Afgelopen zaterdag waren er in ieder geval twee Bugatti Veyrons op de Nederlandse wegen onderweg, dat weten we zeker…
Mijn hemel, 387 kilometer per uur. Drie-honderd-zeven-en-tachtig. Motherflippin’ Jesus da’s snel. De snelheid wordt door de site bestwelsnel.nl weergegeven voor zaterdagmiddag 14:05 op de N223 bij Delft, ook wel bekend als de Woudseweg. En dat is dan ook meteen de reden dat bij ons de alarmbellen gingen rinkelen.
Want ja, we weten dat er zaterdag twee Bugatti Veyron’s van Michel Perridon op de weg waren en we weten ook dat die op dat moment in de buurt van Rotterdam / Delft geweest kunnen zijn, aangezien ze uit de buurt van Kralingen (waar Perridon woont) komen en met Afrojack (uit Spijkenisse) onderweg waren naar de Need For Speed première in Ede. Maar toch, 387 kilometer per uur is hard to believe. We zullen vertellen waarom.
Ten eerste de plaats van registratie: de Woudseweg is een niet zo heel brede N weg met een fijne slinger erin in de buurt van de registratieplek. Daarnaast zijn er meerdere zijwegen, een anonieme bron (we noemen hem Wouter K.) meldt dat het al een uitdaging is om daar 187 te rijden.
Ten tweede is de Bugatti Veyron standaard begrensd op 375 kilometer per uur en moet je een hele procedure door om deze topsnelheid mogelijk te maken: de motor moet lopen, een speciale knop moet worden ingedrukt naast de bestuurdersstoel waarna een checklist moet worden doorlopen die bepaald of de bestuurder en de auto klaar zijn om 375+ te rijden. Áls dat het geval is klapt de achterspoiler in, gaan de voorste diffusers dicht en wordt de bodemvrijheid tot 6,5 centimeter verlaagd, niet heel verstandig op de gemiddelde Nederlandse N-weg als je van de onderkant van je auto houdt. Je moet dus wel bijzonder bewust levensmoe zijn om op die plek überhaupt een poging te doen deze bizarre snelheid neer te zetten. En dat is nog los van het vraagstuk of het überhaupt fysiek mogelijk is op die plek.
De betrouwbaarheid van de bron voor deze snelheid komt daarom in het geding: 387 kilometer per uur lijkt simpelweg onmogelijk. Misschien is er hard gereden, misschien héél hard maar 387 kilometer per uur? Neen. En eenieder die het tegendeel wil beweren nodigen we van harte uit de sleutels van zijn (vaders) Veyron te overhandigen aan onze redactie en de genoemde weg door de politie voor ons af te laten sluiten. Dan maken we er met liefde een video van om het tegendeel te bewijzen. Tot die tijd blijft ons antwoord op de vraag die we in de titel stelden: niemand. Helemaal niemand.
Met dank aan Rick voor de tip!
BJ zegt
Dat lijkt inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik weet sowieso niet precies hoe die metingen gedaan worden, maar ik kan me voorstellen dat ze indicatief zijn. Ze worden over het algemeen gebruikt om vertragingen en files te meten om daar de matrixborden op aan te passen. Daar hoef je geen nauwkeurige meting per auto voor te doen, een indicatie van wat de gemiddelde snelheid van de stroom is lijkt me voldoende.
rotarypowah zegt
@BJ: ” De waarden op de kaart zijn gebaseerd op NDW meetgegevens over gemiddelde snelheden. Deze worden door lokale overheden en Rijkswaterstaat aan het NDW aangeleverd. De waarden worden meestal gemeten doormiddel van detectielussen. Een ‘luspaar’ waarbij twee detectielussen op bijvoorbeeld 2,5 meter van elkaar in het wegdek zijn geplaatst kan de voertuigsnelheid bepalen door het tijdverschil tussen detectie op de twee lussen te meten.
Wanneer er in een minuut over een luspaar op een rijstrook maar een enkele auto of motor rijdt, zal dit door het meetstation gemeld worden als:
gemiddelde snelheid: 175km/h aantal voertuigen: 1
Dit zijn de metingen waarmee bestwelsnel.nl werkt. ”
http://www.bestwelsnel.nl/uitleg
BJ zegt
@rotarypowah: Thanks voor die info, op zich was dat me wel bekend. De moderne variant werkt overigens volgens mij zonder lussen, maar vanaf de matrix portalen met een sensor.
Ik zit meer met vragen wat er gebeurd als twee motoren bv “geschakeld rijden” waarbij ene voorwiel gelijk is met andere achterwiel. Of dat ze bijna naast elkaar rijden, waardoor het voorwiel van de achterste als het achterwiel van de voorste wordt gezien.
Of wat als er een auto met aanhangwagen over heen rijdt. Of een vrachtwagen met meerdere assen? Etc
MrSkyline zegt
@rotarypowah: dit doet mij denken dat als er een auto over een lus rijd terwijl hij net is ingehaald door een auto die niet over de lus reed het aantal auto’s dat bij de volgende lus aan komt niet klopt waardoor je een verkeerde meting kan krijgen. Maargoed dit is slechts een gok op basis van wat rotarypowah schrijft.
fant zegt
Sorry, dat was ik op de fiets. Ik had net een Red Bull op.
E34M5Touring zegt
@fant: Keertje niet de Ring op dit weekend :-)
fant zegt
@E34M5Touring: Een beetje afwisseling houdt het leven spannend!
Vinny_93 zegt
jeppie zegt
@fant eindelijk iemand die gelijkwaardig is aan mij op de fiets.
fant zegt
@jeppie: Maar de echte vraag is; kun je het ook op een eenwieler?
rnej zegt
kan daar niet, ik rijd daar wel eens op de motor, (meestal rond de 80 a 100).
meer dan 150-200 daar is niet te doen…
tupperware zegt
@rnej:
Inderdaad, als je daar 200 haalt ben je al knap levensmoe.
Nu kan zo’n Veyron natuurlijk akelig rap accelereren, dus theoretisch zou het kunnen.
6cylinder zegt
@tupperware: Nee zelfs theoretisch wordt dit een heel moeilijk kunstje. Voor 387 heb je vrij lang je voet stijf op het pedaal en daarna moet je ook weer seconden lang afremmen. In die tijd sta je allang in het weiland op dat weggetje waar deze snelheid zogenaamd gemeten is.
Vincegail zegt
387 km/h = 107,50 meter per seconde. Denk dat je dat nergens kunt rijden in Nederland, laat staan op dit weggetje.
De Veyron doet er meer dan 40 seconden over om deze snelheid te bereiken dus op een N-weg? Nee.
lambo4all zegt
@Vincegail: 300+ is geen probleem op veel plekken in friesland. Boven alkmaar op de a7 kan het trouwens ook vrij makkelijk. En met een veyron haal je op je sloffen 360+ op een vroege ochtend op de afsluitdijk!
Orichy zegt
Een UFO met wieltjes!!!
Of zijn er Koenigsegg’s CCX, CCXR, of Agera in Nederland? Die zou de die snelheid ook kunnen halen, maar in het geheel lijkt het allemaal onwaarschijnlijk en lijkt het mijn eerste suggestie te zijn.
TheVeenmeister zegt
Uhhh nee dat kan daar echt niet.. Ik rijd elke 2 weken die weg 2x… Maar inderdaad is 180 daar al een uitdaging… Met een beetje auto niet onhaalbaar overgens… Al rijdt er meestal verkeer. Denk dat als ik met de Panda daar vol zou gaan ik rond de 140 uitkom voor de eerste slinger naar links. Mocht ik uit Den Hoorn komen en alle stoplichten groen hebben(of negeren kom ik denk ik op de 160/170…
TheVeenmeister zegt
@TheVeenmeister: Welke uiteraard zeer onverantwoord zou zijn..
Maarten zegt
Hij is al niet meer zichtbaar.
notsobig zegt
notsobig zegt
@notsobig: Wat op zich vrij logisch is aangezien de website alleen de snelheden die vandaag gemeten zijn weergeven (zie ik nu pas)……
kolopete zegt
Indien er inductielussen gebruikt worden in het wegdek, dan is de meting erg onbetrouwbaar aangezien de foutmarge op een dergelijke technologie vrij groot is, deze lussen zijn niet echt goed in het onderscheiden van ascombinaties (vrachtwagens) en zoals eerder vermeld, wat met het geval van schraags rijdende motorrijders. …..Met inductielussen zou het onmogelijk zijn om snelheidsmetingen / controles te doen die als geldig zouden worden aanzien om een boete te innen.
f40racer zegt
Gewoon ff droogrijden denk ik
schellekens006 zegt
Ik rij daar altijd 500 voordat ik opstijg, is makkelijk te doen… Als je maar gas geeft.
wokkelz zegt
Kan het geen motor geweest zijn?
berlinetta zegt
@wokkelz: Eet jij nog maar een paar wokkels vriend.
n54coupe zegt
@wokkelz: De meeste snelle motoren zijn begrensd (als ze het al halen) op 300km/u.
En je moet van goede huize komen om dat te halen als er ook maar een beetje een knik in de weg zit. Auto’s zijn veel beter toegerust voor snelheden boven de 300.
rubentheys zegt
Bel even naar Malaysia Airlines. Hun vliegtuig staat in Delft.
snorris zegt
@rubentheys: hahahahaha. I lol’ed
rottepeer zegt
ja hallo dat was ik met de beempie van me neef want ik had haas
moondustfocus zegt
Naar mijn weten woont Perridon aan de Straatweg in Hilligersberg.
tupperware zegt
@moondustfocus:
Nope, dat was Van Dijk’s dochter, Perridon woont in een villa wijkje tussen Hillegersberg en Bergschenhoek. Bij mij achter dus.
Griffin zegt
Getoonde snelheden > 250 km/u op bestwelsnel.nl zijn geen snelheden maar foutmeldingen, aldus diverse bronnen.
9114life zegt
Ik haalde vorige week ook 159.6km/h op skis volgens mijn app. Die metingen werken niet altijd perfect he.
jeppie zegt
Dat moet een hele stijle berg geweest zijn @9114life
Corrado16v zegt
Maar wat is de snelste weg van Nederland ?
MARS zegt
@Corrado16v: A7 Afsluitdijk!
jaguarxkr zegt
@MARS: Zeker weten de afsluitdijk. Vooral op zondag ochtend, 30 km(?) snelweg helemaal voor jou alleen.
bayernmunchen zegt
@Corrado16v: De A18 Gld.Van knooppunt Oud-Dijk tot aan Varsseveld een grote racebaan.Vooral in de nachtelijke uren.Met een Veyron haal je deze snelheid met twee vingers in de neus.
bayernmunchen zegt
@bayernmunchen: En als we bij het knooppunt rechtdoor gaan,sta je al in Duitsland,en daar kun je je helemaal uitleven met je bolide.Mits er geen snelheidsbeperking wordt aangegeven.Dat blijft dan nog vele km-ers uit zicht.Een rechte autobahn waar je de pk’s los kunt laten.Met een Veyron,geen probleem.
timmehh zegt
Ik rijd hier iedere ochtend en middag, het is hier onmogelijk om zo hard te rijden. Tevens zijn ze er nu ook met wegwerkzaamheden bezig wat de boel flink vertraagd. Zeker rond dat tijdstip.
jeppie zegt
Ik heb op dit moment drie sleutels in mn broekzak. Wil je een oranje, blauwe of chromen bugatti om mee te rijden?
schuimbekje3 zegt
Ik denk dat er een inhalende auto of motor (tijdens file) de oorzaak is.
De lus ‘ziet’ een voertuig en bij de volgende lus is het inhalende voertuig weer op de juiste rijbaan en tikt de snelheid af.
Deze snelheid is dan geenzins een meting van het voertuig.
Helaas wordt deze techniek ook nog steeds gebruikt bij flitspalen waardoor vrachtwagens met 180km/h geflitst worden.
Lullig als het je overkomt met een auto welke die snelheid ook kan halen.
blata zegt
Waarschijnlijk achtas van een oplegger met meerdere assen of een kapotte lus
sir_smokalot zegt
@blata: Dat laatste zou heel goed kunnen.Schijnt wel vaker te gebeuren als de ouderdom zijn intrede doet.
toyotafortuner zegt
Volgens mij is de gemiddelde lengte van een recht stuk N-weg ook al snel een issue…
maurice_vandewaarsenburg zegt
Tuurlijk klopt dit wel.. :)
Die veyrons reden idd hard daar… zo hard zelfs dat lus 2 dacht dat het dezelfde veyron was die lus 1 net voorbij gescheurd was… in werkelijkheid was waren het dus 2 veyrons en hebben de lussen zich behoorlijk vergist…..
Maar ja, zeg eens eerlijk, wie verwacht er nou 2 veyrons in Nederland achter elkaar.. Nee, daarom, zelfs die lussen verwachten zoiets niet.. :)
1000bochten zegt
Ik wilde aanvankelijk typen dat ik me niet goed kon voorstellen dat ze daar reden, want ik heb hen vlak daarvoor nog achter elkaar zien rijden in Rotterdam op de Grindweg.
Ze kwamen duidelijk net uit hun woonwijk Hillegersberg en waren vermoedelijk op weg naar de film.
Maar bij nader inzien bedacht ik me, dat ik ze zag rond 13:35 en ze reden ook nog de juiste richting op. Bovendien is het daar vandaan maar 25 minuten rijden naar de plek van de snelheidsmeting…
Ik sluit dus zeker niet uit dat ze daar reden, hoewel ik de snelheid erg onwaarschijnlijk acht als je de situatie via streetview bekijkt.
jhbh zegt
Dan ben je wel echt een lul met vingers als je dat daar doet, daarnaast is het uitsluitbaar te noemen… En ik denk ook niet dat dhr. P. 387 km/u gaat rijden in NL hij moge van hard rijden houden, en zijn zoon ook, maar achterlijk gestoord zijn ze zeker niet
rolov zegt
@jhbh: tuurlijk proberen ze dat wel in Nederland. Alleen niet op een Nweg. Ik zou het zeker proberen op de afsluitdijk. Met de motor haalde ik lachend de 270 op de a27. Dan moet je met een 1000pk het ook kunnen halen op een recht stuk weg. Zonder problemen mits je wel remi bent natuurlijk.