjes neer en genieten van het geluid…. op een mooi bergweggetje waar misschien een koe of een hert naar je opkijken. Maar niet in de stad; daar doe je gewoon normal en rijd je van A naar B om ergens te komen.
Michel-GR zegt
Wat een zielig mannetje zeker nooit jong geweest en mag van zijn vrouw ook niets.
Ik heb gewoon een Milltek onder mijn auto gehangen zodat hij tenminste geluid maakt.
Dat opf filter sinds 2019 is te belachelijk voor woorden!
PunicaOase zegt
Wat die beste man zegt klopt niet helemaal en inderdaad wel wat hypocriet als hij zelf een H-D rijdt, maar dat er een probleem is in R’dam qua overlast door racertjes is een feit.. Ik hoor dat regelmatig en heb het ook zelf gezien. Ik snap niet dat de politie niet gewoon wat meer handhaaft is de lol er zo vanaf..
ablogjunk zegt
@punicaoase: Dat heeft de politie in het verleden ook bijna elk weekend gedaan. Totdat het als etnisch profileren werd weggezet door bijvoorbeeld invloedrijke voetballertjes. Dat stempel vinden ze niet zo leuk bij de politie….
net10 zegt
Zelf ben ik groot auto liefhebber.
Maar heb geen enkel begrip voor mensen die maar steeds rondjes rijden in de stad vaak met zeer lawaaiige Audi’s, BMW’S, Mercedessen, en Golfjes, en dan achterlijk hard scheuren in straatjes in de binnenstad die lekker klinken maar vol met mensen zijn. Om te laten zien hoe ” stoer” ze zijn, tot dat het een keer heel erg fout gaat.
Wicos zegt
In mijn straat heeft iemand een RS3 van redelijk recent bouwjaar. En het lijkt er op dat de beste buur zelfs met de auto naar de brievenbus gaat. Zo vaak komt dat lelijk gorgelende ding voorbij hobbelen. En na een paar minuten weer. De beste kerel rijdt niet hard en jaagt het ding niet in toeren maar als je het telkens weer voorbij hoort komen raak je het goed zat. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit de standaard pijpen zijn, want het is werkelijk niet om aan te horen. Nee, dan toch liever mijn Triumph Speed Triple 900 uit ’96 (oer-triple voor de kenners). Naar hedendaagse maatstaven ook te luid, ondanks de originele dempers
Wicos zegt
@wicos: -per abuis snel op verzenden geklikt en bericht aanpassen gaat niet- De Triple klinkt dus wat te luid, maar wel mooi. Vinnik. En veel anderen. Maar ik ga er niet mee naar de brievenbus en jaag er ook niet mee over dijkweggetjes. Een ieder die zo’n herrie-apparaat rijdt, of het nu een auto, motor of brommer is moet zich realiseren dat lang niet iedereen het kan waarderen en zich ook zo gedragen.
marcomanta zegt
De ene keer rijdt een burgemeester in een Audi over een busbaan, ja dat magvan onze centen, nu is er weer een andere diender, die ergens wat van vindt. Ga een bij Schiphol staan of ga langs een spoorlijn wonen. Ach ja, hij heeft aandacht gehad.
fredex zegt
Maar meneer Koen leest ook Autoblog, want zijn #harleydavidson tweet is inmiddels verwijderd. Hypocrisie zojuist verdubbeld!
petitelima zegt
Mee eens, mogen ze in andere steden ook gaan gebruiken, camera’s, microfoons en flitsers om te veel geluid met een max aan decibellen te controleren. Verbiedt de 2-3-4 wielers die teveel geluid produceren, bizar als een voertuig met 10-30 km/u al meer geluid maakt dan een scooter of 30-50 km/u in de stad, weg ermee. Je kunt anno met minder geluid tot zoef zoef al sneller rijden zonder mensen te storen. Plus die k** kanta’s mogen ook weg, die verstoren de rust in een park. Ook diesel bussen uit de wijken weren, geluid en stank, elektrisch graag.
misterBo zegt
Koen Istha, PvdA, net zo’n hyporciete lul als Timmermans. PvdA de mensen die lekker hip doen over klimaat, maar wel zelf in een dure X7 rijden en zich het liefst verplaatsen per vliegtuig (en ondertussen hun dienstauto leeg tussen straatsburg en brussel laten rijden). Walgelijk volk ….en de mensen die er op stemmen zijn nog enger …
ometom zegt
Nou ja “eigenaars”, misschien kunnen we ze beter “bestuurders” van de auto’s noemen.
harleytijn zegt
Ik moet wel een beetje lachenom dit artikel. Een Harley Davidson WL qua geluid vergelijken met een Audi rs3 ….. zo’n WL komt uit de jaren 40 en klinkt nauwelijks harder dan een Puch maxi (met standaard uitlaat dat dan wel…..) en is zeker qua loudness niet te vergelijken met de rs3-tjes die door de stad blèren.