Een servicebusje voor én van Alfa Romeo. Kun je in ieder geval jezelf helpen bij panne.
Onlangs verteld ons @jaapiyo al uitgebreid over de Alfa Romeo Romeo en dan vooral over diens tweecilinder tweetakt dieselmotor mét compressor. Bijzondere techniek in een smakkelijk Italiaans busje uit de jaren ’50. Maar zoals dat soms gaat met busjes, zijn ze ook dit apparaat eindeloos blijven bouwen. En met eindeloos, bedoel ik ook écht eindeloos, want de techniek van dit busje hield het nog tot begin dit millennium uit!
De Romeo kwam in 1954 op de markt, grotendeels gebaseerd op de Giulietta en als benzine-variant met dezelfde vierpitter met bovenliggende nokkenassen als de sportieve berlina. Wel werd het blokje iets teruggeschroefd, zelfs voor een 1.3 is 35 pk niet ruim bemeten. In 1967 kwam de iets modernere F12 op de markt, de auto die je hier ziet. Optisch werd vooral de vooraknt aangepakt, met een hoekige grille en zwart kunststof, terwijl onderhuids de techniek van de Giulia werd gebruikt. Dit busje is voorzien van de Perkins-diesel, een motor die later ook in de Nuova Giulia werd gebruikt. Tegenwoordig vrijwel uitgestorven, maar onderdelenvoorziening is desalniettemin geen groot probleem. Het is immers van oorsprong een scheepsdiesel en dus zal de betere bootspecialist je gewoon kunne helpen…
Dit exemplaar is vanaf zijn geboorte in 1979 gebruikt als dienstauto van een Venetiaanse Alfa Romeo-dealer en heeft ondertussen wat broodnodige liefde nodig. Er is wat laswerk aan de dorpels en de bodem, maar vervangingsplaatwerk is erbij en de klus is volgens de verkoper niet al te ingewikkeld. Verder krijg je de nodige extra onderdelen en documentatie erbij, dus wie een beetje kan klussen en een kleine 10 mille op zak heeft, koopt zichzelf een busje dat eigenlijk veel leuker is dan de zoveelste T1 of T2.
In 1983 is het over en uit voor de F12 uit midden jaren ’50; let wel, dat is het jaar dat ook de 33 wordt geïntroduceerd! Toch is het nog niet helemaal gedaan met de Romeo/F12, want het busje werd door Ebro in Spanje in licentie gebouwd als Ebro F-100. Deze evolueerde in de hoekigere F-260 en toen Nissan de toko overnam, werd dat de Nissan Trade (onder). Deze ging uiteindelijk pas in 2001 uit productie, terwijl chassis en aandrijflijn nog steeds directe afgeleid waren van dit stokoude Alfa-busje!
trustmeiamanengineer zegt
Best wel een gaaf ding, wil ik wel hebben. Hang ik de 2.0 twinspark van m’n 147 erin voor iets meer snelheid en bruikbaarheid. En dan erbij een Alfaholics Giulia GTAm voor op het circuit, kan mooi op de trailer erachter. Ik droom nog even verder…
Dizono zegt
@trustmeiamanengineer: een tweeliter Nord-blokje uit een 2000 Berlina lijkt me een veel leukere optie. 130 pk, dubbele webers, bovenliggende nokkenassen en een heerlijk geluid.
Dutchdriftking zegt
Hij is zo lelijk! Maar ook zo mooi!
O plaat zegt
Is de bouwkwaliteit niet DE reden waarom Alfa/Renault/… Camionettes maar een fractie kosten van wat men voor een VW uit het zelfde jaar vraagt? Ik ben een grote oldtimer liefhebber maar een Italiaan zou ik nooit aandurven.
Dizono zegt
@shiva: Alle busjes uit die tijd zijn doorgaans goed gebruikt (het zijn immers busjes) en roesten onder je kont weg. Daarin zijn Alfa’s en Renaults geen uitzondering, ook VW busjes kunnen bijzonder rot zijn.
desjonnies zegt
@shiva:
Nee, dat is zuiver iets mythisch wat nergens op gebaseerd is.
Als ik een classic bestelwagen mag aanraden, kies de FIAT 238.
Deze heeft FWD, een Autobianchi aandrijflijn (Autobianchi was het test merk dat door FIAT werd gebruikt om de dwarsgeplaatste aandrijflijn met FWD te testen), heeft net als zijn Franse evenknie de Renault Estafette een extreem lage laadvloer en kost een fractie van de VW. Meest belangrijke is echter dat de FIAT echt fatsoenlijk goed rijdt.
Een Citroën H (ribbeltjesbus) is ook overgewaardeerd, de Peugeot J7 is een beter alternatief, zeker met de 1.9 Diesel knort zo’n ding er lustig op los en hij heeft schuifdeuren wat zalig rijdt bij mooi weer in de stad.
De 238 :
https://c1.staticflickr.com/9/8265/8651927580_481b696ec4_b.jpg
O plaat zegt
@desjonnies:
Het design van dat busje op de foto is prachtig! Kende ik niet, ik denk niet dat ik er al zo één ben tegen gekomen op meetings. Doet mij wat denken aan een Barkas maar dan hopelijk zonder communistische tweetakt motor.
Ik heb nog naar een J7 gekeken voor ik mijn VW bus kocht. Altijd leuke busjes gevonden met hun schuifdeuren. Wat VW wel heeft tegen over Peugeot en andere bestelbusjes is het assortiment in nieuwe onderdelen.
metalmike zegt
@shiva: Vraag en aanbod; Volkswagenbusjes zijn gewild, dus duurder. Er zijn een hoop beter rijdende alternatieven voor handen, al is de Westfalia camperombouw briljant qua indeling en gebruik. (hier spreekt een T2 eigenaar)
O plaat zegt
@metalmike:
Daar geef ik je wel gelijk in. daarom ben ik voor de T3 gegaan, was 8 jaar geleden nog voor een appel en een ei te koop. Wat mij over de streep getrokken heeft was het feit dat het om een voormalig Bundeswehr busje ging die verhoogt was, met cammo vlekken, zoeklichten, extra reserve wiel op de neus. Cooler dan dat vind je ze niet.
knapzuur zegt
Hmm ik zou toch de Perkins afvoeren en een 1.6 JTD 120pk er in plaatsen, heb je volgens mij een heerlijk busje!
dwersbongel zegt
Supergaaf busje! En leuker dan een VW. De nodige zaken aanpakken, beetje poetsen en vooral de stickers laten zitten.
tenaci zegt
Wat een mooi verhaal. Die Trade heb ik van Nissan altijd een raar ding gevonden. Na de Urvan leek dit me niet echt een vooruitgang. Ik snapte al niet dat dit een nieuw ontwikkeld model kon zijn, maar dit verklaard alles. Leuke link tussen Nissan en Alfa naar de Arna!
lekbak zegt
Bouwjaar ’97, dus veels te duur voor de Nederlandse hobbyist. Jammer want zoiets is altijd geinig voor erbij. Al verwacht ik voor 10k wel een roestarm en goed rijdend exemplaar.
Dizono zegt
@lekbak: kleine typo, dat is natuurlijk 1979… Maar nog altijd pas over 3 jaar echt interessant met zijn dieselmotor.
lekbak zegt
@Dizono: dat veranderd de zaak. Nu ophalen en over 3 jaar rijden is wel reëel als je een leuke schuur hebt. Blijft over de prijs. Die vind ik nogal stevig voor een busje met stevig laswerk. Als je eenmaal begint met slijpen blijf je vaak lang bezig…
desjonnies zegt
Werden in Spanje gebouwd onder de naam EBRO
http://www.motorstown.com/images/ebro-f100-03.jpg
rob636 zegt
Nog steeds liever een t1
freezzr zegt
Houd eens op met dat gejank over de VW bus. Dat ding is niet voor niks een icoon geworden. Daarnaast is er enorm veel te doen rondom de klassieke VW’s, er is echt veel leverbaar aan onderdelen, er zijn veel specialistische bedrijven die je helpen waar je zelf niet verder komt, wereldwijde meetings, fora’s, etc. De community is levendig en superbehulpzaam. Dat is voor velen wat de toegevoegde waarde is op het hebben van een oude VW.
Ik denk dat dit overigens geen makkelijk project gaat worden. Hoe ga je makkelijk aan onderdelen komen voor zo’n busje? Heb wat rond gezocht voor de grap maar dat valt echt tegen… Het laswerk is eenvoudig volgens de verkoper, wat is eenvoudig…
Leuk enthousiast getypt verhaal, maar met weinig verstand van klassieke resto’s…
Dizono zegt
@freezzr: tja, ik ben zelf deze aan het restaureren: http://www.autojunk.nl/2016/09/le-nouveau-voiture-de-dizono, dus ik snap dat makkelijk een betrekkelijk begrip is. Maar het benodigde plaatwerk lijkt er bij te zitten, de meeste techniek is afkomstig van de Giulietta en de Giulia en ook voor dat Perkins-blok zijn onderdelen nog wel te vinden. Natuurlijk kom je altijd ellende tegen die je niet verwachtte, maar de beetje handige klusser zal op dit project vermoedelijk niet vast lopen.
tenaci zegt
@freezzr: hear hear! Ben het helemaal met je eens. Er hangt hier af en toe wel een wat negatieve sfeer rond om luchtgekoelde vw’s. Ik heb zelf Kevers gehad en ik kan echt beamen hoe het wereldje om deze auto’s is. En inderdaad, het zijn prima te onderhouden auto’s want bijna alles is er nog.
hans33sw zegt
@freezzr: wie is er nu negatief over wat? En wat heeft liefde voor een model te maken met het wereldje er om heen? Is dat doorslag gevend? De liefhebber vindt in krochten en spelonken zijn onderdelen. (echte) Alfisten zijn redelijk introvert maar er is zo megaveel verkrijgbaar. Alleen niet via bedrijven maar via mede liefhebbers. Spannend? Dan lekker laten staan ;)
toeter11 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Opvallend trouwens dat Nissan het aangedurfd heeft om dit onder eigen naam op de markt te gooien. Ik zou bijna zeggen dat het dan geen slecht product kan zijn. Immers had Nissan nogal wat te verliezen wat imago betreft.
monsieurleloure zegt
Zo’n VW Transporter T1 doet 100.000 euro, persoonlijk zou ik er nog geen 1000 euro voor overhebben.
Die Alfa daarentegen…
hplh zegt
Goede investering geweest van de desbetreffende dealert!
alfablog zegt
Die stance, voor een echte baas
Iets voor Franco. Maserati V8 erin, verbindt verleden en heden.
pinut187 zegt
Hoef ze allebei niet, rijdt voor geen meter..
pjotr zegt
Is die Nissan fabriek niet later weer door Mercedes overgenomen, waar vervolgens de Vito gebouwd werd?