De FIA schijnt al een tijdje bezig te zijn met wielkasten voor F1-auto’s, maar nu zouden we dit in 2023 al concreet kunnen zien.
Een bijnaam voor Formule-auto’s en bijvoorbeeld Indycars is ‘open wheelers’. Om de doodeenvoudige reden dat de wielen open zijn. Geen wielkasten of koetswerk rondom de wielen te bekennen. Dat heeft voordelen, denk maar aan gewicht. Het heeft ook nadelen en eentje daarvan wil de FIA nu gaan aanpakken.
Spray
Een nadeel is bijvoorbeeld dat wielkasten ook helpen met ‘rotzooi’ van de banden tegenhouden. Een goed voorbeeld daarvan is spray, oftewel hoe veel water er van de banden van een F1-auto afkomt. Dat is waarom regenraces zo bloedlink zijn: je voorganger verdwijnt op elke kleine afstand compleet in een nevel van zijn eigen bandenspray.
Wielkasten voor F1-auto’s
Een oplossing zou dus zijn om wielkasten toe te voegen aan F1-auto’s. Daar is de FIA al een tijdje mee bezig trouwens, maar altijd als een ludiek plannetje voor ergens in de toekomst. De meest recente datum voor de introductie was ‘ergens in 2024’. Nou is er een iets concretere en urgentere datum. We zouden ergens halverwege 2023 al iets kunnen gaan zien van wielkasten. The Race spreekt erover met het hoofd van de technische kant van de FIA, Nikolas Tombazis.
Optioneel
Tombazis zegt dat er in ieder geval hard gewerkt wordt aan het klaarmaken van een definitief design. Daarna moet er nog goedkeuring komen namens de teams. Het gaat echter om een design dat makkelijk aan de auto toegevoegd kan worden en daarna weer verwijderd kan worden. Het is dus niet zo dat F1-auto’s voor elke race klaargestoomd moet worden met wielkasten, enkel voor regenraces. Er moet sowieso voor het seizoen van 2024 een volledige versie zijn, in 2023 gaan we grotendeels een experimentele setup zien.
Spa 2021 voorkomen
Waarom wielkasten voor F1-auto’s eerder vroeger dan later mogen verschijnen lijkt duidelijk. Dit seizoen bijvoorbeeld, toen in Monaco de race eindigde met een tijdslimiet omdat er dankzij regen niet geracet kon worden. Suzuka dit jaar was dankzij hemeltranen ook niet ideaal. De hoofdreden voor de acceleratie is natuurlijk Spa, maar dan vorig jaar. Toen heeft het de hele zondag dusdanig geregend dat toeschouwers enkel hebben mogen genieten van een polonaise achter de safety car en zijn er halve punten uitgedeeld omdat er gewoonweg niet geracet is. En nee, wielkasten voor F1-auto’s voorkomen geen regen, maar met minder spray is het een stuk minder gevaarlijk en onoverzichtelijk om het tempo een beetje op te voeren.
Open wheelers worden dus ietsje minder open wheel, maar het is voor de veiligheid. Een interessante ontwikkeling.
faalhaas zegt
Ja prima, van die grote zwarte plastic vrachtwagen kappen met grote rubberen flappen!
quincy zegt
Met pitspoezen afgebeeld op die flappen
dedokter zegt
En achteraan op de sleep een mooie leus als: “Niet janken maar planken”
rollingstoned zegt
“Still I Spray…” eerder ;-)
Dutchdriftking zegt
Als er daardoor weer echt in de regen geracet wordt vind ik het prima.
Towel986 zegt
Interessant wat dit voor de rijeigenschappen kan betekenen: het water wordt niet afgevoerd de lucht in maar tegen de wielkasten aan geslingerd, of half naast de auto.
Duurt het langer voordat een droge lijn ontstaat? Minder snel wisselen naar inters? Full wets gaan iets langer mee?
cloverleaf zegt
Hoeveel spray komt van de banden en hoeveel van de vloer? Met die nieuwe tunnels en diffusers lijkt me daar wel veel turbulente lucht van te komen. Geeft veel spray. Op een opdrogende baan zijn het dan weer stofzuigers. Dat dan weer wel..
mashell zegt
Het hele idee is toch dat er zo min mogelijk lucht onder de auto doorgaat en dat wel wel onder door gaat in de juiste balen te leiden? Vandaar de tunnels en diffusers.
cloverleaf zegt
Het hele idee was om meer downforce uit de vloer te halen. Simpel gezegd wordt de lucht onder de vloer versneld tov van de lucht boven de auto waardoor er een lagere druk onder de auto komt die de auto tegen de baan aan drukt. Achter de auto komt de lucht er wel turbulent uit. Minder turbulent dan bij de oude vleugels met allerlei frummeltjes eraan maar wel heel laag bij de grond waar de regen dus ligt. De lucht uit de diffuser en de vloer zal dus dat water omhoog sprayen lijkt me.
grrrrrene zegt
Nee, het idee is dat lucht onder de auto versneld wordt in de venturies, waardoor de luchtdruk daalt en de auto als het ware vacuüm zuigt met het circuit. En ik kan me best voorstellen dat dat vacuüm sterk genoeg is om regen van het asfalt op te zuigen en de lucht in te blazen. Ik denk alleen dat de banden veel meer doen…
e36thuglife zegt
Waarom bouwen ze niet gewoon een dak over de race baan dan is altijd droog toch.
geelbarrel zegt
ZOAB !!!!
Dutchdriftking zegt
@geelbarrel: Eigenlijk heb je wel gewoon gelijk. Ik heb één keer op de nieuwe baan op Zandvoort mogen rijden, en dit was toevallig in de regen. Het verbaasde mij enorm dat er geen ZOAB lag.
roquez zegt
ZOAB heeft minder grip door de open structuur. Wel weer goed voor jou om de driftking uit te hangen natuurlijk ;-)
Gulli zegt
GRIP! TYRE DEGRADATION!
Ik denk dat dat de redenen zijn om het niet te doen, drie rondjes en je kunt een setje softs afschrijven ben ik bang
flyerbunch zegt
Kan nog interessant worden als ze er allerlei aero onderdelen op gaan plakken etc. Hoop dan dat het een gestandaardiseerd onderdeel zal worden.
Volvo_440_turbo zegt
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een open wiel een serieuze luchtweerstand creëert, klopt dit? Als dit klopt zal groenlinks absoluut blij zijn met bovenstaande evolutie!
Gulli zegt
Kijk maar hoe ze het bij Formule E hebben opgelost, daar moeten ze natuurlijk nog aerodynamischer zijn en was het argument ‘jamaar open wheel’ niet van toepassing want de sport was nieuw. Maar die hebben de wielkasten compleet dicht zitten en hebben toch nog een idee van open wheel carrosserie.
https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2018/09/racefansdotnet-20180830-165917-8.jpg
Feitelijk zijn de Le Mans prototypes ook halve Formule 1 wagens maar dan met kappen over het hele bodywork ipv alleen de motor. De layout is nagenoeg gelijk (nee het is niet te vergelijken qua auto maar de grove layout is wel ongeveer hetzelfde)
https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/01/TOYOTA-GAZOO-RACING-GR010-HYBRID-Le-Mans-Hypercar-2021-FOTO-009.jpg
aadzor zegt
Ik vind dat bij Le Mans prototypes ook nog veel spray afkomt. Lijkt me meer een gevaar toevoegen van het onvoorspelbaarder maken van de auto.
We shall see
rollingstoned zegt
Wat jij zegt. En de superbrede F1 banden helpen ook niet echt. Vooral de blauwe (full wets) zijn slecht, de coureurs klagen er steen en been over. Die hebben totaal geen grip door de slechte waterafvoer. Pirelli zal ook flink aan de bak moeten.
ArnoldH zegt
De f1 auto’s van afgelopen seizoen gooien de spray meer omhoog dan de 2021 viel mij op. Dus daar gaan wielkasten wel mee helpen.
Alleen de vloer van de huidige generatie F1 trekken meer vocht uit her asfalt en daarom denk ik dat het resultaat niet veel anders zal zijn.
mashell zegt
Zandvoort September 2026: Max Verstappen in de pits, het wordt spannend, krijgt het team het voor elkaar om in de 15 seconden voorsprong die hij heeft de winterbanden, de spatborden en het cabrio dak te monteren?
Gulli zegt
Ik ben vooral benieuwd hoe snel ze die sneeuwkettingen om kunnen leggen, ik loop altijd maar te klooien. Dáár zou ik nou echt van onder de indruk zijn als ze dat binnen 10 seconden voor elkaar krijgen
Vehicle zegt
Als je de goede sneeuwkettingen koopt, t.w. centrax, dan liggen ze er echt heel snel omheen. Zeg geen 10 seconden, maar als er een team klaar zou staan, dan liggen ze er wel in 10 seconden omheen. Maar denk dat ze eerder met spikes zullen gaan rijden, zoals Red Bull al een paar keer in Oostenrijk heeft gedaan op de piste ;-)
potver7 zegt
Wielkasten zorgen toch juist voor méér zooi? Ze raken elkaar nogal eens tijdens een race, met wielkasten ligt dan dus de hele baan vol met carbondeeltjes. Grotere kans op lekke banden dus, en dat houdt de race lekker spannend zonder kunstmatige ingrepen à la DRS.
racerx zegt
Enkel voor regenraces teneinde de veiligheid te verhogen, waardoor kans op afgelasting verkleind wordt. Prima toch?
johan1976 zegt
Mooi man, kunnen ze er nog meer zooi afrijden😜😜
erce zegt
Zolang ze die wielkasten niet door Hurtan laten maken, komt het vast goed.