De lekkerste Lancia Delta ooit staat te koop en jij wil ‘m hebben!
Een Delta is leuk, maar een Group B Delta is lekkerder! Videobewijs deel één. Videobewijs deel twee. Deze Group B Lancia Delta S4 uit 1986 is fapmateriaal van de bovenste plank. Het was deze auto die een eind maakte aan de Group B in de rallysport, nadat Henry Toivonen zichzelf en zijn navigator Sergio Cresto doodreed tijdens de Tour de Corse van 1986.
Gelukkig is dit specifieke exemplaar zo’n klapper bespaard gebleven. Deze voormalige fabrieksauto in legendarische Martini-jas was ooit het bedrijfsspeeltje van Miki Biasion. Bijkomend voordeel: het was zijn reserveauto voor de rally van Argentinië dus een héél zwaar leven heeft dit exemplaar niet gehad. Denken we.
De auto is ongerestaureerd en volledig in originele staat. Dat betekent dat er 550 schreeuwende pk’s over de vier wielen verdeeld worden als je het rechter pedaal volledig durft in te trappen.
De prijs is op aanvraag, wij verwachten dat die ongeveer een half miljoen euro zal bedragen, aangezien niet lang geleden nog een exemplaar voor €430.000 werd aangeboden en inmiddels verkocht is.
E34M5Touring zegt
Was het niet een RS200 die het publiek invloog waardoor Group B werd verboden? Geen mooie auto, wel een hele brute. En met twincharging, in die tijd al.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Die RS 200 in Portugal was de oorzaak, de dood van Toivonen de aanleiding
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Helder, Thanks!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Is dit het model die een enorme turbo heeft die opgespoeld wordt door een mechanische supercharger?
desjonnies zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Ja, deze 2 liter twincam Lancia motor wordt gevoed door een zgn Volumex compressor die voor vermogen onderin zorgt en bovenin wordt aangejaagd door eenTurbo.
Je moet niet vergeten dat we toen joekels van turbo’s gebruikten die een enorm turbo gat hadden, dwz dat het moment dat de turbo inklapte, dit geheel onverwachts kon gebeuren en om dat op te vangen monteerde Lancia een mechanische Volumex compressor die door de krukas werd aangedreven.
Ook wilde een turbo motor graag pingelen en reed men vliegtuig benzine met een hoge octaan getal.
Later zijn door de voortschrijding van de techniek turbo’s kleiner geworden, waardoor ze sneller reageren en maakt de moderne turbo ook nog eens veel en veel meer toeren.
En kost een nieuwe turbo nu verhoudingsgewijs een drol, vroegâh lag je wakker als je turbo de geest had gegeven !
s50b32 zegt
@desjonnies: was het geen 1800 fiat/abarth motor wat er in lag? Of was dit bij de 037 zo?
desjonnies zegt
@s50b32:
Tsja daar zeg je wel wat, dit was natuurlijk net zo’n onderdelen-dans als Leyland.
Het was inderdaad van origine een Fiat twin cam die weer Lancia en weer Abarth werd, dus wat dat betreft heb je gewoon een punt, er stond volgens mij Abarth op de kleppendeksels !
maar hoe wie wat waar, heb ik geen antwoord op !
En dit was dezelfde krachtbron zo’n beetje als de 037, die weer dienst had gedaan als Abarth motor in de grotendeels vergeten Fiat 131 Abarth !
http://2.bp.blogspot.com/-UPcqP69RazI/Tegjx85fbUI/AAAAAAAAQBw/vnOisL78420/s1600/3+57820642_bd868111bb.jpg
s50b32 zegt
@desjonnies: ik dacht er ooit iets van gelezen te hebben.. Net nog wat opzoekwerk gedaan en het is inderdaad een 1.8 (1756cc) abarth motor wat er in de s4 zit.. Volledig allu trouwens dus een state of the art blokje voor die tijd!
desjonnies zegt
@s50b32:
Dit is ‘em, maarre, er is een meer dan een ‘verdachte’ overeenkomst tussen dit blok en Lampredi’s originele ontwerp voor de FIAT 125 !
Dat was ook een volledig aluminium blok.
Ik weet bijna 100% zeker dat dat FIAT blok gewoon de basis was voor deze motor !
http://tech-racingcars.wdfiles.com/local–files/lancia-delta-s4/engineartistunknown.jpg
Hubert zegt
@s50b32:
Geloof dat er een cross-flow kop op zat.
baasbas zegt
@Hubert: je zal de ’triflux’-kop bedoelen denk ik. Maar die zat niet hierop. Die zat op de ECV, wat de opvolger hiervan zou moeten worden (groep S die geschrapt is). Wat daarmee ook direct de nog-lekkerder-dan-deze versie is. En de ECV2 was daar dan weer de lekkere versie van. ..
E34M5Touring zegt
@baasbas: http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/02/triflux-ecv-03.jpg
Motorporno!! Alleen die intercoolers al!
KUYL zegt
@Hubert: Je bedoeld de ECV, nee dat is deze niet. Dat is een Rode en die was in ontwikkeling toen groep B stopte.
davelepeef zegt
@s50b32: werden in de jaren 60 al zat motoren -hoewel niet doorsnee- gebouwd, zo exotisch is dat op zich niet. Bij turbo-motoren is het misschien wat spannender?
Rob zegt
@s50b32:
Waren de blokken uit zowel de 037 als de Delta niet beide gebaseerd op een Abarth blok?
(zeg ik met veel onzekerheid!)
desjonnies zegt
@Rob:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine#Lancia
Soms is wiki een uitkomst, ik wist dat de Fiat 125 motor door een befaamd ingenieur is ontworpen : Lampredi
In dit geval en de geschiedenis en ontwikkeling is interessant te noemen,
Fiat, Abarth, Lancia en Alfa Romeo ! (en dat terwijl deze motor ontworpen is als concurrent van de Alfa Nord oftewel de tipo 105 motoren )
bofkont zegt
@desjonnies: Yup daar haal je dan ook al je weetjes vandaan ;)
s50b32 zegt
@Rob: de 037 had indd ook een abarth blok.. De 2ltr uit de 131abarth als ik me niet vergis.. Uiteraard wel gekoppeld aan een compressor
guusboum zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ik geloof dat deze inderdaad een compound systeem heeft. Gigantisch veel koppel bij veel toerentallen!
desjonnies zegt
Hier is niet mee te rijden.
Dit is een primitief soort van scut-raket die je enigszins kunt richten’ en that’s it !
De prijs zal eerder naar de drie-kwart tot één miljoen gaan, indien het werkelijk een ex- works Lancia Martini is en ook Miki Biasion is wel twee keer wereld kampioen geweest met de ‘gewone’ Delta’s in 1988 en 1989 en dit draagt toch weer bij voor de waarde van deze Delta S4.
Deze werden namelijk zelden of nooit verkocht door Lancia en zijn nog zeldzamer dan bijvoorbeeld de 205 T16 van Peugeot, die ook veel ‘eigen’ auto’s heeft aangepast en her-gebruikt als 205 en 405 en Citroën ZX voor de Paris-Dakar raid !
Biasion werd gepromoveerd na de crash van Toivonen (als ik het me goed herinner), maar heeft niet lang met de Delta S4 mogen rijden omdat deze Groep B wagen vrij snel in de ban is gedaan door de FIA; vandaar dat Biasion bekend is geworden met de Delta HF en later de hele serie fabrieks Integrales.
desjonnies zegt
@desjonnies:
sjesus man, wat heb je dat weer snel en slordig geschreven, opgewonden door de Delta S4 uiteraard!
Er zijn een paar Delta S4’s zijn in de rally cross verdwenen, maar auto’s als bijvoorbeeld de Metro 6R4, waar er nog honderden van stonden en de Ford RS 200 zijn grotere bekenden uit diezelfde rally cross.
Dat zal mede te maken hebben met de exorbitant hoge onderdeel prijzen van Abarth, iets waar ik al vaker wat over heb gezegd en geschreven.
Bij Lancia hing toen een echte geheim houdings cultuur en complot theorie, geen prettige mensen !
Een waar verhaal uit de mond van niet de minste : Walter Röhrl
Die nam in 1984 afscheid bij Lancia.
Maar hij kreeg nog Dertig duizend Mark van ze.
Er stond nog een 037 bij Röhrl in het schuurtje zullen we maar zeggen, een oefen wagen.
Lancia belde en stelde Walter voor dat hij die 037 kon houden en ze er dan uit waren met elkaar.
Walter wilde de poen en liet de Lancia ophalen.
En ja, hij heeft er tot op de dag van vandaag nog spijt van !
heidekonijn zegt
@desjonnies: Nou, dat zal dan van de chauffeur afhangen. Niet dat ik het zou kunnen maar met dit opgevoerd exemplaar wordt best een potje gereden. Niet traag, wel als op rails… https://www.youtube.com/watch?v=ARvesNfkXAs
torsen zegt
@desjonnies: D’r gaan toch nog steeds geruchten dat Toivonen op Estoril een rondetijd neergezet heeft waarmee hij zich in top 10 van de F1 van dat jaar gereden zou hebben.
bofkont zegt
@desjonnies: Wat een onzin, zelf in gereden?? genoeg youtube materiaal dat laat zien dat deze wagens kogelhard de bocht doorknallen en scherp ook.
volvologisch zegt
Wel interesse, geen geld! xD
thearchitect zegt
@desjonnies:
Er waren al vaker kleine ongelukjes, zonder dodelijke slachtoffers.
Het einde van Groep B. werd ingezet toen de Italiaan Attilio Bettega (goede rijder, maar geen topper) verongelukte met zijn 037.
Daarna volgde inderdaad het ongeluk met de Ford RS200 van Joaquim Santos in Portugal.
Vrouw en twee kinderen dood en tientallen gewond.
De dood van Toivonen en Cresto was de spreekwoordelijke druppel.
roppp zegt
IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK! IK!
norge zegt
@roppp: …….Nee!..
pomoek zegt
Ik zou dan toch voor de Integrale gaan. Deze is véél bruter maar ik vermoed dat ik deze binnen 4 tellen in de voorgevel van mijn overbuurman parkeer. Wel een lekkere manier om aan je einde te komen maar misschien over 50 jaar?
DennisS65B40 zegt
@pomoek: je kan jezelf beter in de voorgevel van de overbuurvrouw parkeren!
desjonnies zegt
Ow en over lekkere Lancia’s ook ik vergeet vaak de geschiedenis van Lancia en beperk me tot de tachtiger jaren van de Groep – B kanonnen,
Maar als je eerlijk bent heeft Lancia zoveel mooie elegante en charmante auto’s gemaakt, die het vermelden meer dan waard zijn :
http://img.auto.cozot.it/pics/it/2015/03/20/Lancia-Flavia-Pininfarina-Coupe-1-8-20150320140450.jpg
Rob zegt
Als de duivel een auto zou zijn…. Legendarisch, maar totaal gestoord. En eigenlijk overschaduwt de Groep B historie de mooie geschiedenis vóór dat tijdperk. Jay Leno heeft twee mooie filmpjes over eerdere Lancia’s (Aurelia & Fulvia). Gewoon even kijken. Eigenlijk véél leuker dan die gestoorde rally machines. Vind ik.
PeugeotGTI zegt
Ja, die wil ik inderdaad. Lachen als je hiermee langs komt blaffen op de volgende trackday.
Dutchdriftking zegt
Mooi hoor, maar ik hoef hem niet. Ik heb liever de straatversie in Martini kleuren. En dan met 2 ton op de teller of zo. Drukt de waarde lekker dus kan je lekker rijden zonder dat hij minder waard word.
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
Die er niet zijn……..
Met deze wagen is nog geen 200 kilometer te rijden zo agrarisch en rauw zijn dit soort auto’s, deze homologatie straat versies.
De enige die nog geciviliseerd waren zijn de Renault 5 Turbo en de Porsche 911.
En misschien de BX 4TC, maar dat weet ik niet.
Ow en Audi’s straatversie van de Sport Quattro, daar was goed mee te rijden en werd regelmatig door ons uitgelaten op verzoek van de puissant rijke eigenaar, die er niet uit kon halen wat wij wel konden toen !
http://cdn.gearpatrol.com/wp-content/uploads/2015/03/Audi-Sport-Quattro-Gear-Patrol-1440.jpg
Een Peugeot 205 Turbo 16 als straatversie is ronduit een teleurstellend geknepen autootje, deze Lancia zal niet veel beter zijn !
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: Je mocht regelmatig met een sport quattro rijden? Daar maak je mij toch wel super jaloers mee!
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
Och weet je, dat was echt toen, de man heeft hem van de hand gedaan.
Voor een M3 …………………….
En ik liet hem samen met mijn maat Turbo J uit !
’t was wel leuk, op de snelweg de tunnel uit even vier- voetjes van de vloer en de motor een fractie horen loeien, veel later remmen dan een ander …..
Was een mooie wagen, ik bedoel mooie materialen, daar hadden ze bij Audi serieus werk van gemaakt met Recaro stoelen met een schotse ruit bekleding.
Eigenlijk is er wel een link naar mijn Impreza Coupé, die ook andere stoelen en een Momo stuur heeft af-fabriek.
Ok Die AUDI was destijds nog zesduizend keer ruiger om te zien, maar de lol was en is dat de meesten in mijn Impreza alleen maar de taartschep achterop zien, maar niet dat het een twee-deurs is.
Bij die Quattro zagen ze dat het een Quattro coupé was, maar niet dat het de korte Sport Quattro was.
Menigeen vergiste zich toen ……….en nu nog !
Weet je, ik ben gelijk benieuwd hoe de Impreza zich tegenover een Sport Quattro zou houden !
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: Ik denk dat het nog wel eens spannend zou worden, maar een echte sportquattro wil ik denk ik ook niet. Ik wil het toch weer aanpassen en veel mee rijden en dat zou gewoon zonde zijn. Dus een replica op basis van de gewone Quattro, de 5 pitter uit de huidige RS3 er in, (die wel ruim over de 400pk kietelen) onderstel en remmen upgraden, dat zou mijn ding zijn. Maar dat is zonde van een echte dus zou ik op basis van een replica doen.
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
In Polen worden ze nagebouwd, naar het schijnt nog betaalbaar ook.
Er wordt dan een gewone Coupé ingekort en dik gemaakt !
Alleen de kenner ziet onmiddellijk het verschil, omdat een Sport Quattro zijn voorruit onder een andere hoek staat dan een gewone Quattro Coupé.
Dan zit er in Ingolstadt (of all places) een bedrijf dat de S1 Groep B voor je kan bouwen.
Kost een half miljoen Euro’s !
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: kijk, dus als die bonus nog eens komt… en anders is ee S2 coupe ook heel leuk.
phdg zegt
@desjonnies: Hij zal waarschijnlijk de HF integrale bedoelen. Die vallen wel goed te rijden.
De Stradale versie van de S4 zal ook niet met “2 ton” op de teller te vinden zijn denk ik…
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPpaqWzM_KAhWJcRQKHY5hCbwQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fbetterthandiamonds.wordpress.com%2F2012%2F06%2F26%2Fsavage-beauty%2F&psig=AFQjCNGwH29lEFY65UXM-mEgsMsW30tRiA&ust=1454176540192852
Dutchdriftking zegt
@phdg: Bedoel ik inderdaad, echt zo`n auto waar van je vind dat je die gewoon gehad MOET hebben….
gedece zegt
Als ik de lotto win, direct!
norge zegt
Liever een “gewone” Intergrale Hf..
pinut187 zegt
@norge: ja voor mij ook!