De grote vraag is natuurlijk of Kia op de troon blijft zitten.
Net als vorig jaar heeft J.D. Power onderzoek gedaan naar de kwaliteit van automerken. Allereerst is er goed nieuws voor auto-industrie zelf, er is namelijk een verbetering van acht procent in vergelijking met 2016. Volgens J.D. Power zit het gemiddelde kwaliteitsniveau nu op een recordhoogte. De reden die ze hier voor geven, is dat minder zich problemen voordoen met de techniek in de auto. Toch is het niet alleen maar feest, want er komen nog regelmatig problemen voor door de audio-, infotainment- en navigatiesystemen in de wagens.
Voor de merken zelf is er weer gekeken hoeveel problemen ontstaan na 90 dagen bij 80.000 Amerikaanse eigenaren van nieuwe auto’s. De volgorde van kwaliteit bepaald J.D. Power op basis van het aantal technische problemen per 100 auto’s. Het gemiddelde van dit jaar was 97 problemen per 100 auto’s. Voor Kia is het dit jaar opnieuw raak, want ze staan voor het tweede jaar achter elkaar op nummer één. Dit jaar had het merk maar 72 problemen per 100 auto’s. De tweede plek is in handen van Hyundai’s luxemerk Genesis met 77 problemen per 100 auto’s. De derde plaats op het podium is voor Porsche met 78 problemen per 100 auto’s.
De grootste stijger dit jaar is MINI. De eigenaren melden 33 problemen per 100 auto’s minder dan in 2016. De merken die het iets minder doen zijn Volvo met 134 problemen, Jaguar met 148 problemen en helemaal onderaan is Fiat geëindigd met 163 problemen per 100 auto’s. Toch is Volvo er iets op vooruit gegaan want in vergelijking met vorig jaar zijn er 18 problemen per 100 auto’s minder gemeld dan vorig jaar. In totaal hebben 27 van de 33 merken hun score verbetert.
De rest van de resultaten kun je hieronder bekijken. De resultaten van vorig jaar vind je HIER.
Positie | Merk | Problemen per 100 auto's |
---|---|---|
1 | Kia | 72 |
2 | Genesis | 77 |
3 | Porsche | 78 |
4 | Ford | 86 |
5 | Ram | 86 |
6 | BMW | 88 |
7 | Chevrolet | 88 |
8 | Hyundai | 88 |
9 | Lincoln | 92 |
10 | Nissan | 93 |
11 | Volkswagen | 93 |
12 | Mini | 94 |
13 | Buick | 95 |
14 | Toyota | 95 |
15 | Lexus | 98 |
16 | GMC | 99 |
17 | Chrysler | 120 |
18 | Mercedes-Benz | 102 |
19 | Acura | 103 |
20 | Cadillac | 105 |
21 | Honda | 105 |
22 | Dodge | 106 |
23 | Infiniti | 107 |
24 | Jeep | 107 |
25 | Subaru | 113 |
26 | Audi | 115 |
27 | Mazda | 125 |
28 | Landrover | 131 |
29 | Mitsubishi | 131 |
30 | Volvo | 134 |
31 | Jaguar | 148 |
32 | Fiat | 163 |
UPDATE: hieronder de winnaars per segment.
Small Car: Chevrolet Sonic
Small Premium Car: BMW 2 Serie
Compact Car: Kia Forte
Compact Premium Car: BMW 4 Serie
Compact Sporty Car: MINI Cooper
Midsize Car: Toyota Camry
Midsize Premium Car: Lexus GS
Midsize Sporty Car: Ford Mustang
Midsize Premium Sporty Car: Porsche 911
Large Car: Kia Cadenza
Small SUV: Kia Niro
Small Premium SUV: Mercedes-Benz GLA
Compact SUV: GMC Terrain
Compact Premium SUV: Porsche Macan
Compact Multi-Purpose Vehicle: Kia Soul
Midsize SUV: Kia Sorento
Midsize Premium SUV: BMW X6
Large SUV: Ford Expedition
Large Premium SUV: Infiniti QX80
Minivan: Chrysler Pacifica
Midsize Pickup: Nissan Frontier
Large Pickup: Chevrolet Silverado
lincoln zegt
Een uitslag van een typisch geen-Duits “onderzoek” zal maar zeggen ..
autoblogger zegt
@lincoln: onzin, dan had er een Amerikaan op nr1 moeten staan.
roppp zegt
@autoblogger: volgend jaar, als Trump zich ermee gaat bemoeien.
wildewesten zegt
Ah, tabellen! Daar hou ik wel van! Kon ik ze maar lezen op mijn mobiel..
alcantara zegt
@wildewesten: Als je je gsm gebruikt voor Autoblog heb je ook niets te eisen imo.
suheyl zegt
@alcantara: onzin zeg, breng een app uit die die tabellen aan kan, of laat het achterwege. Niet dit halfbakken spul.
n0zem zegt
@suheyl: oneens, ben heel blij dat er überhaupt een app is; dat is de enige manier waarop ik – naast sporadisch een youtube aflevering – autoblog volg. Daar accepteer ik dan graag die gare tabellen voor!
(Volg tweakers om als gevolg van het ontbreken van een app bijvoorbeeld ook niet meer)
suheyl zegt
@n0zem: de mobiele pagina van tweakers én autoblog zijn goed. Voor autoblog geldt zelfs beter dan de app. Speelt autojunk video’s goed af, laat tabellen goed zien. Iets wat ze in mijn optiek tekort komen in de app.
B00G1E zegt
@alcantara: hij gebruikt iig een gsm ipv een kermit toestel! Maar goed hij had misschien beter een smartphone met een wat groter kleurenscherm kunnen gebruiken om die tabellen te lezen..
roppp zegt
@wildewesten: heb jij zeker die nieuwe Nokia? Op mijn ouwe trouwe Note 4 kan ik alles prima lezen
suheyl zegt
@roppp: Ja wel lezen, maar het is niet moio opgemaakt zoals het zou moeten zijn…
stfu zegt
Raar, geen Tesla?
robert110 zegt
@stfu: Er zullen er wel te weinig zijn voor een fatsoenlijk resultaat.
lincoln zegt
@robert110:
Tis idd maar goed dat ze de Alfa Giulia nog niet meetellen als volwaardig voertuig ..
radeox zegt
Wat een onzin onderzoek, ook een onzin artikel trouwens.
Wanneer je tijd overhebt kunnen jullie ook een special schrijven over Hilbert van der Duim in plaats van deze kolder.
lincoln zegt
@radeox: Idd .. elke importeur/fabrikant zal je vertellen dat er precies 0 (nul) klachten zijn binnen gekomen over hun product ..
En die weten het tenslotte beter ..
radeox zegt
@lincoln: Gewoon boze klant = deur op slot. Geen klachten meer.
autoblogger zegt
@radeox: goeie inhoudelijke reactie!
radeox zegt
@autoblogger: Ach ja, een artikel krijgt de reactie dat het verdient.
We kwakken wat cijfers over klachten neer, zonder verdere uitleg. Daar verwacht je dan ‘inhoudelijke reacties’ op.
Welke groep mensen schaft welke auto aan?
Kan me namelijk voorstellen dat een fiat 500 koper minder van auto’s weet dan een 911 koper.
Waar wordt een auto aangeschaft in een stedelijke omgeving of in een afgelegen gebied. Veel starten, remmen, optrekken, sturen, koud rijden en toeteren geven meer slijtage dan een lang stuk op constante snelheid rijden.
Zonder informatie zeggen cijfers letterlijk niks, op een lege huls moet dus inhoudelijk gereageerd worden.
Bedankt trouwens dat je reageerde op mijn reactie, die stroomde wel over van inhoud.
Goed dat je het goede voorbeeld geeft, petje af!
autoblogger zegt
@radeox: lees je eerste reactie nog eens, heeft 0,0 waarde.
Maar goed dat je nogmaals reageert, en ditmaal een stuk inhoudelijker. Wij proberen de belangrijkste info te geven, hoe het onderzoek gedaan is en wat de belangrijkste problemen waren. En natuurlijk wie het onderzoek gedaan heeft. Met 80k auto’s lijkt me dat een stuk interessanter dan een gemiddeld ANWB-onderzoekje onder 1000 respondenten. Als je meer info wil dan kun je dat uiteraard vragen, maar het lijkt vooral alsof je het niet eens bent met de uitkomst (van je favoriete merk?) en daardoor op zoek gaat naar hele specifieke details.
ps: hier nog wat meer info, mocht je het willen lezen
http://www.jdpower.com/cars/awards/Initial-Quality-Study/
http://www.jdpower.com/cars/articles/jd-power-studies/infographic-2017-us-initial-quality-study-key-stats
hight96 zegt
Audi boven Mazda?! Haha, ik vertrouw het onderzoek niet meer..
rufctr01 zegt
@hight96: hoezo niet?
hight96 zegt
@rufctr01: Vorig jaar stond Mazda in een ander lijstje in de top 5, lijkt me niet dat er in een jaar tijd met bijna alle modellen hetzelfde zoveel veranderd…
hight96 zegt
@rufctr01: Bovendien ken ik genoeg mensen met Audi’s die een shitload aan problemen hebben, vooral met de motoren..
Rick-dos zegt
De reden dat Mini zo is gestegen is omdat een groot gedeelte in Nederland wordt gebouwd.
#youaintmuch #ifyouaint #dutch
E34M5Touring zegt
Knap dat RAM het zoveel beter doet dan Dodge zelf. Blijkbaar bouwen ze die dingen een stuk steviger. Leuk ook dat Toyota je 25k Camry beter in elkaar zet dan je 40k IS.
robert110 zegt
@e34m5touring: Dat zal ook wel deels met de eigenaren te maken hebben. Ik denk dat Dodge bezitters eerder bij de dealer zullen klagen omdat ze de navigatie niet snappen dan Ram bezitters.
E34M5Touring zegt
@robert110: Maar RAM bezitters zullen hun voertuig doorgaans intensiever gebruiken dan een Dodge eigenaar. Dan zou je verwachten dat juist in het begin eventuele productiefouten zich tonen. Blijkbaar zitten ze inmiddels gewoon heel goed in elkaar. Heb er een tijdje terug een gehad als rental in de US. Dat was dan wel een basic uitv. Maar het reed prima en zat allemaal goed in elkaar. Goed, de bedliner was echt verschrikkelijk afgewerkt en zat al niet meer vast maar vanbinnen viel het zeker niet tegen voor iets uit die prijsklasse.
amersfoorter zegt
Net een onderzoek als alle anderen; bevalt de uitslag. Dan reactie: zie je wel.
Bevalt de uitslag niet: slecht onderzoek. Er is gesloemeld. Marketingtruc.
kapiteinaudi zegt
Auch, Audi wat doe je! Gelukkig zijn zo’n lijstjes compleet nietszeggend.
rufctr01 zegt
@kapiteinaudi: of wel…maar dat wil jij vast niet zien!
Dutchdriftking zegt
Heerlijje USA lijst.
kareljansen zegt
En wat is een probleem? Stel dat er 163 fiat’ s waren met een defect ventieldopje tegenover 72 opgeblazen motoren bij Kia…
leeno zegt
@kareljansen: dat is het probleem van alle betrouwbaarheidsonderzoeken, Je hebt nooit een idee over hoe erg de storingen zijn. Een kapotte motor is erger als een probleem met de navigatie maar er wordt meestal gewoon geteld hoeveel keer een auto binnen een bepaalde tijd naar de dealer is geweest voor een probleem. Er zijn bepaalde merken betrouwbaarder maar je eigen ervaring is nog altijd de beste.
rufctr01 zegt
Tja, nu vallen sommige merken flink door de mand.
stationcar zegt
Als ik dat lijstje zie verbaas ik me er over dat zelfs bij het ‘beste’ merk ruim 70% binnen een maand of 3 een probleem heeft met een nieuwe auto!