Over dieselgate is de afgelopen week erg veel geschreven, maar wie of wat lijdt er precies het meeste onder? ‘Onze longen’, zou Milieudefensie zeggen, en dat kunnen we niet ontkennen. En verder?
Naast het voor de hand liggende VW en zijn al dan niet gedecimeerde directie raakt dieselgate meer factoren:
- Andere automerken
Waar rook is, is vuur, dus reken er maar op dat andere automerken de komende tijd door de betreffende instanties onder de loep genomen worden. Beursspeculanten namen kort na het ontploffen van dieselgate alvast een voorschotje: over de gehele linie leverden automotive aandelenkoersen procenten in, en ook BMW ontkwam niet aan de paniek na een valse beschuldiging.
- De complete Duitse industrie
Duits is degelijk en betrouwbaar, goed ge-engineerd, en Duitsers kan je vertrouwen. Voor de één is het mythe, voor de ander is het feit, maar het is wel een opvatting die heerst. Door dit schandaal krijgt de opvatting over deze Duitse degelijkheid een flinke knauw, wat ook afstraalt op de andere automerken. Made in Germany was altijd een sterk merk, die kracht wordt nu in twijfel getrokken.
- Dieselautoverkopen in het algemeen
De diesel zit al enige tijd in het verdomhoekje, en dit nieuws bewijst de brandstof geen goede dienst. Met name in Frankrijk (en in het bijzonder in Parijs, dat vandaag een autovrije zondag heeft, maar dat terzijde) is de demonisering van de zelfontbranders in volle gang. Dit schandaal geeft tegenstanders gratis ammunitie in hun strijd tegen de diesel, en zou het laatste zetje kunnen geven op markten waar diesel al onder vuur ligt.
- Aandeelhouders
De koers van VW klapte flink ineen, en dus staan de beursjongens vooraan om om compensatie te schreeuwen. Nu hebben we niet heel veel medelijden met beleggers, die pakken ook allemaal stilzwijgend dikke winst als ze short gaan op een instortende koers, maar willen wel schadeloos gesteld worden voor de verliezen die ze lijden. Zo lusten we er nog wel één.
Regel 1 van privaat beleggen is dat je dit doet met geld dat je kunt missen. Doe je dit niet, dan zijn de risico’s van verlies pakken ook voor eigen rekening.
- Audi’s vermeende F1-plannen
Wanneer dieselgate VW grof geld gaat kosten, worden de prioriteiten van de begroting wellicht opnieuw tegen het licht gehouden. Wanneer er gesneden gaat worden in een organisatie is het altijd dit soort uitstapjes dat als eerste de nekslag krijgt, en zo lijkt het ook te gebeuren, dixit Christian Horner.
- Dealers in landen met een verkoopstop
We noemen Zwitserland, we noemen België. Voorraad aanhouden kost immers geld.
- Iedereen die gelooft in de vakkundigheid van politici als Jesse Klaver
De heksenjacht op VW is geopend, en daar hebben we geen problemen mee. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten per slot van rekening. Waar we wel problemen mee hebben is het grote aantal zelfbenoemde experts dat koste wat kost zijn mening moet verkondigen, en hierbij veelvuldig de mist in gaat.
We noemen Jesse Klaver (die iets roeptoeterde over ’terugbetalen van subsidies’ en daarmee geen onderscheid kan maken tussen staatssteun en fiscale prikkels), maar ook uit D66-hoek kwamen we al oproepen tegen om ‘eigenaren van getruukte dieselauto’s te compenseren’. Waarbij onze wedervraag is: welke directe financiële schade lijden deze mensen dan als gevolg van sjoemelsoftware? Krijgen ze aan het eind van het jaar soms een factuur thuisgestuurd met daarop het totaal aan NOx dat ze de lucht in hebben geblazen?
Of zijn onze politici in de war met de discrepantie tussen de NEDC en de werkelijke CO2-uitstoot/het werkelijke verbruik? In dat geval: daar gaat het bij dieselgate helemaal niet om, en als het al wel zo was: succes, want in dit kader hebben we al een kansloze rechtszaak tegen Toyota gezien.
Ook heeft VW zijn TDI’s geleverd aan derden, maar we verwachten hier geen problemen. Zo’n defeat device lijkt een aftermarket-trucage die je niet aan je concurrenten mee gaat leveren.
Foto: hevig rokende VW Golf 5, autojunk.nl
norge zegt
Psychologische schade….5 jaar met een Caddy heeft me geen goed gedaan….
dailydriver zegt
@norge: ecodrive is inderdaad geen verbetering.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: heb je een link of bronvermelding van de quote van D66 betreffende de compensatie van getruukte dieselauto’s? Als ik het ik op Google zoek word ik hier naartoe verwezen ;-).
stephanotis zegt
@gtwillem: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/compenseer-eigenaar-dieselauto “Deze autokopers zijn slachtoffer geworden van misleiding door de autofabrikant met betrekking tot het brandstofverbruik“, zegt Stientje van Veldhoven van D66.
gtwillem zegt
@stephanotis: dankjewel!!
goodboy zegt
Mijn ziel. Alle vag berichten worden mij teveel
gtwillem zegt
@goodboy: bij elke link staat vermeld wat de inhoud is.
Het is gratis content, om daar nog over te klagen is wel heel erg Nederlands ;-).
jrsmoke zegt
Is er nou eigenlijk al iets bekend of er ook in Europa auto’s met de betreffende blokken aangepast moeten worden?
Want ik zie door de rook het bos niet meer…
rufctr01 zegt
Het is gewoon oerdom geweest van VAG! Maar ja, hoogmoed komt voor de val.
Ik ben geen fan van VAG, verre van zelfs, ik hoop wel dat ze de klap overleven.
lamborgfan zegt
Storm in een glas water dus.. Wederom door amerikanen lekker opgeblazen.
Als er iets is wat ze kunnen doen is het wel geld ruiken door rechtzaken aan te spannen. Hoe erger het “probleem” des te meer schade de “arme” consumenten hebben geleden.
Waait dat eenmaal over, dan worden er hier en daar termen door elkaar geknikkerd zoals NOx en CO2 en voilá, een rampmerk is ontstaan..
Persoonlijk stoort mij dit hele gebeuren niet en geef nog steeds de voorkeur voor diesel t.o.v. lng, cng, hybride of elektrisch (na benzine)
Ben wel erg benieuwd wat VW gaat doen om het op te lossen, en wat dit gaat doen met de autoindustrie
lincoln zegt
@lamborgfan:
Idd .. De schuld van de Amerikanen ..
lamborgfan zegt
@lincoln: Ze zijn commercieel gewoon beter ingesteld..
Als je jouw plastic tieten moet financieren is het verleidelijk om elke scheet op te blazen tot een ramp.. Geld moet toch ergens vandaan komen, niet waar?
lincoln zegt
@lamborgfan:
Of je bent verschrikkelijk slim ..
Of je hebt werkelijk geen idee waar het over gaat ..
Maar ach .. Jesse Klaver is er ook gekomen..
toniominestrone zegt
@lamborgfan: keep on dreaming!, zoals ik al eerder in een post zei: dit gaat vervelende consequenties hebben voor iedereen die een autohart heeft kloppen, milieu clubs proberen nu hun zin te krijgen met milieu zones en beperking van 130 km snelwegen, in Duitsland grijpen ze het aan om alle autobahnen snelheidsbeperkingen op te leggen, politici zijn hiet wel gevoelig voor en zo zullen er tal van (belasting)maatregeltjes uit voort vloeien, buiten de economische schade, Nederland is immers het voorportaal van Duitsland.Kortom: we kunnen onze borst nat maken (hoop van niet)
Joerek zegt
Een ander belangrijk punt zou kunnen zijn, de huidige vw-dieselrijders in de vs. Zou het kunnen zijn dat deze autos dadelijk als illegaal worden aangemerkt en deze niet meer mogen rijden?
lincoln zegt
@Joerek:
Nou en .. Ze kunnen die troep toch makkelijk in Afrika en Europa dumpen ..
super zegt
De zelfbenoemde experts van autoblog kunnen er anders ook wat van.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk die foto’s elke keer boven de dieselgate artikelen.
desjonnies zegt
Me dunkt dat ze de concurrentie ook hebben benadeeld, ik bedoel iedereen weet wat een Impreza WRX STI hier te lande momenteel kost dank zij ons belastingsysteem om auto’s met een bovengemiddelde Co2 uitstoot zwaarder te belasten
Kennelijk werken er bij Subaru alleen maar hele, hele nette mensen !
En onze nationale Pliessie is ook helemaal de LUL met hun Volkswagen vloot, als verantwoordelijk minister zaten er maandagmorgen wel een paar PON managers bij me die met zeer fijngeknepen billetjes de deur uit zouden lopen.
Me zou beginnen met : Goede morgen heren, wanneer wilt u al uw getruucte voertuigen terughebben en hoe denkt u ons te compenseren ?
etijn zegt
@desjonnies: volgens mij ging het dus juist niet om de CO2 maar om fijnstof uitstoot
duess zegt
@desjonnies:
Goed punt, al die figuren die hier normaal alles met een beetje uitstoot afdoen als ouwe troep van inferieure autobouwers hoor je nu niet meer.
Dat zijn dus de fabrikanten die zich netjes aan de regeltjes hielden.
super zegt
@desjonnies:
Dit gaat alle dieselverkopen in de vs en ms wel europa raken lijkt me, ook die van bmw die niks fout bleken te doen. Maar goed, duitsers kunnen nou eenmaal slecht met megalomanie omgaan.
lincoln zegt
@desjonnies:
Europese politici zitten helemaal niet op realiteitszin te wachten ..
Dat wordt dus weer “keihard aanpakken” ..
Gewoon gedogen dus ..
trustmeiamanengineer zegt
@desjonnies: Inderdaad. Die politiewagens rijden ook nog eens bijna 100.000km per jaar. Dus de totale extra stikstofoxide uitstoot zal enorm zijn.
Nog een goede reden om al die troep retour PON te sturen en fatsoenlijk vervoer aan te schaffen.
pomoek zegt
Schade voor VW lease rijders: betalen te weinig belasting vanwege te lage bijtelling; naheffing van de fiscus. Deze verhalen op pon?
kobus1967 zegt
@pomoek: bijtelling is gebaseerd op CO2 uitstoot en dieselgate gaat over NOx, deze word geneutraliseerd door in de uitlaat adblue te spuiten voor de katalysator. De CO2 uitstoot verandert er niet door.
pomoek zegt
@kobus1967: punt, had ik even niet aan gedacht.
volvokaj zegt
Da’s toch een gewoon een standaard Golf 5 op die foto?
skylinefan zegt
@volvokaj: roken die ook zo dan? ;)
bennieokkels zegt
@skylinefan: die golf loopt op de olie. Is op hol geslagen. Vaak door een scheurtje in het blok. Sleutel eruit helpt niks. motor blijft brullen. Enige methode is smoren inlaat, maar das lastig. Of versnelling in 5, rechts op de rem en laten opkomen. Dan hopen dattie afslaat. Zo niet gaat hij door toch olie op is. En dan kan je een nieuw blok aanschaffen.
markoh zegt
@bennieokkels: ook wel een runaway diesel.
wordt vaak veroorzaakt door een kapotte turbo.
de turbo gaat hierbij olie lekken waardoor dit via de inlaat in de motor komt.
de motor vebrand deze olie op de zelfde weize als diesel.
aangezien een diesel geen ontsteking heeft kan je de motor niet uitzetten dmv het contact.
de motor vebrand zn eigen olie en zal uit eindelijk vast lopen.
nord zegt
Idd, de autofabrikanten die hier concurrentievervalsing ondervinden. Ik denk dat nog wel een staartje zal zijn als eenmaal de eerste storm is overgewaaid.
kobus1967 zegt
En de oplossing is zo simpel, meer/genoeg adblue inspuiten.
Alleen sta je dan constant adblue te tanken voor 13,25€ de liter.
Mas zegt
@kobus1967: €13,25 de liter? Een kan van 10 liter is €14,-… Moet vast nog goedkoper te krijgen zijn. Punt is dat VAG liever niet heeft dat dit door consumenten bijgevuld moet worden, en dit het liefst zelf bij de servicebeurten bijvult (en er op verdient natuurlijk). Voor de consument heeft Adblue geen enkele voordeel, vermogen neemt niet toe of motor loopt er niet beter op. Ja, hij loopt schoner, maar ik durf te wedden dat het merendeel de bijkomende kosten van Adblue niet graag zal betalen.
kobus1967 zegt
@Mas: akkerbouwers kopen het per 1000 liter voor minder dan 40 cent per liter.
De prijzen verschillen dus inderdaad enorm.
lekbak zegt
@kobus1967: en het kan zelfs voor een kwartje per liter. Het is met water verdunde ureum, kunstmest dus. Niks bijzonders, geen moeilijk dure stofjes. Wel een hoop water.
Overigens kan het benodigde verbruik oplopen tot wel 10% van het brandstof verbruik. Maar dan heb je wel 98% nox reductie!
En dan nog eens roepen dat de binnenvaart vervuilend is. De uitlaat glimt na 20.000 draaiuren nog van binnen door het roetfilter, en we stoten nagenoeg geen nox uit.
prop zegt
Uiteindelijk is er totaal niks aan de hand. De enige conclusie die de hogere machten zouden moeten trekken zijn dat de test cylci een lobby orgaan zijn om een referentie voor meer geld te creeeren. Het is totaal nutteloos om een verband met het milieu te leggen. Auto’s zijn gewoon bizar schoon in verhouding met weke andere industrie dan ook. Of t nu Toyota of VW is. Allen zullen vast gebruik hebben gemaakt van de speling die hun geboden is.
Owja alle linksen en die Mansveld (of ze nu wel of niet er iets van vindt, gatver wat een gore pot – zo een die in een tuinbroek loopt en mannen haat) opknopen op t marktplein en daar een paar maanden laten hangen
nord zegt
@prop: je hebt het over links en niks aan de hand.
Er wordt hier uit je subsidiepotje gevist en vervolgens doe je het zelf af alsof er niks aan de hand is.
Het zijn jouw centen hoor..
duess zegt
@prop:
Huilie huilie, boe doe huilie huilie, die gemene links menschen laten mijn werkgever de kluit niet belazeren..
Ze moeten ons altijd hebben..
Het zijn allemaal gore smerige linksche haters..
pomoek zegt
@prop: sorry maar hier kan ik geen touw aan vastknopen…
lucas23 zegt
Poepoe, is er iemand die iemand die dit soort taferelen wil bestraffen, wordt ie hier afgefakkeld… Wegens semi-communistische standpunten zou ik er nooit op stemmen maar hij probeert tenminste wat(jesse klaver)
prop zegt
De ‘rechtsen’ zouden een duurzame visionaire lange termijn beslissing durven te nemen door de oorzaak de schuld te geven -> regelgeving.
Links denkt dat het milieu beinvloed is dus veel boete betalen .. daarmee kans op recessie creeen .. en nog meer vluchtelingen hier heen halen … derde wereld oorlog etc etc
nomar zegt
Hoop zooi.
Waait hopelijk snel weer over. Zolang iedereen met stookolie zijn huisje blijft verwarmen en zomers naar het zuiden vliegt en in de winter gaat skieen met een last minute vlucht, haalt het geen ruk uit. En ow ja, dan zijn er nog de containerschepen die van China naar Europa en terug varen. Verbruiken ietsie pietsie meer “diesel” en stoten net ietsje meer rotzooi uit op 1 trip dan het Europese wegverkeer.
Iedereen sjoemelt, alleen is VW er gloeiend bij, jammer. Waren nog niet de slechtste auto’s.
En diesels hebben wel hun nut (nog altijd efficienter als benzine) dus.
tievdz zegt
@ Sir Smoke
Je argumentatie onder het kopje ‘Aandeelhouders’ raakt kant noch wal.
Alsof de wereld omtrent beleggen een wetteloze wereld is waar enkel het recht van de sterkste geldt. Ook vennootschappen zijn onderworpen aan strenge regelgeving omtrent het informeren van aandeelhouders/beleggers. Zie als voorbeeld de beursgang van World Online waar een en ander verkeerd is gegaan waardoor beleggers schade hebben geleden. Ook de rechter was deze mening toegedaan en heeft de aandeelhouders gecompenseerd.