Goh.
Maandag kwam het nieuws naar buiten dat Volkswagen onder het Duitse vergrootglas komt te staan. Justitie gaat onderzoek doen naar ex-topman Martin Winterkorn en het huidige bestuur van Volkswagen. Vandaag is een belangrijke aandeelhoudersvergadering in Hannover van VAG en Porsche Automobil Holding SE heeft gezegd het bestuur van Volkswagen te steunen. I got you bro.
De stem van Porsche is belangrijk. De holding heeft namelijk meer dan de helft van het stemrecht. Dit betekent dat als enkele partijen bezwaar maken tegen het huidige bestuur, Porsche machtig genoeg is om deze de mond te snoeren. Kleinere aandeelhouders moeten dus een front vormen om enige veranderingen teweeg te brengen.
De vergadering zal behoorlijk ongemakkelijk zijn. Het is de eerste keer sinds het bekend worden van het dieselschandaal dat de aandeelhouders bij elkaar komen. (via Reuters)
Dutchdriftking zegt
Tjoh verassend.
martinus zegt
@dutchdriftking: wel mooi, VW heeft subtiel al aangegeven dat diesel NIET de toekomst is. In een Porsche hoort dat helemaal niet.
Wat opmerkelijk is aan de aandeelhoudersvergadering…Dat ze de aandeelhouders gewoon dezelfde winstuitgeving kunnen geven als beloofd was. Ondanks 20 miljard reserveringen is de balans dus solide.
robert110 zegt
@martinus: Waarom zou een diesel niet bij Porsche passen? Porsche bied een vrij grote SUV aan. En als je een SUV gebruikt waarvoor deze bedoelt is (zwaar werk, ook op moeilijk terrein) dan is een diesel nog steeds te beste optie. Diesel past dus uitstekend bij het huidige Porsche.
martinus zegt
@robert110: Ondanks dat het sect hele goede auto’s zijn, hoort een Porsche in het oog van menig conservatief ook geen terreinwagen te zijn.
KEV9 zegt
@martinus: absoluut niet met jou eens. De moderne diesel is op alle fronten beter dan een benzinegestookte auto.. zuiniger, veel meer koppel en qua acceleratie en topsnelheid doet de moderne diesel ook niet meer voor een benzinemotor onder
xiran zegt
@soulmaster: je hebt helemaal gelijk. Alleen de trillingen en het extra gewicht van een diesel zijn jammer. (Zware neus)
KEV9 zegt
@xiran: klopt, dat is 1 van de minpunten.. Maar dat wordt weer goedgemaakt door het verbruik van zo’n diesel. ruimschoots goedgemaakt. Als ik mij aan de reguliere snelheden hou rijdt de auto simpeltjes 1 op 15 , zie ik een v8 benzine niet zo 1 2 3 doen bij een wagengewicht van ruim 2 ton.
peug206 zegt
@soulmaster: hot hatch? A la 106, twinge rs etc. Diesel, no thx. Liever een 1.3l opgefokt blokje ;)
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Kan kloppen… de boel staat aardig in de brand bij VAG
phevtreb zegt
Je verwacht het niet…
henkhupelschoten zegt
Hopelijk naait het Duitse OM hun er ook aan…
martinus zegt
@henkhupelschoten: NOx is giftig, kost maatschappelijk duizenden gezonde levensjaren. En Porsche heeft ook een paar foute vw diesels.
robert110 zegt
@martinus: Bier kost ook duizende levensjaren, als het er al niet meer zijn.
pomoek zegt
@robert110: Bier is in elk opzicht superieur aan Diesel.
phdg zegt
@pomoek: en maakt die minder levensjaren wel leuker!
boenderaar zegt
-edit: woops, iets te gehaast-
cossiekiller zegt
LS swap voor alle sjoemelmotoren!
phdg zegt
@cossiekiller: LS (of LT)de oplossing voor alles!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@phdg: inderdaad, of de GS, als de LS te groot is!
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Maar dan moet je elke week voor netvlies reparatie. Gaat ook in de papieren lopen hoor.
phdg zegt
@E34M5Touring: je moet ook aan het milieu denken. Nox is 300 keer schadelijker als broeikasgas dan co2.
E34M5Touring zegt
@phdg: Sorry, ik vat hem even niet.
phdg zegt
@E34M5Touring: dat het milieu een beetje opoffering vraagt
E34M5Touring zegt
@phdg: SaaB refereert aan de Lexus LS of GS. Die vind ik beide niet om aan te gluren. Vandaar mijn comment. Heeft verder niks van doen met benzine of diesel of VAG. Ik ben zelf eigenaar geweest van een prachtig GM LS product dus daar zul je me nooit kwaad over horen ;)
phdg zegt
@E34M5Touring: aha! LS of LT zijn GM V8 motoren die veel gebruikt worden om een engineswap te doen.
E34M5Touring zegt
@phdg: I am well aware of that! Crate engines zijn big business op het moment.
raoufff zegt
Ik sta ook achter VAG, ik zal mn sjoemelVAGje straks extra laten roken in de mileuzone in Rotterdam als steunbetuiging
pomoek zegt
@raoufff: Waarom sta je achter VAG? De feiten zijn toch helder? Er is op grote schaal gefraudeerd. Niet om het leven van mij of van jou gemakkelijk te maken. Maar omdat het voor de sjoemelaars makkelijker is. Jij hebt geen enkel belang om VAG te steunen. Als je in een VAG auto rijdt heb je gewoon teveel geld betaald voor een inferieur product. Je zou gewoon kwaad moeten zijn.
mazdarx zegt
Ik ben VAG, en alle grote arrogante autobedrijven (toevallig veelal duits), helemaal KOTS moe. Ze zitten de zaak aan alle kanten te bedonderen, alles moet wijken voor hun hebzucht en prestige. Als liefhebber van auto’s heb je bij deze bedrijven niets, maar dan ook helemaal niets, te zoeken.
bofkont zegt
@mazdarx: flauwekul jij bepaald niet wie een liefhebber is , daarbij een GTI /S/RS maakt heel erg leuke wagens !!
sracert zegt
Oplichters die daardoor nog steeds in staat zijn om de winstdeling uit te keren aan de aandeelhouders!. Klopt toch allemaal, niets aan de hand. De koffie is dit keer gratis tijdens de aandeelhoudersvergadering.
eefie zegt
Ik wens ze een gezellige vergadering. Vast in tijden niet zo leuk geweest