Even koppen snellen.
Het was er weer eentje vandaag hoor. Wat een race, wat een race (verslag). Het snorefest in Frankrijk lijkt alweer zes jaar geleden na het spektakelstuk van vanmiddag. Eens te meer bleek dat regen de grote equaliser is in de autosport. Opeens is de kwaliteit van het materiaal onder de bips van de coureurs iets minder belangrijk dan die (bips van de) coureurs zelf. Op gevoel moet je je zo snel mogelijk een weg banen over het circuit zonder daarbij een foutje te maken. Dat lijkt soms net koorddansen, zeker als er een glibberig dragstripje naast de baan ligt.
Het is opportunistisch om een coureur af te schrijven na zo’n foutje. Vandaag zouden we dan bovendien bijna iedereen kunnen ontslaan. Ook winnaar Max spinde, evenals Stroll en Sainz die uiteindelijk toch nog knap vierde en vijfde werden. Je moet een beetje mazzel hebben dat je de foutjes die je maakt overleeft en er niet teveel tijd mee verliest. Vijf coureurs hadden die mazzel niet en kwamen niet aan de finish door eigen fouten. Hamilton kwam wel aan de meet, maar als elfde vlak voor de Williamsen. Dus hebben we zes kandidaten met hun hoofd in de guillotine. Als lid van de pers heb ik het mes al geslepen. Welke kop gaat meest waarschijnlijk rollen? Een bloemlezing.
Kandidaat 1: Sergio Perez
Sergio opende het bal der crashers vandaag. Hij ging te hard op het gas en veroorzaakte de eerste safetycar van de dag (na die opwarmrondjes voor de start althans). Dat was natuurlijk knullig voor de Mexicaan, die zoals we gisteren schreven normaal gesproken dit soort tumultueuze races juist aangrijpt om buitengewone prestaties neer te zetten. Daar teamgenoot Stroll vierde werd, zal Sergio zich voor de kop slaan vanavond. Maar, tot op heden presteert Sergio gewoon weer goed dit jaar, in een matige bolide. Gisteren haalde hij bijvoorbeeld buitengewoon knap Q3. Als de Mexicaan wil blijven, dan achten wij zijn positie voorlopig safe.
Voorspelling: mag jaar afmaken, daarna ontslagkans 13%
Kandidaat 2: Charles Leclerc
Net toen het leek alsof Leclerc de leiding in de wedstrijd kon pakken, stond hij net als in de kwalificatie van Bakoe opeens in de boarding. Inmiddels moeten we concluderen dat Charles toch wat last heeft van groeipijn bij Ferrari, ondanks dat hij ‘voorzichtig gebracht’ is. Met de reuk van de overwinning in de Monegaskische neus maakt LEC nu al een paar keer fouten. Hij heeft eigenlijk mazzel dat teamgenoot Vettel dat ook doet en het van hem nog minder geaccepteerd wordt. Maar Charles heeft wel getoond dat de rauwe snelheid aanwezig is. Vermoedelijk zal Ferrari hem dus wel aanhouden. Charles’ ambitie om intern de nummer 1 te worden bij Ferrari, die kan wel weer even in de ijskast.
Voorspelling: mag jaar afmaken, daarna ontslagkans 4%
Kandidaat 3: Lewis Hamilton
Blasfemie om deze kampioen in dit lijstje te zetten? Oké, tuurlijk gaat Mercedes Hamilton niet ontslaan. Maar vandaag was wel een harde herinnering dat Lewis niet onfeilbaar is, zoals ook in het verleden al bleek toen hij niet veruit de beste auto van het veld had. Het slippertje kan de beste overkomen, maar daarna leek Lil’ Lewis ook weer de bokkenpruik op te hebben. Hij pakte een tijdstraf voor het onjuist binnenrijden van de pits (beetje nonsens gegeven de situatie) en reed daarna te traag achter de safetycar. Vervolgens klaagde hij over zijn banden en had hij nog net genoeg motivatie om de Williamsen in te halen. De tegen elkaar aanrijdende Hazen bleven LH44 voor. De auto mag dan wat schade gehad hebben, maar eerder kon Hamilton er nog wel gewoon Hulkenberg mee inhalen. Kortom, het was niet best wat de Brit vandaag liet zien. Maar Toto houdt vast nog van ‘m.
Voorspelling: mag jaar afmaken, daarna ontslagkans 0%
Kandidaat 4: Nico Hulkenberg
Ja nu komen we dan toch in de gevarenzone. Nico heeft, zo gaf hij zelf aan voor de Grand Prix, nog geen contract op zak voor volgend jaar. Hoewel de Duitser dit weekend sneller was in de kwalificatie dan teammaat Ricciardo, wast de Ozzie hem toch een klein beetje de oren dit seizoen. Als je dat koppelt aan het feit dat Renault flirt met voormalig testrijder Esteban Ocon, weet je dat Nico wel een goed resultaat had kunnen gebruiken dit weekend. Op een dag dat Ricciardo uitviel met een kapotte motor, leek het er ook lang op alsof dat ging gebeuren. Sterker nog, Nico was misschien wel op pad naar zijn eerste podium in de F1. Maar toen was het in één ogenblik allemaal voorbij. Het kan best eens een extreem zure uitvalbeurt blijken voor de sympathieke oosterbuur.
Voorspelling: mag jaar afmaken, daarna ontslagkans 40%
Kandidaat 5: Valtteri Bottas
Gedwee reed Valtteri in de beginfase van de race weer achter Lewis aan. De grootste moeite had hij later om voorbij Hulkenberg en Stroll te komen. Nee, spectaculair was het allemaal weer niet wat Valtteri liet zien. Maar deze aanpak leek zijn vruchten af te werpen aan het eind van de race, toen VB77 toch in de buurt van het podium zat. Echter, het ging alsnog mis. BOT verloor de auto en belandde in de muur. Toto Wolff uitte zijn frustratie door met gebalde vuisten op tafel te slaan. BOT was vandaag én traag én hij crashte. Werd op het moment dat Toto’s vuisten de tafel raakten de beslissing genomen het contract van Valtteri niet te verlengen?
Voorspelling: mag jaar afmaken, wordt daarna ontslagen
Kandidaat 6: Pierre Gasly
Het is sneu, maar het is over voor de Fransman. De goede race in Silverstone kreeg allerminst een vervolg in Duitsland. Gisteren kwam Gasly nog wel in de buurt van Verstappen (voordat zijn beste tijd werd afgenomen), maar PG10 moet duidelijk over zijn limiet rijden om dat te bereiken. Vrijdag schreef hij zijn RB15 al af in een long run simulatie en in de race was het wederom huilen met de pet op. Gasly heeft het vertrouwen niet in de RB15 en dan ben je kansloos in de regen. De hele race zwom GAS rond de tiende positie rond, ook toen er nog maar iets meer dan tien coureurs in de race zaten. Hij werd onder andere om de oren gereden door beide Toro Rosso coureurs. In een ultieme poging om daar toch nog wat aan te doen, reed Pierre zijn voorvleugel stuk op de Toro Rosso van Albon. Die laatste mag je best een deel van de schuld geven, maar het maakt geen verschil. De vergelijking met Max was ook daarvoor al veel te pijnlijk.
Voorspelling: wordt na Hongarije vervangen door Kvyat of Albon
ary777 zegt
Bottas Kappottas
Robert zegt
@jaapiyo: je vergeet Magnussen nog. Die reed vanmiddag opnieuw bijna z’n teamgenoot Grosjean van de baan, wat het veelzeggende commentaar over de boordradio opleverde: “does he ever learn from his mistakes?.
En met die laatstgenoemde benoem ik tevens een tweede kandidaat voor de spreekwoordelijke schopstoel, want ook Grosjean zou na zoveel jaren (in hetzelfde team) beter moeten kunnen presteren.
jaapiyo zegt
@rrrobert: ja had gekund. Maar ze scoorden uiteindelijk beiden puntjes en veel meer zit er nooit in voor Haas F1. Vwb Magnussen; hij brengt ook sponsor Jack & Jones mee naar het team volgens mij en als hij een keer geen debiele dingen doet is het wel een ‘degelijke’ middenvelder qua snelheid. Dus ik denk niet dat ze hem er snel uit gooien. Op zich wel jammer, want ik zou zelf graag Pietro Fittipaldi in een van die auto’s zien, die doet leuke dingen in de F3.
Tonnie zegt
@jaapiyo: grosjean was ook heel goed bij Lotus (had ook een goede auto), maar presteert nu te vaak veeeels te matig. Maar kan bloedsnel zijn als ’t in ’t koppie goed zit. Kmag vind ik sowieso een leuke rijder om naar te kijken en maakt m.i. ook niet heel veel fouten. Grosjean mag er nu wel uit van mij.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: stuurde Grosjean niet naar binnen waar magnussen zat? Wie zat in de buitenbocht?
Robert zegt
@brammetjedeb: ik durf het niet te zeggen. Ik heb de race via RTL Duitsland gevolgd en die lieten maar één keer (kort) de herhaling zien. Beide commentatoren legden ook de schuldvraag bij Magnussen neer, maar de stewards zagen er volgens mij niets in.
Gunter Steiner zal gematigd tevreden zijn; enerzijds blij om de dubbele puntenfinish, anderzijds pissig vanwege een nieuwe touché tussen beide teamgenoten.
griffendahl zegt
@RRRobert: Het was enthousiast van Kevin, maar een coureur met de ervaring van Grosjean had normaal gesproken niet dom op hem ingestuurd. Met waar Grosjean zat tov Kevin was er niks meer te winnen…
smijsie zegt
@RRRobert: ter info, de beelden zijn wereldwijd op alle kanalen gelijk. De regie is in handen van de F1.
dracae zegt
@rrrobert: Ik ga voor Grosjean ..want die veroorzaakte dit gevalletje.
joostvis zegt
@RRRobert: Magnussen is een aparte coureur, maar kleurt het middenveld. Heerlijk om naar te kijken en absoluut niet slecht! Daarnaast is zijn band met Steiner goed genoeg dat ie een paar jaar mag blijven rommelen denk ik…
gregorius zegt
@rrrobert: die was mooi. Ik kijk F1 op de Oostenrijkse tv. Alex Wurz en de medecommentator lagen helemaal dubbel van de kleine wielbang tussen de 2.
Robert zegt
Wat me óók nog te binnen schiet, is dat Ocon weliswaar al een aantal keer is genoemd voor een racestoeltje bij Renault, maar dat hij is waarschijnlijk slimmer aan doet om z’n plek bij Mercedes te behouden. Ik zie hem in het volgende seizoen namelijk nog wel het zitje van Bottas overnemen.
jaapiyo zegt
@rrrobert: ik twijfel steeds meer aan hoe goed Ocon erop staat bij Mercedes. Het zou me niet verbazen als ze nog eerder Russell in die auto zetten.
Edge zegt
@jaapiyo: Het zou mij ook niks verbazen als ze (in het geval dat Bottas aan de kant wordt gezet) Hülkenberg aantrekken. Een Duitse coureur in een Duitse Mercedes is marketingtechnisch toch wel heel lekker om erbij te hebben. Zeker als ze hem voor één jaar vastleggen, zou ik het een logische optie vinden. Je haalt een degelijke tweede coureur in huis, en hebt bovendien de ruimte om voor 2021 verder te kijken en wellicht een Vettel of Verstappen aan te treken.
Daarnaast hebben ze een 100% als het aankomt op Nico’s die in een Mercedes tot wereldkampioen uitgroeien, en hoeven ze al die oude merchandise met Nico erop niet weg te gooien.
joostvis zegt
@Edge: Vettel naast Hamilton voor één seizoen zou erg gaaf zijn om te zien. Misschien onrealistisch, omdat het niet erg houdbaar is. Erg benieuwd wat Mercedes aantrekt als Bottas gaat. Daarnaast zie ik Verstappen liever naar Ferrari gaan dan naar Mercedes. Leclerc en Verstappen naast elkaar zou voor Ferrari gunstig zijn, aangezien ze de komende jaren qua coureurs dan wel gebakken zitten met een leuk competitief duo.
gregorius zegt
@edge: je hebt een goede.
Als er 1 coureur rondrijd met ervaring, die in principe snel genoeg is, en die er alles voor zal doen om als 2e rijder voor het 1ste team zoveel mogelijk punten eruit te slepen (in ruil voor 1 overwinning aan eht einde van het seizoen), dan is het Hulkenberg wel.
En er zijn er weinig die het hem niet gunnen.
harrie zegt
@rrrobert:
Wat heeft Ocon precies laten zien? Soms snel in 1 rondje en vooral veel fouten in de race, en aan het eind van het jaar een stuk minder punten dan Perez.
joostvis zegt
@RRRobert: Het zou hem gegund zijn en ik geloof dat dat ook het idee was van deze opzet. Ben alleen bang dat hij door de mand valt als hij direct in dat stoeltje gezet wordt na een jaar uit de running te zijn geweest…
Rick-dos zegt
Ocon zal wellicht in de Mercedes mogen stappen maar het zal mij niets verbazen als hij zwaar tegen zal vallen. Ik denk dat Mercedes denkt met Ocon een Verstappen of Leclerc in hun gelederen heeft, maar denk niet dat hij van dat niveau is.
acakoning zegt
@rick-dos: Ocon is toch die natte theedoek die Max van de baan reed terwijl die op 1 rondje achterstand lag?
autodrome zegt
@acakoning: Ja, een eerste klas matennaaier die er alles aan deed en doet om in een stoeltje te komen. Dat was de reden achter die actie, doelbewust Max torpederen om een wit voetje te halen. Die krijgt de rekening nog wel een keer gepresenteerd, hij is nou niet echt heel geliefd bij de rest van de rijders na die actie.
koeckenbacker zegt
@autodrome: gatverdarrie zeg. Voetbalsupporter..
spykerboy zegt
Hamilton, laat hem aub de sport verlaten, missen we dan niks aan….
autodrome zegt
@spykerboy: Hamilton is een van de beste rijders ooit, denk dat je de plank volledig mis slaat. De man kan als de beste rijden, laat het hem nog maar een paar zijn rondjes rijden. Kan Max ook nog veel van leren.
vaakbenjetebang zegt
@autodrome: Laat er inderdaad eerst maar eens iemand opstaan die Hamilton echt kan bedreigen en zijn dominantie definitief doorbreekt. Zoals de heer Van Lennep vanmiddag al zeer juist opmerkte: ‘de beste coureur komt terecht in de beste auto’. Dat is echt geen toeval.
boksbeugel zegt
@vaakbenjetebang: alleen gaat die vergelijking bij Lewis niet op aangezien Mercedes destijds nog niet HET topteam was
vaakbenjetebang zegt
@boksbeugel: “In de beste auto terechtkomen” hoeft niet te betekenen dat je door een overstap per direct in de beste auto wordt neergeplant. Het kan heel goed zijn dat je daar zelf ook een factor in bent, dat je dus de organisatie begrijpt, misschien naar je hand kan zetten, en de ontwikkeling een kant op kunt sturen die jouw rijstijl ligt. Om maar eens wat te noemen.
spykerboy zegt
@autodrome: zeg nergens dat ie niet kan rijden….
tfsi zegt
@autodrome: Hamilton heeft gewoon geluk met 800 werknemers achter zich.
Hij kan rijden uiteraard maar stijgt niet boven materiaal uit zoals Voor mij de grootste M Schumacher. En die kant gaat Max ook op, zet Hamilton een jaar in een Redbull naast Max gegarandeerd dat het het einde van Hamilton is.
87sandyd zegt
@tfsi: Ohja tuurlijk! Max moet nog maar eens zien te bereiken wat Lewis al heeft bereikt. En wat materiaal betrefr, Lewis hoeft niet boven zijn materiaal uit te stijgen, want hij is toch al de beste door de combi materiaal en coureur.
Schumi zat gewoon in dezelfde positie als Lewis. Beste auto en een top coureur. Dat maakt de winnende combinatie.
Max is geen toevoeging van God ofzo. Als Max en Lewis hetzelfde materiaal hebben zal het interessant worden, maar de uitkomst weet jij, net zoals 7 miljard anderen mensen op deze aardkloot, niet…
En nu lekker slapen onder je Verstappen dekbed.
lekkerlinksrijden zegt
@87sandyd: daar nog bij: goede coureurs maken de auto samen met het team beter. Zij voelen wat er beter kan en moet aan een auto en kunnen dit goed overbrengen naar de monteurs
tfsi zegt
@87sandyd: Ja haha dat hebben we gezien, als lewis niet in vrije lucht rijdt en het lukt even niet geeft hij op de boord radio aan retire the car! En wat betreft Schumacher, de man is niet ingestapt in een winnend pakket, hij heeft het complete team van Ferrari uit het slop gehaald, en mede door zijn technische kennis een winnende auto weten neer te zetten. (Wat gebeurd er nu bij Redbull?)
tfsi zegt
@87sandyd: https://grandprix33.nl/boordradio-lewis-hamilton-wilde-tijdens-de-race-ermee-stoppen/
boriske zegt
@autodrome: Jaren in de meest dominante auto zitten maakt je niet de beste coureur. Dat hij onwaarschijnlijk goed is daar twijfelt niemand aan. Ook al haalt hij 8 titels, Schumacher en Senna gaan nog steeds boven hem staan. Als hij echt de grootste wil worden dan moet hij naar Ferrari en daar wereldkampioenschappen mee winnen.
Nu is hij een lucky bastard die jarenlang in een onverslaanbaar team zit met zwakke teamgenoten.
mout zegt
Ik kon vanmiddag niet kijken…
Iemand een linkje waar ik terug kan kijken?
Visje66 zegt
@mout:
https://www.ziggo.nl/pakketten?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwj_XpBRCCARIsAItJiuQG3AHGTZHrxrYtMqEzHz2_8YQBeRqxuH6sdLUWULTJ2QSxGCVtJ0kaAro9EALw_wcB
Kun je voortaan alles terugkijken….
mout zegt
@visje66: Thnx. Geen Ziggo hier. Maar heb hem gevonden op fullmatchsports.com
elemento zegt
RIC jammer slecht bezig. Als hij nog bij Red Bull zou zijn was kans groot dat vettel geen podium had
87sandyd zegt
@elemento: ric kan er natuurlijk niets aan doen dat de uitlaat van zijn Renault een beetje los zat he. Achja, hij heeft 33 miljoen redenen om te genieten van zijn Renault
pomoek zegt
Hulkenberg heeft vandaag echt slechte zaken gedaan. Een topteam kan hij nu definitief vergeten.
iphonistvongates zegt
Vettel krijgt vanaf dinsdag een periodiek erbij op zijn loonschaal. Er is tevens een Merc. GT-R voor hem besteld bij de amigos van Daimler… het wordt een F1 Safety Car Edition. Heel toepasselijk!
W115 zegt
Red Bull moet Ricciardo terughalen. Geen van de jonkies zal beter presteren.
iannuzi zegt
En Kubica? Die mag het seizoen afmaken en dan is hij 100% zeker ontslagen.
hamerhaai zegt
@iannuzi: heeft vandaag wel een puntje gebracht voor Williams.
iannuzi zegt
@hamerhaai: kado gehad van Alfa, bedoel je.
Dutchdriftking zegt
@iannuzi: wie gaat er dan betalen voor Williams?
Dutchdriftking zegt
Kevin mag ook ophoepelen. Kamikaze idioot.
gregorius zegt
@dutchdriftking: Kevin rijdt achteraan met de andere 5 langzaamste teams.
En als je hem in een gevecht ziet; dan is het altijd genieten. Blijven!
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Het is inderdaad net Pastor Maldonaldo, en zijn rooie lap is zijn teamgenoot. Idioot.
davido89 zegt
Ik ben fan van Max dus ook blij dat hij heeft gewonnen. Het was een vermakelijke en spannende race maar laten we eerlijk zijn. Een hoop coureurs scoorden een zware onvoldoende. Max reed ook verre van perfect en de credits horen toch vooral naar Redbull te gaan: Goede bandenkeuze en snelle pits. Zijn teamgenoot Gasly was waarschijnlijk de slechtste man van het veld want niks lukte bij hem. Het optreden van Hamilton was verbazingwekkend.. Startte ijzersterk en bouwde een voorsprong op maar na zijn kusje met de wand zakte hij en z’n hele team volledig door het ijs. Voor mijn gevoel ging hij ook elke ronde de pits in.. Vettel vind ik een kwal van een gast maar was vandaag de beste coureur! En Hulkenberg.. hij verliest grip en gaat vol in de remmen.. tja