The soap continues: coalitiepartijen VVD en PvdA kondigen zeer binnenkort een compromis aan wat betreft de bijtellingsplannen. Om het overzichtelijk te maken komen er vijf nieuwe bijtellingscategoriën van 4% tot 25%.
De staatssecretaris heeft zijn alternatieve plan zodanig opgesteld dat er vijf bijtellingscategoriën komen, namelijk:
4 procent bijtelling
15 procent bijtelling
18 procent bijtelling
22 procent bijtelling
25 procent bijtelling
De vraag is nog even welke CO2 uitstootnormen aan deze percentages worden gekoppeld, maar in het nieuwe plan zouden “bijna alle nieuwe contracten voor lease in een bijtellingstarief van 22 procent vallen”, aldus de Telegraaf.
De nieuwe bijtellingsplannen van Eric Wiebes stuitten op veel kritiek. Onder meer vanuit zijn eigen partij, maar ook belangenorganisaties als de Bovag en de VNA stonden op hun achterste poten. Of deze organisaties zich wel kunnen vinden in de nieuwe plannen is de vraag.
UPDATE: Wiebes heeft voor de ministerraad vandaag gezegd dat de contouren voor het compromis er liggen en dat alle partijen daarmee kunnen leven. Maandag stuurt hij een brief met het nieuwe voorstel naar de kamer.
azenomei zegt
Dat vervelende overspringen naar lease portaal. Schaf dat maar weer af.
parker zegt
Ik heb een prive auto maar wil ook graag bijtelling betalen. Mag dat?
ramshoek zegt
@parker:
Als de staat mijn auto financiert, betaal ik met liefde 25% bijtelling.
frietjemet zegt
@parker: Jij mag dat, en maar liefst 68%
ettie zegt
Dus gaat de bijtelling dan ook voor de betreffende 25% auto’s naar 22%. Dat konden ze in 07/08 toch ook andersom?
lincoln zegt
ordinaire good cop bad cop spelletjes dus ..
ach .. het stemvee voelt zich winnaar ..
en daar gaat het toch ook een beetje om ..
rodger zegt
Wat een Kwiebes..
xiran zegt
@rodger: knieën van pap!
jaguarjunk zegt
Om het nog even wat overzichtelijker te maken zeker..
smulders zegt
Leuk dat we de leaserijders weer eens tegemoet komen. Wanneer gaat de 19 cent per kilometer omhoog? Ik wil ook graag belastingvoordeel.
mashell zegt
@smulders: als leaserijder zie ik de bijtelling bepaald niet als belastingvoordeel.
damrakker zegt
Atta boy
damrakker zegt
Overigens krijgen we zo goed als allemaal een naheffing, leaserijder of of niet dus dat zal wel de doorslag hebben gegeven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind dat we het doel van bijtelling eens moeten herinneren: het is officieel bijtelling voor privégebruik van een zakelijke auto. Rijden PHEVS’s echt zoveel minder privé dat de bijtelling lager is??
roppp zegt
BELACHELIJK dat gezeik van die leaserijders. Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%. Toen kon het ineens goedkoper en hoorde je niemand zeiken. Nu zijn we weer terug bij af en we huilen tranen met tuiten. Ga zelf maar eens een auto kopen en onderhouden……..
rnej zegt
@roppp: dit.
al mn collega’s zitten ver boven hun leasebudget, maar wel met een muesliauto.
neem gewoon een auto die een slagje kleiner zonder die achteruitrijcamera en het licht&zichtpakket in de 20% , rijdt nog vlotter door ook.. altijd maar dat gemiep.
mashell zegt
@rnej: een vlotte auto, precies wat je in Nederland file land nodig hebt.
LJ zegt
@roppp: een leaseauto kost ook geld. En of het nou echt altijd veel voordeel oplevert vraag ik me af. Ben het wel met je eens dat privé een auto rijden erg prijzig is, daar mag ook wel eens wat aan gedaan worden
MaartenD zegt
@roppp: rustig roppp…denk aan je bloeddruk!;-)
koeberg zegt
@roppp: “Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%”
Dat was 22%
mobieler zegt
Gewoon 20% voor allen. Klaar. Werkgever maximeert privékilometers en laat werknemer betalen als hij die overschrijdt. Punt.
86x86mm zegt
@mobieler: Je had na “Klaar.” moeten stoppen met typen, daarna kwam er alleen nog maar onzin uit.
berlinetta zegt
Bow down Wiebje.
knipperlichtje zegt
Ik ben nu wel benieuwd wat er in de 25% schijf gaat vallen, zal dat al voor een 535i gelden? Of geldt het alleen voor de échte zuiperts?
eelco74 zegt
Nou, dat is echt overzichtelijk geworden zo met al die schalen. Zo kunnen we de belastingdienst aan de gang houden en blijft het spel van geknoei met uitstoot en verbruikscijfers aan de gang. Echt weer een polder compromis, dat volledig aan het orginele plan voorbij gaat.
ramshoek zegt
@eelco74:
Ik vindt eerlijkheid belangrijker dan overzichtelijkheid.
Of iedereen hetzelfde bijtellingspercentage of meerdere schalen met kleine stapjes er tussen.
Het systeem zoals we dat nu kennen, waarbij auto’s van 14%naar 20% knallen wanneer ze 1 grammetje teveel uitstoten, is ook niet oké.
griffendahl zegt
@ramshoek: Dan moet je bijtelling op BPM gaan heffen, BPM staat direct in relatie met prijs en CO2 uitstoot van een auto. Dus als je gewoon een voor iedereen gelijk percentage van de BPM als bijtelling gaat heffen, dan zijn grote vervuilende auto’s duurder en kleine zuinige auto’s goedkoop in de bijtelling. De regelgeving blijft helder, gewoon 1 percentage en voor de grote vervuilende auto’s wordt meer bijtelling betaalt als zuinige (plugin) hybrides.
lekbak zegt
Politiek… Eerst een zeer extreem voorstel doen. Vervolgens het voorstel iets minder extreem maken en het volk voelt zich winnaar terwijl ze nog steeds ontzettend genaaid worden met de broek aan.
Ben ik een terrorist als ik zeg dat ze een bom op Den Haag moeten gooien?
parker zegt
@lekbak: ja. Ik heb net de aivd over jou getipt.
lekbak zegt
@parker: Nou vooruit, dan alleen een bom op de ministers en de 10% langst zittende kamerleden. Iedereen weer blij want het is immers minder extreem geworden.
Stefje zegt
Dus, de overheid geeft eerst superslecht nieuws ‘want het kan niet anders’. De bevolking gaat massaal over de stang en vervolgens komt er een iets beter voorstel waardoor nagenoeg iedereen alsnog meer gaat betalen, maar dan is iedereen ineens tevreden?
En dat bij elke nieuwe regeling waarbij mensen meer moeten betalen?
Stefje zegt
Ah je wat me net voor lekbak haha
wendyhofman zegt
Een gestaffelde bijtelling zou toch veel makkelijker en eerlijker zijn? Alleen betalen over de kilometers privé die je rijdt… http://www.gestaffeldebijtelling.com/
griffendahl zegt
@wendyhofman: Ik zou alleen al omwille van de administratieve romslomp die dat met zich mee brengt en het vraagstuk, wanneer begint een prive kilometer en eindigt een zakelijke kilometer (bijvoorbeeld als ik onderweg naar huis even bij een vriend of familielid een bakkie koffie wil doen) dan mijn leaseauto vaarwel zeggen. Dat zou wel resulteren in een dikke CO2 verbrander voor zowel de zakelijke als prive kilometers want dan is er niemand die mij verplicht in een muesli auto te rijden.
frietjemet zegt
Wat voor soepkippen er eigenlijk in onze regering zitten, haal anders een paar mensen weg bij de RD4 om die werkgelegenheid op te vullen..
tvr1974 zegt
Het gaat erom dat de regering extra geld wil binnen halen… Waarom altijd over de rug van de automobilist? Waarom niet gewoon koppelen aan salaris? aan wat men verdient.. die bankdirecteur die al € 500.000 per jaar verdient kan het zich makkelijk veroorloven en interesseert het geen reet.. Die Maserati / A8 of BMW 7 wordt toch door de zaak betaald… Terwijl die werknemer in z’n Aygo of met wat meer geluk Mini of A1 meer moet gaan betalen en het dus wel degelijk in zijn portemonnee voelt..
Maar ja.. in die regering zitten natuurlijk allemaal toekomstig “bank/KLM” of wat dan ook voor directie dus tja..
parker zegt
@tvr1974: de loser met die Aygo had beter z’n best moeten doen op school, dan had hij nu ook een A8. Erger is dat de bijtelling van de waarde van de auto afhankelijk is. Ik zie niet waarom de bijtelling op een A8 het tienvoudige van die van een Aygo moet zijn. Dát is pas oneerlijk!!
potver7 zegt
@parker: Ik denk dat je niet snapt waarom die bijtelling geheven wordt. Die bijtelling is namelijk belasting over loon in natura dat een werknemer ontvangt in de vorm van een lease-auto. Als jij een A8 koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft dan ben je waarschijnlijk ook het tienvoudige kwijt dan je buurman die een Aygo koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft. Dat die bijtelling daarmee in de pas loopt is dus volledig terecht.
Het wordt pas ‘oneerlijk’ als je een Tesla Model S of Mitsubishi Outlander kunt leasen, en daarmee hetzelfde of minder betaalt dan de koper van dezelfde Aygo. Maar dat is dus wel wat er nu gebeurt…
frietjemet zegt
@parker: School is niet alles hoor, dit soort volk werkt zichzelf vaak genoeg als een sluwe vos naar een bepaalde positie met valse voorwenselen om verkozen te worden, en zit voor de rest van hun leven op directie-stoeltjes waar ze vaak genoeg bij vertrek grote sores achterlaten.
potver7 zegt
@tvr1974: Het ís toch gekoppeld aan het salaris? Iemand in een hoogste belastingschijf betaalt meer voor dezelfde auto dan iemand in de laagste schijf.
En of je wel of geen bijtelling betaalt hangt er helemaal vanaf of je wel of niet privé rijdt met je leaseauto. Dat heeft niks te maken met of je directeur bent of op de postkamer werkt, of dat je een Maserati of een Aygo least.
tvr1974 zegt
@potver 7..
Ja en nee… iemand die dus niet least, zoals in mijn voorbeeld, maar de auto’s prive koopt en rijdt en km’s declareert zakelijk betaald dus nog steeds niks.. Want over privé betaal je geen bijtelling.. Als we lease en lease gaan kijken dan wel natuurlijk maar ok daar zijn voor de rijkeren weer tal van keuzes.. en de armen wederom.. not!
potver7 zegt
@tvr1974: Over een privé auto betaal je geen bijtelling, omdat je de auto al betaald hebt. Je ontvangt dus geen loon in natura van de werkgever.
Arm of rijk heeft er niks mee te maken trouwens, ik heb geen leasewagen, en ik weet vrijwel zeker dat mijn auto een stuk goedkoper is dan menige leaseslet die hier in de parkeergarage staat. Dan heb ik het niet over een Aygo, maar een behoorlijk ruime auto waar de complete kampeeruitrusting van mij gezin in past. Hij is alleen niet zo nieuw meer – maar dat is precies mijn punt: ik bepaal grotendeels zelf hoeveel geld ik uitgeef aan vervoer. Probeer dat maar eens met een leasewagen!
parker zegt
@tvr1974: ok, dus we moeten over privé auto’s ook bijtelling gaan heffen, goed plan..
MaartenD zegt
Wat een eng mannetje is deze wiebes toch…iedere keer als ik hem.voorbij zie komen denk ik. .dit is nou echt zo’n mannetje die zich in zijn vrije tijd met een leren bal in zijn mond laten zwepen door een dikke kinky domimatrix