
Laat u horen!
Nu de Braziliaan wederom een punt achter zijn carrière heeft gezet, hebben enkele coureurs een duidelijke kans op een stoeltje in een middenmotor. Hoewel een groot aantal mensen zal zeggen dat Williams de keuze snel kan maken, of zelfs al gemaakt heeft, is het goed om de kanshebbers eens op een rijtje te zetten.
De meest voor de hand liggende kandidaat is tevens veruit de populairste. Dit is niet geheel toevallig, want Robert Kubica heeft in zijn relatief korte stint in de Formule 1 van 2007 tot en met 2010 heel wat harten weten te winnen. Zijn rally ongeluk heeft echter zoveel impact (no pun intended) op zijn carrière gehad dat een terugkeer naar de koningsklasse realistisch gezien ondenkbaar is. De Pool schijnt nog altijd moeite te hebben met zijn gehandicapte arm en er worden grote twijfels geplaatst bij het idee dat hij een complete race uit zou kunnen rijden, zeker nu de nieuwe aerodynamische regels nóg meer van de coureurs vragen. Desondanks staan de Formule 1 teams in de rij om hem door middel van tests een kans te geven. Daarnaast lijkt het onlogisch voor Williams om een coureur te kiezen die in het beste geval nog 2 à 3 jaar op zijn top kan rijden.
Iemand die al jaren dichterbij het team staat is Paul di Resta. De Schot is sinds 2016 actief als reserverijder bij Williams en heeft dankzij eerdere stints bij Force India en in de DTM banden met Mercedes, wat hem een streepje voor zou kunnen geven. Daarnaast is Paul 31 jaar en dus jonger dan Kubica, wat het team meer tijd geeft om stabiliteit te creëren. Overigens heeft hij zich dit jaar een verdienstelijk coureur bewezen, toen hij in Hongarije na een last-minute oproep van zijn team een zieke Felipe Massa moest vervangen.
Pascal Wehrlein is een andere rijder die op aardig wat potentieel zit. De Mercedes protegé loopt echter tegen minstens drie verschillende obstakels aan. Ten eerste heeft hij nog steeds een drankprobleem, waardoor hij zich niet bij het team mag voegen. Ten tweede heeft hij in zijn jaren in aanloop naar de Formule 1 een behoorlijk negatieve reputatie voor zichzelf opgebouwd. Zijn lastige werkhouding zou er destijds zelfs voor hebben gezorgd dat Force India liever voor Ocon ging, dan dat ze hem in hun team wilden hebben. De derde en meest belangrijke reden zijn z’n prestaties bij Sauber. Wehrlein heeft dit jaar een aantal waanzinnige races gereden, maar mist de consistentie waar een team als Williams zo wanhopig naar verlangt. Daarnaast is hij Marcus Ericsson, die veelal als pay-driver wordt beschouwd, niet altijd de baas.
En dan misschien nog wel hun beste optie: Daniil Kvyat. Maar hoor me uit, voordat je me aan de schandpaal nagelt. Daniil is namelijk absoluut niet de slechte coureur waarvoor hij wordt uitgemaakt. De Rus, die inmiddels uit het Red Bull programma is gesmeten, heeft twee zware jaren achter de rug. Precies hierom denk ik dat hij, mocht hij nog een kans krijgen, best nog eens wat moois kan laten zien. Voordat Red Bull hem als een baksteen liet vallen was hij een veelbelovende coureur met een prima cv. Dat Red Bull en hun meedogenloze praktijken hem iets teveel werden is dan ook begrijpelijk. Als een relaxter team, zoals Williams, hem de steun en het vertrouwen die hij nodig heeft kan bieden, zou hij met wat inzet gemakkelijk zijn oude ik terug kunnen vinden. Dat, of hij vormt samen met Stroll het gevreesde Team Torpedo.
Zo, en nu mogen jullie beslissen wie de beste papieren heeft. Als er andere coureurs zijn die je graag op Massa’s plaats zou willen zien, kun je die eveneens in de reacties noemen!
Wie was er eerder het kip of het ei? Met andere woorden gpupdate.net of autoblog. Lekkere copy paste zeg…
@jensonb: Slechte journalistiek bij GPUpdate zeg. Het drankprobleem van Wehrlein wordt niet eens genoemd.
@viezefreddyw: drankprobleem? Vertel.
@str8six: Sensatiekopje op Autoblog van een aantal weken terug.
@Jochempie: ik vond dat een serieus grappige en vooral treffende titel.
Zeker omdat Martini een belangrijke sponsor is en Williams niet meer zo rijk is als vroeger, en juist dat team te veel keuze heeft aan jonkies ;)
@willeme: Ik neem dat soort kopjes gewoon at face value..
@str8six: lezen!!!
Kvyat verdient het om aan z’n critici het tegendeel te bewijzen.
@rrrobert:
Vwb Kvyat : als je de hitte niet kan verdragen, ga de keuken uit. Hij heeft de nodige kansen gehad, die niet gegrepen, zou niet weten op basis waarvan-ie nog een kans ‘verdient’, hij kan de druk als het erop aankomt kennelijk niet aan.
Over de vraag ‘wie dan wel’ moet nog even geprakkiseerd worden.
@RRRobert: daar heeft ie al genoeg kansen toe gehad maar telkens gefaald. Hem in een Williams zetten is zonde van het stoeltje.
@str8six: maar dat is het bij vrijwel elke rijder…
-Wehrlein: presteert op zich prima maar laat zich af en toe weer zoek rijden door Ericcson.
-Di resta: verwacht ik niet heel veel van, goede middenmoot.
-Kubica: leuke stunt, maar ik verwacht hem niet voor 100% in dezelfde vorm als jaren geleden.
Doe toch maar Kvyat. Die kan echt wel sturen, RB heeft alleen zijn zelfvertrouwen om zeep geholpen.
Ik hoop Kubica… ik las/hoorde ergens dat er een kans is dat massa abu dhabi skipt en Kubica plaats neemt om zo te kijken of hij een race aankan… of dit waar is geen idee…
@spykerboy: en ik hoorde weer dat dat erg onwaarschijnlijk is. Kubica heeft een soort uitkering, omdat hij arbeidsongeschikt is verklaard na het ongeval. Als hij weer in de F1 racet, dan is die uitkering onterecht en moet hij terugbetalen. Voor een heel seizoen de moeite vast waard, maar voor wellicht één race in 2018? Nogmaals, heb dit ook maar gelezen. Maar vond het interessant genoeg om te delen.
@bluebird: ze kunnen voor 1 race vast wel een constructie bedenken. Denk als het moet dat kubica het zelfs voor niets doet als dat moet
@bluebird: dan word het opgevoerd als test weekend, dan hoeft ie het bedrag niet terug te betalen omdat ie geen contract heeft…
Kubica, button, vergne of kobayashi. Voor alle vier voldoende te zeggen.
@thijsj: Kobayashi zou ik inderdaad ook nog wel eens in de Formule 1 willen zien. Af en toe wat onbesuisd, maar hij heeft toch vooral in zijn tijd bij Sauber af en toe best mooie dingen laten zien.
@bazzelijn: zijn eerste twee races eind 2009(?) Bij toyota waren ook erg sterk voor een debutant aan ’t eind van het seizoen. Daarna bij sauber was hij behoorlijk constant en snel, maar idd soms wat lomp. Maar sowieso een mooi figuur! En een japanner op de grid is altijd een pre imo.
@thijsj: jaaa Koba! Die zorgt iig voor spanning op de baan met mooie , soms wat lompe, acties!
Kubica natuurlijk!
Robert Kubica.
Ik heb mijn cv alvast doorgestuurd. Spannend!
@cossiekiller: ik neem wel aan dat je erin hebt gezet dat je een echt mensenmens bent? Ik denk dat je anders weinig kans maakt namelijk.
@ettie: Voor extra credits moet je vermelden dat je aan genderneutraal tuinieren met lesbische tuinkabouters doet.
@vonklausenburg: de hashtag metoo kan sinds vorige week eigenlijk ook niet meer ontbreken.
Jullie vergeten het feit dat hoofdsponsor Martini als eis (in hun contract) heeft dat een van de 2 coureurs ouder dan 25 is ivm brand image. Kvyat is dat niet. Ook om deze reden heeft Stroll nergens martini op zijn kleding staan in landen waar hij nog niet mag drinken.
@mrskyline: Dat is het ‘drankprobleem’ waar @MauritsH een tijdje terug over had geschreven ;)
Nick de Vries, komt bij Mc Laren toch niet verder.
@toniominestrone: mmm…als Alonso weer ergens anders racet, dan moet er toch iemand die auto besturen ?
@toniominestrone: Dat is nog niet eens zo’n gek idee eigenlijk. Nyck kan een aardig potje sturen en lijkt, met Norris op komst, weinig kans te krijgen.
@ikschrijfookoverautos: was ik ff vergeten, Lando Norris is reeds aangesteld als reserve in plaats van Button.
Hier in Polen gaat men er al een beetje vanuit dat het Kubica word, verscheidene media berichten dat de contracten al klaar liggen, en na het afronden van testen getekend kunnen worden.
Er wordt een bron bij de BBC gequote (Andrew Benson) die meld dat Williams bereid is Kubica een stoeltje te geven als hij in fysiek in staat is een volle race op tempo vol te houden:
http://www.bbc.com/sport/formula1/41870426
di Resta maakt een aanzienlijke kans denk ik, vanwege zijn leeftijd (en ervaring). Anders Kubica? Hoewel ik als teambaas niet snel een gehandicapte oudgediende zou laten instappen. Maar goed, hij zal vast sneller zijn dan Massa en heeft bovendien dé gunfactor. Iets wat Williams wel kan gebruiken op dit moment met die waardeloze wagen.
Iemand Maldonado al genoemd?
Ik hoop op Kubica. Als hij het fysiek aankan en hij iets meer dan leuk mee kan rijden, heeft Williams geen marketing meer nodig.
The Maldonator lijkt me ook wel wat. Met The Torpedo als reserve-coureur..
Dat Kubica fysiek niet in staat zou zijn de job te doen is onzin. Hij reed immers recent al dik meer dan 100 rondjes op een dag (wel met een oudere Renault F1)…
Verder bewezen winnaar, geweldig verhaal (sponsors smullen daar ook van) en een echte ervaren racer. Daar kan broekkie Stroll echt wat van leren. Als Wherlein ooit het lek boven krijgt dan maakt die in de toekomst een kans maar ik denk dat die op een dood spoor is geraakt vwb F1.
Misschien het zusje van Max. Victoria Verstappen. Piepjong! Gaat alle records verbreken als eerste vrouw in de F1. Alhoewel zij heeft net getekend bij Red Bull…;-)
https://www.gpblog.nl/26916/algemeen/zusje-verstappen-ook-in-dienst-bij-red-bull/
Kubica gewoon voor het verhaal en misschien om te kijken of hij op het niveau terug kan komen waar hij zat
Ben bang dat er geen toppers beschikbaar zijn van 25+
Ik ga ervanuit dat Kubica niet goed genoeg meer is…
Kubica heeft, voor zo ver ik begrijp, een financieel probleem. Hij heeft een verzekeringsuitkering ontvangen omdat hij vanwege zijn ongeluk geen F1 meer kon rijden. Dat geld zal weer teruggeschokt moeten worden. Dat zou Williams in ieder geval moeten betalen. Dan is het nog maar de vraag of Kubica het fysiek vol houdt om een heel seizoen in de F1 door te brengen.
Wat Kvyat betreft: Ik ben het eens @ikschrijfookoverautos dat hij een prima coureur is. Maar hij heeft zijn demotie volledig aan zichzelf te danken. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij, denk ik, met een soort slachtoffer instelling in de STR gezeten. Terwijl hij een, in de F1, unieke kans kreeg om zichzelf, nadat hij zijn stoel bij RB kwijt is geraakt, te rehabiliteren. Om Williams als een relaxed team neer te zetten gaat me ook wat ver. Sir Frank, voormalig groenteboer, is niet 9 keer kampioen geworden omdat hij zo relaxed is.
Alsjeblieft niet wehrlein
Jos Verstappen ?