In deze video zie je hoe ver je ECHT komt met de Volkswagen ID.3 en 3 van zijn concurrenten en ja dat betekent dat er een sleepwagen aan te pas komt!
Elektrische auto’s en actieradius. We hebben er al vele artikelen over geschreven en niet zonder reden. Voor de dagelijkse inzetbaarheid, zeker van een zakelijke leaseauto, wil je weten wat er mogelijk is met dat accupakket.
Ons plan was dus helder, laten we de proef op de som nemen. We plannen een route en gaan gewoon rijden. En we blijven rijden tot ze echt leeg zijn. Dus hoe verhoudt een praktijktest zich tot de WLTP score van de auto’s en vooral: is 0km of 0% range op je dashboard ook gelijk einde verhaal? Wanneer is een Volkswagen ID.3 echt leeg?
De 4 auto’s die we leeg hebben gereden:
We hebben een selectie gemaakt uit auto’s die je nog voor eind december 2020 kunt rijden omdat ze op voorraad zijn. Voor eind 2020 rijden betekent voor zakelijke rijders nog gebruik kunnen maken van de huidige 8% bijtelling. We kozen voor 4 bestsellers waarvan de Volkswagen ID.3 natuurlijk de belangrijkste nieuwkomer in 2020 is. De auto’s die we meenamen tijdens deze actieradius test:
- Volkswagen ID.3 58 kWh
- Kia e-Niro 64 kWh
- Hyundai Kona 64 kWh
- Tesla Model 3 Long Range
Hebben jullie de Volkswagen ID.3 ECHT leeg gereden?
Ja, kijk vooral de video. Maar inderdaad, we zijn doorgereden tot het moment dat de auto’s echt zichzelf hebben uitgezet. Hoeveel kilometer je nog kunt rijden nadat het dashboard 0% of 0km aangeeft is wel verrassend en verschilt duidelijk per model. Natuurlijk hebben we er voor gezorgd dat we bij het einde van de actieradius ons NIET op de snelweg bevonden.
Want met lege accu stranden op de snelweg kan je net als bij een lege benzinetank een forse boete opleveren. En die boete zou terecht zijn, want onnodig stilvallen langs de snelweg is het onnodig creëren van een onveilige situatie en daar zit niemand op te wachten.
Route en hoe we gereden hebben
De praktijktest in de video is een combinatie van 100 km/u op de snelweg en provinciale wegen en door enkele dorpen. Ons startpunt was Eelde en vandaar zijn we over de Afsluitdijk gereden en via Enkhuizen weer richting Eelde. Alle auto’s hebben we in de ‘standaardstand’ laten staan. De radio mocht gewoon aan evenals de verwarming. Het was immers tussen de 5-10 graden Celsius. We reden tegelijkertijd met alle auto’s en er werd tussentijds van bestuurder gewisseld.
Hoe kwamen jullie dan weer ’thuis’?
Hiervoor hebben we de professionals van Collewijn Nuis berging ingeschakeld. Die hebben ervoor gezorgd dat alle auto’s voor donker (of toch bijna…) weer op het terrein van Mobility Service in Eelde stonden. Hoe het ‘bergen’ van een lege EV in zijn werk gaat zie je natuurlijk in de video.
Deze test kwam tot stand met medewerking van Mobility Service. Zij stelden niet alleen hun auto’s ter beschikking voor de test maar ook collega’s Arjen en Alexander als testpiloten! Dus als jullie nog op zoek zijn naar een voorraad e-Niro, een elektrische Hyundai Kona, een voorraad Tesla Model 3 of een direct te rijden Volkswagen ID.3 (die NIET leeg is): ze zijn op voorraad bij Mobility Service.
Speciale dank natuurlijk aan de heren van Bergingsbedrijf Collewijn-Nuis voor de zeer noodzakelijke ondersteuning tijdens deze lange dag!
fanboy zegt
De Kona en de e-Niro doen het dus hartstikke goed. Ja de Model 3 komt verder, maar hij komt amper verder terwijl hij wel minstens 11kWh grotere accu heeft.
De ID-3 doet het relatief wel wat minder. Toch is het prima als deze lager geprijsd is.
Ik heb zelf de Ampera-e, deze zou denk ik tussen de ID-3 en de e-Niro eindigen (en dan hebben we het over een auto uit 2017 met 60kWh accu)
Hoe dan ook, in de praktijk zijn dit soort rijbereiken allemaal voldoende en is het alleen ietsje beter nadenken op vakantie.
Zelfs het “familie aan de andere kant van het land” ding is dus niet spannend, in het ergste geval moet je nog ergens 10 minuutjes bij een snellader, maar de meesten zullen het al redden.
TheMaster zegt
De Kona/e-Niro hebben andere keuzes gemaakt op de BMS. Bij Kona/e-Niro blijft de accutempratuur bijvoorbeeld heel koud tijdens het rijden (met de huidige buitentempraturen). Hierdoor minder regeneratie, minder vermogen en véél minder snelladen. Voordeel, relatief laag verbruik (dichter bij opgegeven verbruik). Het nadeel zie je terugkomen bij Nissan Leafs (ook de huidige generatie) die helemaal niet verwarmd of gekoeld worden.
Bij Model 3 wordt accu ook verwarmd voor langere levensduur accu, meer regeneratie, meer vermogen en wel snelladen. Nadeel, iets hoger verbruik. Model 3 met heat-pump lost dit voor gedeelte op. Maar verwarmen van de accu, zal altijd extra stroom verbruiken.
Logische verklaringen, andere zienswijze qua setup van de auto. ID3 is nog wel wat optimalisatie te halen, maar dat is kwestie van paar software updates. Dat komt ook wel.
Paul58 zegt
@TheMaster: bij een Model 3 scheelt het ook best veel dat er 19 inch sportvelgen op zitten. Dit scheelt zo’n 5-10% in vergelijking met de standaard velg qua actieradius.
flutterby zegt
@fanboy: de batterij van de Model 3 is geen 11 kWh groter. De Koreanen adverteren (terecht!) de netto capaciteit die je kan gebruiken en niet de bruto capaciteit die in de auto zit. Met andere merken is het verschil nog groter omdat je een Tesla daadwerkelijk tot 100% kan laden terwijl bij andere er een grotere reserve is. Feitelijk is 100% bij de traditionele fabrikanten niet hetzelfde als 100% bij Tesla.
cloverleaf zegt
@fanboy: in “jouw praktijk” wellicht. In mijn praktijk nog pang niet daar ik 4x in de maand ruim 400km rijd en op de eindbestemming (nog) niet kan laden en de auto geen week stil wilt zetten met <20%. Kan dat straks wel dan wil ik er wel een. Tot die tijd nog ff doordieselen en tanken in Luxemburg ;)
TheMaster zegt
Je kan toch prima 400km in een Model S/3/X long range rijden? En als auto daarna een week stil staat, kan je die toch gewoon op 220v laten opladen. Het lijkt mij dat je overal wel 220v hebt. Duurt wellicht 24uur, maar als die toch een week stil staat, kan dat prima.
RutgerK zegt
Die leegloop heb je als je de bewakingsmodus aanzet. Zonder verliest de accu 1% per dag bij mij.
Die 400 kilometer is prima te doen. In deze test reed de Model 3 177 kw/km en dat kan echt wel beter. Sowieso zou een cijferoverzicht wel mooi zijn na zo’n test.
thjvanvlerken zegt
Hmm ben benieuwd wat de id4 en enyaq ren opzichte van een model y of 3 gaan doen. Lijkt mij dat de range best dicht bij elkaar uitkomt.
knapzuur zegt
Ik ben nog twee ritjes woon-werk verder gekomen toen de naald van mijn dieseltje op 0 bleef staan bij het starten, toch nog 98 km en dat mét een koude motor tot 2x toe, volgens mijn verbruikscijfers en berekeningen zat er toen nog zo’n 0,5 liter in, ik kan je vertellen dat was serieus spannend het laatste stukje op de snelweg!
saxoke zegt
@knapzuur: dus je rijdt 98km met een halve liter diesel? (Ik veronderstel dat ik je verkeerd begrepen heb)
ghini zegt
Leeg rijden is toch schadelijk voor de accus? Kan je daar nu 4 modellen met korting krijgen?
fanboy zegt
@ghini: Nee joh, zou alleen schadelijk zijn als het systeem niet zou ingrijpen, en je door kon rijden tot hij niet eens meer op snelheid zou komen.
Wel is het zo dat een accu een bepaald aantal keer gecycled kan worden, van vol naar leeg, voor een gegarandaarde bedrijfsfunctie. Daarna werkt hij ook nog wel, maar is buiten specificaties.
Het is bijvoorbeeld niet gek om cijfers te zien dat accu’s 2000 cyclussen mogen hebben. Dat is dus 800.000km.
Daarbij komt dat 10x40km gelijk staat aan 1x400km. Het boeit allemaal weinig.
Eigenlijk loop je met al deze auto’s bijzonder weinig kans om je accu schade toe te brengen.
Het enige wat over tijd slecht is, is de auto altijd op 100% te houden. Een showroom model wat geen kilometers heeft gelopen maar altijd aan de stekker zat op 100% zou ik liever laten staan dan eentje die gewoon gebruikt is.
faalhaas zegt
@ghini: Zal waarschijnlijk niet echt leeg-leeg wezen. Een Prius doet bvb max 80% en minimaal 20% voor het behoud van de accu.
The Stig NL zegt
Best wel vervelend dat de uiteindelijke uitslag niet opgeschreven wordt in het artikel. Vooral als de video’s het voor iOS ook niet meer doen…
michaelras zegt
@00carguy00: de app wordt binnenkort vernieuwd. Gewoon even mobiel in Chrome of Safari bekijken dus ;-)
kareljansen zegt
@michaelras: zouden jullie totdat dit opgelost is, wellicht de youtube link gewoon in het artikel kunnen zetten. Mij zou je er in elk geval een groot plezier mee doen!
vondick zegt
Kan idd ook geen getallen in de tekst vinden. Geen zin om helemaal in de video te moeten zoeken wat de range nou is.
Daar was nou de WLTP voor bedoeld, om betrouwbaar te schetsen wat de werkelijke range is.
Ik geloof die WLTP wel, dus ga er vanuit dat je die waardes dus ook daadwerkelijk haalt.
Jochempie zegt
Maar door de video aan te klikken bekijk je (als je geen adblocker hebt) ads, waardoor er inkomen komt. Dus natuurlijk willen ze dat je in de video kijkt voor het antwoord.
akabanga zegt
De VW komt als beste uit de bus wanneer je enkel kijkt naar Euro per km. range – ongeveer 120€ per km werkelijke range.
De auto’s uit Verre Oosten zitten rond de 125€ p/km. De Tesla is het duurst met zo’n 145€ p/km.
Echter – de Tesla komt met +50% meer PKs en is een wat ‘volwassener’ elektrische auto (ruimer & praktischer, netwerk v snellaadstations, frequente software updates, ver met autopilot, etc).
De Tesla lijkt me de ‘premium’ keuze en de VW de verstandige budget keuze. Voor mij persoonlijk valt de Nero en Kona af; de VW ziet er gewoon beter uit en lijkt me een prettigere auto (niet uit ervaring).
quincy zegt
Goed punt! Prijs/range gekeken is de ID.3 ook wel een goede aanbieding. Een vriend van mij heeft de e-Niro en die is voor zo’n vroege EV wel echt knap ook. En zit erg goed in de opties.
Overigens heeft de Long Range ruim 2x zoveel vermogen als de ID.3. 204 tegenover bijna 450.
kniesoor zegt
Fijne test ! Voor mij als particulier zou van deze 4 auto’s de VW het beste passen, de 33% (!) die de Model 3 LR meer kost voor 100 km meer af te leggen afstand is me een veel te groot verschil, ik kan met die 300 praktijk kilometers ook wel uit de voeten.
amg65 zegt
@amghans: Dan zou je hem kunnen vergelijken met Model 3 SR+.
Paul58 zegt
@amg65: inderdaad. En die is ook leuk qua acceleratie en wegligging. Daarbij bijna dubbel zoveel laadplekken en leuke autonome functies. In dat geval zou mijn keuze snel zijn gemaakt.
kniesoor zegt
@amg65: Zo’n SR+ kost ook nog tegen de 50K, als ik me niet vergis. Dan toch liever de VW, ook al omdat die wél over een grote achterklep beschikt. Wat uit praktisch oogpunt te verkiezen is boven een regulier kofferklepje. Nooit begrepen waarom Tesla de 3 niet – net als de Model S – van een grote achterklep heeft voorzien.
205zonderdak zegt
Grappig! Prijs per km range. Is bij de irrationele auto nooit een issue geweest. Conclusie: EV is voor boekhouders.
akabanga zegt
@205zonderdak:
Irrationele ‘fun’ kun je ook best een waarde opplakken; PKs per Euro wint de Tesla, bijna 170€ p/PK. VW doet aardig mee met 180€ p/PK, de Aziaten zitten rond de 220-230€ p/PK.
lefty00 zegt
Ik denk dat dit wel echt een dingetje is voor mensen. Die ene man zei het goed, dit is range anxiety.
Leuk bedacht om het op film te doen, dat leegrijden.
Zelfs de doorgewinterde autorijder zal met zweethandjes zitten denk ik.
Maar als jullie de data laten zien mag je best een paar seconde langer in beeld hoor, zo lees ik natuurlijk niet wat er staat.
goodvibrations zegt
Vanwege de veel gunstigere stroomlijn had ik de Tesla vooraf een veel ruimere voorsprong gegeven… Knap werk van Hyundai en VW om zo dicht in de buurt te komen… Met duidelijk goedkopere auto’s.
mcshine zegt
Knap werk van Tesla om een wagen met 350+pk net zo zuinig te laten zijn als de stadsauto’s van de concurrentie
saxoke zegt
@mcshine: als je de 350pk niet gebruikt, verbruik je ze ook niet. Als je ze wel gebruikt, zal de range een pak lager uitkomen
koeberg zegt
Het prijsverschil tussen de VW enerzijds en de Kia en Hyundai anderzijds is flink meer dan ik verwacht had. Dan krijg je met de ID.3 dus meer bereik voor je geld.
zjos zegt
Eigenlijk is zo’n actieradius van zo’n elektrisch verhikkel toch hopeloos ? Als ik binnen 5 minuten mijn diesel voltank kan ik vlg. de geschatte actieradius 1080 km mee rijden. Daar rij ik er dan 980 km mee en dan is hij nog niet helemaal leeg. Met zo’n penlight mobiel die ook nog eens duurder in aanschaf is sta je ook nog eens 3 kwartier uit je neus te peuteren voor je weer een beetje verder kan. En dat noemen ze dan vooruitgang. En dan s’morgens ook nog eens hopen dat je tesla laadkabel niet gejat is… Ik kijk het nog wel ff aan maar mij niet gezien.
wildbeest zegt
@zjos: wat dacht je van het ‘plannen’ van je rit, zo depressief. Ik wil gewoon pompen
rs62k5 zegt
Ach, jij bent elke week/2 weken een kwartiertje bezig met naar het tankstation rijden en tanken. Ik steek elke dag op m’n werk in een seconden of 3 de stekker in mijn auto. Verder kijk ik er nooit naar om. Op nederlandse ritjes heb ik nog nooit hoeven laden.
Op een vakantierit van 1400km ben ik een uurtje of 2 langer bezig. In ruil daarvoor rij ik wel een oneindig veel soepelere en fijne aandrijflijn. Een auto die meer dan 2x zo snel naar de 100 gaat en geen herrie en stank.
henkp1 zegt
Ik ben superblij met mijn Renault Zoe. Nu in deze winter haalt ie nog steeds ruim 300km op een acculading en zomers iets van 380. Van buiten misschien niet de spectaculairste auto (ik vind hem wel leuk!), van binnen vind ik het echt netjes en niet zo saai als een id3 of tesla. Toch zou ik voor een Tesla kiezen als het geen Renault moest zijn, een VW komt er bij mij niet in en een Koreaan eigenlijk ook niet. Vooral die laatste zijn prima auto’s, maar ik vind dat zij oneerlijk concurreren.
Jantje_555 zegt
toch wel gek dat deze na 0% blijven doorrijden tot stilvallen nadien toch nog steeds stroom genoeg heeft voor handsfree bellen, verlichting, etc…
vraag me af hoeveel % er écht in die auto overblijft.
Maarten zegt
Verlichting, handsfree bellen enz… komt uit de 12V accu, en niet uit de aandrijf accu. Maar die zal het ook niet heel lang uithouden verwacht ik.
@zjos: jij bent duidelijk nog niet toe aan elektrisch rijden. En dat maakt natuurlijk ook niet uit, maar als elektrisch rijder zou ik zelf niet meer terug naar fossiel willen. En wat rs62k5 zegt: aan de lader hangen is zo gepiept thuis of op het werk. Vakanties worden iets meer plannen, maar ach. Dat heeft ook zo zijn charmes.