Waarschijnlijk kon hij geen M3-krachtbron vinden…
Advertenties met een motorruil zijn altijd wel interessant. Waarom? Het is altijd de vraag tot hoever de eigenaar is gegaan, en bovendien hoe het blok presteert in de andere auto. Ditmaal kwamen we een BMW 3 Serie E30 tegen op eBay, met onder de kap een motor uit de geweldige Honda S2000. Bijzonder: een Duitser met een Japans hart!
Deze E30 staat te koop in het Engelse Whaley Bridge en is daardoor rechtsgestuurd. Hoe de eigenaar op het idee is gekomen om zo’n bijzondere motorruil te doen, is ons een raadsel. Feit is dat de 2,0-liter F20-motor voldoende ‘ademvrijheid’ heeft (zie foto 6), wat uiteraard de koeling ten goede komt. Het hoogtoerige blok is begrensd op 9.000 tpm en levert volgens de verkoper 365 pk, al is dat op te schroeven richting de 450 pk. In combinatie met een gewicht van 970 kg, belooft dat uitzonderlijke prestaties.
Wie binnenin een kijkje neemt, merkt op dat vrijwel alle voorzieningen zijn geschrapt. We ontdekken een rolkooi, Sparco-racestuur en slechts één Corbreua-kuipstoel. Van originaliteit is dus geen sprake: alles is zo te zien aftermarket!
Degene die interesse heeft, dient minimaal 15.000 pond over te maken. Omgerekend is dat ruim 17.000 euro. Voor die prijs krijg je een E30 die, volgens de verkoper in relatief goede staat verkeert. Wel zijn een aantal onderdelen aan vervanging toe, zoals de motorkapspelden. Heb jij het er voor over?
rikus zegt
Wéér een 1 april grap?
dnadave zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toniominestrone zegt
Waarom een S14 blok? Dit is toch geen M3.
kennone zegt
@toniominestrone: dit is denk ik een V-tech. Geen Nissan blok
e28forever zegt
@kennone:
S14 is het typenummer van de E30 M3 motor…
jochempie zegt
@e28forever: ja joh, anders had iemand wel SR20DET gezegd joh. Snap je toch.
e28forever zegt
@jochempie: ???
Dutchdriftking zegt
Driftauto?
ikleesookoverautos zegt
@dutchdriftking: lijkt mij ook.
peug206 zegt
@dutchdriftking: gezien de hydraulische handrem? Ja.
rufctr01 zegt
Origineel leveren ze flink meer op.
thomasthomas zegt
Ja als je toevallig een blok van een S2000 hebt liggen van een sloop of schade auto. Dan bouw je dat is toch geen raadsel.
ericbmw2000 zegt
Dit is volgens mij geen originele M3 koets, die hebben namelijk een verlijmde voorruit en geen raamrubber met pees zoals deze. Ook is de achterruit anders, daar worden hier geen foto’s van getoond. Als je een naar M3 omgebouwde standaard E30 wilt kan je beter op marktplaats kijken, staan twee omgebouwde te koop, 1 met v8 en 1 met 3,5 liter M30 blok, allebei betere kandidaten dan dit pakhuis, voorzien van interieur en nog goedkoper ook.
sportevo zegt
@ericbmw2000: inderdaad geen originele M3 maar een aangepaste E30. De achterkant klopt niet.
Maar de voorruit bij een E30 M3 heeft ook gewoon een raamrubber en is niet verlijmd.
toniominestrone zegt
@sportevo: De voorruit van een M3 is wel degelijk verlijmd, dat je bij veel M 3-tjes een voorruit ziet in het rubber heeft een praktische kant, makkelijker te vervangen, overigens zijn ook de portieren van het getoonde exemplaar niet van een M3.
e28forever zegt
@fastfreek:
“Het hoogtoerige blok is begrensd op 9.000 tpm en levert volgens de verkoper 365 pk, al is dat op te schroeven richting de 450 pk.”
Je vergeet te vermelden dat dit blok “supercharged” is.
Klein detail, dat ineens duidelijk maakt waarom dit ding zoveel vermogen perst uit 2 liter inhoud…
jochempie zegt
@e28forever: met slechts 9000 toeren inderdaad.
rob5nismo zegt
Leuk speelgoed