De mannen achter het Electric GT Championship bewijzen je graag het tegendeel.
Met de volledig elektrische Model S gaan tien verschillende teams met elk twee coureurs de strijd aan in het EGT Championship, een soort GT-tegenhanger van de Formule E. De auto’s zijn volledig identiek en komen in hoge mate overeen met straat Model S’en. Uiteraard zijn de nodige aerodynamische aanpassingen doorgevoerd voor meer downforce en ook werden de spatborden flink uitgeklopt om plaats te bieden aan grotere velgen.
Het kampioenschap moet van start gaan in 2017 en er zullen zeven grote Europese circuits worden bezocht. Voor zover bekend komen het EGT-circus in elk geval naar het Circuit de Catalunya bij Barcelona en naar de Nürburgring, al gaat het niet om de roemruchte Nordschleife. Het is immers een eindje teruglopen naar de pits als je accu’s bij Bergwerk de pijp aan Maarten geven. Bovendien zullen de races (twee per raceweekend) slechts 60 kilometer lang zijn.
Er wordt gebruikgemaakt van de Model S P85+. Naast het exterieur worden de koeling, vering, remmen en stuurinrichting aangepast om ze meer geschikt te maken voor de racerij. Uiteraard zal ook het nodige gewicht van de behoorlijk zware Model S worden geschraapt. Wel blijven aandrijflijn en accupakket standaard. Een gelike promovideo check je hieronder.
creautomotivephotography zegt
Wie zegt dat je met tesla’s niet kunt racen? Ik.
autodrop zegt
@creautomotivephotography: then you’re clearly wrong!
fijnkonijn zegt
@creautomotivephotography: dummkopf. Team Teslarati racet al jaren in de USA.
fijnkonijn zegt
@creautomotivephotography: in Japan driften ze profi met Tesla’s.
Blijf lekker onder je steen…
rijnooit zegt
@fijnkonijn: Die koppel zal inderdaad handig zijn!
creautomotivephotography zegt
@fijnkonijn: mooi! Druk ze een m3 in de hand en ze doen het beter!?
bmwm3gtr zegt
Ik zeg niet dat ze niet kunnen racen… Maar er is wel weinig belevenis of eigenlijk gewoon geen belevenis…..
baap zegt
@bmwm3gtr: En waarom zou dat zo zijn dan? Ik weet wel zeker dat als ze er een paar honderd kilo’s per auto van af kunnen snoepen er leuk mee te racen is. Dus ‘geen belevenis’ lijkt me onjuist.
awesome zegt
@bmwm3gtr: net als Formule E.
Man man man wat een droevenis is dat!
shibby zegt
Autopilot als safety car?
gekketurbo zegt
60km bij een lage gemiddelde van 120km/h is dus max 30 min.
Hahahahaha…
Als dat moet doorgaan voor racen kan je er net zo goed niet aan beginnen.
gwnbmw zegt
@gekketurbo: idd, en aangezien die stomme dingen in ongeveer 3 seconden op de honderd zitten, is de gemiddelde snelheid wel wat hoger… of ze moeten echt de wegligging van een boodschappentas hebben… maar oke, een soort van sprint cup dus…
retsok zegt
Spoilers voor downforce?! Die accupaketten creeren al meer dan genoeg downforce!
thimochand zegt
Autoblog wordt de laatste tijd wel overspoeld met posts over elektrische auto’s. Imo verschrikkelijk.
widodh zegt
@thimochand: Vooruitgang heet zoiets. De wereld gaat die kant op, dus logisch dat AB mee gaat.
ThomasBol zegt
@widodh: ik zie anders relatief weinig waterstof nieuws
fijnkonijn zegt
@thomasbol: er is ook relatief weinig H nieuws. Niet alleen hier op AB.
widodh zegt
@thomasbol: Waterstof gaat het namelijk ook niet worden. Voldoende natuurkundige wetten die dat tegen houden om goed door te kunnen breken. Ook Mercedes heeft dat al aangegeven. Verdiep je in de natuurkunde en je begrijpt waarom.
lekbak zegt
@widodh: valt reuze mee. Er zijn op dit moment maar twee belangrijke redenen dat waterstof het niet gaat worden. De rest stelt allemaal geen reet voor en wordt gewoon niet ontwikkeld omdat dat nu nog niet nodig ìs.
Ten eerste kost het nu nog veel teveel energie om waterstof te maken, waardoor het gewoon niet aantrekkelijk of milieuvriendelijk is. Ten tweede kost het gewoon teveel geld en is de winst te klein om dat te compenseren. Immers draait de wereld op olie en dat zal een stuk minder worden als men eenmaal een manier heeft om makkelijk waterstof te maken.
bassx zegt
@widodh: Volgens natuurkunde is waterstof de mooiste oplossing natuurlijk. Brandstofcel is gewoon de mooiste methode omdat waterstof dan geen brandstof is maar een energieopslag. Auto’s op accu is gewoon een fase naar de brandstofcel. Auto’s op batterijen bestaan al meer dan honderd jaar, brandstofcel staat nog maar net in de kinderschoenen.
jeffreyd zegt
@widodh: hoe kunnen er dan al auto’s op waterstof zijn als het ‘natuurkundig niet mogelijk is’
dondeboer zegt
@jeffreyd: hij zegt niet dat het niet mogelijk is, maar dat natuurkundige wetten het moeilijk maken. En waterstof Is ook lastig, het is bijna niet op een schone manier te maken en het is ook nog eens heel lastig om op te slaan.
thimochand zegt
@widodh: Klopt vooruitgang is in sommige gevallen zeker belangrijk. Alleen kan ik dan de mening hebben dat ik de vooruitgang jammer vind, en dat vind ik oprecht jammer bij auto’s.
dondeboer zegt
@thimochand: ik begrijp helemaal hoe je je erbij voelt, maar ze kunnen hier natuurlijk geen nieuws gaan negeren omdat vooruitgang niet Door iedereen wordt gewaardeerd. Je zou kunnen overheen om meer klassiekergeoriënteerde blogs te gaan volgen?
dondeboer zegt
@dondeboer: overheen=overwegen
aambei zegt
@thimochand: is toch autonieuws…
nopetrolnofun zegt
@aambei: het zijn geen auto’s meer, dat is het probleem.
super zegt
@thimochand:
ja, ik heb ook liever een stoommachine, of nog beter, paard en wagen.
riborg zegt
Zullen wel aangepaste race’s worden dan, allemaal ingekort stuk minder ronden. Hoop niet voor ze dat ze het in de bol krijgen om aan een endurance race mee te doenXD
pinut187 zegt
In een zeepkist kan je ook racen..
snelweg zegt
Binnenkort geen Carbon plaatwerk maar zonnepanelen..
drdrift zegt
1.45 op zandvoort easy
gwnbmw zegt
@drdrift: jaren of eeuwen?
reistje zegt
Ja je kan met alles racen, maar of het logisch is blijft een andere vraag.
Hoe spannend word het? Bij groen licht het elektro pedaal instampen en volle gas door de bocht met computer gestuurde torque vectoring (en TC) van de elektromotoren?
Tel daarbij op het zware gewicht, de range bij hoge last en het feit dat het vermogen en koppel vooral geleverd word bij lagere snelheden. Dan moet ik toch zeggen nee, ik ben er nog niet echt van overtuigd.
lekbak zegt
@reistje: het vermogen is er ook gewoon op snelheid hoor.
Homer55 zegt
Stille race..
Breinstein zegt
Dat moet een sprintrace worden
dedokter zegt
Zouden ze dan nu ook sjoemelsoftware krijgen ?
ralfast zegt
Had Tesla niet ooit gewoon een sportwagen in het gamma? Is die niet logischer om als basis te gebruiken?
Dutchdriftking zegt
@ralfast: dat was best wel een beetje een Lotus.
gwnbmw zegt
@ralfast: dat ding is al bijna 10 jaar oud, en was een lotus waar een paar accu’s in zijn gedonderd.
Dutchdriftking zegt
Het is in iedergeval de koning van de dragstrip.
DutchCars1999 zegt
Iedereen op de Autopilot modus…
potver7 zegt
Lijkt me ’n perfecte auto voor de 24 uur van de Nürburgring! O wacht…
SimonMc zegt
@potver7: De 24 minuten van de Nürburgring.
robert110 zegt
Na drie rondjes een 12 uur durende pitstop. Ik verheug me er al op.
paginl zegt
Waar kan ik tekenen?
Jantje_555 zegt
dat ze maar snel een P100d gebruiken en voorzien van nog wat extra batterijen!
dagdromer zegt
Je zal maar na elke racedag die in elkaar verstrikte verlengkabels weer op mogen rollen…