De racerij en de auto-industrie zijn al decennia lang onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basis voor de hedendaagse autosport werd al in 1894 gelegd, toen een groep autoliefhebbers de eerste race ooit reden.
We schrijven 22 juli 1894, bijna 120 jaar geleden. Liefst 21 auto’s nemen deel aan Concours du Petit Journal, een 126 kilometer lange tocht van Parijs naar het eveneens Franse Rouen. Het is de tijd van de opkomst van de verbrandingsmotor, die vooral voor auto’s een stuk praktischer bleek dan de tot dan toe gebruikelijke stoommachines.
Het ging bij de wedstrijd niet alleen om snelheid: ook betrouwbaarheid en rijcomfort speelden een belangrijke rol. Daarom werden alle potentiële deelnemers eerst aan een driedaagse test onderworpen, voor ze werden toegelaten op de wedstrijddag. Dat betaalde zich uit, want uiteindelijk haalden 17 van de 21 deelnemers de finish.
Albert Lemaître en Auguste Doriot van Peugeot deelden de zege uiteindelijk met Paul Panhard en Émile Levassor, allen rijdend met een Daimler-blok. Aangezien Daimler in die tijd voorop liep met de ontwikkeling van zijn tweecilinder V-motor, is het niet zo gek dat de Duitsers een flink aandeel hadden in dat succes.
Deze motoren van Daimler bleken namelijk een heel eenvoudig te gebruiken, zo schreef Paul Daimler jaren later. De deelnemers met een stoommotor moesten constant de waterdruk in de gaten houden, terwijl de Daimler-rijders slechts gas hoefden te geven.
Michiel1 zegt
Maar de vraag blijft onbeantwoord….
Wie won er!!!?
moveyourmind zegt
@michiel1: Degene die als eerste over de finish kwam. Ruim 100 jaar later is dit nog steeds één van de belangrijkste elementen van de autorace. (Bron Wikipedia)
JordyS zegt
@Michiel1: Ik was nog even aan het uitzoeken hoe dat precies zat, maar inmiddels kun je het teruglezen in het artikel. In tegenstelling tot wat @moveyourmind beweert waren dat namelijk niet degenen die als eerste over de finish kwamen ;)
desjonnies zegt
@Michiel1:
Émile Levassor.
Met een Panhard – Levassor
In het Bois de Boulogne bij Parijs staat een monument ter herinnering aan deze memorabele wedstrijd.
http://www.lesrendezvousdelareine.com/article-hommages-a-emile-levassor-75260773.html
panam1 zegt
Car racing didn’t exist when the worlds’ first car was built, this all changed when the worlds’ 2nd car was built
desjonnies zegt
Gek eigenlijk, de Duitsers hebben het automobiel uitgevonden, maar het waren juist de Fransen die de allereerste echte pioniers waren en waarschijnlijk toen al de mogelijkheden van het paardloze rijtuig zagen. Mensen als de Gebr. Renault en Peugeot en Andre Citroën, kijk maar naar de vroege geschiedenis vanhet viture, het sterft letterlijk van de Fransen..
Zoals de Jamais Contente, een “boot” op wielen die het wereld snelheids record op zijn naam wist te zetten, auto races, ’t waren allemaal die maffe Fransen.
Die Jamais Contente = nooit tevreden was trouwens elektrisch en liep 105 km/u.
Eat your hart out Toyota Prius !
Me wou dat ze weer eens opnieuw eigengereide, geniale en tegendraadse auto’s gingen bouwen ipv de Duitschers proberen te imiteren, want wees eerlijk, er is meer dan genoeg primijum meuk te koop, ik wil iets Frans met zwoele zachte stoelen die de geur van een Parijs bordeel uitstralen, een vering die de weg glad strijkt elegant maar tegelijk arrogant en eigenzinnig, beslist geen allemans vriend waar de lease prijs zo gunstig van is of de bijtelling zo gering!
norge zegt
@desjonnies: verkoopt jammer genoeg niet..
sir_smokalot zegt
@desjonnies: was de jamais contente niet van een Belg?
desjonnies zegt
@sir_smokalot:
Bingo !
Een Poolse Belg als ik me niet vergis, maar de wagen was wel Frans volgens mij.
sir_smokalot zegt
Lag al in mijn mand, dus kon t niet meer checken, maar kon me herinneren dat ik er eens over geschreven had :)
http://www.autoblog.nl/jamais-contente-recordbreker-uit-de-19e-eeuw
Joost zegt
@desjonnies: koop een C6! Kost de wereld niet meer en voldoet aan al je wensen.
desjonnies zegt
@iJoost:
Heb ik gereden.
Was zalig, maar het interieur vond ik te gewoon, te veel knopjes en niet avant gardistisch genoeg.
En eerlijk, hij was te groot voor mij en mijn vrouw.
Snap alleen niet waarom die C6 niet veel meer in de taxi wereld wordt gereden.
’t kan gewoon tegen een Mercedes aan met de V6 Diesel.
Jochempie zegt
Je moeder.
bollegek zegt
Eigenlijk was dit niet de eerste race, maar de eerste gumball 3000.