Staatssecretaris Wiebes van financiën heeft in een interview beloofd ‘binnen enkele weken’ met een voorbereiding op de Autobrief te komen, waarin zoals verwacht veel zal veranderen ten opzichte van de huidige situatie.
Onze staatssecretaris, die koppig blijft vasthouden aan het nut van hogere accijnzen, ligt onder grote druk daadwerkelijk wat extra geld van de automobilist richting de staatskas te sluizen. In een vraaggesprek met RTL-verslaggever Frits Wester gaf hij aan wat we kunnen verwachten.
Einde aan overstimulering
Dit is een politiek eufemisme voor ‘wij willen een nog verdere derving van de belastinginkomsten voorkomen’. Door het huidige beleid loopt de regering bakken met BPM en fiscale bijtelling mis. Ter illustratie: op de 400 pk sterke Volvo XC90 T8 (14% bijtelling) betaal je 569 euro BPM. Elk ander model heeft een veelvoud hiervan aan BPM-heffing.
De huidige CO2-besparing in het autobeleid pakt volgens hem met een bedrag van 2.000 euro per ton CO2 400 keer duurder uit dan de norm, een onwerkbare situatie. Koppel dit aan het feit dat veel hybrides ver voor het einde van hun levensduur naar het buitenland gaan, en je kunt concluderen dat het huidige beleid het water met bakken naar de zee draagt.
Minder categorieën
We zagen het al aankomen, en nu wordt het ook uitgesproken: de huidige 5 bijtellingscategorieën worden uitgedund. Bereid je dus maar voor op het slachtofferen van de zo geliefde 14% bijtelling. Of het kabinet een gestaffelde bijtelling voor ogen heeft, zoals Wiebes’ voorganger Frans Weekers voor ogen had, is niet bekend.
Huidige leaserijder ontsnapt
Den Haag snapt goed dat je de voorwaarden waaronder nu nog geleased wordt niet met terugwerkende kracht kunt veranderen. Huidige zakelijk rijders blijven dus profiteren van de voorwaarden waaronder ze hun leasecontract hebben afgesloten. Dit kon nog wel eens leiden tot een hausse aan registraties in 2015, het laatste jaar waarop de gunstige regels zijn vastgesteld.
Over een datum waarop we de autobrief kunnen verwachten en de specifieke maatregelen hierin bleef Wiebes heerlijk vaag: ‘binnen enkele weken stuur ik naar de kamer hoe en wat’, aldus de staatssecretaris.
miichal zegt
Aanpakken die mueslirijders! 1 tarief hanteren en dan kopen mensen weer normale auto’s!
TheKeymaker zegt
@miichal: Oh ja? Is dat zo? Als er één bijtellingtarief komt gaan de meeste leaserijders een kleinere en dus goedkopere auto rijden. Dankzij de huidige regels kun je relatief goedkoop een C-segmenter rijden. Dat is vanaf 2016 dus voorbij en kun je voor dezelfde netto bijtelling slechts een A- of B-segment auto rijden.
eedwin zegt
Waarom hier geen terugwerkende kracht?
Want bij oldtimers die nog geen 40 zijn is dat dus wel gebeurt.
En die zogenaamde “groene” leasebakken, als ze op papier 1:20 verbruiken, en ze rijden 60.000km per jaar, dat betekend: 3000liter brandstof. Alles wat ze meer verbruiken dubbel belasten. Want met 130+ op de linker strook halen de meesten de 1:20 niet.
mashell zegt
@eedwin: die extra kosten komen dan bij de werkgevers en dat kan niet. Die moeten ontzien worden, hoeksteen van het VVD beleid.
bertorelli zegt
@eedwin:
Inderdaad, dit is meten met twee maten.
Voor mijn 30 jaar oude hobby auto moet ik ook ineens gaan dokken.
Daarnaast moest mijn prima werkende LPG installatie eraan geloven en dat is ook kapitaalvernietiging.
En nee, die oldtimer is niet mijn dagelijkse auto.
De VVD kan mijn stem voorlopig wel even vergeten…
clarkson zegt
Ik heb zelf ook 14% bijtteller…geef ik eerlijk toe. maar van mij mag deze regeling heel snel verdwijnen. en ook die vieze gore BPM, BAHH!
clarkson zegt
En als ze nou slim willen doen en geen overvolle wagenparken willen hebben eind 2015 met eigenlijk belastingoplichters..Moeten ze die regeling onaangekondigd stopzetten. want een zooitje gaat het worden…
siemi zegt
@clarkson: waarom denk je dat de autobrief op zich laat wachten?
azenomei zegt
Ik hoop dat de 35% bijtelling op economisch verkeer op 15 jaar oude auto’s blijft leven.
rufctr01 zegt
Reken er maar op dat het de burger geld gaat kosten… Ook hier worden wij er niet beter van.
utr1984 zegt
Gewoon alles omhoog behalve volledig elektrische auto’s.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Denk maar niet dat met het verdwijnen van de 7, 14 en 20% dadelijk iedereen een 535d o.i.d. Leaset. Het enige verschil is dat je meer gaat betalen voor dezelfde auto. Zolang de brandstofprijzen niet zakken blijft iedereen müsli rijden!
papa zegt
@sirdrinksalotofpetrol: helemaal mee eens, mueslibakken en mini autos zijn hier om te blijven helaas.
azenomei zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Kunnen zakelijke rijders niet alle brandstofkosten aftrekken van de belasting? Je kunt bij wijze van spreken een 10 liter V16 die 1 op 0.1 doet rijden. En nog premium brandstof tanken ook. Belastbaar inkomen weer een beetje verlagen.
siemi zegt
@azenomei: je vergeet alleen dat je de brandstof wel moet betalen als ondernemer. Je had het ook kunnen uitkeren als salaris. Daarom kost mij 1 liter benzine 70 cent in mijn eigen portemonnee. Maar ik betaal wel 340 euro per maand bijtelling….
papa zegt
Buitengewoon triest dat onze overheid het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke wetgeving te creeren omtrent voertuiggebruik. Dit is volgens mij de 5e grote wijziging in wetgeving in 5 jaar. Jammer dat het nodig is om zo te schroeven aan de maandlasten van je burgers.
bonyuri zegt
Ik snap sowieso bijtelling niet. Ik betaal het al braaf 7 jaar, maar eigenlijk slaat het nergens op. De volledige kosten van de auto worden al betaald door de werkgever, waarom moet ik dan nog iets aan de overheid betalen? Ik weet dat het iets met loon in natura te maken heeft, maar waarom betaal ik dan niet gewoon 42 of 52% belasting over het leasebedrag?
ldm79 zegt
@bonyuri: Dan krijg je een onwerkbare situatie. Je zou dan belasting moeten betalen over het deel dat je prive rijdt met de auto en dat is niet te doen. Blijft lastige materie…
trustmeiamanengineer zegt
En uiteraard de huidige leasrijder weer ontzien. Maar de particulier direct naaien met aangepaste mrb en dergelijke. Toen mijn moeder 4 jaar geleden een BPM en mrb vrije muesli Punto evo kocht was er geen sprake van het feit dat er ooit weer mrb geheft zou worden. Echter 2 jaar later opeens een dikke 80€ per maand aftikken.
Ik heb het al eerder gezegd, laat ze nou in godsnaam eens een plan voor minstens 10 jaar opstellen zodat je een beetje kan zien hoe je er in de toekomst aan toe bent.
koeberg zegt
@trustmeiamanengineer:
Een beleid vormen en dan 10 jaar lang met rust laten?? De Nederlandse overheid?
En dan hebben we nog iedere 4 jaar (of sneller) verkiezingen.
En verkiezing op verkiezing is er 1 constante in het kiesgedrag: wat het afgelopen kabinet ook was, de kiezer is ontevreden en wil iets nieuws.
parker zegt
@trustmeiamanengineer: dit is pertinent onjuist, sla de autobrief 2011 er maar op na: daar stond toen al duidelijk in dat er per 1 jan 2014 weer mrb moest worden betaald!! Dat de regeling eindig zou zijn was iedereen bekend alleen lezen en luisteren zit bij jou kennelijk niet in de familie..
vos115 zegt
Mensen mensen. Als er wordt gesproken over ‘de burger’ die moet betalen dan hebben we het eigenlijk al over het 7 en 14% gilde. De brigade die ‘s-Heerenwegen onveilig maken met Priii, CT200’s, Renaults Meganes enz enz.
Met dat deze groep voor deze -hij is zo lekker goedkoop- auto’s koos, hebben ze het als ‘recht’ gezien en niet als voorrecht. Aan alles komt een einde en nu gaat alles weer terug naar normaal.
Heerlijk dat het nivelleren dus ook op dit vlak is begonnen, want deze volksverlakkerij kon natuurlijk niet langer zo doorgaan.
Maar zo als altijd moeten de goeden het met de kwaden vergelden.
Kom maar op Piebes. De auto branche zal je dankbaar zijn. Tenzij dit kabinet toch gaat sneuvelen en de tombola opnieuw kan beginnen.
koeberg zegt
Ach ja, we zullen het wel zien.
En als het allemaal duurder wordt, dan kies ik wel een kleinere auto. Mij krijgen ze niet gek.
freezzr zegt
Wordt het ook niet eens tijd de bijtelling aan te passen op de leeftijd/waarde van de wagen? Ik heb een ooit een Passat moeten overnemen in de lease die 55k kostte. Die ging met 55k vol in de 25% bijtelling terwijl het ding met 4 jaar oud van de leasemaatschappij over te nemen was voor 12k….
smartsys zegt
Volgens mij zijn we met z’n allen vergeten waarvoor BIJTELLING ooit is bedacht.
Een auto van de zaak wordt door de fiscus als Loon in natura gezien aangezien je de auto ook privé gebruikt. Oftewel je schijnt er volgens de fiscus een voordeel bij te hebben t.o.v. iemand die geen auto van de zaak heeft.
Naar mijn mening gaan er twee dingen fout. Eén in de redenatie en de tweede in de uitvoering.
Waarom ik denk dat de redenatie niet klopt is omdat wanneer je DEZELFDE functie bij DEZELFDE werkgever met of zonder auto vergelijkt, dan zie je dat er een salaris verschil is. De medewerker met auto verdiend gemiddeld 500 tot 800 euro Bruto per maand minder. Waar zit dan het privé voordeel? Deze medewerker levert op jaarbasis 6000 tot 9600 euro Bruto salaris en dus ook pensioensopbouw in, om niet iedere 4 jaar een auto van gemiddeld 25.000 euro te hoeven kopen. Er is naar mijn mening dus geen privé voordeel.
De fiscus vergelijkt niet, maar stelt dat het niet eerlijk is als bijv. een ICTer een auto van de zaak heeft en een timmerman niet. Deze functies zijn niet te vergelijken, dus is ook niet te bepalen of er een privé voordeel is of niet.
In het geval dat de fiscus wel gelijk zou hebben in de “Loon in Natura” regel, dan is er nog sprake van een verkeerde belasting.
Iemand die beperkt gebruik maakt van een auto van de zaak geniet MINDER privé voordeel dan iemand die heel veel gebruik maakt van een auto van de zaak.
Iemand die laten we zeggen 3000km per jaar privé rijdt betaald evenveel als iemand die er 12000 per jaar privé rijdt, maar betaald evenveel.
Ten tijde van de invoering van de bijtelling was het technisch nog niet mogelijk om nauwkeurig en eenvoudig het gebruik van de auto te monitoren.
Tegenwoordig is dat voor een paar tientjes te realiseren.
Het is dus niet meer van deze tijd om alle zakelijke rijders op één hoop te gooien, terwijl er onderling heel veel verschil is tussen deze rijders.
De afrekening op CO2 uitstoot is nog erger. Iemand die momenteel 12000 km privé in zijn Prius rijdt, betaald minder dan iemand die 3000 km privé in zijn Euro 6 Audi A4 rijdt, terwijl deze persoon VEEL meer CO2 de lucht in poept.
Ik ben voor een systeem waarbij je je bijtelling voor 25% kunt afkopen of je middels een blackbox een nauwkeurige ritten administratie bijhoudt en per km afgerekend wordt.
Deze km prijs is niet afhankelijk van de uitstoot.
Wil de overheid schone auto’s promoten dan doe je dat door van een belasting op basis van gewicht op een energielabel over te stappen. Dit energielabel bestaat niet uitsluitend uit CO2, maar ook uit fijnstof en andere schadelijke zooi. Een auto krijgt vervolgens een label waarbij A 0% uitstoot van alles wat schadelijk is en J niveau mega vervuilend is.
Momenteel gaat dit op gewicht wat natuurlijk nergens meer op slaat.
Een zware auto met hele schone motor is schoner dan een hele lichte auto met 15 jaar oude diesel.
fatih66 zegt
Ik rij gewoon op export kenteken!